Fråga Fredde

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Fråga Fredde

Post by papplo » 26 Mar 2013 20:35

Hej Fredde, läser din träningsblogg ibland och har märkt att blandar upp dina träningstips och wattmäterier med dina cykelproblem i denna carbon-era.
Tack för en inspirerande blogg, och nu till själva syftet med denna tråd:

Jag har carbonproblem och önskar få lite vett från er carbonentusiaster, det är nämligen så att jag stött på en spricka i 404-fälgen som härstammar från en genomslagspunka på pistan.

Image

Ja precis, ni förstår, jag har ingen lust (ekonomi) att beställa ny fälg från usa, eventuellt kan jag tänka mig jaga lite på ebay (kommer att ta lång tid) och att ersätta denna fina fälg med "kinakokos" som Fredde kallar det, skulle nog bidra med ögoncancer för en designer som mig.

Nu till de specifika: har läst omkring här på forumet om att sprickor mm i materialet kolfiber kan lagas i vissa fall, och jag undrar då som lekman, hur kan jag göra detta, och vad behöver jag för material och verktyg samt tillvägagångssättet till ett framgångsrikt genomförande.

Frågan är förstås riktad till alla kunniga experter på forumet, men jag ville bidra med en rolig och lite mystisk rubrik på tråden.

Tack för mig,

Pablo

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fråga Fredde

Post by Fredde » 26 Mar 2013 23:08

Haha! :)

Jag skulle nog ebay-trålat men bästa tipset är nog att fråga carbon-kungen Svennelainen här på forumet.

Sorry att jag inte kunde vara till någon större hjälp :(

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fråga Fredde

Post by ArvidSvensson » 27 Mar 2013 05:48

20h fram, 24h bak? Sälj fäljarna till mig!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Fråga Fredde

Post by papplo » 27 Mar 2013 15:56

Arvid, tyvärr är det zipp track 28/28 som det handlar om, och jag behåller helst kittet komplett med ekrar och nav då det sitter så bra.

annars vore ju detta en lösning som visuellt funkar bra (bortsett från sadelpositionen) :=\

Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fråga Fredde

Post by ArvidSvensson » 27 Mar 2013 17:11

Ok. Jag har ett par Zipp T2 bannav 24/20 som jag letar fälgar till.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Fråga Fredde

Post by svennelainen » 27 Mar 2013 22:17

Släpa dig ut till Ekerö med fälgen så kollar jag på den, men se för tusan till att fixa sadeln annars lägger jag på momsen två gånger!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Fråga Fredde

Post by Viggen » 27 Mar 2013 23:02

svennelainen wrote:Släpa dig ut till Ekerö med fälgen så kollar jag på den, men se för tusan till att fixa sadeln annars lägger jag på momsen två gånger!
Papplo befinner sig i Chile och det är inte hans Low så det kan bli lite knepigt det där ;)
Men jag stödjer dig till fullo i det dubbla momsuttaget om du får in en hoj som den..

Här har du för övrigt ryttaren och hojen som den trasiga fälgen sitter på:
Image

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Fråga Fredde

Post by papplo » 28 Mar 2013 15:35

Svennelainen: tack för erbjudandet, håller med om att sadeln på den dära hojen (hittat på internetz) ser helt kaiko ut, men det kanske fyller en funktion för ryttaren i fråga.

Moms ggr 2 vet jag ej ens om det är möjligt, symboliken var dock träffande.

Nu är det ju så att Viggen har rätt om detta med att jag är utomlands, och just därför är det bökigt att komma ut till din verkstad. Dock lär det ju finnas specialister här i Chile som delar ditt hantverk, och jag undrar helt enkelt vilka typer av material vi snackar om (se fråga) för att få fälgen fixad.

Tänker tex på Chrobins Obree-bygge som ju var tillverkad av (balsaträ?) och kolfiber, pressad och formad i vakuum med något "fixerande" ämne.

Vad heter detta ämne, hur arbetar man med det, och hur pass lätt är det att få tag på?

mvh, Pablo

(Förtydligande av bilden med LOWen: kanske kan jag låta bli att laga fälgen, köra med framhjulet och köpa ett diskhul bak?) Baknavet kan fungera som träningshjul som jag bygger upp med nån random fälg.)

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Fråga Fredde

Post by papplo » 28 Mar 2013 15:38

Kanske är det detta ämne jag vill få tag på, som ju du säljer på din webbsida!

http://www.boardcorner.se/epoxi-typ-l-m ... are-l.html

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Fråga Fredde

Post by svennelainen » 29 Mar 2013 11:11

Det är faktiskt inte så säkert att det finns folk som delar hantverket, det finns säkert firmor som kan slabba på något men ofta blir det tjock och obalans. Jag har cykelteam i Italien och Spanien som kunder. Av en anledning så att säg.

Du fixerar väven med en matris (eller resin, samma sak olika namn). Du ska ragga tag i en lamineringsepoxi och en bit fiber (kolfiber, eller en bra glasfiber funkar också), grovt sandpapper, aceton och skyddshandskar så kan du nog nödfixa fälgen själv. Kontakta mig direkt så ska jag guida dig genom hela proceduren.
PM:a mig så kan vi maila vidare eller Skypa någon kväll.

Se till att få tag i en BRA epoxi, inget lågbudgetbajs. Du borde hitta det hos någon välsorterad marinbutik eller kolla med de här:
http://www.plastiquimica.cl/category/pr ... -epoxicas/
eller http://www.arteplastica.cl/
Sök på "Resinas epoxi" så borde du hitta fler att kontakta.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Fråga Fredde

Post by Fixen » 29 Mar 2013 11:21

Gillar bilden viggen postade, ville bara säga't.

Post Reply