Hjälp med identifikation av ram

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
dejv
Posts: 39
Joined: 03 Sep 2011 22:15

Hjälp med identifikation av ram

Post by dejv » 07 May 2013 21:54

Hej!

Har fått tag på en gammal cykel i ganska fint skick.
Styrlager & hjul är campa, shimano-600-växlar, weinmannbromsar.
Ramen är (ganska dåligt) omlackerad, jag funderar på att lämna in den och få jobbet gjort ordentligt men vill inte kasta pengarna i sjön på en sketram. Har ni några idéer på vad det kan vara för något där under? Behövs några specifika bilder på detaljer så är det bara att hojta så fixar jag.

Tack! Bilder följer nedan:

Image
Last edited by dejv on 07 May 2013 22:01, edited 2 times in total.

SirUlrich
Posts: 259
Joined: 03 Aug 2011 16:54
Location: Stockholm - västerort

Re: Hjälp med identifikation av ram

Post by SirUlrich » 07 May 2013 21:55

Kan inte riktigt se, har du några större bilder? :lol:

dejv
Posts: 39
Joined: 03 Sep 2011 22:15

Re: Hjälp med identifikation av ram

Post by dejv » 07 May 2013 22:02

SirUlrich wrote:Kan inte riktigt se, har du några större bilder? :lol:
Sorry, det blev helt kajko med mobilbilder direkt från dropbox. Har åtgärdat det nu :)

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Hjälp med identifikation av ram

Post by Gustav » 07 May 2013 22:10

Mycket tyder på Crecsent/Monark 320/319 från 1971
Image

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Hjälp med identifikation av ram

Post by Fixen » 08 May 2013 12:35

Nervex muffar. Finfint.

hägern
Posts: 96
Joined: 05 Nov 2012 21:57

Re: Hjälp med identifikation av ram

Post by hägern » 08 May 2013 14:47

Mycket tyder som sagt på en Monark/Crescent och då kanske till och med 320 (lödda wireförare ovan vevpartiet, styrlagret är Campagnolo). Är den dåligt omlackad kan du kanske se orginallacken under?

Jag tycker att du ska återställa den till orginalutförande. Är det en crescent så finns dekaler hos cyclomondo.

http://www.ebay.com/itm/Crescent-1970s- ... 3ccdc5400f

edit. Emblemet som saknas fram säljs som cykelmärke med jämna mellanrum på tradera för en selma eller två.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med identifikation av ram

Post by ravelax » 08 May 2013 14:53

hägern wrote: Jag tycker att du ska återställa den till orginalutförande. Är det en crescent så finns dekaler hos cyclomondo.
+1, särskilt om det är en Monark. Ont om fina sådana.

hägern
Posts: 96
Joined: 05 Nov 2012 21:57

Re: Hjälp med identifikation av ram

Post by hägern » 08 May 2013 14:58

ravelax wrote:
hägern wrote: Jag tycker att du ska återställa den till orginalutförande. Är det en crescent så finns dekaler hos cyclomondo.
+1, särskilt om det är en Monark. Ont om fina sådana.
Absolut.
Enligt cykelhobby såldes ändå hälften av cyklarna som Monark. Själv ser jag knappt aldrig några Monark och kommer troligtvis återställa en Monark i sommar när jag nu börjar bli klar med min Crescent. Vet någon om det finns dekaler att få tag på till Monark?

Det kan ju även bli aktuellt för trådskaparen.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Hjälp med identifikation av ram

Post by J2000E » 08 May 2013 14:59

Garanterat en 320 - eller Monarks motsvarighet.
Så här såg min ut (ramen såld sedan länge).
Mvh
JE



Image

Monark-dekaler för runt 71-72 (detta är dock inte en Monark utan en Masi).

Image
Grön våg för grå man...

dejv
Posts: 39
Joined: 03 Sep 2011 22:15

Re: Hjälp med identifikation av ram

Post by dejv » 09 May 2013 23:12

Tack! Ni verkar helt klart ha rätt:

http://www.cykelhobby.com/92320ident.htm
Serienummer som börjar på 3 tillhör 60-talet medan nummer på 4 tyder på att de är tillverkade på 70-talet. De allra tidigaste Monark har nummer som börjar på 2. För cyklar med Campagnolo NR kan man se tillverkningsåret på bakväxeln - Patent-72, PAT-80 osv.
Numret börjar på 4. jag ser dock inga stämplar eller något liknande på vevlagerhylsan.
Bakväxeln är campagnolo och har patent 73 på sig.
Image
I början av 70-talet (?) bytte man även styrstam till 3TTT från tidigare AVA.
Både styre och stystam är 3TTT
Image

Ramen verkar ha blivit strippad på färg innan lackering, ser bara ren metall igenom där det glipar. Finns det några andra tells om det är en monark eller crescent tro?

Det vore ju sjukt roligt att återställa den, speciellt om det är en monark, helt klart.
Frågan är om jag kan få upp glansen på styre, styrstam och sadelstolpe bara. Det är ganska repiga. Kan man gå på dem med autosol och slipen eller måste de ytbehandlas efteråt isf?

Om man skulle lackera med röda muffar, hur går man till väga då? Är det maskning som gäller? Känns dyrt om man skall lägga ut jobbet.
Image

Har lite kromningskontakter från yrkeslivet, är det helgerån att kroma gaffeln? De verkade ju gå att få kromade på specialbeställning.

Post Reply