Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Otto » 31 Jan 2013 21:48

tolij wrote:Ja jisses. Jag får nog hålla med ravelax här, kan man spara in på onödigt slitage med något så enkelt som två koppar, som dessutom byts väldigt sällan, varför ska man välja något sämre, även om det inte märks på en del år? Klart jag vill att barnbarnen ska köra fixed på min Mielec.. Jag gillar inte konsumerism och slit och slängsamhället. Jag gillar enkla, hållbara lösningar. Inte en massa skimrande plastic padding, har inte mycket pengar, men det behöver man inte när man fattat hur livet ska levas. Det är därför jag kör fixed gear.
Verkligen en motsägelsefull tråd. Du säger att du inte gillar "konsumerism och slit och slängsamhället", men du köper en ram som är just det som du inte tycker om och vars kvalité är okänd.

Sen så ser jag inte hur hur ett korrekt isatt och monterad lager skulle slita på ramen?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Otto » 31 Jan 2013 21:54

Kiliam wrote:
abacaxi wrote:precis, de har ju inga koppar i vevlagret heller och det funkar. sannolikt är anledningen att hård körning pajar maskinlagren och det ska vara enkelt att byta.
När jag monterade mina vevlager så slängde jag in dem i frysen och sen bankade jag in dem med hammare och en planka mellan, underbar lösning och det sitter som berget!
Skall man verkligen göra så? Jag har fått lära mig, i alla fall med integrerade styrlager, att man skall sandpappra så att när man lägger i lagret så skall det passa exakt. Så när man smörjer med lite fett sitter gött, men fortfarande kunna ta ur det med handen.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Kiliam » 31 Jan 2013 22:05

Styrlager är en annan femma, de ska passa perfekt (och gör ofta det från fabrik utan några modifieringar) men vevlagret måste pressas, alt. knackas, på plats. Jag hade en planka mellan hammare och lager. När de börjar gå sönder så är det bara att knacka ut dem och köpa nya. Dyra integrerade lager ligger på 500kr-ish och då håller det väldigt länge!


abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by abacaxi » 31 Jan 2013 22:51

Otto wrote:Sen så ser jag inte hur hur ett korrekt isatt och monterad lager skulle slita på ramen?
poängen är väl att det sliter just på ramen när/om det nu sliter, och inte på en utbytbar kopp. chris king tror det sliter utav bara helvete, vi andra not so much.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 01:32

Otto wrote: Verkligen en motsägelsefull tråd. Du säger att du inte gillar "konsumerism och slit och slängsamhället", men du köper en ram som är just det som du inte tycker om och vars kvalité är okänd.

Sen så ser jag inte hur hur ett korrekt isatt och monterad lager skulle slita på ramen?
Vi bidrar alla till hur motsägelsefull en tråd blir, vilket heller inte borde spela någon roll eftersom tråden inte startades som ett anförande utan som en fråga. Du antar att Mielecramen är av dålig kvalité, det vet vi inte, vilket också har diskutterats tidigare. Mitt antagande, vilket är kopplat till antagandet om slit och slängsamhället, har att göra med märkens egentliga värden, så som jag skrev tidigare i tråden..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by ravelax » 01 Feb 2013 01:33

Ledsen att jag sade något... Jag hade som sagt missuppfattat konstruktionen utifrån CK's grafik. Men jag tror fortfarande att "internal" är bättre egentligen, även om man säkert klarar sig gott med "integrated" i större delen av cykelns liv. :)

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 01:37

Inte ska du va ledsen.. så du tror på internt framför externt?

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Slowie » 01 Feb 2013 01:46

Jag säljer downhill hojar för 50k med integrerade/semi-integrerade lager på jobbet. Det håller.
Enough of this nonsense!

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 02:04

Slowie wrote:Jag säljer downhill hojar för 50k med integrerade/semi-integrerade lager på jobbet. Det håller.
Enough of this nonsense!
Det där är ju marknadsmässigt snarare ett argument emot. Vad är det som är nonsense?

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 02:04

abacaxi wrote:bullshit
nu får du allt förklara dig

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by abacaxi » 01 Feb 2013 08:56

tolij wrote:
abacaxi wrote:bullshit
nu får du allt förklara dig
bullshit är ett spel som på svenska heter bluffstopp. du försökte dig på en bluff och jag callade, så det är faktiskt du som måste förklara dig. rules of the game.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by ravelax » 01 Feb 2013 09:01

Jag är skitledsen. Gråter blod.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Indurain » 01 Feb 2013 09:06

Du skulle väl ha en mash kopia?, då är det 1 1/8" integrerat som gäller, och det finns ju dessutom en bra bangaffel att köpa till:
http://www.dolan-bikes.com/index.php?ro ... uct_id=219
Rule #242 - More is good ... all is better.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by abacaxi » 01 Feb 2013 09:11

tolij wrote:Det där är ju marknadsmässigt snarare ett argument emot
marknaden har ju möjlighet att testa produkter i stor skala och behöver därför inte debattera teoretiska förhållanden. du menar att om 100 miljoner människor är nöjda med en produkt så betyder det nada bara för att tillverkaren av en konkurrerande produkt är skeptisk? visst, de flesta människor gillar ju slit och släng så det säger kanske inte så mycket om kvaliteten generellt, men just därför är det väl intressant att höra att även de som köper cyklar för 50k håller med?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Kiliam » 01 Feb 2013 10:14

Slowie wrote:Jag säljer downhill hojar för 50k med integrerade/semi-integrerade lager på jobbet. Det håller.
Enough of this nonsense!
Kan inte göra annat än att hålla med, integrerat håller och funkar skitbra!

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 12:39

abacaxi wrote:
tolij wrote:
abacaxi wrote:bullshit
nu får du allt förklara dig
bullshit är ett spel som på svenska heter bluffstopp. du försökte dig på en bluff och jag callade, så det är faktiskt du som måste förklara dig. rules of the game.
jag vet inte vad du tycker fodrar en förklaring, försök dig på ett resonemang istället.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 12:52

abacaxi wrote:
tolij wrote:Det där är ju marknadsmässigt snarare ett argument emot
marknaden har ju möjlighet att testa produkter i stor skala och behöver därför inte debattera teoretiska förhållanden. du menar att om 100 miljoner människor är nöjda med en produkt så betyder det nada bara för att tillverkaren av en konkurrerande produkt är skeptisk? visst, de flesta människor gillar ju slit och släng så det säger kanske inte så mycket om kvaliteten generellt, men just därför är det väl intressant att höra att även de som köper cyklar för 50k håller med?
Att marknaden inte behöver debattera teoretiska förhållanden (vilket dem nog gör) är irrelevant. I all din iver slänger du dig med siffror och gör antaganden. Att sedan argumentera för någots kvalité genom att säga hur mycket det kostar är ungefär som att säga att "jag har rätt för jag har högre utbildning".

Jag har ingen aning om huruvida externt är bättre än internt, det ställde jag som en fråga i tråden. Mitt antagande var sedan att OM externt är bättre vill jag hellre köra på det eftersom jag faktiskt tycker att det spelar roll om huruvida en cykel håller i säg 30 år.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 12:56

Indurain wrote:Du skulle väl ha en mash kopia?, då är det 1 1/8" integrerat som gäller, och det finns ju dessutom en bra bangaffel att köpa till:
http://www.dolan-bikes.com/index.php?ro ... uct_id=219
Ja jag har kollat på den, men till saken hör att det kostar extra att beställa IHS på Mielecen och om det ger bättre kompabilitet mot sämre kvailté så kör jag hellre traditionellt. Sen var det några cyklar som tog skada under transporten också, och de hade IHS. (Dessutom tycker jag kolfiber är lite läskigt)

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Slowie » 01 Feb 2013 13:14

tolij wrote:Dessutom tycker jag kolfiber är lite läskigt
Image

Post Reply