Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 31 Jan 2013 14:18

Jag tror att org Mashen är 2000 spänn ram och 5000 spänn märke, prestige och färgjobb. Det viktigaste är känslan och den måste rimligen ligga i geon och rörens styvhet. Sen vill man att cyklen ska hålla också. Mielecen är dessutom cirka 300 gram tyngre, men jag kan å andra sidan lägga pengarna som blir över på lättare delar. Två eller tre ramar i lfgss forumets beställning blev skadade i transporten, de var styrröret som fick en smäll o dem hade IHS (integrated head sets - alltså en nisch som skjuter ut en bit ner i ramen där man kan lägga kulllagret - vilket Chris King samt äv Wikipedia (via C K ) citerar ger onödigt slitage på ramen o i fallet av alu ramar innebär att man slutligen måste byta ramen - sant/Falskt? ), styrrören med IHS beställning var tunnare än Mielecs traditionella o man menade att delvis detta ´+ slarvigt packade + klumpiga transportörer sammanträffade till olyckan.

Alltså, om man tror att koppar är bättre kan man köra det, o det finns väl andra märken än Chris King? Att ramen är billig hör inte till saken. Jag tror att om jag gör en singelbeställning så är det safe med IHS o det blir inget strul eller skador. Mielec är nog en ganska liten fabrik o kan strula till det med större beställningar som från lfgss. Däremot kan det nog bli slitge på ett IHS styrrör vid alu ram i det längre loppet, det tycker jag låter rimligt. (?)

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Huliganen » 31 Jan 2013 14:37

tolij wrote:Jag tror att org Mashen är 2000 spänn ram och 5000 spänn märke, prestige och färgjobb.
För att citera Tyra Banks: "Wanna be on top?" Det kostar.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 31 Jan 2013 14:40

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by abacaxi » 31 Jan 2013 14:48

tolij wrote:innebär att man slutligen måste byta ramen - sant/Falskt?
ja det är helt klart sant, ingen kontrovers där, frågan är om du tror det kommer hända imorgon eller om 30 år, tror du cyklar hade varit konstruerade så om sanningen hade legat i nedre delen av det intervallet? sluta älta already.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Huliganen » 31 Jan 2013 14:50

abacaxi wrote:
tolij wrote:innebär att man slutligen måste byta ramen - sant/Falskt?
ja det är helt klart sant, ingen kontrovers där, frågan är om du tror det kommer hända imorgon eller om 30 år, tror du cyklar hade varit konstruerade så om sanningen hade legat i nedre delen av det intervallet? sluta älta already.
+1
Kör du i stan och ser till att inte ha glapp i styrlagret tror jag nog du tröttnar på cykeln innan den tröttnar på dig.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Otto » 31 Jan 2013 15:35

Hur mycket svänger man egentligen?

Nav- och vevlager skulle jag kunna lägga pengar på, men kanske inte styrlager.


User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by ravelax » 31 Jan 2013 17:06

abacaxi wrote:
tolij wrote:innebär att man slutligen måste byta ramen - sant/Falskt?
ja det är helt klart sant, ingen kontrovers där, frågan är om du tror det kommer hända imorgon eller om 30 år, tror du cyklar hade varit konstruerade så om sanningen hade legat i nedre delen av det intervallet? sluta älta already.
Med tanke på hur mycket annat idag som konstrueras på tveksamma sätt enbart för att spara pengar i produktionsledet, utan någon som helst tanke på långsiktig hållbarhet och funktion, så absolut. Kanske inte i just Mielecs fall, men det var å andra sidan inte han som uppfann integrerat styrlager utan han anpassar sig bara till marknaden.

Edit: Aja.
Last edited by ravelax on 01 Feb 2013 09:02, edited 1 time in total.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by abacaxi » 31 Jan 2013 17:13

Nu sitter det ju ingen lagerbana per se i röret utan bara en sned yta som ett maskinlager ligger mot. Risken är att ramen slits av gupp och inbromsningar eftersom lagret glider lite då, men själva styrfunktionen ser jag inte varför den skulle vara sämre.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by ravelax » 31 Jan 2013 17:20

abacaxi wrote:Nu sitter det ju ingen lagerbana per se i röret utan bara en sned yta som ett maskinlager ligger mot. Risken är att ramen slits av gupp och inbromsningar eftersom lagret glider lite då, men själva styrfunktionen ser jag inte varför den skulle vara sämre.
Okej, då har jag missuppfattat det hela. Det är ju inte alls lika illa men som sagt fortfarande en korkad konstruktion, iom. att den lilla hyllan inuti röret ändå slits. Det kommer ju likväl kunna uppstå glapp och annat djävulskap efter ett tag och när "hyllan" är slut så är ramen likväl slut och problemet kvarstår. Jag ser verkligen ingen anledning till att välja integrerat lager istället för "internal".

Ursäkta min teknikkonservatism.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by K-dregg » 31 Jan 2013 17:30

Här är en nackdel..

Image

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Kiliam » 31 Jan 2013 18:03

Nästan alla moderna dirtbikes och BMX:er har integrerade styrlager. Det har funkat skitbra för mig och jag vet inte någon som har klagat, jag tycker att det är mycket behändigare och lättare att ha och göra med.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by abacaxi » 31 Jan 2013 18:10

precis, de har ju inga koppar i vevlagret heller och det funkar. sannolikt är anledningen att hård körning pajar maskinlagren och det ska vara enkelt att byta.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by nicklas1210 » 31 Jan 2013 18:17

Stressigt att det inte finns någon konsensus kring detta och att jag beställt en ram från mielec för en vecka sedan med traditionell styrlagerlösning... Känns som luckan för att maila och ändra beställningen blir mindre och mindre!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by abacaxi » 31 Jan 2013 18:26

jag tolkar bristen på konsensus som att det inte spelar så stor roll. estetiskt är det dock väldigt stor skillnad så det skulle jag bry mig mest om. jag kommer ha extern på min om jag bestämmer mig för att beställa, bara för att jag vill ha retrolook inget annat.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Kiliam » 31 Jan 2013 18:30

abacaxi wrote:precis, de har ju inga koppar i vevlagret heller och det funkar. sannolikt är anledningen att hård körning pajar maskinlagren och det ska vara enkelt att byta.
När jag monterade mina vevlager så slängde jag in dem i frysen och sen bankade jag in dem med hammare och en planka mellan, underbar lösning och det sitter som berget!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by ravelax » 31 Jan 2013 18:30

nicklas1210 wrote:Stressigt att det inte finns någon konsensus kring detta och att jag beställt en ram från mielec för en vecka sedan med traditionell styrlagerlösning... Känns som luckan för att maila och ändra beställningen blir mindre och mindre!
Fördelen är ju att en traditionell lösning är beprövad och fungerar (därav epitetet "traditionell").

Nä, nu ska jag sluta vara surkukig. Funkar det så funkar det, i så fall är det jättebra! Ingen lösning är väl egentligen perfekt. Nåja.

SirUlrich
Posts: 259
Joined: 03 Aug 2011 16:54
Location: Stockholm - västerort

Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by SirUlrich » 31 Jan 2013 18:46

Kan man inte välja semi-integrerat? Isf finns ju en lösning på problemet.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 31 Jan 2013 20:40

Ja jisses. Jag får nog hålla med ravelax här, kan man spara in på onödigt slitage med något så enkelt som två koppar, som dessutom byts väldigt sällan, varför ska man välja något sämre, även om det inte märks på en del år? Klart jag vill att barnbarnen ska köra fixed på min Mielec.. Jag gillar inte konsumerism och slit och slängsamhället. Jag gillar enkla, hållbara lösningar. Inte en massa skimrande plastic padding, har inte mycket pengar, men det behöver man inte när man fattat hur livet ska levas. Det är därför jag kör fixed gear.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by abacaxi » 31 Jan 2013 20:57

bullshit
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply