Planet X Pro Carbon SRAM Rival

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
stnlk
Posts: 55
Joined: 27 Aug 2008 14:47
Location: Göteborg

Planet X Pro Carbon SRAM Rival

Post by stnlk » 07 May 2013 12:59

Yo!

Har funderingar på att beställa en "Planet X Pro Carbon SRAM Rival" när skatteåterbäringen trillar in. Någon här som har/har haft en sådan och som vill dela med sig av sina erfarenheter och synpunkter på denna cykel?
Funderar lite på eventuell storlek: jag är 182cm, men jag har nog ganska korta armar. Medium eller Large?

Fridens


User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Planet X Pro Carbon SRAM Rival

Post by Bratt » 07 May 2013 13:43

Medium. Jag är 180 med långa ben och kör en medium.

Min har gått ca 400 mil nu på 3år.Inte så snygg eller spexig men pålitlig och behaglig att köra. Har inte haft några problem med den än så länge förutom att jag varit tvungen att ställa in växlarna någon gång om året. Sjukt lätt om man jämför med andra cyklar i den prisklassen.

Däcken som den kom med bytte jag genast ut och jag blev tvungen att köpa en längre sadelstolpe då den var för kort. Sadeln var inte så mycket att hurra för men den gör jobbet.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Planet X Pro Carbon SRAM Rival

Post by Bompet » 07 May 2013 13:51

stnlk wrote:Yo!

Har funderingar på att beställa en "Planet X Pro Carbon SRAM Rival" när skatteåterbäringen trillar in. Någon här som har/har haft en sådan och som vill dela med sig av sina erfarenheter och synpunkter på denna cykel?
Funderar lite på eventuell storlek: jag är 182cm, men jag har nog ganska korta armar. Medium eller Large?

Fridens
Jag skulle lägga de extra tusenlapparna som krävs för att få en cykel med SRAM Force om jag ändå har spenderbyxorna på. Detta säger jag i egenskap av nnehavare av cyklar med både Apex/Rival ocg Force uppsättning.

Force:
Image
Image

Rival/Apex (gammal bild, shimano på den tiden)
Image
Även Rival på sambons cykel jag byggt.

Även om skillnaderna kan tyckas små så säger jag att Force är en betydligt trevligare grupp. Bättre taktil känsla, lättare att justera, mer distinkt mekanik och bättre material. Att man sparar lite vikt är rätt oviktigt i sammanhanget.
Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Planet X Pro Carbon SRAM Rival

Post by klasolsson » 07 May 2013 14:50

Image

Jag har själv sneglat lite på denna (RT-57), utrustad med Rival fast med FSA-vevar med BB30. Jag har ett par Force-vevar för GXP, går det att konvertera? Sen är det allmänt tråkiga komponenter kan jag tycka på denna...FSA förvisso men DEDA som följer med Pro'n känns mer genomtänkt.

Sen är medföljande hjulset inte så roliga känns det som.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Planet X Pro Carbon SRAM Rival

Post by Bratt » 07 May 2013 15:11

Hjulen är rätt tråkiga ja. Men dom gör jobbet och sen kan man ju byta ut dom när man får råd.

Post Reply