"Mini" - Skidds

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

"Mini" - Skidds

Post by tolij » 14 Jan 2013 15:01

De här är kanske en gammal topic.. Kollade på Brunellis dokumentär och häpnade över lättheten med vilken somliga filmade kunde medelst skidding kontrollera och ändra cykelns färdriktning. Dom liksom knappt lyfte på stjärten och låste knäna mot varandra i mitten av ramen för att få till en snabb mini-skidd. Själv kan jag bara får till det nu i snön (härligt härligt!) eller om det är grus på underlaget.

Frågor:

Hur mycket styrka, hur mycket teknik?

Har vikten betydelse? (Är det lättare att skidda med lätta cyklar? Jag kan inte komma ifrån att det känns som om en kokos skulle vara lättare att kontrollera än min ganska tunga fixie i stål, vilket fått mig att undra om jag ska byta till lättare komponenter överlag, t.ex. lättviktshjul)

Hastighet? (det verkar vara lättare att skidda i högre hastigheter men då är det också lättare att tappa kontrollen, dessutom vågar jag inte på dessa "mini-skidds" ("kids"?) när jag åker som snabbast)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: "Mini" - Skidds

Post by Bratt » 14 Jan 2013 16:19

... 70% teknik 30% styrka. Det finns som du säger trådar om hur man lätt skiddar.

Något som också kan påverka mycket är geometrin på din cykel.

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: "Mini" - Skidds

Post by Huliganen » 14 Jan 2013 17:30

Vikt och geometri spelar väl en viss roll, men viktigaste är nog tekniken. Vad du kör för däck spelar också en rätt stor roll. Men iaf..

Låt anta att du skiddar så att vänster fot trycker ifrån och höger fot drar. Gör då så här: Då vänster och höger pedal befinner sig "kl 6" resp "kl 12" låser du vänster ben så att du skjuts upp ur sadeln en bit och bara "följer med" pedalrotationen. Strax innan pedalerna roterat ett 1/4-varv och vevarna ligger horisontellt knycker du till med höger ben och drar "uppåt" samtidigt som du trycker ifrån med vänster ben och slammar in dina knän mot topröret. Då borde du få till en skidd, och eftersom du pressar dina ben mot toppröret blir det också lättare att hålla hjulet låst utan att behöva muskla så helvetiskt. Du kan också behöva luta dig framåt lite så att tillräckligt mycket vikt förflyttas framåt mot framhjulet och bort från bakhjulet, men du ska inte behöva kasta dig framåt ur sadeln... Timingen är också rätt avgörande. Jag tycker själv att det blir lättare ju närmare "horsintalläge" du lyckas vara med pedalerna då du låser hjulet.

Så sittskiddar man :o
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: "Mini" - Skidds

Post by Kiliam » 14 Jan 2013 17:37

Det är MYCKET lättare att lära sig skids med en låg utväxling. Tog mig en vecka att få grundläggande kontroll sen är det bara att träna efter det!

Som Bratt sa är det ungefär 70/30 Skicklighet/Styrka.

Lycka till!

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: "Mini" - Skidds

Post by K-dregg » 14 Jan 2013 18:54

Oj!
Jag tror att det är MER fokus på styrka än teknik, det är väl därför det är lättare att skidda en lätt utväxling eller på tex grus? Du behöver inte vara lika stark för att få stopp på hjulet då det är mindre friktion etc..?

Att hålla på och joxa med knän mot ram/luta sig/avlasta bakhjul är väl ett sätt att kompensera för bristande/avsaknad av kraft?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: "Mini" - Skidds

Post by Jonatan F » 14 Jan 2013 18:58

Fast det ska nog ganska mycket kraftskillnad till för att få lika lätt att skidda asfalt som författaren skiddar grus.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: "Mini" - Skidds

Post by Bratt » 14 Jan 2013 19:17

Huliganen wrote:yadda yadda yadda

Så sittskiddar man :o
Hahahaha! Trodde först du var ironisk när jag började läsa. Men ja, det är kanske så man gör. Har aldrig gått så djupt i analysen.

K-dregg: Det låter krångligt men det sätter sig i muskelminnet. Jag tror nog att jag använde med muskler i början men när tekniken sitter så.

En annan teknik som inte nämnts är ju att göra ett litet skutt med bakhjulet och i luften låsa det.

Så Acke! Nu är det din tur igen, whippskidd tack.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: "Mini" - Skidds

Post by abacaxi » 14 Jan 2013 19:18

K-dregg wrote:Att hålla på och joxa med knän mot ram/luta sig/avlasta bakhjul är väl ett sätt att kompensera för bristande/avsaknad av kraft?
och vad är teknik i så fall menar du?!? :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: "Mini" - Skidds

Post by tolij » 14 Jan 2013 19:35

Kolla in klippet 40:30 in i filmen, de e lite svårt att se vad han gör, men ja vill också kunna.. http://www.youtube.com/watch?v=0npCFw9TEnA

Tack för tekniktipsen för övrigt..

Utväxlingen ja, det glömde jag nämna, jag kör 52/16, vad beträffar ramgeometrin får nån gärna kika, de blir väl när de töar, men ja tycker de här vädret e ganska kul att hojja i :)

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: "Mini" - Skidds

Post by fjohan » 14 Jan 2013 19:41

tolij wrote: Utväxlingen ja, det glömde jag nämna, jag kör 52/16, vad beträffar ramgeometrin får nån gärna kika, de blir väl när de töar, men ja tycker de här vädret e ganska kul att hojja i :)
52/16? Ja, då förstår jag att det känns trögt att sladda sittandes… (samt att dina knän kommer mest troligt ta skada).

Kalkylator för fastnav: länk
Last edited by fjohan on 14 Jan 2013 20:03, edited 1 time in total.

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: "Mini" - Skidds

Post by john the man » 14 Jan 2013 19:54

Det är inte så svårt som man tror, bara att passa på att träna nu när det är lite småhalt! Sjukaste/bästa jag sett var en kille vi spelade cykel-polo mot i Köpenhamn. Han skiddade (oavsett fart och med normal utväxling) med en hand på styret och utan att knappt lyfta röven från sadeln, och hade full kontroll hela tiden..
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: "Mini" - Skidds

Post by ravelax » 14 Jan 2013 19:57

52/16 är en tung utväxling. Byt till ett 18t bak så ska du se att det blir lättare att skidda (och att cykla i största allmänhet). Sen krävs det bara träning. Det kan vara lite tungt i början, men efter ett tag gör du det utan att tänka. Ramgeometri spelar som sagt roll också, en tajt cykel är mer lättskiddad.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: "Mini" - Skidds

Post by K-dregg » 14 Jan 2013 19:59

Raw power.. :D



Jo, jag glömde att skriva "är väl BARA ett sätt"

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: "Mini" - Skidds

Post by abacaxi » 14 Jan 2013 20:19

K-dregg wrote:Jo, jag glömde att skriva "är väl BARA ett sätt"
ok, men min fråga kvarstår.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: "Mini" - Skidds

Post by K-dregg » 14 Jan 2013 20:31

abacaxi wrote:
K-dregg wrote:Jo, jag glömde att skriva "är väl BARA ett sätt"
ok, men min fråga kvarstår.
Image

User avatar
antonk
Posts: 123
Joined: 19 Aug 2010 12:57

Re: "Mini" - Skidds

Post by antonk » 14 Jan 2013 21:25

K-dregg wrote:
Blir svettig när jag ser det där! :shock:

Har för mig att Massan sagt i en intervju att till och med han var skitnödig.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: "Mini" - Skidds

Post by Kiliam » 14 Jan 2013 22:00

antonk wrote:
K-dregg wrote:
Blir svettig när jag ser det där! :shock:

Har för mig att Massan sagt i en intervju att till och med han var skitnödig.
Usch, grov handsvett och en massa "tänk om" tankar när jag såg det klippet.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: "Mini" - Skidds

Post by tolij » 14 Jan 2013 22:35

Aooo de dä va lajskigt.. crazy när han släpper kontroll över pedalerna. usch usch usch, o innan när bussen va på ingång, mötande trafik som kan svänga över är min största skräck när ja hojjar i stan...

Ja, kanske ska man byta till ett större där bak, kan ju testa, men mitt hjul e lite speciellt, de ett ombyggt skivbromshjul ja tjackade från FSS här, får kolla om de går att byta. Plus de e ganska skönt att ha en tyngre utväxling när man kommer upp i farten. Jag kör spd och skiddar väl okej, men när jag har försökt köra sittskiddar har de känns som om knäna kommer ta stryk och jag har bangat på att hålla mot hela vägen.

Alltså - lättare utväxling hjälper, liksom slickare däck, men hur är det med lättare cyklar? tightare geo säger mig eg inte så mycket.. (?)

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: "Mini" - Skidds

Post by tolij » 14 Jan 2013 22:38

Huliganen wrote:Vikt och geometri spelar väl en viss roll, men viktigaste är nog tekniken. Vad du kör för däck spelar också en rätt stor roll. Men iaf..

Låt anta att du skiddar så att vänster fot trycker ifrån och höger fot drar. Gör då så här: Då vänster och höger pedal befinner sig "kl 6" resp "kl 12" låser du vänster ben så att du skjuts upp ur sadeln en bit och bara "följer med" pedalrotationen. Strax innan pedalerna roterat ett 1/4-varv och vevarna ligger horisontellt knycker du till med höger ben och drar "uppåt" samtidigt som du trycker ifrån med vänster ben och slammar in dina knän mot topröret. Då borde du få till en skidd, och eftersom du pressar dina ben mot toppröret blir det också lättare att hålla hjulet låst utan att behöva muskla så helvetiskt. Du kan också behöva luta dig framåt lite så att tillräckligt mycket vikt förflyttas framåt mot framhjulet och bort från bakhjulet, men du ska inte behöva kasta dig framåt ur sadeln... Timingen är också rätt avgörande. Jag tycker själv att det blir lättare ju närmare "horsintalläge" du lyckas vara med pedalerna då du låser hjulet.

Så sittskiddar man :o
Menar du att jag först ska låsa benen, sedan hänga med ett kvarts varv och sedan trampa tillbaks??

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: "Mini" - Skidds

Post by ravelax » 14 Jan 2013 22:48

Tajt geometri = kort hjulbas.

Det borde gå att få tag på 18t bolt-on drev (alltså för skivbromsnav), från t.ex. VeloSolo. Lätt utväxling är bara en fördel, särskilt i stan och om du inte är van att skidda än! En utväxling på 3.25 som 52/16 ger är onödigt hög, i stan är det viktigare att kunna starta och stanna snabbt.

Det finns egentligen ingen prestige i att köra opraktiskt tunga växlar bara för att. Kadensen (hur snabbt du kan trampa) tränar du upp allt eftersom, efter ett tag är det inte så jobbigt. Oroar du dig för att sabba knäna är en lättare utväxling också att föredra.

Post Reply