Bängen trålar...

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Bängen trålar...

Post by peteholmberg » 14 Aug 2013 09:34

här är ju polisens ståndpunkt

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.190 ... for-andra-

"– En cykel är rent säkerhetsmässigt likvärdig med en bil. "

Joråsåatteh

OscarHellström
Posts: 57
Joined: 01 Nov 2011 09:37
Location: København

Re: Bängen trålar...

Post by OscarHellström » 14 Aug 2013 09:55

peteholmberg wrote:här är ju polisens ståndpunkt

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.190 ... for-andra-

"– En cykel är rent säkerhetsmässigt likvärdig med en bil. "

Joråsåatteh

Med risk att få utstå an del spott och spe... men vilket i artikeln är egentligen kontroversiellt?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Bängen trålar...

Post by Otto » 14 Aug 2013 10:19

OscarHellström wrote:
peteholmberg wrote:här är ju polisens ståndpunkt

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.190 ... for-andra-

"– En cykel är rent säkerhetsmässigt likvärdig med en bil. "

Joråsåatteh

Med risk att få utstå an del spott och spe... men vilket i artikeln är egentligen kontroversiellt?
Förstår inte riktigt heller.

Tycker också att cyklar skall få en tydligare status som fordon, detta skulle medföra att tydligare regler och ett annat sätt att prioritera cykelvägar.
Samt att folk kanske bryr sig om att faktiskt följa reglerna som finns.

abacaxi
Posts: 5640
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Bängen trålar...

Post by abacaxi » 14 Aug 2013 10:39

det kontroversiella är att man i stort sett säger att en cykel som bryter mot reglerna är lika farlig som en bil som gör det. bullshit. sen kommer det klassiska lutande planet som enda egentliga argument. om vi låter folk tänja på reglerna kommer det bli anarki. bullshit igen. det är ju inte svårt att ändra lagstiftningen så att viss tänjning blir laglig heller, som att man kan få cykla mot enkelriktat, att man kan få köra på vägen fast det finns cykelbana, att man kan få passera bevakat övergångsställe mot rött om det inte kommer någon, och så vidare. problemet är sen att det alltid är cyklisters attityd, gärna som grupp, som ska diskuteras. ett enklare sätt för polisen att förklara skulle väl vara "vi bötfäller de som kör mot rött för det är ett lagbrott" och så punkt efter det, tror ingen ifrågasätter det faktiskt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 14 Aug 2013 13:11

john the man wrote:Vi var tre st. som nyss blev stannade. Åk inte där överhuvudtaget. Dom ger 1000 kr böter utan några som helst grunder..
Skriv aldrig på bullshitböter, de flesta avskrivs, i värsta fall får man ringa in till rättssalen!
Och det kan också vara vettigt att försöka vara "trevlig" mot pålisen, I know, I know, det är svårt, men va fan, bit ihop - den bästa boten är den som inte är skriven ;-)

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by zeraien » 14 Aug 2013 13:14

abacaxi wrote:det kontroversiella är att man i stort sett säger att en cykel som bryter mot reglerna är lika farlig som en bil som gör det. bullshit. sen kommer det klassiska lutande planet som enda egentliga argument. om vi låter folk tänja på reglerna kommer det bli anarki. bullshit igen. det är ju inte svårt att ändra lagstiftningen så att viss tänjning blir laglig heller, som att man kan få cykla mot enkelriktat, att man kan få köra på vägen fast det finns cykelbana, att man kan få passera bevakat övergångsställe mot rött om det inte kommer någon, och så vidare. problemet är sen att det alltid är cyklisters attityd, gärna som grupp, som ska diskuteras. ett enklare sätt för polisen att förklara skulle väl vara "vi bötfäller de som kör mot rött för det är ett lagbrott" och så punkt efter det, tror ingen ifrågasätter det faktiskt.
Word!

Att påstå att cykel är likvärdigt med bil ur säkerhetssynpunkt är ren idioti.
Och NEJ jag tycker inte att vi ska försöka få cyklar likvärdiga med bilar. Cykel är cykel och inte bil. Den har helt andra förutsättningar och behov vad gäller hastighet, säkerhet, gatstädning, parkering mm. Om nu cykel är säkerhetsmässigt likvärdig bilen och borde göras mer likvärdig bilen så vill jag se bildbevis på er som tycker det körandes i vänsterfilen på E4:an. Go go go! ;-)

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Sv: Bängen trålar...

Post by Senior herb » 14 Aug 2013 14:50

Jämförs bara med bilar när det passar. De låter väl inte bilar köra på trånga cykelbanor som blandas med fotisar

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Bängen trålar...

Post by boffe » 15 Aug 2013 08:11

St:eriksbron nu. Vet inte om som kollar bilar eller cyklar.

patchedkid
Posts: 331
Joined: 09 Mar 2009 18:28
Location: tromsø
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by patchedkid » 15 Aug 2013 10:38

http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-

User avatar
Ewox
Posts: 118
Joined: 11 May 2013 17:18
Location: Stockholm

Re: Bängen trålar...

Post by Ewox » 15 Aug 2013 13:13

http://www.di.se/artiklar/2013/8/15/far ... -botfalls/
Stockholmspolisen storsatsar för att få bukt med cykelburna fartsyndare, skriver Svenska Dagbladet.

På en knapp timme under onsdagen bötfälldes 15 personer vid Götgatsbacken i centrala Stockholm, där hastighetsgränsen är 7 kilometer i timmen.
Nihil sine labore!

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Bängen trålar...

Post by peteholmberg » 15 Aug 2013 13:37

Ah, var längesen man läste kommentarsfältet på DI :)

User avatar
ravelax
Posts: 3978
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bängen trålar...

Post by ravelax » 15 Aug 2013 14:47

^ Blir så jävla trött på sånt där. Nog för att det är bra att hålla igen lite nerför i den backen, men ska de bötfälla folk hade det ju varit bra om de satte upp en skylt om att det över huvud taget finns en hastighetsbegränsning...

abacaxi
Posts: 5640
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Bängen trålar...

Post by abacaxi » 15 Aug 2013 15:07

Det finns ju ganska tydlig gågateskylt. Hade jag inte vetat bättre hade jag snarare trott att det betydde att man inte fick cykla alls än att man fick cykla hur fort man vill. :-) Sen tycker väl jag att hastigheten är fånig att haka upp sig på så länge man tar det lite lugnt och lämnar företräde. Jag menar man får ju kuta på gågatan om man vill.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3978
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bängen trålar...

Post by ravelax » 15 Aug 2013 15:13

Men de måste väl kunna hänvisa till en hastighetsskylt om de ska bötfälla folk för att ha cyklat fortare än x antal km/h? Gågata innebär ju "gångfart" står det i lagen, och gångfart är ju något högst individuellt... Om de bestämt sig att gångfart = sju km/h så får de ju skriva in det i lagen...

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Bängen trålar...

Post by peteholmberg » 15 Aug 2013 15:18

Precis, tycker man kan använda sunt förnuft. Bara man använder samma sunda förnuft som snuten använder annars får man böter.

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Bängen trålar...

Post by Koyo » 15 Aug 2013 15:21

Enligt artikeln hade de ju dock bötfällt folk som de kunde se körde rejält mycket fortare än gångtrafikanterna, de har ju inte lasrat folk utan kollat relativt till hur folk går. Håller du 9 och folk går i 7 är det nog lugnt, men håller du 30 så märks det ju liksom.

Sedan är det ju en inbyggd hastighetsbegränsning i "gåzon"-skylten, att man ska hålla samma hastighet som folk runt en går i och lämna företräde för dem, det här med exakt 7 km/h är nog inte så relevant.

Att det sedan är fånigt att det ska jagas cyklister hela jävla tiden men att inget görs åt att förbättra infrastrukturen, så att man bara gör cykeln till ett sämre färdmedel, och samtidigt gnäller om trängseln i biltrafiken.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Bängen trålar...

Post by merkur » 15 Aug 2013 23:06

En hjälm på huvudet kan vara likvärdigt med karossen på en bil.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
ravelax
Posts: 3978
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bängen trålar...

Post by ravelax » 16 Aug 2013 00:39

Klart man kan se vilka som uppenbarligen inte håller gångfart, och jag har inget emot att de stoppar de personerna, men att hänvisa till en siffra som uppenbarligen är tagen ur luften framstår som ytterligare en orättfärdig dumförklaring av cyklister som kollektiv. Personligen bryter jag, som fotgängare, antagligen mot hastighetsgränsen 7 km/h då och då...

Paragrafrytteri från min sida, men om de vill få cyklister att respektera reglerna måste de ju göra det själva först. Behöver de en siffra för att bötfälla folk får de skriva in en siffra i lagen.

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Bängen trålar...

Post by mille » 16 Aug 2013 06:38

En kort fråga bara, om man springer/löper/joggar är det 7km/h som gäller då med?

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Bängen trålar...

Post by peteholmberg » 16 Aug 2013 07:17

Nej, då är du inget fordon.

Post Reply