Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by mattiasj » 01 Feb 2013 13:58

Slowie wrote:
tolij wrote:Dessutom tycker jag kolfiber är lite läskigt
Image
Kolcykel eller Alu skulle aldrig hålla för mig

S T Å L ! är det som gäller om man ska kunna klota några gånger utan att åket är trash.

Har gjort två rejäla vurpor i hög fart i vinter, inte mer än ett alu bullhorn som blev lite mer konstärligt utformat.

Sorry för trådkapningen men kunde inte hålla mig :-)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by ravelax » 01 Feb 2013 14:59

Den som har högre utbildning har oftare rätt iom. att den vet mer. Men det beror visserligen på vad man pratar om.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by abacaxi » 01 Feb 2013 15:35

tolij wrote:Att sedan argumentera för någots kvalité genom att säga hur mycket det kostar
nu har jag ju inte påstått något sådant men det är väl uppenbart för de flesta nu att det inte spelar någon roll vad man säger, du är helt enkelt inte så smart, för att inte säga regelrätt korkad. och är man korkad har man fel, ät det argumentet och vänj dig vid att folk omkring dig kommer fortsätta se ut som bill cosby.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by johan e » 01 Feb 2013 15:46

mattiasj wrote:
Kolcykel eller Alu skulle aldrig hålla för mig

S T Å L ! är det som gäller om man ska kunna klota några gånger utan att åket är trash.

Har gjort två rejäla vurpor i hög fart i vinter, inte mer än ett alu bullhorn som blev lite mer konstärligt utformat.

Sorry för trådkapningen men kunde inte hålla mig :-)
Är det nu en ska länka till det här youtubeklippet?


User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by klasolsson » 01 Feb 2013 15:46

Bu! Tråkigaste tråden på länge!

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Otto » 01 Feb 2013 16:12


User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 16:32

abacaxi wrote:
tolij wrote:Att sedan argumentera för någots kvalité genom att säga hur mycket det kostar
nu har jag ju inte påstått något sådant men det är väl uppenbart för de flesta nu att det inte spelar någon roll vad man säger, du är helt enkelt inte så smart, för att inte säga regelrätt korkad. och är man korkad har man fel, ät det argumentet och vänj dig vid att folk omkring dig kommer fortsätta se ut som bill cosby.
Hoppsan, trevligt, snyggt abacaxi, nu visar du verkligen hur smart du egentligen är istället för att läsa vad jag skriver och bemöta argumentet. Jag har fört en abstrakt diskussion, med distans, något som går dig helt förbi. Jag har inget problem att visa mig okunnig eller sårbar, och det är alltid små fegisar bakom tangentbordet som du själv, som utnyttjar tillfället för att hävda sig, liksom andra som hakar på den som skriker högt. Hoppas du känner dig riktigt präktig och trygg nu, så kan du ta med dig det nästa gång vi ses.

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by nicklas1210 » 01 Feb 2013 16:36

Trista fredagsvibbar
Image

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 16:44

mattiasj wrote:
Slowie wrote:
tolij wrote:Dessutom tycker jag kolfiber är lite läskigt
Image
Kolcykel eller Alu skulle aldrig hålla för mig

S T Å L ! är det som gäller om man ska kunna klota några gånger utan att åket är trash.

Har gjort två rejäla vurpor i hög fart i vinter, inte mer än ett alu bullhorn som blev lite mer konstärligt utformat.

Sorry för trådkapningen men kunde inte hålla mig :-)
För all del. Med risk för att vara övertydlig: Jag syftade alltså på gaffeln. Som jag har förstått det är det lättare att hitta kolfibergafflar till en IHS men eftersom jag har fått höra att kolfiber kan vara lite förädiskt som material tycker jag det är läskigt och då kan jag lika gärna köra traditionellt med alu gaffel.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 01 Feb 2013 16:56

nicklas1210 wrote:Trista fredagsvibbar
Image
Ja nu vart det lite "dålig stämning" som vi säger i Sverige. :D Men det var inte jag som började sänka mig till nivån personangrepp.. Jag har faktiskt startat den här tråden för att få råd, men det betyder inte att jag frångår att bemöta argument när jag hör dem. Att ett fåtal komponenter kan sabba en annars bra och dyr konstruktionen är logiskt - just när hela konstruktionen kostar mycket pengar - när allt sen går sönder och man måste köpa en ny ram tjänar ju företagen en massa pengar på det.
Ett argument för hållbarheten kan således vara: "mina downhill-kunder har kört downhill med integrerat i 10 år och jag har aldrig sett ett enda styrrör som slitits pga lagret". Att säga att cyklarna kostar mycket är INTE ett argument. Det väcker tvivel, och alltså luftar jag tvivlet - vilket jag antar att man som nybörjare ska få göra utan att nån kommer o beteer sig nedrigt.

Jag har beställt min Mielec ram nu, och kommer förmodligen beställa IHS för enkelhetens skull.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by K-dregg » 01 Feb 2013 17:04

"..men eftersom jag har fått höra att kolfiber kan vara lite förädiskt som material tycker jag det är läskigt och då kan jag lika gärna köra traditionellt med alu gaffel."


Jag har hört att alu kan vara lite förrädiskt med..?

Anyone?
























Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Muffat Stål » 01 Feb 2013 17:13

Varför inte ge sig in i den här sörjan?

Jag skiter i styrlagerfrågan, den verkar utredd. Vad gäller material så är Dregg inne på helt rätt spår. Min beskärda del av cykelerfarenheter säger mig att aluminium är det material som är mest benäget att spricka (jag bortser från titan, titanal, bambu mfl mer obskyra material). Om man nu inte är så risktagande och inte vill leva on the edge är det i väl i gaffeln man inte vill ha det sämsta materialet. Jag säger inte att alu-gafflar rasar stup i kvarten. Nästan inga gafflar gör det så man kan vara lugn. Men skulle du välja det säkraste åket skulle jag säga 1. stål 2. Kolfiber 3. Alu.
The thigh's the limit

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Slowie » 01 Feb 2013 17:32

Alu gafflar håller sämre än kokos, i alla fall vad jag sett/hört under mina år som mek.
Har bara sätt trashade kokos gafflar som varit med i frontalkrockar osv.
Däremot tycks den vanligaste orsaken till att alu-gafflarna går sönder just vara dagligt slitage.

Image
Image

Här har du bilder på en bekants alu gaffel som han pendlat på i ungefär ett år.
Sprucken i fogen på båda sidor och nerslipad för inspektion.
Inte crashad med, bara använd dagligen.

Även min nishiki alu cx-gaffel jag har på min pendlar-mtb knakar som bara fan efter ett par veckors användande.

Juste, angående sprucken headtube så behöver du inte oroa dig.
Kört med 2cm-ish spricka där nu ett tag. Sprickan är orsakad av ett snett ipressat semi-integrerat lager.
Image
When everything else fails - slangklämma.

User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Chapter 2 » 01 Feb 2013 20:23



Edit:
Kastar in ett mer vetenskapligt test också:
Stål vs Alu vs Kokos.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by Viggen » 01 Feb 2013 21:25

Om man vill se skillnaden på just alu och kolfiber så har Santa Cruz gjort det här ganska trevliga och ganska vetenskapliga filmklippet på deras egna ramar. Komplett med rambrott i bägge materialen. Säger en hel del om hur bra man kan bygga kolfiber om man vet vad man sysslar med.

User avatar
forkylt
Posts: 94
Joined: 25 Oct 2011 09:31

Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by forkylt » 02 Feb 2013 01:15

Mambo-kurt, den kända vetenskapsmannen mmmmm
Brist på riktning kan inte kompenseras med ökad hastighet


User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Vilken storlek för bästa kompabilitet?

Post by tolij » 03 Mar 2013 00:13

Oj, har inte varit här på ett tag.. tack för bra svar!

Post Reply