"Mini" - Skidds

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: "Mini" - Skidds

Post by tolij » 14 Jan 2013 23:10

ravelax wrote:Tajt geometri = kort hjulbas.

Det borde gå att få tag på 18t bolt-on drev (alltså för skivbromsnav), från t.ex. VeloSolo. Lätt utväxling är bara en fördel, särskilt i stan och om du inte är van att skidda än! En utväxling på 3.25 som 52/16 ger är onödigt hög, i stan är det viktigare att kunna starta och stanna snabbt.

Det finns egentligen ingen prestige i att köra opraktiskt tunga växlar bara för att. Kadensen (hur snabbt du kan trampa) tränar du upp allt eftersom, efter ett tag är det inte så jobbigt. Oroar du dig för att sabba knäna är en lättare utväxling också att föredra.
Ah! Jaa min gamla bianchi är väl ganska otight då. Ville egentligen fixa till min Motobecane men diverse mskor sa att de var en dålig idé. Den var grym till innestadskörning. Fan. Jag vill fixa den me...

Mm, jag får kika å pröva. Jag hör vad du säger, men anledningen att jag kör med 3,25 är egentligen bara lathet samt låg budget. Jag fick tag på ett 16 T bakhjul av FSS, och sen hade jag en 52 klinga från innan cykeln förfixades, samt en 42 klinga, och den senare kändes för liten, så då vart det som det blev o det funkar bra för mig. En 18 T låter dock mera optimalt..

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: "Mini" - Skidds

Post by Kiliam » 14 Jan 2013 23:24

ravelax wrote:Det finns egentligen ingen prestige i att köra opraktiskt tunga växlar bara för att.
Fast lite prestige är det ju ändå :wink:

Nädå, man ska köra på en utväxling som känns bekväm och som funkar till vad man själv kör. Jag har 53/16 (bor i skåne så det går sällan uppför) och har inget vidare problem att skidda på det men jag känner skillnad i knäna, som redan är förstörda från skidåkning, när jag bytar till min andra hoj med 44/16. Börja lätt och jobba dig uppåt så att du får in rätt teknik.

Edit: Såg att du tvekade på 42/16, jag började med 44/18 och det var lagom till att börja köra fixed, testa så ska du se att du kan "sittskidda" på 5 min, överför den tekniken till den andra utväxlingen sen så kommer det gå perfa!!

liveforthis
Posts: 268
Joined: 03 Aug 2012 17:02

"Mini" - Skidds

Post by liveforthis » 14 Jan 2013 23:51

Ja kör 42/16 är rätt van vid detta laget och tycker personligen det funkar fint kan komma upp i runt 35-40km/h och snittar runt 25 här i stan med blandad kupering så om du har 42t liggandes så prova :)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: "Mini" - Skidds

Post by ravelax » 14 Jan 2013 23:54

tolij wrote:
ravelax wrote:Tajt geometri = kort hjulbas.

Det borde gå att få tag på 18t bolt-on drev (alltså för skivbromsnav), från t.ex. VeloSolo. Lätt utväxling är bara en fördel, särskilt i stan och om du inte är van att skidda än! En utväxling på 3.25 som 52/16 ger är onödigt hög, i stan är det viktigare att kunna starta och stanna snabbt.

Det finns egentligen ingen prestige i att köra opraktiskt tunga växlar bara för att. Kadensen (hur snabbt du kan trampa) tränar du upp allt eftersom, efter ett tag är det inte så jobbigt. Oroar du dig för att sabba knäna är en lättare utväxling också att föredra.
Ah! Jaa min gamla bianchi är väl ganska otight då. Ville egentligen fixa till min Motobecane men diverse mskor sa att de var en dålig idé. Den var grym till innestadskörning. Fan. Jag vill fixa den me...

Mm, jag får kika å pröva. Jag hör vad du säger, men anledningen att jag kör med 3,25 är egentligen bara lathet samt låg budget. Jag fick tag på ett 16 T bakhjul av FSS, och sen hade jag en 52 klinga från innan cykeln förfixades, samt en 42 klinga, och den senare kändes för liten, så då vart det som det blev o det funkar bra för mig. En 18 T låter dock mera optimalt..
Ja, det är ju inte alltid lätt om man bygger en conversion och har en tajt budget. Fixa till den andra cykeln om du tycker den är roligare, varför skulle det vara en dålig idé? :)

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: "Mini" - Skidds

Post by Huliganen » 15 Jan 2013 01:02

K-dregg wrote:Oj!
Jag tror att det är MER fokus på styrka än teknik, det är väl därför det är lättare att skidda en lätt utväxling eller på tex grus? Du behöver inte vara lika stark för att få stopp på hjulet då det är mindre friktion etc..?

Att hålla på och joxa med knän mot ram/luta sig/avlasta bakhjul är väl ett sätt att kompensera för bristande/avsaknad av kraft?
Poängen är väl att man genom att trycka in benen mot toppröret och timea skidden inte ska behöva slösa energi på att bromsa. Visst kan man skidda men sina knän vända bort från cykeln eller bara muskla eller what not, men det är ju onödigt. Kolla bara på Massan, ska man vansinnesåka som han gör kan det vara bra att skidda med god teknik, snarare än att förlita sig på råstyrka. :wink: Obs! Är dock råstark!!!
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: "Mini" - Skidds

Post by Huliganen » 15 Jan 2013 01:09

K-dregg wrote:Raw power.. :D



Jo, jag glömde att skriva "är väl BARA ett sätt"
Det där är ju vad jag menar med ypperlig teknik! Han för in sina knän mot ramen, skjuts upp en halv till en decimeter ur sadel och låser pedalerna nästan exakt då vevarna är parallella med marken. Kräver nästan ingen raw power alls! :o
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: "Mini" - Skidds

Post by tolij » 15 Jan 2013 01:35

Huliganen wrote:
K-dregg wrote:Raw power.. :D

Jo, jag glömde att skriva "är väl BARA ett sätt"
Det där är ju vad jag menar med ypperlig teknik! Han för in sina knän mot ramen, skjuts upp en halv till en decimeter ur sadel och låser pedalerna nästan exakt då vevarna är parallella med marken. Kräver nästan ingen raw power alls! :o
Mm, men de där är väl också vad man skulle kalla en tight cykel. Vad är det f.ö. för ram han kör med? Lätt är den förmodligen också..

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: "Mini" - Skidds

Post by tolij » 15 Jan 2013 01:40

ravelax wrote:
tolij wrote:
ravelax wrote:/quote]
Ja, det är ju inte alltid lätt om man bygger en conversion och har en tajt budget. Fixa till den andra cykeln om du tycker den är roligare, varför skulle det vara en dålig idé? :)
Ja men jag fick höra att man aldrig kunde bygga om den för den var franskgängad osv, gamla delar, omöjlig kedjelinje etc. Men shit den e som en liten röd raketleksak. Nu har den hängt strippad i hatthyllan i ett år för jag vill inte slänga den.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: "Mini" - Skidds

Post by Kiliam » 15 Jan 2013 07:40

Ser ut som att filmen från när han körde för leader. Hans ram är en leader 725 (rätta mig om jag har fel) och den har inte världens tightaste geo. Jag personligen tycker inte att det spelar så stor roll hur tight den är förutom om jag ska
"whip-skidda".

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

"Mini" - Skidds

Post by Otto » 15 Jan 2013 07:51

Börjar inte den här diskussionen på forumet om "tight"-geo gå lite för långt?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: "Mini" - Skidds

Post by Otto » 15 Jan 2013 08:11

Otto wrote:Image
Här är min fixie som jag hade för typ 6-7 år sen. Den är härligt "otight" och stor, väger gjorde den också. Hade inga problem att skidda på den, varken "whip", "mini" eller va de nu heter.

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: "Mini" - Skidds

Post by Huliganen » 15 Jan 2013 09:34

^^ Herredumilde vad stor ram! Iaf håller jag med Otto, förstår inte varför det inte skulle gå att skidda på en sån ram. Mina mashar är t.ex. mycket mer lättskiddade än min affinity, trots att min Mash Histogram har typ 3-4 cm längre hjulbas än min Affinity Lo Pro (93,5 cm med hjulet slammat).
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: "Mini" - Skidds

Post by Bratt » 15 Jan 2013 10:19

Men det handlar ju inte om att det inte går det är bara tyngre. Ju längre fram du kommer över framhjulets nav desto lättare blir det men då blir även bromssträckan längre.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: "Mini" - Skidds

Post by Kiliam » 15 Jan 2013 11:39

Klart att det går att skidda på otighta ramar men de är mycket stabilare och därmed svårare att få ut om man ska whipa dem!

Fö. Så har jag också whipskiddat på en stor gammal stålram och det funkade bra.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: "Mini" - Skidds

Post by ravelax » 15 Jan 2013 11:45

Det känns också som att vi överteoretiserar hela skid-grejen i den här tråden. Det är bara att försöka tills det sitter, tekniken kommer liksom på av sig själv. Gjorde den för mig iaf (på en otajt hoj).

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: "Mini" - Skidds

Post by Otto » 15 Jan 2013 11:59

ravelax wrote:Det känns också som att vi överteoretiserar hela skid-grejen i den här tråden. Det är bara att försöka tills det sitter, tekniken kommer liksom på av sig själv. Gjorde den för mig iaf (på en otajt hoj).
Ja, lite så. Börja på 42/16 istället för 52/16 så skall du se att det sitter snabbare än du hinner skriva ett inlägg här.

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: "Mini" - Skidds

Post by Kj » 15 Jan 2013 12:05

Tips är även att köra med ett "lätt" styre till en början. Bra mkt lättare att skidda med ett bullhorn eller riser jämfört med Drop, helt enkelt för att man får fram vikten lättare över framhjulet.

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: "Mini" - Skidds

Post by JA-hatten » 15 Jan 2013 13:28

Tight-chain gør det lettere end slack.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: "Mini" - Skidds

Post by tolij » 15 Jan 2013 14:49

Otto wrote:
Otto wrote:Image
Här är min fixie som jag hade för typ 6-7 år sen. Den är härligt "otight" och stor, väger gjorde den också. Hade inga problem att skidda på den, varken "whip", "mini" eller va de nu heter.
Jag får ångest av bilden, det är ingen cykel, det är en Ardennerhäst.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: "Mini" - Skidds

Post by tolij » 15 Jan 2013 15:08

Mätte upp min hjulbas till 100 cm, vet inte riktigt hur det placerar sig på tightskalan. I övrigt är det en storlek 60 (min Motobecane är 54, dock 100 mellan hjulbasen där med).

Image

vilket nog lite för stort för mig, jag är van vid mindre cyklar (har mest kört MB innan) och är 1,75 lång.

Cinelli Mash Histo ser ju otroligt smutt ut..
Last edited by tolij on 15 Jan 2013 15:34, edited 1 time in total.

Post Reply