Page 93 of 95

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 05 Nov 2014 11:50
by Q&D
Åh, en komplett guide till cykelsportens kutym :P

Posted: 08 Nov 2014 10:42
by russ_meyer
Exakt. Men det är inte lätt att tycka rätt. Häromdagen fick jag se några koncept-mc:s från husqvarna, tyckte de var satans coola men i kommentarerna under reportaget fick man klart för sig att de var fula och töntiga. Av för mig obegripliga detaljskäl, man hänvisade till historik kring olika sorters länkage osv och det var hädelse att göra så här etc etc

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 18 Nov 2014 13:20
by klasolsson
Image

VAR i världen hittar jag styret på cykeln närmast?!

EDIT: hittade, det är prototyp från Leader bikes:

Image
http://www.citygrounds.com/blog/?p=9122

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 18 Nov 2014 13:26
by NKDMS
Image

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 18 Nov 2014 13:52
by zef
Image
Allt!

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 18 Nov 2014 15:07
by Bratt
sjukt fin men mini-klingan fram... inte helt praktisk.

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 18 Nov 2014 18:49
by ravelax
Mycket underlig placering av ringklockan...

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 19 Nov 2014 23:39
by Naugas
Räknade kuggarna fram och fick det till 34 - om minsta drevet bak är 11 kuggar maxar han 45 km/h vid en kadens på 110. Marschhastighet vid en kadens på 80 och 16 kuggar (i mitten av kassetten?) är 22 km/h, så det är väl en väldigt användbar utväxling för en bruks- och touringcykel?

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 19 Nov 2014 23:49
by abacaxi
Naugas wrote:45 km/h vid en kadens på 110.
de flesta har typ så på fixien och det är nog tyngre växlar man oftast saknar om något, upp kommer man alltid i värsta fall till fots men så fort det går lite nerför är det ju gött med lite utväxling?

Bilder på snygga komponenter!

Posted: 20 Nov 2014 09:36
by pettermagnus
Men med frihjul så kommer man ju faktiskt bort ifrån en stor del av anledningen till att sakna tyngre utväxling på fixien..
Och man vill fan inte stanna och gå i uppförsbackar när man tourar.
Kan tänka mig att det är najs att ha sådär riktigt låg utväxling om man kör frontlastat på risigt underlag i branta backar
Med det sagt hade man nog ändå saknat högre växlar när man är för trött för att hålla en bra kadens, men i längden lär väl ens knän vara tacksamma för det..

Bilder på snygga komponenter!

Posted: 20 Nov 2014 09:38
by pettermagnus
Någon som vet vad det är för framrack förresten?

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 20 Nov 2014 09:43
by kjellsnell
Utväxlingen verkar trevlig tycker jag. Däremot så är det ganska ofta liknande byggen saknar skärmar. Utan skärmar tenderar cykling ofta att bli riktigt vidrig. Cyklar folk inte när det är blött ute eller vad är grejen? I övrigt tycker jag att det är ett inspirerande bygge som får mig att vilja cykla mer och det är ju bra!

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 20 Nov 2014 09:45
by kjellsnell
pettermagnus wrote:Någon som vet vad det är för framrack förresten?
Salsa Down Under

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 20 Nov 2014 12:04
by pse
I LA/Houston regnar det inte mycket.

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 20 Nov 2014 12:29
by nelp
ravelax wrote:
Q&D wrote: Visa mig gärna reglementet för vad som ska klassas som snyggt ;)
Regel ett: Allt som är anodiserat i tokiga färger är fult.

Nämen, smaken är ju naturligtvis som baken. :)

Förresten, hade det inte varit rimligare om båda handtagen varit lika långa? Hade sett vettigare ut och säkert fungerat bättre...
Asymetrin är väl till för att spetsarna på handtagen ska sticka it lika mycket på bägge sidorna av stammen? Däremot kan man ju hoppas att de är olika utväxling på de båda sidorna så att det går att bromsa med det lilla handtaget med; annars är den ju både skitful och helt poänglös... :wink:

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 20 Nov 2014 15:24
by Bratt
Naugas wrote:Räknade kuggarna fram och fick det till 34 - om minsta drevet bak är 11 kuggar maxar han 45 km/h vid en kadens på 110. Marschhastighet vid en kadens på 80 och 16 kuggar (i mitten av kassetten?) är 22 km/h, så det är väl en väldigt användbar utväxling för en bruks- och touringcykel?
Jag körde 34t fram tills för typ en månad sedan på min mtb. Men det blev så löjligt lätt redan på 3e växeln. 40t gav långt mycket bättre utväxlingar. 34t gav mellan 3.09 - 1.06 och 40t 3.64 - 1.25.

Re: Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 20 Nov 2014 16:52
by abacaxi
kjellsnell wrote:Utan skärmar tenderar cykling ofta att bli riktigt vidrig.
*like* :P

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 20 Nov 2014 21:49
by Motorcity
Någon som vet var man får tag på däcken på Surlyn ovan? "Specialized Fatboy" i vad som ser ut att vara typ 45mm. Grymt sugen men hittar dem ingenstans.

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 21 Nov 2014 09:11
by AndreasVH
^^ http://www.evaldsmtb.se/mountainbike/da ... alsearch=1

Jag mailade härom veckan och frågade om det verkligen var modellen med tanwall (finns helsvart också). Då hade de inte fått in dem ännu, men kolla igen vetja. Stämmer för övrigt att de är 45 mm.

Re: Bilder på snygga komponenter!

Posted: 21 Nov 2014 11:27
by Motorcity
Tack för tipset!