Tips på växelcykel för runt 10k
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Tips på växelcykel för runt 10k
Hade tänkt försöka mig på en "nyare" växelcykel för runt 10k och skulle därav tacksamt ta emot tips på cyklar. Sneglade lite på den här på blocket. Det är en 2009'a och fick vad jag vet mycket bra recensioner då den kom...
Hur tycker ni man ska resonera, nyare alu för samma peng eller ett par år äldre kokos?
Hur tycker ni man ska resonera, nyare alu för samma peng eller ett par år äldre kokos?
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Planet-x har någon kolfiberhistoria som kostar 12000kr-ish. Chain of strength har precis beställt en, du kan ju höra med honom hur den ser ut och känns.
Edit: Här har du länken http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBP ... _road_bike
Om du går in på deras homepage så står det att den kostar 1200euro men sen när man klickar in så kostar den 1600euro.. Kolla upp det så att jag inte lurar dig.
Edit: Här har du länken http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBP ... _road_bike
Om du går in på deras homepage så står det att den kostar 1200euro men sen när man klickar in så kostar den 1600euro.. Kolla upp det så att jag inte lurar dig.
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Prisvärd tysk:
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/R1 ... 21571_.htm
Ett annat alternativ som kanske är lite roligare är att leta en beggad finare ram på typ bukten och komplettera med en ny grupp. System Six anses av många vara en av Cannondales finaste ramar genom tiderna (slutade produceras då tillverkningsprocessen var för dyr) och dyker upp rätt så ofta på bukten till bra priser. Komplettera med typ en 105-grupp och Fulcrum racing 5 hjul så har du extremt mkt cykel för pengarna, kanske t.o.m under budget!
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/R1 ... 21571_.htm
Ett annat alternativ som kanske är lite roligare är att leta en beggad finare ram på typ bukten och komplettera med en ny grupp. System Six anses av många vara en av Cannondales finaste ramar genom tiderna (slutade produceras då tillverkningsprocessen var för dyr) och dyker upp rätt så ofta på bukten till bra priser. Komplettera med typ en 105-grupp och Fulcrum racing 5 hjul så har du extremt mkt cykel för pengarna, kanske t.o.m under budget!
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Jag har kört på min planet-x i några år och är sjukt nöjd. Jag köpte deras pro carbon med en full sram rival. Inga klagomål härifrån!
Annars skulle jag kolla på:
Rose
Canyon
Bikes 4 your passion
Radon
Annars skulle jag kolla på:
Rose
Canyon
Bikes 4 your passion
Radon
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Jag skulle nog sikta på alu om jag skulle köpa nytt för den pengen. Det här är lite över budget men med full Ultegra, Ritchey cockpit och säte, Mavic Aksium hjul:
http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/bike.html?b=3074
http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/bike.html?b=3074
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Cannondale säljer CAAD 8 med tiagra ny för runt 10 lök till 2013 om du vill köpa nytt.
Själv körde jag på Oleboles modell: beggad ram från ebay + ny grupp.
Själv körde jag på Oleboles modell: beggad ram från ebay + ny grupp.
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Jag skulle inte rekommendera att köpa några sämre växlar än 105 om man vill köra Shimano. Tiagran ska enligt folk vara väldigt trög och jobbig att köra i längden.
Kolla www.rosebikes.se och deras modell PRO SL 2000 (http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-sl-2000-rs). Du får ändra om och välja bland massa komponenter ifall du vill ändra något.
Kolla www.rosebikes.se och deras modell PRO SL 2000 (http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-sl-2000-rs). Du får ändra om och välja bland massa komponenter ifall du vill ändra något.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Tips på växelcykel för runt 10k
Tack för en massa bra tips
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Lite halvt OT att börja fråga om växlar i ett fastnavsforum men jag testar - tänkte slå till på en Canyon alu med Ultegra och får då möjligheten att välja vevparti mellan standard, kompakt och trippel. Kasetten är också nåt man får välja och finns i 11-23, 11-25, 12-25 och 12-30.
Vad ska man ha? Standard vev och 11-25 kasett?
Vad ska man ha? Standard vev och 11-25 kasett?
Tips på växelcykel för runt 10k
Jag kör bara växlat nuförtiden. No biggie.
För att försöka svara på din fråga så måste jag fråga hur du tänkte använda cykeln? Skall du köra på platten, kuperat eller på cykelresan till alperna?
För att försöka svara på din fråga så måste jag fråga hur du tänkte använda cykeln? Skall du köra på platten, kuperat eller på cykelresan till alperna?
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Samma här. Luftade fixien 2-3 ggr 2012.Otto wrote:Jag kör bara växlat nuförtiden. No biggie.
Det är ett bra val. Man vill ju ha 11:an bara för att Och du kommer klara dig med det i Sverige. Drar du till alperna/gran canaria/mallis kan du ju alltid komplettera med en till kassett. Typ 12-30, 11-28 eller så.nicklas1210 wrote:Vad ska man ha? Standard vev och 11-25 kasett?
Sen beror det ju på hur starka ben du har....
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Nja, det blir nog mest på platten. Långturer kring Stockholm initialt. Har jämnstarka ben, definitivt inga Forstemann-ben men heller inga glasspinnar...Otto wrote:Jag kör bara växlat nuförtiden. No biggie.
För att försöka svara på din fråga så måste jag fråga hur du tänkte använda cykeln? Skall du köra på platten, kuperat eller på cykelresan till alperna?
Lät som Håkan tyckte standard 11-25 var ett bra val givet ovan. Håller du med Otto?
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Sen står det ju mellan standard vevparti eller kompakt, jag har kompakt på min Ridley och standard på några andra cyklar. Det är skönt med en 34 som bail-out och känner du att 50x11 blir för lätt (det krävs rätt mycket för att trampa ur trots allt..) så kan du alltid skaffa en större ytterklinga. 50x34 är ju den vanliga kombon på ett kompakt-parti, i alla fall från Campa.
På ett standard vevparti (53x39) kan du ju inte tex få en 34 innerst, på grund av BCD:n. Men du kan alltid skaffa en stor ytter på en kompakt.
Jag hade gått på kompakt
På ett standard vevparti (53x39) kan du ju inte tex få en 34 innerst, på grund av BCD:n. Men du kan alltid skaffa en stor ytter på en kompakt.
Jag hade gått på kompakt
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
När jag köpte min cykel förra året verkade 12-25 vara mer standard. Kan ju ha varit mer standard för kassetter som levereras med nya cyklar?nicklas1210 wrote:Nja, det blir nog mest på platten. Långturer kring Stockholm initialt. Har jämnstarka ben, definitivt inga Forstemann-ben men heller inga glasspinnar...Otto wrote:Jag kör bara växlat nuförtiden. No biggie.
För att försöka svara på din fråga så måste jag fråga hur du tänkte använda cykeln? Skall du köra på platten, kuperat eller på cykelresan till alperna?
Lät som Håkan tyckte standard 11-25 var ett bra val givet ovan. Håller du med Otto?
Att jag valde 11-25 före 12-25 är enbart för att jag fick 11:an. Kändes helt enkelt bara bättre att ha den också.. Skillnaden mellan 11-25 och 12-25 är ju att du antingen har 11- eller 16-drevet. 11-25 saknar alltså 16-drevet...
Men som Viggen säger så kan det ju vara smidigt att välja ett kompakt vevparti. Men det är ju snyggare med ett standard än ett kompakt
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Skulle personligen inte köra kompakt om jag inte bodde i alperna. Om man nu skulle behöva gå ner på 34/30 här i Sverige för att ta sig upp för backarna så tycker inte jag att det blir en rolig cykeltur, då är det nog några andra val man skall se över.
Men om du är osäker så välj 12-30 och ett standard vevparti. Tycker du att det blir för lätt så kan du ju alltid köpa 11-28 eller tvärt om. Det blir ju billigare att köpa kasett än att köpa klingor eller vevparti. Konstigt att de inte har ett 11-28 som val, det hade vart det en bra kombo.
Men om du är osäker så välj 12-30 och ett standard vevparti. Tycker du att det blir för lätt så kan du ju alltid köpa 11-28 eller tvärt om. Det blir ju billigare att köpa kasett än att köpa klingor eller vevparti. Konstigt att de inte har ett 11-28 som val, det hade vart det en bra kombo.
- nicklas1210
- Posts: 307
- Joined: 27 Jul 2009 11:56
- Location: Stockholm
Tips på växelcykel för runt 10k
Tack igen för bra tips
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
...11-25 väger ju mindre
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Har klarat mig utmärkt på 53/39 och 12-25 i större delarna av skåne. På vissa delar av åsarna (ca 7% lutning) önskade jag kanske lite mer tänder i kassetten för att kunna ha lite högre kadens uppför. Så när jag var i usa skaffade jag en 12-29 för bergen, vilket visade sig vara perfekt! Blev snabbt uppför, nerför och på platten, så jag föredrar det.
Sen är ju iaf campas vevpartier snyggare i standardstorlek! Men kompakt kan vara lite mer flexibelt helt klart om man vill ha möjlighet till att sätta på mindre för någon extrem alptur.
Sen är ju iaf campas vevpartier snyggare i standardstorlek! Men kompakt kan vara lite mer flexibelt helt klart om man vill ha möjlighet till att sätta på mindre för någon extrem alptur.
Re: Tips på växelcykel för runt 10k
Har transplanterat min niodelade Record Ti-grupp (med machoutväxling, jävla fånfänga...) till min gamla De Rosa som står hos föräldrarna vid Söderåsens fot - 53/42 och 11-23 bjuder in till ordentligt gnissliga knän när jag är hemma och hälsar på.
(som en trött gammal snarttrettioåring fick det bli 53/39, 11-25 och kolfiber istället...).
(som en trött gammal snarttrettioåring fick det bli 53/39, 11-25 och kolfiber istället...).