Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by salta_killen » 18 Mar 2013 09:43

Såg en artikel på svt.se om att göteborg kanske skall bygga ett nytt pendlingscykelnät. Det har fått mig att fundera lite såhär på morgonkvisten.

Vet vi vilka som håller i planeradet av ett eventuellt cykelnät? Går det att påverka dem så det här faktiskt blir bra? Ett helt cykelnät låter helt fantastiskt i mina öron, hade vart synd om det sket sig på vägen på något sätt för att ansvariga politiker inte cyklar själva. En ny fin cykelbana mellan nån fabrik och någon förort färdig lagom till att fabriken läggs ner och flyttas till nått låglöneland och en cykelbro mellan askim och södra skärgården typ..

Finns det redan aktiva grupper / organisationer som jobbar med att lobba för cykling på olika sätt, har någon av er erfarenhet av dom i så fall och hur bra eller dåliga tycker ni att dom är? Hur gör en egentligen för att påverka politiker?

Har någon av er andra här på forumet erfarenheter av lyckad påverkan av lokalpolitik? Har någon vart med om att få till en bättre cykelbana eller liknande, kanske göra någon riskfylld korsning tydlgare med hjälp av skyltning?

Hur skulle vi vilja att infrastrukturen för cyklar såg ut? Vad drömmer du om som inte finns eller som det finns för lite idag? Något du sett i en annan stad men som du saknar i din stad? Eller ett annat land?

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden annat än att jag vill höra mer. Har vårt lilla forum någon möjlighet att påverka kanske? Hur skulle den möjligheten se ut? Massa frågor, inga svar... Massor av spännande ämnen att gräva i :)

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by kjellsnell » 18 Mar 2013 11:29

Jag var i våras på ett fokusgruppsmöte som genomfördes på uppdrag av Göteborgs kommun med syfte att förbättra villkoren för Göteborgs cyklister. Jag och fem andra cyklister fick frågor om vad som var bra/dåligt i dagsläget och vad som kunde förbättras för framtiden. Det pratades då om att många miljoner skulle satsas på cyklismen i Göteborg. Förhoppningsvis sker det väl något i alla fal...
I helgen var jag i Köpenhamn och cyklade runt. Det var fantastiskt att se ett fungerande trafiksystem där bilar och fotgängare respekterade cyklister och cyklismen uppmuntrades. Det vore en målbild för Göteborg där bilismen anses helig och cyklar bara anses vara i vägen och störa trafiken.
/Lars

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by salta_killen » 18 Mar 2013 11:50

Hur hamnade du på mötet? Gick du dit för du var nyfiken eller blev du inbjuden på något sätt? Och om det genomfördes på uppdrag av kummunen, vem / vilka var det som genomförde själva mötet? (eller hur en ska säga, hoppas du fattar vad jag menar)

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by fjohan » 18 Mar 2013 12:58

På jobbet men har dykt på denna bloggare/videos tidigare. Har för mig han fanns i någon grupp också.

http://gbgcyklaren.com/

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by kjellsnell » 18 Mar 2013 14:26

salta_killen wrote:Hur hamnade du på mötet? Gick du dit för du var nyfiken eller blev du inbjuden på något sätt? Och om det genomfördes på uppdrag av kummunen, vem / vilka var det som genomförde själva mötet? (eller hur en ska säga, hoppas du fattar vad jag menar)
Jag var ute och cyklade på stan och blev stoppad av en kvinna som undrade om jag var intresserad att vara med. Det var ett privat företag som bland annat sysslade med opinions och marknadsundersökningar. Kommunen hade beställt detta uppdrag av dem. Jag kommer inte ihåg vad företaget hette...
Vi alla som deltog var dock ganska överens om att det fanns mycket för kommunen att jobba på.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by kjellsnell » 18 Mar 2013 14:29

fjohan wrote:På jobbet men har dykt på denna bloggare/videos tidigare. Har för mig han fanns i någon grupp också.

http://gbgcyklaren.com/
Intressant blogg! Bra att någon dokumenterar eländet...

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by salta_killen » 18 Mar 2013 17:30

Tack för era inlägg. Fyller på med lite fler bloggar jag hittade via gbgcyklisten.

http://trafikistan.se/

http://eriksandblom.blogspot.se/

edit: mer länkar

http://www.cyklistbloggen.se/

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by salta_killen » 27 May 2013 10:12

I dagens svd pratar en sosse om att det finns risk för att cykelleder försvinner, någon som vet mer?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/st ... 209782.svd

Det är tydligen svenska cykelsällskapet som håller efter lederna tillsammans med trafikverket.

NLC
Posts: 45
Joined: 03 Jul 2011 14:51
Location: Staff - Skåne

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by NLC » 28 May 2013 07:18

salta_killen wrote:I dagens svd pratar en sosse om att det finns risk för att cykelleder försvinner, någon som vet mer?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/st ... 209782.svd

Det är tydligen svenska cykelsällskapet som håller efter lederna tillsammans med trafikverket.
Detta handlar mer om de skyltade "turist"-cykelleder som finns här & var i landet och som Svenska Cykelsällskapet ansvarar för (skyltningen av). I takt med att Trafikverket strävar att göra vägarna säkra för bilister genom att bygga om dem till 2+1 & mitträcken så minskar säkerheten & framkomligheten för cyklister på dessa vägar (som ibland tyvärr varit det enda rimliga alternativet på landsbygden).

Nu höjs det röster för att de skyltade cykellederna kan vara "farliga" för cyklister (trots att det enligt SCS inte inträffar några allvarligare olyckor på de leder som finns idag), men jag tror att detta mest är ett försökt att få bort cykeln från huvudvägnätet och fortsätta kunna bygga om till 2+1 utan att behöva tillgodose cyklisternas behov.

Tyvärr finns det nämligen på flera sträckor i landet inget bra alternativ för cyklisten att välja istället, ofta är det nämligen "den enda" vägen i närområdet och som lök på laxen så väljer TV att inte skylta dessa ombyggda vägar med cykelförbud eftersom det samtidigt skulle tvinga dem att ge cyklisterna ett alternativ. Win-win för TV, lose-lose för cyklisterna.

Och innan någon anmärker att 2+1-vägar (generellt 100-skyltade) är olämpliga att cykla på så vill jag bara säga att jag är helt överens om det. Men de flesta av dessa vägar var tidigare "vanliga" 90-skyltade 13-meters vägar med en bred vägren och åtminstone en möjlighet för cyklister att ta sig fram utan ständigt att ha lastbilar, bussar & bilar etc ständigt smekandes vänster armbåge.

Tror också det har blivit en liten dragkamp mellan Trafikverket som satt igång ett projekt förra året för att skapa nationella cykelturistleder (se http://www.trafikverket.se/Foretag/Plan ... ch-turism/) och SCS som jag uppfattar inte blivit förfrågade/inbjudna till detta projekt trots att de idag är de som har gjort mest för att skapa & underhålla skyltade cykelleder.

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by salta_killen » 22 Sep 2013 00:07

I likhet med första inlägget i den här tråden, som pratar om GBG, snubblade jag istället på en artikel som nämner långsiktiga mål med cykelplaneringen i Stockholm. Tydligen är det meningen att de 5% cyklingen utgör av de totala resorna inom staden skall bli 20% till år 2030.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/kri ... 519304.svd

Är det sant, finns det sådana mål? Och ni som kan Stockholm bättre än mig, tror ni staden kommer lyckas med det? Och för att fortsätta funderingarna, vad tror ni skulle krävas för att 20% av resorna i staden skulle göras på cykel?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by abacaxi » 22 Sep 2013 08:24

det är väl inte orimligt men det finns ju knappt plats för de 5% idag. jag pendlar själv det sannolikt värsta stråket, skanstull, slussen, tegelbacken och där är det kaos precis hela vägen, och superkaos här och där. svårt att se hur det skulle kunna funka utan att helt enkelt stänga av en stor del av biltrafiken. munkbroleden/vasabron skulle man väl kunna stänga direkt, väldigt onödigt att bilar ska ta upp plats där när det finns minst två alternativa vägar och det dessutom är rätt glest trafikerat för det mesta.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

NLC
Posts: 45
Joined: 03 Jul 2011 14:51
Location: Staff - Skåne

Re: Cyklisten, i trafiken och i samhället.

Post by NLC » 22 Sep 2013 09:19

salta_killen wrote:Och för att fortsätta funderingarna, vad tror ni skulle krävas för att 20% av resorna i staden skulle göras på cykel?
Det beror förstås lite på hur man definierar begreppet "resor i staden", om genomfartstrafik är inkluderat eller om det bara är resor med start och/eller slut inom staden som räknas, t.ex. arbetspendling.

Vi har vi vant oss vid relativt stora reseavstånd för arbetspendling då befolkningstätheten i svenska städer är rätt låg, vilket i sin tur betyder att cyklister måste kunna hålla en högre genomsnittsfart (inklusive stopp) för att cykeln ska kunna bli konkurrenskraftig jämfört med pendeltåg/t-bana/bil. Så för att kunna möta den önskade ökningen av cykeltrafiken så behövs det förutom en ökning av kapacitet även gå att cykla fortare så att längre sträckor blir attraktiva att cykla för fler pendlare.

Det behövs en cykelinfrastruktur som är har rakare och snabbare huvudcykelstråk, typ Londons och Köpenhamns "super cycle highways", att man ser över hur stopptider kan minimeras (t.ex. att grön våg vid trafikljus) och sist men inte minst så behöver man separera den snabbare cykeltrafik från långsammare samt gångtrafikanter (t.ex. att tillåta cykling på körbanan även när det finns cykelbana/GC-väg).

Men allt detta är man ju redan medveten om på gatukontoren, problemen är bara att man väljer att inte prioritera cyklister i infrastrukturen. Så vad som behövs är nog att de "fina orden" också översätts i medel & handling.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 22 Sep 2013 10:48

+1 på hastigheten. Jag fattar inte hur det är tänkt att man ska tycka det funkar bra att cykla över en mil om man måste köra promenadtempo.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re:

Post by ravelax » 22 Sep 2013 12:28

abacaxi wrote:+1 på hastigheten. Jag fattar inte hur det är tänkt att man ska tycka det funkar bra att cykla över en mil om man måste köra promenadtempo.
+ en miljard.

De behöver också se till att underhålla cykelbanorna bättre än de gör idag. På många stället är de ojämna, lappade och gropiga vilket är i bästa fall irriterande och i värsta fall direkt farligt.

Post Reply