Page 2 of 7

Re: Siljan 2013

Posted: 04 Mar 2013 23:15
by abacaxi
hur mycket drygare är det att åka fixed än växlat?
det var inte så mycket drygare överlag tyckte jag, generellt kör man ju en aning saktare som kompensation, men det var "slitigare" och man var mer mör efteråt. lite av tjusningen med fixed på lvg ju, ingen rast ingen ro och ingen lägre växel att tillgå när backen kommer.

Re: Siljan 2013

Posted: 04 Mar 2013 23:21
by leopoldi
jag får nog sikta på att hänga på er då!
men måste nog praktisera lite på väg innan jag ger mej in på att cykla i med andra

Re: Siljan 2013

Posted: 04 Mar 2013 23:41
by Alex
leopoldi wrote:hur mycket drygare är det att åka fixed än växlat?
jag har åkt siljan många gånger men jag har alldrig cyklat fixed ute på väg.
tänkte prova det till våren
Det är inte så farligt! Har man en hel klunga med mestadels fastnavscyklister så får man en mycket jämnare fart. Det blir mindre ryckigt dels eftersom det är lättare för alla att "känna" farten genom rytmen i sin egen kadens, i och med att det inte växlas, och dels eftersom man håller högre fart uppför backarna och lite lägre nerför..

16 mil blir inga problem alls att köra fixed, speciellt i en samkörd klunga!

Re: Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 07:37
by Viggen
Alex wrote: ....Har man en hel klunga med mestadels fastnavscyklister så får man en mycket jämnare fart. Det blir mindre ryckigt dels eftersom det är lättare för alla att "känna" farten genom rytmen i sin egen kadens, i och med att det inte växlas....
Njae du, nu har du nog förstått det här med att cykla växlat lite fel.

Re: Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 08:24
by abacaxi
Viggen wrote:nu har du nog förstått det här med att cykla växlat lite fel.
jaså, varför det? det hjälper ju inte att man själv cyklar jämt och fint när alla andra i loppet växlar som krattor.

Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 08:48
by Otto
abacaxi wrote:
Viggen wrote:nu har du nog förstått det här med att cykla växlat lite fel.
jaså, varför det? det hjälper ju inte att man själv cyklar jämt och fint när alla andra i loppet växlar som krattor.
Växlar som krattor? Menar du att de växlar dåligt i klungan eller de byter växel dåligt?

Det handlar väl snarare om erfarenhet av att köra i klunga. Om man kört ihop länge så är det inga problem att köra i klunga men om det är någon/några om inte kört så brukar det bli ryckigt.

Sen beror det på om de som kör fixed har frambroms eller inte. Om inte kan det bli väldigt ryckigt när de skall bromsa in med bara benen.

Jag försöker undvika klungkörning på girot om jag inte känner folket av just denna anledning. Mycket folk som inte har frambroms och erfarenhet av klungkörning.

Re: Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 08:54
by Viggen
Det handlar inte om att växla som en kratta, det handlar om att vara för ivrig och accelerera kontra att inte orka hålla tempo när du tar en förning. Det kan du göra likaväl på en fixed som med växlar. Bara för att du inte kan frihjula betyder inte automagiskt att du "känner kadensen och rytmen" och går som en klocka så fort du går fram och tar vind. Eller trillar in på sista hjul för den delen.

Det är väldigt mycket mer som spelar in i klungkörning än växlingsteknik, vad gemene cyklist väljer att ligga på för kadens är helt individuellt. Vissa är "spinners" (bland mina vänner: Patch tex.) andra matar på i lägre kadens och på tyngre växlar.
A & O är att kunna hålla ett jämnt tempo oavsett.

Så det är totalt skitsamma om du kör fixed eller växlat i klunga, kan du inte cykla klunga och hålla spikat tempo/jämn fart kommer du cykla ryckigt oavsett.

Re: Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 09:13
by abacaxi
Jag menar att de växlar annorlunda än jag, vilket ger ryckig körning. Specifikt tycker jag folk växlar ner så fort det går uppför, med tvärstopp som följd, eller så ställer de sig upp och tokkör på samma växel, lika ryckigt det. Nu snackar vi alltså gemene man som du hamnar bakom på typ siljan, inte dina samkörda träningspolare. Sen gissar jag att det som ni säger är lika illa fixed, har inte kört så många lopp fixed, eller klunga på träning för den delen. Därav denna träningstråd. :-)

Re: Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 10:35
by Viggen
abacaxi wrote:....Specifikt tycker jag folk växlar ner så fort det går uppför, med tvärstopp som följd, eller så ställer de sig upp och tokkör på samma växel, lika ryckigt det....
Nå hur ska du ha det då?
Ska det gå lite lite lite långsammare men inte för sakta när det börjar gå uppför?
;)

Stora klungor, även mindre, brukar delas upp när det börjar luta för alla har sin egen takt att ta sig uppför. Vissa vill ta det lugnt och spara benen och andra vill hålla tempot uppe. Svårt att anpassa tempot så att det passar alla. Men man behöver ju inte cykla ifrån folk bara för att man är först upp. Ett perfekt tillfälle att finrulla lite lugnt och njuta av utsikten (?) eller stanna och "besöka naturen" till klungan är komplett igen. Men då snackar vi backar som tar ett par minuter att ta sig uppför och inga kullar :)

Skämt åsido, klungkörning är kul och känner man folket kring sig bra och har cyklat en del ihop kan man blanda given precis som man vill och känner för. En broms fram oavsett drivlina är ett måste i min bok precis som Otto säger. Om man inte befinner sig under tak på plywood i Falun vill säga..

Re: Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 11:10
by abacaxi
Viggen wrote:Nå hur ska du ha det då?
jag vill att alla ska köra exakt som jag såklart. jag är ju precis lika kass på att växla som dom, sett ur deras perspektiv, men ur mitt eget är jag kung. jag är ju ingen växelräv utan har cyklat långt och växlat kanske max 20 gånger i mitt liv, alla gångerna typ runt en sjö eller annan tävling. annars har jag bara pendlat och lekt. kombinationen av fixiefrälsning och åldrade löparknän de senaste åren håller dock på att gradvis göra om mig. :-)

Re: Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 12:04
by Viggen
Om du vill slippa skämmas över hur dåligt du växlar och slippa slita ut knäna:
Omfamna en singlespeed! (http://flic.kr/p/dMJk2n) :)

Re: Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 12:10
by abacaxi
tanken har slagit mig. dock som träningsmaskin. lopp ska köras fixed. :-)

Re: Siljan 2013

Posted: 05 Mar 2013 13:34
by olebole
Problemet, som jag upplever det, med fastnavsklunga är att det är svårt att hålla en jämn ansträngningsnivå.
Bästa receptet för jämn och fin klungkörning är ju om alla som medverkar har någon slags känsla för att ta i lagom mycket hela tiden (detta om man har som mål att sammarbeta under en längre sträcka). Med fastnav är det oändligt svårare att hålla jämn kadens/puls, speciellt vid kuperade sträckor, vilket gör att det blir ryckigt som tusan och eventuella skillnader i kondition i gruppen gör sig mer påminda.

Re: Siljan 2013

Posted: 07 Mar 2013 11:27
by jalle
Gaaahh,
Jag är helt fastbokad i Stockholm på fredagen 31 maj (inkl. kväll). Starten är ju tidig på lördagen. Jag kastar inte in hela handduken nu, bara lite ludd :?
/Jalle

Re: Siljan 2013

Posted: 08 Mar 2013 13:10
by salta_killen
Träningrunda imorgon kanske? Ska bli någon enstaka minus på dagen men knappt någon vind.

Re: Siljan 2013

Posted: 08 Mar 2013 13:40
by abacaxi
min fru har bokat dansworkshop hela helgen så det får bli pulka och skridskor med barnen för min del. nästa helg kan vi kanske satsa på? jag är väldigt sugen.

Re: Siljan 2013

Posted: 08 Mar 2013 14:59
by salta_killen
Det låter inte fyskam det heller! Jag håller tummarna för nästa helg sålänge, om ingen annan nappar... Tips på trevliga träningsrundor i stockholmstrakterna mottages tacksamt, gärna söder om stan.

Re: Siljan 2013

Posted: 08 Mar 2013 15:11
by abacaxi
salta_killen wrote:Tips på trevliga träningsrundor i stockholmstrakterna mottages tacksamt, gärna söder om stan.
finns en tråd om det tror jag. nu tror jag det är rätt dåligt väglag här och var men gubbängen, sjöstan, sickla, älta, farsta, ågesta, rågsved, gubbängen, typ, är en runda jag gillar.

http://goo.gl/maps/1T6WA

Re: Re: Siljan 2013

Posted: 08 Mar 2013 15:34
by kukanus
salta_killen wrote:Träningrunda imorgon kanske? Ska bli någon enstaka minus på dagen men knappt någon vind.
Det skulle vara kul

Re: Siljan 2013

Posted: 08 Mar 2013 15:37
by ravelax
Jag kanske hänger på också, beroende på klockslag och var ni kör!