Hjälp med identifikation av ram
Hjälp med identifikation av ram
Hej!
Har fått tag på en gammal cykel i ganska fint skick.
Styrlager & hjul är campa, shimano-600-växlar, weinmannbromsar.
Ramen är (ganska dåligt) omlackerad, jag funderar på att lämna in den och få jobbet gjort ordentligt men vill inte kasta pengarna i sjön på en sketram. Har ni några idéer på vad det kan vara för något där under? Behövs några specifika bilder på detaljer så är det bara att hojta så fixar jag.
Tack! Bilder följer nedan:
Har fått tag på en gammal cykel i ganska fint skick.
Styrlager & hjul är campa, shimano-600-växlar, weinmannbromsar.
Ramen är (ganska dåligt) omlackerad, jag funderar på att lämna in den och få jobbet gjort ordentligt men vill inte kasta pengarna i sjön på en sketram. Har ni några idéer på vad det kan vara för något där under? Behövs några specifika bilder på detaljer så är det bara att hojta så fixar jag.
Tack! Bilder följer nedan:
Last edited by dejv on 07 May 2013 22:01, edited 2 times in total.
Re: Hjälp med identifikation av ram
Kan inte riktigt se, har du några större bilder?
Re: Hjälp med identifikation av ram
Sorry, det blev helt kajko med mobilbilder direkt från dropbox. Har åtgärdat det nuSirUlrich wrote:Kan inte riktigt se, har du några större bilder?
Re: Hjälp med identifikation av ram
Nervex muffar. Finfint.
Re: Hjälp med identifikation av ram
Mycket tyder som sagt på en Monark/Crescent och då kanske till och med 320 (lödda wireförare ovan vevpartiet, styrlagret är Campagnolo). Är den dåligt omlackad kan du kanske se orginallacken under?
Jag tycker att du ska återställa den till orginalutförande. Är det en crescent så finns dekaler hos cyclomondo.
http://www.ebay.com/itm/Crescent-1970s- ... 3ccdc5400f
edit. Emblemet som saknas fram säljs som cykelmärke med jämna mellanrum på tradera för en selma eller två.
Jag tycker att du ska återställa den till orginalutförande. Är det en crescent så finns dekaler hos cyclomondo.
http://www.ebay.com/itm/Crescent-1970s- ... 3ccdc5400f
edit. Emblemet som saknas fram säljs som cykelmärke med jämna mellanrum på tradera för en selma eller två.
Re: Hjälp med identifikation av ram
+1, särskilt om det är en Monark. Ont om fina sådana.hägern wrote: Jag tycker att du ska återställa den till orginalutförande. Är det en crescent så finns dekaler hos cyclomondo.
Re: Hjälp med identifikation av ram
Absolut.ravelax wrote:+1, särskilt om det är en Monark. Ont om fina sådana.hägern wrote: Jag tycker att du ska återställa den till orginalutförande. Är det en crescent så finns dekaler hos cyclomondo.
Enligt cykelhobby såldes ändå hälften av cyklarna som Monark. Själv ser jag knappt aldrig några Monark och kommer troligtvis återställa en Monark i sommar när jag nu börjar bli klar med min Crescent. Vet någon om det finns dekaler att få tag på till Monark?
Det kan ju även bli aktuellt för trådskaparen.
Re: Hjälp med identifikation av ram
Garanterat en 320 - eller Monarks motsvarighet.
Så här såg min ut (ramen såld sedan länge).
Mvh
JE
Monark-dekaler för runt 71-72 (detta är dock inte en Monark utan en Masi).
Så här såg min ut (ramen såld sedan länge).
Mvh
JE
Monark-dekaler för runt 71-72 (detta är dock inte en Monark utan en Masi).
Grön våg för grå man...
Re: Hjälp med identifikation av ram
Tack! Ni verkar helt klart ha rätt:
http://www.cykelhobby.com/92320ident.htm
Bakväxeln är campagnolo och har patent 73 på sig.
Ramen verkar ha blivit strippad på färg innan lackering, ser bara ren metall igenom där det glipar. Finns det några andra tells om det är en monark eller crescent tro?
Det vore ju sjukt roligt att återställa den, speciellt om det är en monark, helt klart.
Frågan är om jag kan få upp glansen på styre, styrstam och sadelstolpe bara. Det är ganska repiga. Kan man gå på dem med autosol och slipen eller måste de ytbehandlas efteråt isf?
Om man skulle lackera med röda muffar, hur går man till väga då? Är det maskning som gäller? Känns dyrt om man skall lägga ut jobbet.
Har lite kromningskontakter från yrkeslivet, är det helgerån att kroma gaffeln? De verkade ju gå att få kromade på specialbeställning.
http://www.cykelhobby.com/92320ident.htm
Numret börjar på 4. jag ser dock inga stämplar eller något liknande på vevlagerhylsan.Serienummer som börjar på 3 tillhör 60-talet medan nummer på 4 tyder på att de är tillverkade på 70-talet. De allra tidigaste Monark har nummer som börjar på 2. För cyklar med Campagnolo NR kan man se tillverkningsåret på bakväxeln - Patent-72, PAT-80 osv.
Bakväxeln är campagnolo och har patent 73 på sig.
Både styre och stystam är 3TTTI början av 70-talet (?) bytte man även styrstam till 3TTT från tidigare AVA.
Ramen verkar ha blivit strippad på färg innan lackering, ser bara ren metall igenom där det glipar. Finns det några andra tells om det är en monark eller crescent tro?
Det vore ju sjukt roligt att återställa den, speciellt om det är en monark, helt klart.
Frågan är om jag kan få upp glansen på styre, styrstam och sadelstolpe bara. Det är ganska repiga. Kan man gå på dem med autosol och slipen eller måste de ytbehandlas efteråt isf?
Om man skulle lackera med röda muffar, hur går man till väga då? Är det maskning som gäller? Känns dyrt om man skall lägga ut jobbet.
Har lite kromningskontakter från yrkeslivet, är det helgerån att kroma gaffeln? De verkade ju gå att få kromade på specialbeställning.