Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
Otto
- Posts: 2416
- Joined: 08 Nov 2007 20:05
- Location: Göteborg
-
Contact:
Post
by Otto » 31 Jan 2013 21:48
tolij wrote:Ja jisses. Jag får nog hålla med ravelax här, kan man spara in på onödigt slitage med något så enkelt som två koppar, som dessutom byts väldigt sällan, varför ska man välja något sämre, även om det inte märks på en del år? Klart jag vill att barnbarnen ska köra fixed på min Mielec.. Jag gillar inte konsumerism och slit och slängsamhället. Jag gillar enkla, hållbara lösningar. Inte en massa skimrande plastic padding, har inte mycket pengar, men det behöver man inte när man fattat hur livet ska levas. Det är därför jag kör fixed gear.
Verkligen en motsägelsefull tråd. Du säger att du inte gillar "konsumerism och slit och slängsamhället", men du köper en ram som är just det som du inte tycker om och vars kvalité är okänd.
Sen så ser jag inte hur hur ett korrekt isatt och monterad lager skulle slita på ramen?
-
Otto
- Posts: 2416
- Joined: 08 Nov 2007 20:05
- Location: Göteborg
-
Contact:
Post
by Otto » 31 Jan 2013 21:54
Kiliam wrote:abacaxi wrote:precis, de har ju inga koppar i vevlagret heller och det funkar. sannolikt är anledningen att hård körning pajar maskinlagren och det ska vara enkelt att byta.
När jag monterade mina vevlager så slängde jag in dem i frysen och sen bankade jag in dem med hammare och en planka mellan, underbar lösning och det sitter som berget!
Skall man verkligen göra så? Jag har fått lära mig, i alla fall med integrerade styrlager, att man skall sandpappra så att när man lägger i lagret så skall det passa exakt. Så när man smörjer med lite fett sitter gött, men fortfarande kunna ta ur det med handen.
-
Kiliam
- Posts: 1742
- Joined: 15 Mar 2012 22:29
- Location: Malmö
Post
by Kiliam » 31 Jan 2013 22:05
Styrlager är en annan femma, de ska passa perfekt (och gör ofta det från fabrik utan några modifieringar) men vevlagret måste pressas, alt. knackas, på plats. Jag hade en planka mellan hammare och lager. När de börjar gå sönder så är det bara att knacka ut dem och köpa nya. Dyra integrerade lager ligger på 500kr-ish och då håller det väldigt länge!
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 31 Jan 2013 22:51
Otto wrote:Sen så ser jag inte hur hur ett korrekt isatt och monterad lager skulle slita på ramen?
poängen är väl att det sliter just på ramen när/om det nu sliter, och inte på en utbytbar kopp. chris king tror det sliter utav bara helvete, vi andra not so much.
-
tolij
- Posts: 512
- Joined: 20 Sep 2011 16:06
Post
by tolij » 01 Feb 2013 01:32
Otto wrote:
Verkligen en motsägelsefull tråd. Du säger att du inte gillar "konsumerism och slit och slängsamhället", men du köper en ram som är just det som du inte tycker om och vars kvalité är okänd.
Sen så ser jag inte hur hur ett korrekt isatt och monterad lager skulle slita på ramen?
Vi bidrar alla till hur motsägelsefull en tråd blir, vilket heller inte borde spela någon roll eftersom tråden inte startades som ett anförande utan som en fråga. Du antar att Mielecramen är av dålig kvalité, det vet vi inte, vilket också har diskutterats tidigare. Mitt antagande, vilket är kopplat till antagandet om slit och slängsamhället, har att göra med märkens egentliga värden, så som jag skrev tidigare i tråden..
-
ravelax
- Posts: 3990
- Joined: 14 Aug 2011 20:18
- Location: Uppsala
Post
by ravelax » 01 Feb 2013 01:33
Ledsen att jag sade något... Jag hade som sagt missuppfattat konstruktionen utifrån CK's grafik. Men jag tror fortfarande att "internal" är bättre egentligen, även om man säkert klarar sig gott med "integrated" i större delen av cykelns liv.
-
tolij
- Posts: 512
- Joined: 20 Sep 2011 16:06
Post
by tolij » 01 Feb 2013 01:37
Inte ska du va ledsen.. så du tror på internt framför externt?
-
Slowie
- Posts: 1044
- Joined: 05 Dec 2011 02:15
- Location: Sthlm
-
Contact:
Post
by Slowie » 01 Feb 2013 01:46
Jag säljer downhill hojar för 50k med integrerade/semi-integrerade lager på jobbet. Det håller.
Enough of this nonsense!
-
tolij
- Posts: 512
- Joined: 20 Sep 2011 16:06
Post
by tolij » 01 Feb 2013 02:04
Slowie wrote:Jag säljer downhill hojar för 50k med integrerade/semi-integrerade lager på jobbet. Det håller.
Enough of this nonsense!
Det där är ju marknadsmässigt snarare ett argument emot. Vad är det som är nonsense?
-
tolij
- Posts: 512
- Joined: 20 Sep 2011 16:06
Post
by tolij » 01 Feb 2013 02:04
abacaxi wrote:bullshit
nu får du allt förklara dig
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 01 Feb 2013 08:56
tolij wrote:abacaxi wrote:bullshit
nu får du allt förklara dig
bullshit är ett spel som på svenska heter bluffstopp. du försökte dig på en bluff och jag callade, så det är faktiskt du som måste förklara dig. rules of the game.
-
ravelax
- Posts: 3990
- Joined: 14 Aug 2011 20:18
- Location: Uppsala
Post
by ravelax » 01 Feb 2013 09:01
Jag är skitledsen. Gråter blod.
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 01 Feb 2013 09:11
tolij wrote:Det där är ju marknadsmässigt snarare ett argument emot
marknaden har ju möjlighet att testa produkter i stor skala och behöver därför inte debattera teoretiska förhållanden. du menar att om 100 miljoner människor är nöjda med en produkt så betyder det nada bara för att tillverkaren av en konkurrerande produkt är skeptisk? visst, de flesta människor gillar ju slit och släng så det säger kanske inte så mycket om kvaliteten generellt, men just därför är det väl intressant att höra att även de som köper cyklar för 50k håller med?
-
Kiliam
- Posts: 1742
- Joined: 15 Mar 2012 22:29
- Location: Malmö
Post
by Kiliam » 01 Feb 2013 10:14
Slowie wrote:Jag säljer downhill hojar för 50k med integrerade/semi-integrerade lager på jobbet. Det håller.
Enough of this nonsense!
Kan inte göra annat än att hålla med, integrerat håller och funkar skitbra!
-
tolij
- Posts: 512
- Joined: 20 Sep 2011 16:06
Post
by tolij » 01 Feb 2013 12:39
abacaxi wrote:tolij wrote:abacaxi wrote:bullshit
nu får du allt förklara dig
bullshit är ett spel som på svenska heter bluffstopp. du försökte dig på en bluff och jag callade, så det är faktiskt du som måste förklara dig. rules of the game.
jag vet inte vad du tycker fodrar en förklaring, försök dig på ett resonemang istället.
-
tolij
- Posts: 512
- Joined: 20 Sep 2011 16:06
Post
by tolij » 01 Feb 2013 12:52
abacaxi wrote:tolij wrote:Det där är ju marknadsmässigt snarare ett argument emot
marknaden har ju möjlighet att testa produkter i stor skala och behöver därför inte debattera teoretiska förhållanden. du menar att om 100 miljoner människor är nöjda med en produkt så betyder det nada bara för att tillverkaren av en konkurrerande produkt är skeptisk? visst, de flesta människor gillar ju slit och släng så det säger kanske inte så mycket om kvaliteten generellt, men just därför är det väl intressant att höra att även de som köper cyklar för 50k håller med?
Att marknaden inte behöver debattera teoretiska förhållanden (vilket dem nog gör) är irrelevant. I all din iver slänger du dig med siffror och gör antaganden. Att sedan argumentera för någots kvalité genom att säga hur mycket det kostar är ungefär som att säga att "jag har rätt för jag har högre utbildning".
Jag har ingen aning om huruvida externt är bättre än internt, det ställde jag som en fråga i tråden. Mitt antagande var sedan att OM externt är bättre vill jag hellre köra på det eftersom jag faktiskt tycker att det spelar roll om huruvida en cykel håller i säg 30 år.
-
tolij
- Posts: 512
- Joined: 20 Sep 2011 16:06
Post
by tolij » 01 Feb 2013 12:56
Ja jag har kollat på den, men till saken hör att det kostar extra att beställa IHS på Mielecen och om det ger bättre kompabilitet mot sämre kvailté så kör jag hellre traditionellt. Sen var det några cyklar som tog skada under transporten också, och de hade IHS. (Dessutom tycker jag kolfiber är lite läskigt)
-
Slowie
- Posts: 1044
- Joined: 05 Dec 2011 02:15
- Location: Sthlm
-
Contact:
Post
by Slowie » 01 Feb 2013 13:14
tolij wrote:Dessutom tycker jag kolfiber är lite läskigt