Textima byggtråd
Textima byggtråd
Var idag och hämtade min Textima nere i södern som Christoffer aka arla-haren, så snällt har hämtat och rått om under tiden.
Det första jag kollade in på ramen var ev. nummer som ska finnas på vevlagerhysan.
Det jag hade anat blev bekräftat. Ramen är en 1:a generationens Textima byggd 1980.
Campafreak (f.ö. är tokig i Gösta Fåglum) i Tyskland har mycket information om Textima och deras id.
http://www.campafreak.com/GDR_cycling_b ... XTIMA.html
Min Textima id.
Skrollar man ner här kan se id på en ram från 1980.
http://www.campafreak.com/GDR_cycling_b ... ofile.html
Det är allt för idag. Massor av foton kommer inom kort samt vad jag tänker göra med ramen. Den gav mig en nytändning till att restaurera igen. Efter min Cinelli Laser blev klar tappade jag lusten och har mest suttit och tittat på den med mycket välbehag.
Det första jag kollade in på ramen var ev. nummer som ska finnas på vevlagerhysan.
Det jag hade anat blev bekräftat. Ramen är en 1:a generationens Textima byggd 1980.
Campafreak (f.ö. är tokig i Gösta Fåglum) i Tyskland har mycket information om Textima och deras id.
http://www.campafreak.com/GDR_cycling_b ... XTIMA.html
Min Textima id.
Skrollar man ner här kan se id på en ram från 1980.
http://www.campafreak.com/GDR_cycling_b ... ofile.html
Det är allt för idag. Massor av foton kommer inom kort samt vad jag tänker göra med ramen. Den gav mig en nytändning till att restaurera igen. Efter min Cinelli Laser blev klar tappade jag lusten och har mest suttit och tittat på den med mycket välbehag.
Мясо это убийство
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
- kjellsnell
- Posts: 534
- Joined: 19 Oct 2010 19:32
- Location: Ljungskile
Re: Textima byggtråd
Kul! skall bli intressant att se var detta slutar!
- arla-haren
- Posts: 502
- Joined: 06 Jun 2010 16:19
- Location: Malmö
Re: Textima byggtråd
Trevligt att träffas Ronny. Ska som sagt bli spännande att se denna klar!
Re: Textima byggtråd
Den här Textima ramen dök upp första gången i köptipstråden här på forat.
Vill minnas att det var bubblan som la upp den men det var väl ingen här som var direkt köplysten vad jag kan minnas av snacket som gick. Själv var jag inriktad på att skaffa en Takhion med gaffelmonterat styre och lät Textima passera. Sen var jag heller inte medveten om att denna ram var så pass unik vilket säkert hade fångat mitt intresse.
Den blev då såld från Tyskland till en i Danmark. Där verkar ramen haft flera ägare som byggt upp den men aldrig i något mer autentisk stil.
Styret är givetvis ett problem när Textima tillverkade sina egna styren som sannerligen inte är lätta att få tag i. De övriga styren som man kan använda är bl.a. de som tillverkades för Takhion. Även de ärsvåra att få tag i. Sen finns det 3TTT styre som är än mer ovanligt och var tänkt för de Cinelli laser och Rossin som tillverkades åt de Sovjetiska landslaget.
Dessa styren oavsett fabrikat, fungerar bra på de flesta ramar med gaffelmonterat styre även om det är 700C eller 650C i fram. Dock har Textima styren en större variation i form m.m. Kommer givetvis försöka få tag i ett Textima men under tiden kommer jag använda ett 3TTT styre som ser bättre ut än de mer i finishen rustika Takhion styrena som även är av sämre kvalité.
Fotade ramen med 3TTT styret för att man ska få en bättre uppfattning hur den kommer se ut en dag.
Någon gång har ramen blivit omlackerad med Winora dekaler. Winora ska på 90-talet inte haft någon egen tillverkning av ramar utan de köptes in från olika rambyggare. Företaget finns fortfarande med en butikskedja över Tyskland.
Den här Textima ramen har väl mest troligt råkat bli sponsrad av Winora.
Lackeringen i sig är är inte alls ful men jag kommer låta ramen få en originallackering som ska vara åt det silver/grå hållet.
Styrlagret ska demonteras för inspektion. Den saknade täckkapseln i hårdplast ska rekonstrueras.
Ramen som hipsterspjut i Danmark.
Vill minnas att det var bubblan som la upp den men det var väl ingen här som var direkt köplysten vad jag kan minnas av snacket som gick. Själv var jag inriktad på att skaffa en Takhion med gaffelmonterat styre och lät Textima passera. Sen var jag heller inte medveten om att denna ram var så pass unik vilket säkert hade fångat mitt intresse.
Den blev då såld från Tyskland till en i Danmark. Där verkar ramen haft flera ägare som byggt upp den men aldrig i något mer autentisk stil.
Styret är givetvis ett problem när Textima tillverkade sina egna styren som sannerligen inte är lätta att få tag i. De övriga styren som man kan använda är bl.a. de som tillverkades för Takhion. Även de ärsvåra att få tag i. Sen finns det 3TTT styre som är än mer ovanligt och var tänkt för de Cinelli laser och Rossin som tillverkades åt de Sovjetiska landslaget.
Dessa styren oavsett fabrikat, fungerar bra på de flesta ramar med gaffelmonterat styre även om det är 700C eller 650C i fram. Dock har Textima styren en större variation i form m.m. Kommer givetvis försöka få tag i ett Textima men under tiden kommer jag använda ett 3TTT styre som ser bättre ut än de mer i finishen rustika Takhion styrena som även är av sämre kvalité.
Fotade ramen med 3TTT styret för att man ska få en bättre uppfattning hur den kommer se ut en dag.
Någon gång har ramen blivit omlackerad med Winora dekaler. Winora ska på 90-talet inte haft någon egen tillverkning av ramar utan de köptes in från olika rambyggare. Företaget finns fortfarande med en butikskedja över Tyskland.
Den här Textima ramen har väl mest troligt råkat bli sponsrad av Winora.
Lackeringen i sig är är inte alls ful men jag kommer låta ramen få en originallackering som ska vara åt det silver/grå hållet.
Styrlagret ska demonteras för inspektion. Den saknade täckkapseln i hårdplast ska rekonstrueras.
Ramen som hipsterspjut i Danmark.
Мясо это убийство
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Textima byggtråd
Grymt Ronny, kommer säkert bli kalas.
Hur går tankar runt övrig utrustning? Är det Campagnolo SR som gäller eller vad? Disk eller inte?
Vidare, är borrningen av bakgaffeländarna gjorda som original eller är det gjort i efterhand?
Hur går tankar runt övrig utrustning? Är det Campagnolo SR som gäller eller vad? Disk eller inte?
Vidare, är borrningen av bakgaffeländarna gjorda som original eller är det gjort i efterhand?
Re: Textima byggtråd
Go all in hipsterspjut!!!!
Eller inte. Campa SR ftw!
Hålen ser ut att vara fabriksborrade!
Men styret på denna bild får mig tråkigt nog att smaka spya i munnen.
Eller inte. Campa SR ftw!
Hålen ser ut att vara fabriksborrade!
Men styret på denna bild får mig tråkigt nog att smaka spya i munnen.
Re: Textima byggtråd
Ska bli spännande att följa!
Re: Textima byggtråd
Komponenter blir Campagnolo SR vilket Textima var byggda med. Eftersom ramen ska rekonstrueras som den kan ha sett ut 1980 och de närmaste följande åren blir det ekerhjul. Kommer senare när det blir dags för hjulbygge att skriva mer om de speciella textimahjulen. Borrningen är original.klasolsson wrote:Grymt Ronny, kommer säkert bli kalas.
Hur går tankar runt övrig utrustning? Är det Campagnolo SR som gäller eller vad? Disk eller inte?
Vidare, är borrningen av bakgaffeländarna gjorda som original eller är det gjort i efterhand?
Last edited by Ronny on 20 Jan 2013 14:04, edited 1 time in total.
Мясо это убийство
Re: Textima byggtråd
Tycker också att flera av Textimas styren är riktigt fula. Den överdrivna bakåtböjen är inkonsekvent.wastegård wrote:Go all in hipsterspjut!!!!
Eller inte. Campa SR ftw!
Hålen ser ut att vara fabriksborrade!
Men styret på denna bild får mig tråkigt nog att smaka spya i munnen.
Мясо это убийство
Re: Textima byggtråd
Detta blir roligt att följa!
Campafreak har ju beskrivit ingående hur hjulen ska vara uppbygda. DT new aero ekrar skulle jag använda, assos fälgarna har nästan identiska mått som textima, bredd: 16mm, höjd 15.3mm
färgen: antingen denna:
Eller om man vill gå bananas så kan man hålla uppsikt på en grå Textima symaskin från 1980 (bara att börja plugga symaskiner), dyker upp då och då på tyska ebay, blir en bra referens till lackeraren, misstänker att dom använde lackbåset i textima-fabriken (när arbetarna hade gått hem för dagen)
bakåtböjen på styret har nog med säkerhet att göra, mindre risk att spetsa någon....
Campafreak har ju beskrivit ingående hur hjulen ska vara uppbygda. DT new aero ekrar skulle jag använda, assos fälgarna har nästan identiska mått som textima, bredd: 16mm, höjd 15.3mm
färgen: antingen denna:
Eller om man vill gå bananas så kan man hålla uppsikt på en grå Textima symaskin från 1980 (bara att börja plugga symaskiner), dyker upp då och då på tyska ebay, blir en bra referens till lackeraren, misstänker att dom använde lackbåset i textima-fabriken (när arbetarna hade gått hem för dagen)
bakåtböjen på styret har nog med säkerhet att göra, mindre risk att spetsa någon....
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Textima byggtråd
I princip identisk Takhion som i sin tur är kopior av Textima modellerna.bankiren wrote:
det här styret såg ju helt ok ut..
Ramen på bilden identisk min och så ska den se ut när den står klar.
Мясо это убийство
Re: Textima byggtråd
Ser perfekt ut. Den lacken som är på nu är ju fantastisk!
Re: Textima byggtråd
Jag gillar också lacken, och det kan ju finnas ett historiskt värde i att bevara den som den är nu också. Men det är inte direkt någon dussinhoj så jag respekterar beslutet att göra en originaltrogen renovering.Fixen wrote:Ser perfekt ut. Den lacken som är på nu är ju fantastisk!
Re: Textima byggtråd
Troligen ovaliserade Reynolds men jag är inte 100% säker. Rören är tunna och ramen ¨känns¨ lätt. Eftersom jag ska kontakta Christian Pyttel som var Textima mekaniker om ny lackering ska jag även fråga om rören. Han har haft butik sedan 80-talet (hemsidan nere) och har även rambyggarkurser. http://urcraikahainfeld.sportunion.at/s ... ntID=98495Gustav wrote:Vad är det för smäckra rör? Speedstream? Air?
Fler bilder: http://www.flickr.com/photos/veloheld/s ... 917976378/
Мясо это убийство
Re: Textima byggtråd
Mer om Pyttel http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... age11.html
Levererade de första aeroekrarna till Campagnolo Shamal.
Få sikta in mig på ett besök verkar det som.
Levererade de första aeroekrarna till Campagnolo Shamal.
Få sikta in mig på ett besök verkar det som.
Мясо это убийство
Re: Textima byggtråd
Att ramen har blivit lämnat åt sitt öde var uppenbart idag när jag demonterade vev. resp. styrlager. Rejält nedgånget som synes. Annars inga skador på ramen som är helt frisk.
Vevlager bestod av en kompott av Gipiemme axel med Shimano skålar.
Det åkte i skrotlådan tills vidare.
Den intressantaste biten var att äntligen få inspektera styrlagret och spänningen var olidlig. Tyvärr finns det inga foton på nätet och blott knapphändiga beskrivningar.
Det visade sig att tillskillnad mot Takhion som har en kombination av ett övre kapslat lager och lösa kulor i den nedre skålen, bestod Textima blott av lösa kulor samt ett styrlagerbana till det övre lagret. Styrlagerbanan är gängad på gaffelröret och fixeras med två låspinnar.
Nästa steg blir till att låta ramen bli glasblästrad.
Vevlager bestod av en kompott av Gipiemme axel med Shimano skålar.
Det åkte i skrotlådan tills vidare.
Den intressantaste biten var att äntligen få inspektera styrlagret och spänningen var olidlig. Tyvärr finns det inga foton på nätet och blott knapphändiga beskrivningar.
Det visade sig att tillskillnad mot Takhion som har en kombination av ett övre kapslat lager och lösa kulor i den nedre skålen, bestod Textima blott av lösa kulor samt ett styrlagerbana till det övre lagret. Styrlagerbanan är gängad på gaffelröret och fixeras med två låspinnar.
Nästa steg blir till att låta ramen bli glasblästrad.
Мясо это убийство