Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by olletrens » 19 Feb 2013 09:16

Image

Image

Då denna i "British racing green" omlackade Nishiki sport inte är särdeles tight skall den få bli en elegant footie, med mustasch-styre skärmar och i största möjliga mån detaljer i levande material. Även om t. ex. Pashleys kromade stänkskärmar är ganska snygga anser jag att situationen kräver skärmar i trä.

Efter diverse googlande har jag valt att använda mig av tekniken som redogörs under följande länk då den den mest liknar konturen av en stänkskärm.

http://www.dinbyggare.se/communicate/ar ... px?id=4980

Jag kommer basa trät i ett stycke och inte limma tunnare lager fannér då jag inte har tillgång till brukligt antal tvingar samt därför att jag tänker: fler moment=fler potentiella problem. Samma anledning varför jag kör ss och inte växlat.

Igår kväll anlände virket. Det kostade mig en öl på tullen vilken jag med glädje gav Calle Molin vars snickeriarbete du med fördel tar del av på http://cargocollective.com/cmolin. Det blev en hyvlad bräda i kvistfri bok 3,5 mm tjock.

Image

Image

Nu med en byggtråd tänker jag mig att jag MÅSTE sätta igång men det kan hända att jag blir sittande framför http://www.woodysfenders.com ett tag till. Kom gärna med input om du är snickarkunnig eller bara finurlig/intresserad.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by Ronny » 19 Feb 2013 09:30

Det där ser intressant ut och tekniken är i princip den man använder sig när man böjer ribbor till lutor. Har själv byggt men böjde ribborna över gasollåga som mäster Fadel visade mig. Sen finns de givetvis specialverktyg för böjning av ribbor och man kan även bygga själv. Kolla även in ¨fluted lute ribs¨ en teknik som man skulle kunna applicera på skärmar.
Мясо это убийство

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by olletrens » 19 Feb 2013 10:43

Hm, ja att få skärmen lite kupad hade ju varit optimalt vilket jag såg att man kunde få till efter en googling på din teknik. Jag har tillgång till bra verktyg men ner åt varberg till och skall detta bli av får jag nog hålla mig till vad jag kan ordna i källaren. Min gravsten kommer förmodligen ha samma gravyr som Fritiof Nilsson Piraten.

"Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan. 1972."

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by olletrens » 20 Feb 2013 17:52

En liten men naggande god bit på väg.

Image

Köpte skruv istället för spik för att slippa störa grannar och kunna fixa detta hemma. Kruvarna är 9,5 cm långa. tänker ha skärmen ungefär 5 cm bred så de går att försänka djupt.

Sedan plockade jag fram en, gissar jag, gammal bordsskiva som väl ingen kan tänkas vilja ha ur ett förråd. Jag hade först tänkt utgå från hjulet för att rita ut bågen, men insåg att jag behövde mäta i ramen för att se vart fästet satt i förhållande till hjulet.

Image

Image

Mellan skärmfästet och hjulet var det 4,2 cm, men mellan bromsribban och hjulet bara 3,5 cm. För att skärmen skall gå in valde jag därför att med hemmagjort passare rita upp en cirkel med diametern 622mm (fälg) + 25mm (däck) 30mm (mellanrum till skärm) men märkte på ena sidan ut den plats där fästet skulle sitta och ritade på frihand avslutningen på bågen som då inte är helt symmetrisk.

Image

Image


När detta var klart började jag dra i skruv längs bågens översida och kontrollerade sedan så att bågen följde mitt hjul fint. Även om det inte framgår av kortet gör den det om man bortser högra kanten där den på slutet slutar följa hjulet för att istället nå fram till skärmfästet.

Image

Image

Längre än så hann jag inte denna dag. Om jag glömt något i mina beräkningar, hojta gärna till. Jag har bara trä nog att misslyckas en gång så jag mottar all kritik med glädje

Olfy
Posts: 32
Joined: 22 Jun 2012 11:08

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by Olfy » 20 Feb 2013 20:51

Ball!

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by olletrens » 22 Feb 2013 21:36

Om någon sitter på en lite finare såg (fin som i smal med små taggar) i götet lånar jag gärna för att ro detta i hamn. Hittar inte min och vill inte köpa.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by atomlab » 22 Feb 2013 21:44

Trodde det var en sådan här du sökte.

Får bli inspiration ;-)
Image
Image

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by olletrens » 25 Feb 2013 23:05

Image

Började såga medelst japansåg idag. Kan inte tänka mig ett bättre verktyg bortsett elektrisk sticksåg. Det är omöjligt att såga snett med den, även om jag som den kräsne märker, nästan lyckats med det omöjliga. Skillnaden på bredaste och smalaste stället är dock endast 1 mm och dessutom skall det sandpappras rakt senare.

Image

Image

Har tejpat ihop ett antal fryspåsar med avklippta bottnar för att skapa en avlång påse att ånga i. Sedan fyller jag bara tryckkokaren med vatten och ansluter ångpåsen med hjälp av folie och tejp för att få det tätt. Imorgon smäller det - kanske bokstavligt.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by Otto » 26 Feb 2013 08:10

Se till så inte plastpåsarna smälter av värmen.

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by olletrens » 26 Feb 2013 09:53

Image

Plastpåsarna var lugnt, men jag insåg när jag satte in plankan i formen att jag borde tagit med 15 cm extra trä i varje ände, för ändarna blir det inte så mycket böj i. Det värsta är att jag nu måste vänta i ett dygn innan jag kan montera stagen och se om den passar.


User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by martsson » 26 Feb 2013 20:09

Det ser fantastiskt ut och jag är enormt imponerad. Som gammal båtbyggare råkar jag veta att träet brukar "räta till" sig lite igen efter att man basat. Det kompenserar man genom att överböja: göra kröken lite snävare än den är tänkt att bli. Eftersom detta ändå ska sitta monteras i spänn med skruvar går det antagligen bra ändå. Ska bli superspännande att se resultatet!

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by olletrens » 27 Feb 2013 08:36

svennelainen wrote:Hett tips (böhö böhö): Ångstrykjärn.
Bra skämt och bra tips, men vågar inte lita på att jag får riktningen rak sådär på frihand. Tur att jag inte fick tipset tidigare, för det tilltalar den late i mig. :lol:

martsson wrote:Det ser fantastiskt ut och jag är enormt imponerad. Som gammal båtbyggare råkar jag veta att träet brukar "räta till" sig lite igen efter att man basat. Det kompenserar man genom att överböja: göra kröken lite snävare än den är tänkt att bli. Eftersom detta ändå ska sitta monteras i spänn med skruvar går det antagligen bra ändå. Ska bli superspännande att se resultatet!
Eftersom att träet är så pass tunt kommer det gå att böja ytterligare efter torkning och eftersom att skärmarna i det här fallet sitter med tre stag tror jag att formen kommer kunna bibehållas.

I kväll ska ni få se dem provmonterade innan lackning etc.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by svennelainen » 27 Feb 2013 20:02

olletrens wrote:
svennelainen wrote:Hett tips (böhö böhö): Ångstrykjärn.
Bra skämt och bra tips, men vågar inte lita på att jag får riktningen rak sådär på frihand. Tur att jag inte fick tipset tidigare, för det tilltalar den late i mig. :lol:
Nej nej, det jag menade är att du inte behöver hålla på med påse och tekokare, du kan köra med ångstrykjärn direkt på träet. Och har du ett ånglöst strykjärn kan du blöta ner träet med en trasa innan du värmer.

User avatar
martsson
Posts: 121
Joined: 03 May 2009 12:09
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by martsson » 27 Feb 2013 21:29

Snygg tekokare förresten :D när får man se allt monterat?

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by olletrens » 27 Feb 2013 22:02

Tog helt enkelt stag från gamla stänkskärmar jag hade liggande och satte det på plats. Köpte vinkeljärn för en tia på järnia, järntorget, som passar okej for now. Inget är riktigt 100% men det är som med grönsaker man odlat själv - mödan lägger på ett go-filter.

Image

Image

Image

Image

När allt såg okej ut tog jag av dem igen, sandpapprade bort smuts och märken samt filade in små vikar för att få in den i gaffeln. Köpte också båtfernissa på prinsgatan. Stenhård lack man kan tvätta med högtryckstvätt efter tillräckligt många lager. Så nu blir man bäng som fan om man spenderar tid i mitt vardagsrum. Tyvärr ser man tydligt att träet mörknar en smula där det legat an hårt mot skruvarna. Hade kanske gått att lösa antingen med dämpning eller mer sandpapper efter torkning, men vafan. Såhär ser de ut när de ligger på tork i alla fall.

Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by Muffat Stål » 27 Feb 2013 22:18

Bra jobbat!!
The thigh's the limit

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by ravelax » 27 Feb 2013 23:32

Stiligt! Kul med lite DIY-projekt!

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by olletrens » 28 Feb 2013 09:59

Tackar för allt stöd. Detta blir nog sista skärminlägget innan den kanske dyker upp i VISA DIN CYKEL-tråden. Skärmarna är nu så gott som klara. Alla hål är borrade och vinkeljärn och stag är monterade och de har en vacker färg. Frambromsbulten passar tyvärr inte i vinkeljärnets hål så det får jag borra upp en smula och på bilderna som följer ser man att alla stag inte sitter fast vilket gör att inget sitter 100% på plats, men man får en klar bild över hur det kan se ut när jag är färdig. Ska förmodligen köra fotbromsat och inte med V:s men ändå. Väl mött!

Image

Image

Image

Image

Image

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Byggtråd - stänkskärmar av trä.

Post by Motorcity » 28 Feb 2013 10:05

Ballin! Ser fram mot en eventuell "spotting" av denna på stan!

Post Reply