Du menar alltså att detta är i närheten av laser kvalitet?olebole wrote:Ronny: Jag försökte inte reducera någon. Det jag menade var att det verkar som att mielec byggt rätt mkt grejer och säger han då att han kan bygga något liknande en laser så skulle jag inte tvivla på det. Hur resultatet beter sig på vägen är väl en annan sak, men det syns inte på instagram
Rambygge - Bike Mielec
Re: Rambygge - Bike Mielec
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Rambygge - Bike Mielec
Jag råkar ha en laser och råkar veta att en laser flexar och åmar precis sig som alla andra stålramar. Däremot ryms det en hel del mer magi i en Italiensk ram än i en Polsk.
Re: Rambygge - Bike Mielec
Säkert, men vi pratar väl mer om fogar, designen och utseendet än om hur just ramen ter sig.ArvidSvensson wrote:Jag råkar ha en laser och råkar veta att en laser flexar och åmar precis sig som alla andra stålramar. Däremot ryms det en hel del mer magi i en Italiensk ram än i en Polsk.
Att den flexar och är mer magisk än en polsk är jag helt med på.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
Re: Rambygge - Bike Mielec
Visst gör dem det och stål mattas ut även när det heter Laser. Konstruktion i sig garanterar inte livslängden utan ramarna mattas ut och bytes ut förr.ArvidSvensson wrote:Jag råkar ha en laser och råkar veta att en laser flexar och åmar precis sig som alla andra stålramar. Däremot ryms det en hel del mer magi i en Italiensk ram än i en Polsk.
Sen är Air rören svagare än min i MAX som inte flexar trots att den har använts av dopade ryssar.
Мясо это убийство
Re: Rambygge - Bike Mielec
Spoilern på Laser är inte byggda av ett blad som på dessa ramar. Utan spoilern var till attfrank.h wrote:Du menar alltså att detta är i närheten av laser kvalitet?olebole wrote:Ronny: Jag försökte inte reducera någon. Det jag menade var att det verkar som att mielec byggt rätt mkt grejer och säger han då att han kan bygga något liknande en laser så skulle jag inte tvivla på det. Hur resultatet beter sig på vägen är väl en annan sak, men det syns inte på instagram
styva upp ramen och ge den ett aerostil mer än det fyllde någon aerodynamisk fördel.
Majoriteten av andra ramar från 80-talet som byggdes med spoilers har som ramen ovan blott ett enkelt blad som inte är mycket till förstärkning. Ta en titt på hur Textima gjorde med några av sina ramar för att reducera flex vid vevlagerhylsan.
På bilden här nedan ser man en ram som är förstärkt vid vevlagerhylsan men som även är byggd för att reducera det besvärliga flexet i bakgafflarna. En konstruktion som utvecklades av cinelli.
Мясо это убийство
Re: Rambygge - Bike Mielec
Lite mer spoilerbilder. De två första visar främre samt bakre på ramen ovan.
Identiskt på Cinelli laser fast oftast kommer lasern med lite större spoilers.
Pelizzoli med en aluram som han tog fram när vi diskuterade Lasern och dess konstruktion med spoilers.
Identiskt på Cinelli laser fast oftast kommer lasern med lite större spoilers.
Pelizzoli med en aluram som han tog fram när vi diskuterade Lasern och dess konstruktion med spoilers.
Мясо это убийство
Re: Rambygge - Bike Mielec
Ronny wrote:Lite mer spoilerbilder.
Ett fantastiskt hantverk jag tror att Bike Mielec har svårt att återskapa.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Rambygge - Bike Mielec
Jag försöker hänga med. Det du säger Ronny är att Laser-spoilers är byggda av TVÅ blad och inte ETT blad? Eller har jag fel? För det är ju knappast någon massiv lod-klump det där. Jag tror förövrigt att alla andra spoiler med blott ett blad också bidrar till förstyvning. Ett förstyvande av ett hörn behöver inte ha tre dimensioner för att ha effekt.
Efter att ha kollat på vad Mielec gjort tidigare tror jag han kan bygga en cykel som ser ut som en laser. Spackla finjobbet kan man ju göra själv hemma. Sen att konstruktionen är helt annorlunda och det mesta troligen är smink är en helt annan femma..
Efter att ha kollat på vad Mielec gjort tidigare tror jag han kan bygga en cykel som ser ut som en laser. Spackla finjobbet kan man ju göra själv hemma. Sen att konstruktionen är helt annorlunda och det mesta troligen är smink är en helt annan femma..
The thigh's the limit
Re: Rambygge - Bike Mielec
jag tänker ju att ett blad bara styvar upp på den ledden som redan är rätt styv medan varken vrid- eller lateralstyvheten påverkas speciellt mycket?Muffat Stål wrote:Ett förstyvande av ett hörn behöver inte ha tre dimensioner för att ha effekt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Rambygge - Bike Mielec
Muffat Stål wrote: Efter att ha kollat på vad Mielec gjort tidigare tror jag han kan bygga en cykel som ser ut som en laser. Spackla finjobbet kan man ju göra själv hemma. Sen att konstruktionen är helt annorlunda och det mesta troligen är smink är en helt annan femma..
Precis min tanke.
Re: Rambygge - Bike Mielec
Nej lasern har inte enkelbladiga spoilers/förstärkningar utan de är tvådelade. Finns massor av exempel från 80-talet och då främst temporamar med spoilers och majoriteten har enkelt blad som är med eller utan spackel. Finns även ramar där hela spoilern är uppbyggd av glasfiber. Givetvis handlar det då mer om aerodynamiska teorier än reducera ramflex.Muffat Stål wrote:Jag försöker hänga med. Det du säger Ronny är att Laser-spoilers är byggda av TVÅ blad och inte ETT blad? Eller har jag fel? För det är ju knappast någon massiv lod-klump det där. Jag tror förövrigt att alla andra spoiler med blott ett blad också bidrar till förstyvning. Ett förstyvande av ett hörn behöver inte ha tre dimensioner för att ha effekt.
Efter att ha kollat på vad Mielec gjort tidigare tror jag han kan bygga en cykel som ser ut som en laser. Spackla finjobbet kan man ju göra själv hemma. Sen att konstruktionen är helt annorlunda och det mesta troligen är smink är en helt annan femma..
Jag har tidigare nämnt bl.a. i min Cinelli laser byggtråd att lasern har blott några millimeter med spackel som är till för ytfinishen. Frågan är om det var nödvändigt i alla fall?.
Ta en till på de foton på den blästrade ramen här ovan. Finns inget spackel och har heller aldrig funnits någon (byggd -88 av fabrorn med aluramen här ovan).
Vill visa ett exempel på en spoiler vid vevpartiet. En Carlo Carlà tempo som har spoilers som är identiskt de som finns på en del laser byggda för bana med 650C i fram. Jag har själv kunnat notera att Carlà ramen är mycket vridstyv i bakgafflarna med lite flex och även mindre pendelflex. En spoiler gör inte en laserkopia utan man måste förskjuta sadelstolpsröret så man får den unika konstruktionen som lasern är känd för. Att kalla en ram för laser kopia blott för några spoilers är inte lite fel. Det koncept som användes hos lasern är vad vi finner idag hos carbonramarna. Annat material men med spoilers eller rättare sagt förstärkningar på samma ställen som man finner hos lasern.
Мясо это убийство
Re: Rambygge - Bike Mielec
Huebners ram är intressant: http://www.campafreak.com/GDR_cycling_b ... eirin.html
Мясо это убийство
Re: Rambygge - Bike Mielec
Ojoj. Har sitter jag och funderar på vad som hände med VISP och alla andra billiga aluminiumramar (suktar efter billiga ram runt 1000-lappen), och så kan man helt plötsligt få en custom för 150-200€? Hoppsan.
Någon i Göteborg som funderar på att slå till? Samfrakt?
Jag kan inte det här med geometri så väl, min erfarenhet sträcker jag bara till två gamla stålracers, men jag vill ha en kompromiss mellan bekvämlighet och kvickhet. Funderar på den standardgeometri som anges, fast med ett horisontellt överrör. Eller kanske kopiera pre-cursa geometrin?
Någon i Göteborg som funderar på att slå till? Samfrakt?
Jag kan inte det här med geometri så väl, min erfarenhet sträcker jag bara till två gamla stålracers, men jag vill ha en kompromiss mellan bekvämlighet och kvickhet. Funderar på den standardgeometri som anges, fast med ett horisontellt överrör. Eller kanske kopiera pre-cursa geometrin?
Re: Rambygge - Bike Mielec
Å just det. Någon som vet något om vikt? Såg någon snabb kommentar på annat forum att de inte är några lättviktare?
Re: Rambygge - Bike Mielec
Jag har sett siffror på 1700g-1800g
Re: Rambygge - Bike Mielec
Låter som Visp och Precursa, inga lättviktre alltså.ol__ wrote:Å just det. Någon som vet något om vikt? Såg någon snabb kommentar på annat forum att de inte är några lättviktare?
@fistasthlm
Re: Rambygge - Bike Mielec
Enligt Mielec är min ram nu in the making! Spännande!
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
Re: Rambygge - Bike Mielec
Så, eh, hur länge tar det "i allmänhet" att bygga en ram?
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
Re: Rambygge - Bike Mielec
Upp till en vecka baserat på de filmer som jag har sett på youtube osv. Det var en kille i en drev-tidning som jag har, han sa att han räknade 1ram=1vecka +- några dagar beroende på detaljer osv.
Re: Rambygge - Bike Mielec
Så här skrev Robert till mig igår:
Hi Christian,
I think we will send it on this week. Tommorow I will send you a pic.
best regards,
Robert
adam akal adam