Page 4 of 9

Bängen trålar...

Posted: 21 May 2013 17:17
by matsa
Hur mycket fick han pröjsa?

Re: Bängen trålar...

Posted: 21 May 2013 17:41
by karlarson
idag har det fan varit sjukt!! kollat mig över axeln hela dagen, riktigt jävla snut-nojja på cykeln.

Bängen trålar...

Posted: 21 May 2013 17:42
by ArvidSvensson
karlarson wrote:idag har det fan varit sjukt!! kollat mig över axeln hela dagen, riktigt jävla snut-nojja på cykeln.
+1

Bängen trålar...

Posted: 21 May 2013 18:17
by SweBender
Matsa: En röding.

Re: Bängen trålar...

Posted: 21 May 2013 18:37
by ana
Det fick bli en rejäl omväg på hemvägen. Tack för alla varningar.

Snutnojja ja... Lyckades precis undvika dem i morse på Götgatan. Puh.

Re: Bängen trålar...

Posted: 21 May 2013 19:47
by Lenkedude
.

Re: Bängen trålar...

Posted: 21 May 2013 22:16
by emdo
jävlar vad de är på hugget, själv har man nyss satt på broms, satan vad slö man blir av det.

Re: Bängen trålar...

Posted: 21 May 2013 22:20
by Koyo
ArvidSvensson wrote:
karlarson wrote:idag har det fan varit sjukt!! kollat mig över axeln hela dagen, riktigt jävla snut-nojja på cykeln.
+1
+2

Snutar ÖVERALLT! Körde Skeppsbron fram och tillbaka och såg en polisbuss men de kanske inte hade satt igång/var på väg hem för de verkade inte intresserade av mig.

Re: Bängen trålar...

Posted: 22 May 2013 08:09
by neat
zeraien wrote:
neat wrote: .... men populationen av cyklister som cyklar mot grönt lär ju vara oändligt mycket större än den som cyklar mot rött. Det stämmer ju inte att statistiken talar för den som cyklar mot rött bara för att den gruppen i haft minst antal olyckor. Man måste ju sätta antal olyckor i relation till hur många som cyklar mot rött respektive hur många som cyklar mot grönt. Annars blir ju allt superkorkat.
Här är lite mer läsning:
http://www.standard.co.uk/news/male-cyc ... 81197.html

Det görs dagligen runt 150 000 resor med cykel bara i Stockholm. Av dessa har vissa kör några mot rött, det finns ingen exakt statistik för att de flesta mätningar är av jävig karaktär. Men om man baserar det på observationer så är det kanske 5%-20%. Alltså 7500-30000 per dag. Av dessa har alltså endast en förolyckats, och var dessutom kraftigt berusad.
Jag tycker det är rätt bra odds, oavsett hur man vrider och vänder på det.

ok ok.. jag vilar min väska.

Re: Bängen trålar...

Posted: 22 May 2013 09:01
by Slowie
Ja jävlar va dem va på hugget! Blev lite kvarters-kurragömma så här på morgonen.
Kommer vara helt jävla paranoid när jag ska ut till gärdet sen..

Re: Bängen trålar...

Posted: 22 May 2013 09:07
by abacaxi
^ du jobbar ju. vad blir det, 1000 för rödljuset, 500 för bromsen och 500 för ringklockan? gör som gumballfolket och köp dig rätt helt enkelt. :-)

Re: Bängen trålar...

Posted: 22 May 2013 10:18
by Slowie
abacaxi wrote:^ du jobbar ju. vad blir det, 1000 för rödljuset, 500 för bromsen och 500 för ringklockan? gör som gumballfolket och köp dig rätt helt enkelt. :-)
Äh, onödigt dyr dagspednling!

Re: Bängen trålar...

Posted: 22 May 2013 19:35
by ekdahl
låter ju som moppetiden med trimmat, någon som skakade av sig dom?
Borde väl vara förhållandevis enkelt i storstad?

Bängen trålar...

Posted: 22 May 2013 20:59
by ArvidSvensson
ekdahl wrote:låter ju som moppetiden med trimmat, någon som skakade av sig dom?
Borde väl vara förhållandevis enkelt i storstad?
"Underlåtenhet att stanna på polismans tecken" kostar 1000 spänn.

Re: Bängen trålar...

Posted: 23 May 2013 16:01
by zeraien
SweBender wrote:En som jag följer på Instagram åkte på böter idag för att han körde bromslöst, haffad av MC polis.
Vore intressant att höra om det var bromsen eller annat som orsakade stoppet...

Re: Bängen trålar...

Posted: 23 May 2013 16:14
by zeraien
2 § Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i
4 §.
Färdbromsen ska kunna minska farten på cykeln och få denna att stanna
säkert och snabbt.
4 § Färdbromsen bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en
manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med
fotmanövrerat reglage.
Är det någon fysiker som har koll på om en fixie kan stoppas med en retardation av 3m/s2 och om det räcker med 490N för att låsa bakhjulet?

Det står ju inget om hur det ska vara konstruerat, bara vilka krafter som gäller...

Re: Bängen trålar...

Posted: 23 May 2013 16:25
by peteholmberg
Bevisbördan ligger väl på snuten i det här fallet? Det är ju bara blåneka så länge de inte kan bevisa att det krävs mer än 490N för att nå sagd retardation.

Kraften som krävs beror väl också på däck, däcktryck, däckmönster, utväxling, totalvikten, underlag? Glömmer jag något?

Re: Bängen trålar...

Posted: 23 May 2013 16:30
by zeraien
peteholmberg wrote:Bevisbördan ligger väl på snuten i det här fallet? Det är ju bara blåneka så länge de inte kan bevisa att det krävs mer än 490N för att nå sagd retardation.

Kraften som krävs beror väl också på däck, däcktryck, däckmönster, utväxling, totalvikten, underlag? Glömmer jag något?
Det var ju ett fall som diskuterades här på forumet där den bromslöse blev fälld i tingsrätten, men den tråden har varit död ett tag nu.

Skulle nog behövas en advokat som är cykelvän tror jag..
Synd att han skrev på boten, annars kanske vi hade fått ett till fall att kika på.

Bängen trålar...

Posted: 23 May 2013 17:46
by SweBender
Zeraien: Han hade "bränt förbi polisen i minst 30knyck..."

Re: Bängen trålar...

Posted: 23 May 2013 18:08
by abacaxi
Jag tror det faller på att man inte har något "bromssystem" tyvärr. 3m/s2 klarar man nog med lite tur, vad blir det, ungefär 30-0 på 3s va, och inte är det så mycket tyngre att skidda än att fotbromsa ett slitet shimanonav.