Bullit-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Bullit-tråden

Post by lucaslagun » 19 Apr 2013 14:55

Har länge funderat på att köpa en Bullit och snart är det nog dags. Innan jag slår till tänkte jag dock försöka få svar på ett par frågor.

-Kommer jag få ner den i källaren?
-Blir tågpersonalen sur om man kommer med en monterad Bullit från CPH-Malmö?

Om det är någon i Malmö som kan tänka sig att komma bort en sväng till mig, och låta mig undersöka hur fan jag ska få ner en Bullit i källaren, så får ni gärna PM:a.

Öresundståget, vad har de för regler för cyklar ombord? Någon som har åkt över med en Bullit, eller annan lådcykel?

För övrigt får detta gärna bli en samlings-tråd för allt om Bullit. Posta era bilder, åsikter och upplevelser som rör denna förhoppningsvis trevliga cykel.

http://www.larryvsharry.com/

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Bullit-tråden

Post by jp » 19 Apr 2013 15:25

Tog hem min på tåget från kphmn, det gick bra, vet andra som gjort det också, du kanske inte behöver åka mellan tre o fem bara.
Jag får ner den i normal cykelkällartrappa, 90 dörr med 1 meter bred trappa i 90grades vinkel från dörren. Har byggt extra bred låda men det går bra ändå.
Lite dåligt med tid för trapptest, men du borde ju kunna mäta dig till det där rätt enkelt.

Bara bra saker att säga om cykeln, fantastiskt rolig o köra. Köp en!
Image

lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Re: Bullit-tråden

Post by lucaslagun » 19 Apr 2013 17:08

Det låter precis som min källartrapp ju. Lite för bra för att va sant om den skulle gå in där. Tänkte jag skulle behöva ta omvägen genom trapphuset.

Vad har du, och ni andra för specs på era? Tror jag kommer slå till med race-grön med alfine och skivbromsar.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Bullit-tråden

Post by jp » 19 Apr 2013 17:39

Har alla hydrauliska? Det ska du ha iallafall, stannar på en femöring. Jag har externa växlar, gillar inte alfine.
Image

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Bullit-tråden

Post by pse » 19 Apr 2013 20:03

Dom här är ju bra mycket fränare dock.

Image
http://omniumcargo.dk/omnium-cargo/

Tar väl å andra sidan lite mindre last och högre tyngdpunkt än på Bullit.

User avatar
Mark Anthony
Posts: 188
Joined: 15 Jun 2008 20:10

Re: Bullit-tråden

Post by Mark Anthony » 19 Apr 2013 22:28

If you have the time and ability, I strongly recommend going down to Copenhagen and meeting up with Lars in the Bullitt shop. It's like going to mecka for cargo bikes. They have tons of various models, solutions, options, in the store, and downstairs in the hidden basement they have even more parts and nick nacks. It kind of reminds me of Toys R Us vs. Mordor down there.

Anyways, I have a 2013 model with switchable rear dropouts (I run single speed with almost horizonatal drops), and their newest model also has a different mounting option for the front derailler. I waited for over a year for them to offer a belt drive option but that might still be awhile...

Having used several other types of cargo bikes, I can indeed vouch for the Bullitt being the quickest in speed in handling, however there is a slight learning curve to the manoverability... the swing/turn radius is huge compaired to a normal bike.

I bought the frame only option and built it myself cause I'm retarded and like tinkering. I will probably also add the steering damper option soon too.

It's also bulky to put into a bike room if you have an elevator, stairs, etc. compaired to a normal bike. It's not impossible or anything but since I ride it daily, it needs to be easy to jump on and off.

Here's a pic.

Image

Buy one, you won't regret it and if you do, there are plenty of people to take it off your hands if that time should come.

//Mark

lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Re: Bullit-tråden

Post by lucaslagun » 19 Apr 2013 23:05

@jp Ja, det tror jag. Hydraliska skivbromsar och fotbromsat kan man välja på. Har du något emot just Alfine, eller är det navväxel överlag?

@pse Såg rätt skön ut den också, men inte lika skön som Bullit =) Precis som du skriver tror jag också att Bullit är mer lättkörd när den väl är lastad.

@Mark Anthony Great input! So you say they have a lot more then they offer on their website? I really like the racing green, but would like other specs, Alfine hub for example. There's a big chance a leave CPH with less money then I had planned to =)

Post Reply