Rambygge - Bike Mielec

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by frank.h » 03 Feb 2013 20:20

olebole wrote:Ronny: Jag försökte inte reducera någon. Det jag menade var att det verkar som att mielec byggt rätt mkt grejer och säger han då att han kan bygga något liknande en laser så skulle jag inte tvivla på det. Hur resultatet beter sig på vägen är väl en annan sak, men det syns inte på instagram :)
Du menar alltså att detta är i närheten av laser kvalitet?
Image
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Rambygge - Bike Mielec

Post by ArvidSvensson » 03 Feb 2013 20:42

Jag råkar ha en laser och råkar veta att en laser flexar och åmar precis sig som alla andra stålramar. Däremot ryms det en hel del mer magi i en Italiensk ram än i en Polsk.

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by frank.h » 03 Feb 2013 21:01

ArvidSvensson wrote:Jag råkar ha en laser och råkar veta att en laser flexar och åmar precis sig som alla andra stålramar. Däremot ryms det en hel del mer magi i en Italiensk ram än i en Polsk.
Säkert, men vi pratar väl mer om fogar, designen och utseendet än om hur just ramen ter sig.
Att den flexar och är mer magisk än en polsk är jag helt med på.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Ronny » 03 Feb 2013 22:22

ArvidSvensson wrote:Jag råkar ha en laser och råkar veta att en laser flexar och åmar precis sig som alla andra stålramar. Däremot ryms det en hel del mer magi i en Italiensk ram än i en Polsk.
Visst gör dem det och stål mattas ut även när det heter Laser. Konstruktion i sig garanterar inte livslängden utan ramarna mattas ut och bytes ut förr.
Sen är Air rören svagare än min i MAX som inte flexar trots att den har använts av dopade ryssar.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Ronny » 03 Feb 2013 22:31

frank.h wrote:
olebole wrote:Ronny: Jag försökte inte reducera någon. Det jag menade var att det verkar som att mielec byggt rätt mkt grejer och säger han då att han kan bygga något liknande en laser så skulle jag inte tvivla på det. Hur resultatet beter sig på vägen är väl en annan sak, men det syns inte på instagram :)
Du menar alltså att detta är i närheten av laser kvalitet?
Image
Spoilern på Laser är inte byggda av ett blad som på dessa ramar. Utan spoilern var till att
styva upp ramen och ge den ett aerostil mer än det fyllde någon aerodynamisk fördel.
Majoriteten av andra ramar från 80-talet som byggdes med spoilers har som ramen ovan blott ett enkelt blad som inte är mycket till förstärkning. Ta en titt på hur Textima gjorde med några av sina ramar för att reducera flex vid vevlagerhylsan.
På bilden här nedan ser man en ram som är förstärkt vid vevlagerhylsan men som även är byggd för att reducera det besvärliga flexet i bakgafflarna. En konstruktion som utvecklades av cinelli.

Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Ronny » 04 Feb 2013 08:29

Lite mer spoilerbilder. De två första visar främre samt bakre på ramen ovan.
Identiskt på Cinelli laser fast oftast kommer lasern med lite större spoilers.
Image
Image

Pelizzoli med en aluram som han tog fram när vi diskuterade Lasern och dess konstruktion med spoilers.
Image
Мясо это убийство

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by frank.h » 04 Feb 2013 08:40

Ronny wrote:Lite mer spoilerbilder.


Ett fantastiskt hantverk jag tror att Bike Mielec har svårt att återskapa.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Muffat Stål » 04 Feb 2013 09:29

Jag försöker hänga med. Det du säger Ronny är att Laser-spoilers är byggda av TVÅ blad och inte ETT blad? Eller har jag fel? För det är ju knappast någon massiv lod-klump det där. Jag tror förövrigt att alla andra spoiler med blott ett blad också bidrar till förstyvning. Ett förstyvande av ett hörn behöver inte ha tre dimensioner för att ha effekt.
Efter att ha kollat på vad Mielec gjort tidigare tror jag han kan bygga en cykel som ser ut som en laser. Spackla finjobbet kan man ju göra själv hemma. Sen att konstruktionen är helt annorlunda och det mesta troligen är smink är en helt annan femma..
The thigh's the limit

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by abacaxi » 04 Feb 2013 09:45

Muffat Stål wrote:Ett förstyvande av ett hörn behöver inte ha tre dimensioner för att ha effekt.
jag tänker ju att ett blad bara styvar upp på den ledden som redan är rätt styv medan varken vrid- eller lateralstyvheten påverkas speciellt mycket?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by olebole » 04 Feb 2013 09:57

Muffat Stål wrote: Efter att ha kollat på vad Mielec gjort tidigare tror jag han kan bygga en cykel som ser ut som en laser. Spackla finjobbet kan man ju göra själv hemma. Sen att konstruktionen är helt annorlunda och det mesta troligen är smink är en helt annan femma..

Precis min tanke.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Ronny » 04 Feb 2013 11:15

Muffat Stål wrote:Jag försöker hänga med. Det du säger Ronny är att Laser-spoilers är byggda av TVÅ blad och inte ETT blad? Eller har jag fel? För det är ju knappast någon massiv lod-klump det där. Jag tror förövrigt att alla andra spoiler med blott ett blad också bidrar till förstyvning. Ett förstyvande av ett hörn behöver inte ha tre dimensioner för att ha effekt.
Efter att ha kollat på vad Mielec gjort tidigare tror jag han kan bygga en cykel som ser ut som en laser. Spackla finjobbet kan man ju göra själv hemma. Sen att konstruktionen är helt annorlunda och det mesta troligen är smink är en helt annan femma..
Nej lasern har inte enkelbladiga spoilers/förstärkningar utan de är tvådelade. Finns massor av exempel från 80-talet och då främst temporamar med spoilers och majoriteten har enkelt blad som är med eller utan spackel. Finns även ramar där hela spoilern är uppbyggd av glasfiber. Givetvis handlar det då mer om aerodynamiska teorier än reducera ramflex.
Jag har tidigare nämnt bl.a. i min Cinelli laser byggtråd att lasern har blott några millimeter med spackel som är till för ytfinishen. Frågan är om det var nödvändigt i alla fall?.
Ta en till på de foton på den blästrade ramen här ovan. Finns inget spackel och har heller aldrig funnits någon (byggd -88 av fabrorn med aluramen här ovan).
Vill visa ett exempel på en spoiler vid vevpartiet. En Carlo Carlà tempo som har spoilers som är identiskt de som finns på en del laser byggda för bana med 650C i fram. Jag har själv kunnat notera att Carlà ramen är mycket vridstyv i bakgafflarna med lite flex och även mindre pendelflex. En spoiler gör inte en laserkopia utan man måste förskjuta sadelstolpsröret så man får den unika konstruktionen som lasern är känd för. Att kalla en ram för laser kopia blott för några spoilers är inte lite fel. Det koncept som användes hos lasern är vad vi finner idag hos carbonramarna. Annat material men med spoilers eller rättare sagt förstärkningar på samma ställen som man finner hos lasern.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Ronny » 04 Feb 2013 11:34

Мясо это убийство

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by ol__ » 07 Feb 2013 10:13

Ojoj. Har sitter jag och funderar på vad som hände med VISP och alla andra billiga aluminiumramar (suktar efter billiga ram runt 1000-lappen), och så kan man helt plötsligt få en custom för 150-200€? Hoppsan.

Någon i Göteborg som funderar på att slå till? Samfrakt? :)

Jag kan inte det här med geometri så väl, min erfarenhet sträcker jag bara till två gamla stålracers, men jag vill ha en kompromiss mellan bekvämlighet och kvickhet. Funderar på den standardgeometri som anges, fast med ett horisontellt överrör. Eller kanske kopiera pre-cursa geometrin?

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by ol__ » 07 Feb 2013 10:15

Å just det. Någon som vet något om vikt? Såg någon snabb kommentar på annat forum att de inte är några lättviktare?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Bratt » 07 Feb 2013 10:17

Jag har sett siffror på 1700g-1800g

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by bankiren » 07 Feb 2013 10:22

ol__ wrote:Å just det. Någon som vet något om vikt? Såg någon snabb kommentar på annat forum att de inte är några lättviktare?
Låter som Visp och Precursa, inga lättviktre alltså.
@fistasthlm

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Huliganen » 13 Feb 2013 14:03

Enligt Mielec är min ram nu in the making! Spännande!
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Huliganen » 13 Feb 2013 14:33

Så, eh, hur länge tar det "i allmänhet" att bygga en ram?
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by Kiliam » 13 Feb 2013 14:56

Upp till en vecka baserat på de filmer som jag har sett på youtube osv. Det var en kille i en drev-tidning som jag har, han sa att han räknade 1ram=1vecka +- några dagar beroende på detaljer osv.

User avatar
jonis
Posts: 137
Joined: 15 Apr 2009 08:17
Location: Kungsholmen

Re: Rambygge - Bike Mielec

Post by jonis » 13 Feb 2013 15:01

Så här skrev Robert till mig igår:
Hi Christian,
I think we will send it on this week. Tommorow I will send you a pic.

best regards,
Robert
adam akal adam

Post Reply