Tips på växelcykel för runt 10k

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Tips på växelcykel för runt 10k

Post by nicklas1210 » 03 Feb 2013 14:13

Hade tänkt försöka mig på en "nyare" växelcykel för runt 10k och skulle därav tacksamt ta emot tips på cyklar. Sneglade lite på den här på blocket. Det är en 2009'a och fick vad jag vet mycket bra recensioner då den kom...

Hur tycker ni man ska resonera, nyare alu för samma peng eller ett par år äldre kokos?

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Kiliam » 03 Feb 2013 14:32

Planet-x har någon kolfiberhistoria som kostar 12000kr-ish. Chain of strength har precis beställt en, du kan ju höra med honom hur den ser ut och känns.

Edit: Här har du länken http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBP ... _road_bike

Om du går in på deras homepage så står det att den kostar 1200euro men sen när man klickar in så kostar den 1600euro.. Kolla upp det så att jag inte lurar dig.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by olebole » 03 Feb 2013 14:47

Prisvärd tysk:

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/R1 ... 21571_.htm


Ett annat alternativ som kanske är lite roligare är att leta en beggad finare ram på typ bukten och komplettera med en ny grupp. System Six anses av många vara en av Cannondales finaste ramar genom tiderna (slutade produceras då tillverkningsprocessen var för dyr) och dyker upp rätt så ofta på bukten till bra priser. Komplettera med typ en 105-grupp och Fulcrum racing 5 hjul så har du extremt mkt cykel för pengarna, kanske t.o.m under budget!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Bratt » 03 Feb 2013 15:55

Jag har kört på min planet-x i några år och är sjukt nöjd. Jag köpte deras pro carbon med en full sram rival. Inga klagomål härifrån!

Annars skulle jag kolla på:
Rose
Canyon
Bikes 4 your passion
Radon

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Bompet » 03 Feb 2013 16:25

Jag skulle nog sikta på alu om jag skulle köpa nytt för den pengen. Det här är lite över budget men med full Ultegra, Ritchey cockpit och säte, Mavic Aksium hjul:Image


http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/bike.html?b=3074
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Fredde » 03 Feb 2013 16:43

Cannondale säljer CAAD 8 med tiagra ny för runt 10 lök till 2013 om du vill köpa nytt.

Själv körde jag på Oleboles modell: beggad ram från ebay + ny grupp.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Håkan » 03 Feb 2013 17:16

Jag skulle inte rekommendera att köpa några sämre växlar än 105 om man vill köra Shimano. Tiagran ska enligt folk vara väldigt trög och jobbig att köra i längden.

Kolla www.rosebikes.se och deras modell PRO SL 2000 (http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-sl-2000-rs). Du får ändra om och välja bland massa komponenter ifall du vill ändra något.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Tips på växelcykel för runt 10k

Post by nicklas1210 » 03 Feb 2013 19:32

Tack för en massa bra tips :)

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by nicklas1210 » 08 Feb 2013 12:44

Lite halvt OT att börja fråga om växlar i ett fastnavsforum men jag testar - tänkte slå till på en Canyon alu med Ultegra och får då möjligheten att välja vevparti mellan standard, kompakt och trippel. Kasetten är också nåt man får välja och finns i 11-23, 11-25, 12-25 och 12-30.

Vad ska man ha? Standard vev och 11-25 kasett?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Otto » 08 Feb 2013 13:04

Jag kör bara växlat nuförtiden. No biggie.

För att försöka svara på din fråga så måste jag fråga hur du tänkte använda cykeln? Skall du köra på platten, kuperat eller på cykelresan till alperna?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Håkan » 08 Feb 2013 16:05

Otto wrote:Jag kör bara växlat nuförtiden. No biggie.
Samma här. Luftade fixien 2-3 ggr 2012.
nicklas1210 wrote:Vad ska man ha? Standard vev och 11-25 kasett?
Det är ett bra val. Man vill ju ha 11:an bara för att ;) Och du kommer klara dig med det i Sverige. Drar du till alperna/gran canaria/mallis kan du ju alltid komplettera med en till kassett. Typ 12-30, 11-28 eller så.

Sen beror det ju på hur starka ben du har....
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by nicklas1210 » 08 Feb 2013 17:41

Otto wrote:Jag kör bara växlat nuförtiden. No biggie.

För att försöka svara på din fråga så måste jag fråga hur du tänkte använda cykeln? Skall du köra på platten, kuperat eller på cykelresan till alperna?
Nja, det blir nog mest på platten. Långturer kring Stockholm initialt. Har jämnstarka ben, definitivt inga Forstemann-ben men heller inga glasspinnar...

Lät som Håkan tyckte standard 11-25 var ett bra val givet ovan. Håller du med Otto?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Viggen » 08 Feb 2013 19:24

Sen står det ju mellan standard vevparti eller kompakt, jag har kompakt på min Ridley och standard på några andra cyklar. Det är skönt med en 34 som bail-out och känner du att 50x11 blir för lätt (det krävs rätt mycket för att trampa ur trots allt..) så kan du alltid skaffa en större ytterklinga. 50x34 är ju den vanliga kombon på ett kompakt-parti, i alla fall från Campa.

På ett standard vevparti (53x39) kan du ju inte tex få en 34 innerst, på grund av BCD:n. Men du kan alltid skaffa en stor ytter på en kompakt.
Jag hade gått på kompakt :)

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Håkan » 08 Feb 2013 21:12

nicklas1210 wrote:
Otto wrote:Jag kör bara växlat nuförtiden. No biggie.

För att försöka svara på din fråga så måste jag fråga hur du tänkte använda cykeln? Skall du köra på platten, kuperat eller på cykelresan till alperna?
Nja, det blir nog mest på platten. Långturer kring Stockholm initialt. Har jämnstarka ben, definitivt inga Forstemann-ben men heller inga glasspinnar...

Lät som Håkan tyckte standard 11-25 var ett bra val givet ovan. Håller du med Otto?
När jag köpte min cykel förra året verkade 12-25 vara mer standard. Kan ju ha varit mer standard för kassetter som levereras med nya cyklar?

Att jag valde 11-25 före 12-25 är enbart för att jag fick 11:an. Kändes helt enkelt bara bättre att ha den också.. Skillnaden mellan 11-25 och 12-25 är ju att du antingen har 11- eller 16-drevet. 11-25 saknar alltså 16-drevet...

Men som Viggen säger så kan det ju vara smidigt att välja ett kompakt vevparti. Men det är ju snyggare med ett standard än ett kompakt ;)
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Otto » 08 Feb 2013 21:35

Skulle personligen inte köra kompakt om jag inte bodde i alperna. Om man nu skulle behöva gå ner på 34/30 här i Sverige för att ta sig upp för backarna så tycker inte jag att det blir en rolig cykeltur, då är det nog några andra val man skall se över.

Men om du är osäker så välj 12-30 och ett standard vevparti. Tycker du att det blir för lätt så kan du ju alltid köpa 11-28 eller tvärt om. Det blir ju billigare att köpa kasett än att köpa klingor eller vevparti. Konstigt att de inte har ett 11-28 som val, det hade vart det en bra kombo.

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Tips på växelcykel för runt 10k

Post by nicklas1210 » 08 Feb 2013 23:42

Tack igen för bra tips :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Bratt » 09 Feb 2013 09:33

...11-25 väger ju mindre :D

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by fjonk » 09 Feb 2013 13:03

Har klarat mig utmärkt på 53/39 och 12-25 i större delarna av skåne. På vissa delar av åsarna (ca 7% lutning) önskade jag kanske lite mer tänder i kassetten för att kunna ha lite högre kadens uppför. Så när jag var i usa skaffade jag en 12-29 för bergen, vilket visade sig vara perfekt! Blev snabbt uppför, nerför och på platten, så jag föredrar det. ;)

Sen är ju iaf campas vevpartier snyggare i standardstorlek! :) Men kompakt kan vara lite mer flexibelt helt klart om man vill ha möjlighet till att sätta på mindre för någon extrem alptur.

Singular
Posts: 96
Joined: 29 Nov 2012 19:00

Re: Tips på växelcykel för runt 10k

Post by Singular » 09 Feb 2013 13:31

Har transplanterat min niodelade Record Ti-grupp (med machoutväxling, jävla fånfänga...) till min gamla De Rosa som står hos föräldrarna vid Söderåsens fot - 53/42 och 11-23 bjuder in till ordentligt gnissliga knän när jag är hemma och hälsar på.

(som en trött gammal snarttrettioåring fick det bli 53/39, 11-25 och kolfiber istället...).

Post Reply