"Mini" - Skidds
"Mini" - Skidds
De här är kanske en gammal topic.. Kollade på Brunellis dokumentär och häpnade över lättheten med vilken somliga filmade kunde medelst skidding kontrollera och ändra cykelns färdriktning. Dom liksom knappt lyfte på stjärten och låste knäna mot varandra i mitten av ramen för att få till en snabb mini-skidd. Själv kan jag bara får till det nu i snön (härligt härligt!) eller om det är grus på underlaget.
Frågor:
Hur mycket styrka, hur mycket teknik?
Har vikten betydelse? (Är det lättare att skidda med lätta cyklar? Jag kan inte komma ifrån att det känns som om en kokos skulle vara lättare att kontrollera än min ganska tunga fixie i stål, vilket fått mig att undra om jag ska byta till lättare komponenter överlag, t.ex. lättviktshjul)
Hastighet? (det verkar vara lättare att skidda i högre hastigheter men då är det också lättare att tappa kontrollen, dessutom vågar jag inte på dessa "mini-skidds" ("kids"?) när jag åker som snabbast)
Frågor:
Hur mycket styrka, hur mycket teknik?
Har vikten betydelse? (Är det lättare att skidda med lätta cyklar? Jag kan inte komma ifrån att det känns som om en kokos skulle vara lättare att kontrollera än min ganska tunga fixie i stål, vilket fått mig att undra om jag ska byta till lättare komponenter överlag, t.ex. lättviktshjul)
Hastighet? (det verkar vara lättare att skidda i högre hastigheter men då är det också lättare att tappa kontrollen, dessutom vågar jag inte på dessa "mini-skidds" ("kids"?) när jag åker som snabbast)
Re: "Mini" - Skidds
... 70% teknik 30% styrka. Det finns som du säger trådar om hur man lätt skiddar.
Något som också kan påverka mycket är geometrin på din cykel.
Något som också kan påverka mycket är geometrin på din cykel.
Re: "Mini" - Skidds
Vikt och geometri spelar väl en viss roll, men viktigaste är nog tekniken. Vad du kör för däck spelar också en rätt stor roll. Men iaf..
Låt anta att du skiddar så att vänster fot trycker ifrån och höger fot drar. Gör då så här: Då vänster och höger pedal befinner sig "kl 6" resp "kl 12" låser du vänster ben så att du skjuts upp ur sadeln en bit och bara "följer med" pedalrotationen. Strax innan pedalerna roterat ett 1/4-varv och vevarna ligger horisontellt knycker du till med höger ben och drar "uppåt" samtidigt som du trycker ifrån med vänster ben och slammar in dina knän mot topröret. Då borde du få till en skidd, och eftersom du pressar dina ben mot toppröret blir det också lättare att hålla hjulet låst utan att behöva muskla så helvetiskt. Du kan också behöva luta dig framåt lite så att tillräckligt mycket vikt förflyttas framåt mot framhjulet och bort från bakhjulet, men du ska inte behöva kasta dig framåt ur sadeln... Timingen är också rätt avgörande. Jag tycker själv att det blir lättare ju närmare "horsintalläge" du lyckas vara med pedalerna då du låser hjulet.
Så sittskiddar man
Låt anta att du skiddar så att vänster fot trycker ifrån och höger fot drar. Gör då så här: Då vänster och höger pedal befinner sig "kl 6" resp "kl 12" låser du vänster ben så att du skjuts upp ur sadeln en bit och bara "följer med" pedalrotationen. Strax innan pedalerna roterat ett 1/4-varv och vevarna ligger horisontellt knycker du till med höger ben och drar "uppåt" samtidigt som du trycker ifrån med vänster ben och slammar in dina knän mot topröret. Då borde du få till en skidd, och eftersom du pressar dina ben mot toppröret blir det också lättare att hålla hjulet låst utan att behöva muskla så helvetiskt. Du kan också behöva luta dig framåt lite så att tillräckligt mycket vikt förflyttas framåt mot framhjulet och bort från bakhjulet, men du ska inte behöva kasta dig framåt ur sadeln... Timingen är också rätt avgörande. Jag tycker själv att det blir lättare ju närmare "horsintalläge" du lyckas vara med pedalerna då du låser hjulet.
Så sittskiddar man
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
Re: "Mini" - Skidds
Det är MYCKET lättare att lära sig skids med en låg utväxling. Tog mig en vecka att få grundläggande kontroll sen är det bara att träna efter det!
Som Bratt sa är det ungefär 70/30 Skicklighet/Styrka.
Lycka till!
Som Bratt sa är det ungefär 70/30 Skicklighet/Styrka.
Lycka till!
Re: "Mini" - Skidds
Oj!
Jag tror att det är MER fokus på styrka än teknik, det är väl därför det är lättare att skidda en lätt utväxling eller på tex grus? Du behöver inte vara lika stark för att få stopp på hjulet då det är mindre friktion etc..?
Att hålla på och joxa med knän mot ram/luta sig/avlasta bakhjul är väl ett sätt att kompensera för bristande/avsaknad av kraft?
Jag tror att det är MER fokus på styrka än teknik, det är väl därför det är lättare att skidda en lätt utväxling eller på tex grus? Du behöver inte vara lika stark för att få stopp på hjulet då det är mindre friktion etc..?
Att hålla på och joxa med knän mot ram/luta sig/avlasta bakhjul är väl ett sätt att kompensera för bristande/avsaknad av kraft?
Re: "Mini" - Skidds
Fast det ska nog ganska mycket kraftskillnad till för att få lika lätt att skidda asfalt som författaren skiddar grus.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: "Mini" - Skidds
Hahahaha! Trodde först du var ironisk när jag började läsa. Men ja, det är kanske så man gör. Har aldrig gått så djupt i analysen.Huliganen wrote:yadda yadda yadda
Så sittskiddar man
K-dregg: Det låter krångligt men det sätter sig i muskelminnet. Jag tror nog att jag använde med muskler i början men när tekniken sitter så.
En annan teknik som inte nämnts är ju att göra ett litet skutt med bakhjulet och i luften låsa det.
Så Acke! Nu är det din tur igen, whippskidd tack.
Re: "Mini" - Skidds
och vad är teknik i så fall menar du?!?K-dregg wrote:Att hålla på och joxa med knän mot ram/luta sig/avlasta bakhjul är väl ett sätt att kompensera för bristande/avsaknad av kraft?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: "Mini" - Skidds
Kolla in klippet 40:30 in i filmen, de e lite svårt att se vad han gör, men ja vill också kunna.. http://www.youtube.com/watch?v=0npCFw9TEnA
Tack för tekniktipsen för övrigt..
Utväxlingen ja, det glömde jag nämna, jag kör 52/16, vad beträffar ramgeometrin får nån gärna kika, de blir väl när de töar, men ja tycker de här vädret e ganska kul att hojja i
Tack för tekniktipsen för övrigt..
Utväxlingen ja, det glömde jag nämna, jag kör 52/16, vad beträffar ramgeometrin får nån gärna kika, de blir väl när de töar, men ja tycker de här vädret e ganska kul att hojja i
Re: "Mini" - Skidds
52/16? Ja, då förstår jag att det känns trögt att sladda sittandes… (samt att dina knän kommer mest troligt ta skada).tolij wrote: Utväxlingen ja, det glömde jag nämna, jag kör 52/16, vad beträffar ramgeometrin får nån gärna kika, de blir väl när de töar, men ja tycker de här vädret e ganska kul att hojja i
Kalkylator för fastnav: länk
Last edited by fjohan on 14 Jan 2013 20:03, edited 1 time in total.
-
- Posts: 641
- Joined: 20 Dec 2008 22:29
- Location: Lund - Sthlm
Re: "Mini" - Skidds
Det är inte så svårt som man tror, bara att passa på att träna nu när det är lite småhalt! Sjukaste/bästa jag sett var en kille vi spelade cykel-polo mot i Köpenhamn. Han skiddade (oavsett fart och med normal utväxling) med en hand på styret och utan att knappt lyfta röven från sadeln, och hade full kontroll hela tiden..
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."
SONS OF SATAN
FISTA STHLM
http://fistasthlm.tumblr.com/
SONS OF SATAN
FISTA STHLM
http://fistasthlm.tumblr.com/
Re: "Mini" - Skidds
52/16 är en tung utväxling. Byt till ett 18t bak så ska du se att det blir lättare att skidda (och att cykla i största allmänhet). Sen krävs det bara träning. Det kan vara lite tungt i början, men efter ett tag gör du det utan att tänka. Ramgeometri spelar som sagt roll också, en tajt cykel är mer lättskiddad.
Re: "Mini" - Skidds
Raw power..
Jo, jag glömde att skriva "är väl BARA ett sätt"
Jo, jag glömde att skriva "är väl BARA ett sätt"
Re: "Mini" - Skidds
ok, men min fråga kvarstår.K-dregg wrote:Jo, jag glömde att skriva "är väl BARA ett sätt"
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: "Mini" - Skidds
abacaxi wrote:ok, men min fråga kvarstår.K-dregg wrote:Jo, jag glömde att skriva "är väl BARA ett sätt"
Re: "Mini" - Skidds
Blir svettig när jag ser det där!K-dregg wrote:
Har för mig att Massan sagt i en intervju att till och med han var skitnödig.
Re: "Mini" - Skidds
Usch, grov handsvett och en massa "tänk om" tankar när jag såg det klippet.antonk wrote:Blir svettig när jag ser det där!K-dregg wrote:
Har för mig att Massan sagt i en intervju att till och med han var skitnödig.
Re: "Mini" - Skidds
Aooo de dä va lajskigt.. crazy när han släpper kontroll över pedalerna. usch usch usch, o innan när bussen va på ingång, mötande trafik som kan svänga över är min största skräck när ja hojjar i stan...
Ja, kanske ska man byta till ett större där bak, kan ju testa, men mitt hjul e lite speciellt, de ett ombyggt skivbromshjul ja tjackade från FSS här, får kolla om de går att byta. Plus de e ganska skönt att ha en tyngre utväxling när man kommer upp i farten. Jag kör spd och skiddar väl okej, men när jag har försökt köra sittskiddar har de känns som om knäna kommer ta stryk och jag har bangat på att hålla mot hela vägen.
Alltså - lättare utväxling hjälper, liksom slickare däck, men hur är det med lättare cyklar? tightare geo säger mig eg inte så mycket.. (?)
Ja, kanske ska man byta till ett större där bak, kan ju testa, men mitt hjul e lite speciellt, de ett ombyggt skivbromshjul ja tjackade från FSS här, får kolla om de går att byta. Plus de e ganska skönt att ha en tyngre utväxling när man kommer upp i farten. Jag kör spd och skiddar väl okej, men när jag har försökt köra sittskiddar har de känns som om knäna kommer ta stryk och jag har bangat på att hålla mot hela vägen.
Alltså - lättare utväxling hjälper, liksom slickare däck, men hur är det med lättare cyklar? tightare geo säger mig eg inte så mycket.. (?)
Re: "Mini" - Skidds
Menar du att jag först ska låsa benen, sedan hänga med ett kvarts varv och sedan trampa tillbaks??Huliganen wrote:Vikt och geometri spelar väl en viss roll, men viktigaste är nog tekniken. Vad du kör för däck spelar också en rätt stor roll. Men iaf..
Låt anta att du skiddar så att vänster fot trycker ifrån och höger fot drar. Gör då så här: Då vänster och höger pedal befinner sig "kl 6" resp "kl 12" låser du vänster ben så att du skjuts upp ur sadeln en bit och bara "följer med" pedalrotationen. Strax innan pedalerna roterat ett 1/4-varv och vevarna ligger horisontellt knycker du till med höger ben och drar "uppåt" samtidigt som du trycker ifrån med vänster ben och slammar in dina knän mot topröret. Då borde du få till en skidd, och eftersom du pressar dina ben mot toppröret blir det också lättare att hålla hjulet låst utan att behöva muskla så helvetiskt. Du kan också behöva luta dig framåt lite så att tillräckligt mycket vikt förflyttas framåt mot framhjulet och bort från bakhjulet, men du ska inte behöva kasta dig framåt ur sadeln... Timingen är också rätt avgörande. Jag tycker själv att det blir lättare ju närmare "horsintalläge" du lyckas vara med pedalerna då du låser hjulet.
Så sittskiddar man
Re: "Mini" - Skidds
Tajt geometri = kort hjulbas.
Det borde gå att få tag på 18t bolt-on drev (alltså för skivbromsnav), från t.ex. VeloSolo. Lätt utväxling är bara en fördel, särskilt i stan och om du inte är van att skidda än! En utväxling på 3.25 som 52/16 ger är onödigt hög, i stan är det viktigare att kunna starta och stanna snabbt.
Det finns egentligen ingen prestige i att köra opraktiskt tunga växlar bara för att. Kadensen (hur snabbt du kan trampa) tränar du upp allt eftersom, efter ett tag är det inte så jobbigt. Oroar du dig för att sabba knäna är en lättare utväxling också att föredra.
Det borde gå att få tag på 18t bolt-on drev (alltså för skivbromsnav), från t.ex. VeloSolo. Lätt utväxling är bara en fördel, särskilt i stan och om du inte är van att skidda än! En utväxling på 3.25 som 52/16 ger är onödigt hög, i stan är det viktigare att kunna starta och stanna snabbt.
Det finns egentligen ingen prestige i att köra opraktiskt tunga växlar bara för att. Kadensen (hur snabbt du kan trampa) tränar du upp allt eftersom, efter ett tag är det inte så jobbigt. Oroar du dig för att sabba knäna är en lättare utväxling också att föredra.