Vilken cykel till Vätternrundan
Vilken cykel till Vätternrundan
Jag står mellan tre cyklar att ha på Vätternrundan:
Cannondale Capo: http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9PR1.html
Specialized Langster: http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=22153
Dolan Pre-Cursa: http://www.dolan-bikes.co.uk/precursa.html]
Lutar mest åt Dolan, men den har varken fäste för flaskställer eller bromsar (som man måste ha på VR).
men mattsvart är ju så snyggt!
Synpunkter på det?
Bilder finns här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/10 ... sg-1027880
Cannondale Capo: http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9PR1.html
Specialized Langster: http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=22153
Dolan Pre-Cursa: http://www.dolan-bikes.co.uk/precursa.html]
Lutar mest åt Dolan, men den har varken fäste för flaskställer eller bromsar (som man måste ha på VR).
men mattsvart är ju så snyggt!
Synpunkter på det?
Bilder finns här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/10 ... sg-1027880
Dolan har ju en modell med dubbla bromsar och flaskställsfäste, http://www.dolan-bikes.co.uk/fxe.html Inte lika snygg kanske, men praktisk.
Gillar den skarpt. funkar utmärkt på allt förutom stadens "cykelvägar" (Cykelväg = grusväg), fast iofs, nämn en odämpad cykel som klarar dom..bruse wrote:Annars då, hur är ramen?Todd wrote:Jag är en av dessa.. Langsterns standard-nav är skräp.. Har inte köpt nytt än.. Men ska fan skaffa mig ett par PW nav!bruse wrote:Tydligen flera med Langster som kört slut på drevens gängor och måste köpa nya hjul...
Tänker cykla VR om typ två år lr nått då jag fyller 18. Ser fram emot det galet mkt
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit
Jag har en capo så köp en annan
Jag är iof helnöjd med capon. Fin ram och fin gaffel, resten snik men det mesta kommer va utbytt till vättern.
Det är ju verkligen inga problem att strappsa på flaskhållare eller montera mutterstycken. Bromsar finns ju också bolt-on så varken flaska eller bromsar är väl problem.
Dolan är din stil.
/Fredde
Jag är iof helnöjd med capon. Fin ram och fin gaffel, resten snik men det mesta kommer va utbytt till vättern.
Det är ju verkligen inga problem att strappsa på flaskhållare eller montera mutterstycken. Bromsar finns ju också bolt-on så varken flaska eller bromsar är väl problem.
Dolan är din stil.
/Fredde
Och jag har ju en Dolan Pre cursa så köp en langster Bruse.
Nej , skämt åsido. Jag är grymt nöjd med min Dolan och det är ju bara
att inhandla en landsvägsgaffel så får du en mer avslappnad geometri
och fäste för broms fram.
Bakbroms går ju också att ordna , antingen så borrar du i bryggan eller
så kör du en egentillverkad tillbockad plåt ala keirinbromsar.
Så kör du på Dolanen , jag tror att du kommer bli grymt nöjd.
Nej , skämt åsido. Jag är grymt nöjd med min Dolan och det är ju bara
att inhandla en landsvägsgaffel så får du en mer avslappnad geometri
och fäste för broms fram.
Bakbroms går ju också att ordna , antingen så borrar du i bryggan eller
så kör du en egentillverkad tillbockad plåt ala keirinbromsar.
Så kör du på Dolanen , jag tror att du kommer bli grymt nöjd.
Först och främst för bromshandtagens placering - ger fler möjligheter till variation samt att det är klar skönast att ha händerna där. På dom liksom.bruse wrote:Hiwatt, varför anser du Langster vara bekvämast och bäst på långdistans?
...sedan (inbillar jag mig, lite svårt att avgöra på bilderna) att ramen gör att man får en mer "lodrät" eller upprätt rygg/sittställning. Vilket är skönare på längre sträckor. Att sitta för framåtlutad gör att armarna, ryggen och pungen tar stryk -krampvarning. Pista/pursuit/tempo ramar har ju en mycket framåtlutad geometri, vilket är skitbra för sitt ändamål. Korta fortsomfan manövrar.
För längre sträckor blir ju begrepp som "bekväm sittställning" lite mer betydelsefulla än "aerodynamisk sittställning". Man får mer kraft, i längden och i uppförsbackar, om man sitter "bekvämt". Plus att armarna får en lättare belastning.
Men fan vet asså...skulle jag stå i valet och kvalet i att köpa en, för att ha på VR och även efter det, skulle jag ta Dolan och skita i alla teorier och argument som följer och köra med ett väl upphöjt Lvg styre. Och OM det skulle krampa eller bli bedövat, skulle jag ta det och förneka allt. För pain is only temporary men en hoj man inte är nöjd med lasts forever.
The Blood I bleed is Black indeed!
- spindelbenen
- Posts: 151
- Joined: 19 Dec 2007 21:23
- Location: Hammarby
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40