Rapha Classic Softshell Jacket?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Clubman
Posts: 11
Joined: 03 Mar 2013 17:58
Location: Vasastan, Stockholm

Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Clubman » 08 Mar 2013 08:44

Är det någon som äger en Rapha Classic Softshell-jacka? Är sugen på en sån och undrar vilka temperaturer den fungerar bäst i. På deras hemsida och i diverse recensioner står det att den är gjord för vinterbruk. Frågan är hur man ska tolka det då vi har helt andra temperaturer här än i England osv där man faktiskt cyklar hela vintern.

Jag letar efter en cykeljacka som man kan ha under våren och tidig sommar i Stockholm för cykling till och från jobbet (dvs ej träning), skulle ni säga att Softshell-jackan är temperaturmässigt lämplig?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Viggen » 08 Mar 2013 09:55

Nu äger jag inte softshell jackan, men både deras vindjacka och regnjackan. Har använt bägge med framgång under svensk höst/vinter. Klär man sig i lager och har kanske 2/3 lager under beroende på hur frusen man är klarar man sig ganska långt. Regnjackan är "varmare" än vindjackan, hur nu en tunn enlagers jacka kan vara varm. Softshellen borde rimligtvis vara varmare än dessa två, brittisk vinter kan nog vara väl så karg som svensk så jag tror du kan vara lugn.

När det va som kallast här nere , runt -15, hade jag merino underställ, jersey, långärmad ulltröja sen jacka på överkroppen. Det var inte om överkroppen jag frös när jag var ute i alla fall.

Ska du ha en rapha för vår och sommarcykling är softshellen på tok för tjock och varm, jag skulle gå på vindjackan eller regnjackan då.

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by nicklas1210 » 08 Mar 2013 09:59

Är sjukt nöjd med min Mission Workshop Orion. Dyr men riktigt bra. Vind- och vattentät, andas bra, bra passform, diskret. Enda nackdelen är väl som sagt att den är dyr (dock inte jämfört med rapha-prylar) men i och med att jag använder den varje dag under vinterhalvåret och stor del av vår/höst samt regniga sommardagar känns kostnaden fullt försvarbar...

EDIT: Jag har använt den här ner mot -15 grader, funkar bra om man är noga med lager på lager på lager :)

http://missionworkshop.com/products/app ... -orion.php
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by abacaxi » 08 Mar 2013 10:57

^ jävlar den var snygg, men JÄVLAR den var dyr. enduras variant kanske? http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=85223

(hmm, stora klädtråden innehåller redan den här diskussionen tror jag) :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Carlpedal
Posts: 40
Joined: 15 Jul 2010 14:28
Location: Göteborg, Sweden

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Carlpedal » 08 Mar 2013 11:38

Clubman wrote:Är det någon som äger en Rapha Classic Softshell-jacka? Är sugen på en sån och undrar vilka temperaturer den fungerar bäst i. På deras hemsida och i diverse recensioner står det att den är gjord för vinterbruk. Frågan är hur man ska tolka det då vi har helt andra temperaturer här än i England osv där man faktiskt cyklar hela vintern.

Jag letar efter en cykeljacka som man kan ha under våren och tidig sommar i Stockholm för cykling till och från jobbet (dvs ej träning), skulle ni säga att Softshell-jackan är temperaturmässigt lämplig?

Jag använder Sofshelljackan dagligen hela vintersäsongen. Fungerar utmärkt ner till minus 17 grader, i alla fall på cykeltur som varar upp till ca två timmar. Under jackan har jag merino-/funktionsunderställ och tunn yllepolotröja. Har vid några tillfällen tryckt in en tjock lammullströja ovanpå de övriga två underlagren. Då får man dock hålla beskedligare tempo, annars är det risk för svett i stora floder på överkroppen. Dessutom känner man sig lite som en stoppad korv.
Men som sagt till träningsrundor och pendling är Raphas jacka suverän.

User avatar
Clubman
Posts: 11
Joined: 03 Mar 2013 17:58
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Clubman » 08 Mar 2013 11:49

Supertack för alla tips!

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Otto » 08 Mar 2013 11:52

Jag har en Classic softshell jacket som jag köpte i vintras. Har haft den för distansturer i hela från december till nu, dock med varierande lager under. Är väldigt nöjd med den.

Skulle säga att den skulle gå att använda ända in till försommaren. Är det en mulen dag kan det bli lite kyligt. Sen så går det ju att öppna ventilationsfickor under armarna om det skulle bli för varmt.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Fredde » 08 Mar 2013 14:36

Är också sugen på en sådan, vilken storlek tänkte du köpa?

User avatar
Clubman
Posts: 11
Joined: 03 Mar 2013 17:58
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Clubman » 08 Mar 2013 19:41

Fredde wrote:Är också sugen på en sådan, vilken storlek tänkte du köpa?
Tror det blir en medium, även om den är då kommer att sitta rätt tight. Det är lite dilemmat. Man vill inte ha för pösigt, men man vill kunna ha ett par plagg under.
Själv då?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by ArvidSvensson » 08 Mar 2013 20:30

Fredde wrote:Är också sugen på en sådan, vilken storlek tänkte du köpa?
Jag drar en Large. Otto kör med XXS. :)

Fredde, kom förbi Crosstown HQ. Vi har Large och Medium att testa i budstallet.

Jag jobbade hela dagen med enbart en tunn långärmad merinoullis under. Minus nio när jag startade. Öppnade armhålorna och kragen strax under nollan efter lunch.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Fredde » 08 Mar 2013 23:13

Clubman wrote:
Fredde wrote:Är också sugen på en sådan, vilken storlek tänkte du köpa?
Tror det blir en medium, även om den är då kommer att sitta rätt tight. Det är lite dilemmat. Man vill inte ha för pösigt, men man vill kunna ha ett par plagg under.
Själv då?
Det skulle nog också bli medium!

Arvid, perfekt, så gör vi! :)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Otto » 09 Mar 2013 00:42

Kör faktiskt L. Mest för att ärmarna skall vara i rätt längd och för att man får plats för mycket underställ och sånt. 193=långa armar. Annars kör jag M i Rapha-världen.

User avatar
Clubman
Posts: 11
Joined: 03 Mar 2013 17:58
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Clubman » 09 Mar 2013 11:38

I senaste Cyclist är en intervju med Simon Mottram, grundaren av Rapha som är rätt läsvärd.

Också kul i sammanhanget: http://internationale.teamjva.com

Image

Image

User avatar
Clubman
Posts: 11
Joined: 03 Mar 2013 17:58
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Rapha Classic Softshell Jacket?

Post by Clubman » 09 Apr 2013 13:03

Nu har jag fixat en Rapha Softshell-jacka. Är mycket nöjd med den. Den funkar utmärkt i fem plusgrader med ett underställ då den håller värmen bra när man har blivit lite uppvärmd (jag cyklar mest inne i stan, ej landsväg). Kvalitetsmässigt helt fantastisk och ser även snygg ut.

Post Reply