Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by Jultomten » 21 Nov 2012 13:33

Har ni uppmärksammat fenomenet "hacker-spaces" i staterna?
En lokal där man kan meka med sina DIY-projekt och dra nytta av andras kunskap och erfarenheter. En del har även en större maskinpark tillgänglig för medlemmarna.

Ett Stockholmsbaserat alternativ håller på att ta form här; http://www.makerspace.se/ och de har oxo precis dragit igång en crowdfunding.

Jag var på ett uppstartsmöte med dem på Kulturhuset för ett tag sedan och delade med mig av mina önskningar om maskiner för metallbearbetning och cykelrelaterade dito. Med en tillräckligt stor grupp medlemmar som önskar detta borde det gå att genomföra.

/Micke
Image Image Image Image

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by salta_killen » 21 Nov 2012 17:28

Vad vill du ha makerspacen till, bygga nya cyklar?


FYI så finns det hackerspaces i sverige med. Har funnits ett tag i olika skepnader.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by abacaxi » 21 Nov 2012 17:48

alltså jag gjorde inte mycket annat än att optimera loopar till fullskärmsskrollar och plasmor när jag var liten, när jag inte tillverkade vapen eller tunikor till nästa lajv förstås, men resten av världen räddade mig nån gång på gymnasiet. en snabb googling av hackerspace stockholm antyder att jag skulle behöva en tidsmaskin för att få behållning av de som finns. en plats för folk som har fyllt 19 och/eller vill göra saker som är koola på riktigt skulle vara najs. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by salta_killen » 21 Nov 2012 18:04

Nu har jag inte varit och inspekterat de existerande hs i 08 men jag gissar att det är med dom som det är med många andra verksamheter som är hyfsat platta i organisationen: vill folk lajva så gör dom det, vill dom bygga cyklar så gör dom det, upp till dom aktiva medlemmarna.

Men nu är vi OT, jag är nyfiken på om tomten vill bygga cyklar eller laga dom. Makerspaces verkar ju mest ha att göra med att 3D printa och leka med arduino, och inte så mycket med att cykla. Kanske tomten har planer på att printa en cykel? Jag är mest nyfiken.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by abacaxi » 21 Nov 2012 18:25

bygga gissar jag eftersom vi snackar metallarbete? det hade jag personligen hoppat på direkt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by ravelax » 22 Nov 2012 00:03

I Malmö finns ju Cykelköket som är nån sorts cykelnischat makerspace. Hade varit kul att ha något liknande här, börjar bli lite trött på att meka på 20 kvadrat och få cykeldelar och -smuts över hela lägenheten.

Vi borde kanske utforska möjligheterna att starta någon sorts fixedgear.se-specifikt mekutrymme i Sthlm för de av oss som inte redan har lokal? Känns som om det borde finnas intresse. Då kan ju också de av oss som bor smått förvara prylar där och liksom få loss de sista två-tre av de där 20 kvadratmetrarna...

För min del känns det liksom bättre att hålla det i liten skala med folk man är bekant med istället för något sjukt allmänt, även om det förstås också är bra om det finns, typ som en servicehall på en bensinmack

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by Jultomten » 22 Nov 2012 08:32

salta_killen wrote:Vad vill du ha makerspacen till, bygga nya cyklar?
FYI så finns det hackerspaces i sverige med. Har funnits ett tag i olika skepnader.
Ja inte fan tänkte jag gå dit för att få hjälp med att montera styret på min Create-bike i alla fall :)

Nä, jag vill svetsa och löda grejer. Sedan har jag massa andra DIY-projekt på gång som av olika anledningar begränsas just av min egen maskinpark. När jag var på första mötet hade jag oxo den föreställningen att det var folk som ville löda och meka Arduino, men det visade sig att de flesta även hade mekaniska ambitioner. Jag vet att det funnits tidigare, men jag hoppas att det här kan bli något annat än de lajv-fokuserade resurserna (och de som bara vill sitta och löda har ju sitt elektronikforum där de slipper träffa människor på riktigt).

/Micke S
Image Image Image Image

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by Jultomten » 22 Nov 2012 08:36

ravelax wrote:I Malmö finns ju Cykelköket som är nån sorts cykelnischat makerspace. Hade varit kul att ha något liknande här, börjar bli lite trött på att meka på 20 kvadrat och få cykeldelar och -smuts över hela lägenheten.
Låter ju otroligt trevligt! Min ide var just att ha en underavdelning på MS som fokuserar på cyklar, sedan kan ju andra sitta och tälja smörknivar eller vad de nu går igång på.

/Micke
Image Image Image Image

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by salta_killen » 22 Nov 2012 11:10

Jag hade faktiskt också cykelkök i bakhuvudet, lite därför jag undrade vad det fanns för planer :wink:

Det som finns i malmö är sponsrat av kommunen och väldigt uppstyrt, stort och fint. I göteborg finns ett litet på djurgårdsgatan i majorna som kör en punkigare approach utan sponsring eller stöd. Stockholm har mej veterligen inget.

Det som verkar skilja ideérna hos MS, CK och här i tråden åt är hur öppet / slutet en vill att det ska vara, alltså om det är till för "oss" cykelentusiaster eller för alla som behöver hjälp att laga sin cykel. De två går ju att kombinera också, till exempel genom att vi letar reda på en lokal att ha verkstad i som vi har cykelkök i någon dag i veckan.

Själv tycker jag alla varianterna låter spännande, jag är mest ute efter att få skruva mer på cyklar och ha någonstans där jag kan få bolla projekt med andra tokstollar. Jag gillar också tanken på att vara fler om något, då blir plötsligt större projekt inte omöjliga. (Lånecyklar till cykelpolo? Lastcykelpool? Liggcykelrace?)

Du får gärna tipsa om det hålls fler möten med makerspace gänget. Jag vet inte vad mer för öppningar till likasinnade det finns, är lite för ny i stan för att ha nån koll.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by Otto » 22 Nov 2012 13:41

salta_killen wrote:Lång text... Liggcykelrace?
Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by klasolsson » 22 Nov 2012 14:22

Otto wrote:
salta_killen wrote:Lång text... Liggcykelrace?
Image
Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by Muffat Stål » 22 Nov 2012 16:17

Kom igen gubbar, ni vet att liggcykel är nästa grej efter cross. Snart sitter ni där, akterseglade och undrar vad som hände. :) Jag har redan mina ritningar klara...
The thigh's the limit

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by ravelax » 22 Nov 2012 16:35

Jag skulle vilja prova en liggcross!

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by Karateklubben » 22 Nov 2012 17:13

klasolsson wrote:
Otto wrote:
salta_killen wrote:Lång text... Liggcykelrace?
Image
Image
Image
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by abacaxi » 22 Nov 2012 17:27

bara liggrace, utan cykel? huliganen kanske kan styra upp innan nån djurgårdsrunda? :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by salta_killen » 22 Nov 2012 18:19

abacaxi:
Image


ni andra:
Image

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Lokal för verkstadslösa "Stockholm Makerspace"

Post by merkur » 04 Feb 2013 12:56

salta_killen wrote: Det som finns i malmö är sponsrat av kommunen och väldigt uppstyrt, stort och fint. I göteborg finns ett litet på [url=http:/
Jag tror kommunen är med till en viss del men det är "allmänna arvsfonden" som står för största delen av kakan, sen delar ju Cykelköket lokal med en maker-liga som skär med laser och 3d-printar PiP-boys mm.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Post Reply