Byggtråd - DBS Daccordi

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Fezze
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2013 17:48

Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Fezze » 23 Apr 2013 21:32

Nu är det dags att börja bygga första fixien, hade tänkt mig en budget på max 1500:- är uppe i 300 nu för inköpet av hojjen. Detta är en dbs daccordi. Vet dock ej modell osv, det är shimano delar på den, kommer nog mest troligt ekra om bakhjulet för att kunna stoppa kanttrådsdäck! Kommer putsa upp allt och rengöra :)

Första bild på den innan jag börjar plocka ner den.

Image

EDIT:
nu börjar det hända saker!

först så var jag tvungen att bygga en slags arbetsbänk i garaget, blev en tripp till byggmax.
Image

och sedan till biltema för köp av massa verktyg och arbetsbockar m.m
(dock stökigt i garaget)
Image
Image

sen börjar "the Teardown"

Image




och nu ser den ut så här:

Image
Image
Image

Väntar på en vit sadel av en här på forumet, och ska även ta bort den stora metallskivan bakom klingan, och se om jag hittar nån "bmx"frihjulskrans som passar på jobbet.
sen börjar den bli färdig :)
hittade mig ett par Shimano 105 bromsar att sätta på den, något tips på ett par bra bromshandtag till dom bromsarna? tycker dom jag har fjädrar tillbaka dåligt..

Hoppas den faller er i smaken! /fezze (:
Last edited by Fezze on 01 May 2013 20:21, edited 1 time in total.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Otto » 24 Apr 2013 06:51

Vänta, har du ett "fixed gear"-nav? Eller varför skall du ekar om?

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Fixen » 24 Apr 2013 07:06

Tubfälg och vill ha kanttråd, då blir det att köpa en ny fälg.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Otto » 24 Apr 2013 07:18

Fast har hen ett växlat baknav eller inte? Känns ju lite dumt att ekar om ett hjul för att sedan lägga det åt sidan. För hen skulle väl bygga en fixie?

Fezze
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2013 17:48

Sv: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Fezze » 24 Apr 2013 07:35

Han* kommer nog att bygga ett helt nytt hjul! Anledningen till att jag vill ha kanttrådsdäck är för att det är det fram, och fälgen bak är inte i så bra skick,

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Kiliam » 24 Apr 2013 07:41

Men du behöver ett fixed gear nav för att få den fixerad om du inte svetsar det.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Otto » 24 Apr 2013 07:54

Köp ett nytt hjulpar istället. Eller bara ett nytt fixerat bakhjul. Det borde inte paja din budget. Om du inte gör det själv, omekring, så kostar nästan hela kalaset nästan lika mycket som ett nytt bakhjul. Men det förutsätter att du redan har ekrar i rätt längd och en kanttrådsfälg samt ett bannav.

Fezze
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2013 17:48

Sv: Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Fezze » 24 Apr 2013 15:56

Otto wrote:Köp ett nytt hjulpar istället. Eller bara ett nytt fixerat bakhjul. Det borde inte paja din budget. Om du inte gör det själv, omekring, så kostar nästan hela kalaset nästan lika mycket som ett nytt bakhjul. Men det förutsätter att du redan har ekrar i rätt längd och en kanttrådsfälg samt ett bannav.

Har kollat runt lite på jobbet efter nån 622 fälg som kanske skulle passat, utan framgång, nån som kan länka nåt kul hjulpar? Helst silver, hittat ett hjulpar för 920:- med flipflopnav från cykelbanditten.se

edit: hade fel, det var ett footienav på det hjulet jag hittat.. alltså 830:- för ett bakhjul, någon som kan hitta något billigare? helst i sverige.. Helst ett hjulpar så jag får samma bak och fram :)


här har jag hittat ett kit, vad tror ni om detta? färdigt med däck osv, behöver ju även det så, http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=79327

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by tsarpjotyr » 25 Apr 2013 00:04

http://www.tontacycles.com/products/wheelsets

Trevlig snubbe som har sidan. Svarar på mail klockan 22 på nästan vilken given dag som helst. Ber du om trackingnumret får du det, och sen är det bara att ringa posten när du ser att paketet har kommit till Sverige, så gör dom om det till ett svenskt kollinummer.

Jag beställde en ram, på en tisdag, på fredagen var den i Sverige.
Från Norrbotten till Göteborg

Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Kaffeperkulator » 25 Apr 2013 06:04

Inte silver, men 1300:- för hjulpar inkl frakt, med däck å sådär...

Fezze
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2013 17:48

Sv: Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Fezze » 25 Apr 2013 08:57

Kaffeperkulator wrote:Inte silver, men 1300:- för hjulpar inkl frakt, med däck å sådär...
Vad menar du? Förstår nog att det är skithjul men nog håller dom säkert för en rookie som mig :)

Fezze
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2013 17:48

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Fezze » 01 May 2013 20:21

nu börjar det hända saker!

först så var jag tvungen att bygga en slags arbetsbänk i garaget, blev en tripp till byggmax.
Image

och sedan till biltema för köp av massa verktyg och arbetsbockar m.m
(dock stökigt i garaget)
Image
Image

sen börjar "the Teardown"

Image




och nu ser den ut så här:

Image
Image
Image

Väntar på en vit sadel av en här på forumet, och ska även ta bort den stora metallskivan bakom klingan, och se om jag hittar nån "bmx"frihjulskrans som passar på jobbet. sen börjar den bli färdig :) hittade mig ett par Shimano 105 bromsar att sätta på den, något tips på ett par bra bromshandtag till dom bromsarna? tycker dom jag har fjädrar tillbaka dåligt..

Hoppas den faller er i smaken! /fezze (:

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by ravelax » 01 May 2013 20:26

Kul med en gammal Golf som fortfarande lever!

Ser bra ut. Jag hade kanske kapat bort pakethållarfästet ovanför bromsbryggan. Har du rätt verktyg för att plocka av frikransen borde du lätt kunna plocka av ekerskyddet (metallskivan bakom kransen). Kom ihåg att du kan behöva disha om hjulet om du vill använda BMX-frihjul, för att få en rak kedjelinje.

Fezze
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2013 17:48

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Fezze » 01 May 2013 20:30

ravelax wrote:Kul med en gammal Golf som fortfarande lever!

Ser bra ut. Jag hade kanske kapat bort pakethållarfästet ovanför bromsbryggan. Har du rätt verktyg för att plocka av frikransen borde du lätt kunna plocka av ekerskyddet (metallskivan bakom kransen). Kom ihåg att du kan behöva disha om hjulet om du vill använda BMX-frihjul, för att få en rak kedjelinje.
Golf mk1 diesel som nyligen slagit om till 36xxx och går som en klocka, tillbaks till hojjen, rätt verktyg det har jag, var bara så cykelsugen så byggde ihop den för att prova den :) jo disha om lär jag få göra.. men det blir ett senare projekt, det som är med att kapa bort. då blir jag av med originalfärgen. så då får den vara där ett tag till. kanske kapar bort den och fyller på den vita färgen bara, den som köpte hojjen har graverat in sitt personnummer på sidan av ramen... :)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by ravelax » 01 May 2013 20:33

Jag hade röstat för att fylla på med vitt. Gillar originallacken!

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by bankiren » 01 May 2013 23:08

Fett att du rullar 4 dörrars etta! thumbs up :)
@fistasthlm

Fezze
Posts: 25
Joined: 16 Apr 2013 17:48

Sv: Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Fezze » 01 May 2013 23:23

bankiren wrote:Fett att du rullar 4 dörrars etta! thumbs up :)
Skitbra bil! Körde 100mil i vintras (luleå-riksgränsen-luleå) och det gick bra! Drar ungefär 0.55l/mil då det är diesel :)

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by bankiren » 01 May 2013 23:34

gött, hade denna för mååånga år sedan. banpreppade Gulf Golfen 8)

den var nästintill identisk med din vid inköpet förutom färgen då.

Image

back to topic!
@fistasthlm

Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Re: Sv: Re: Byggtråd - DBS Daccordi

Post by Kaffeperkulator » 02 May 2013 06:49

Fezze wrote:
Kaffeperkulator wrote:Inte silver, men 1300:- för hjulpar inkl frakt, med däck å sådär...
Vad menar du? Förstår nog att det är skithjul men nog håller dom säkert för en rookie som mig :)
Missade länken... haha.
http://chappelli.se/produkter/hjul/

Post Reply