Lodrätt väggupphängning?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Crispet
Posts: 55
Joined: 11 Jun 2008 19:24
Location: Stockholm

Lodrätt väggupphängning?

Post by Crispet » 24 Nov 2008 20:38

Har sett ett par olika varianter på väggfästen till hojen, men samtliga där man hänger cykeln horisontellt. Nu är det så att min hallvägg inte riktigt räcker till för en rättvänd cykel så jag funderar på om det finns någon variant/hack som gör att man kan hänga upp den vertikalt...

Någon som har tips/idéer/brasklappar?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 24 Nov 2008 21:01

Häng framhjulet i en krok. Själv har jag hängt en ram så med en krok i taket. Över matbordet.

Edit: och en annan ram hänger på en vanlig spik i väggen.

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 24 Nov 2008 21:10

Kolla cykloteket... Dom har några olika varianter av det du letar efter.
(Finns inte på hemsidan, men dom finns i butik, jag lovar :wink: )
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 24 Nov 2008 21:38

En urban cykelmyt: Det skall tydligen inte vara bra att hänga upp cykeln i framhjulet det blir ovalt. Stämmer detta? Kanske handlar de om så lite att de knappast märks.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 24 Nov 2008 21:40

I denna tråden på happymtb så finns en del läckra tips ;)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/483001/page=1

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Lodrätt väggupphängning?

Post by calavera » 24 Nov 2008 22:28

Crispet wrote:Har sett ett par olika varianter på väggfästen till hojen, men samtliga där man hänger cykeln horisontellt. Nu är det så att min hallvägg inte riktigt räcker till för en rättvänd cykel så jag funderar på om det finns någon variant/hack som gör att man kan hänga upp den vertikalt...

Någon som har tips/idéer/brasklappar?
Här finns två ställ/krokar för lodrät förvaring. Såg en annan liknande variant hos Cykel City för ett tag sen också. Minns inte vilket fabrikat tyvärr.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 24 Nov 2008 23:27

sancho wrote:En urban cykelmyt: Det skall tydligen inte vara bra att hänga upp cykeln i framhjulet det blir ovalt. Stämmer detta? Kanske handlar de om så lite att de knappast märks.
Du spänner ekrarna till 100 kilos draglast, kör med dem på sunkvägar i 30 km/h för att sen hänga upp cykelns ~10 kg i en krok i hjulet så att de blir ovala?
Ingen fara. Häng dem i hjulet. :)

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 25 Nov 2008 07:54

Skönt att de bara är en myt.

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 29 Nov 2008 15:08

svennelainen wrote:
sancho wrote:En urban cykelmyt: Det skall tydligen inte vara bra att hänga upp cykeln i framhjulet det blir ovalt. Stämmer detta? Kanske handlar de om så lite att de knappast märks.
Du spänner ekrarna till 100 kilos draglast, kör med dem på sunkvägar i 30 km/h för att sen hänga upp cykelns ~10 kg i en krok i hjulet så att de blir ovala?
Ingen fara. Häng dem i hjulet. :)
Du har säkert helt rätt, men är du säker på att det inte blir en annan sak när den utsätts för samma belastning under en längre period? I och för sig så är ju lösningen oavsett enkelt, att helt enkelt snurra på framhjulet nån gång ibland. Men det var bara en tanke som slog mig, det var inte på något sätt för att kritisera ditt inlägg.

//Axel

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 29 Nov 2008 16:04

Axel_ wrote:
svennelainen wrote:
sancho wrote:En urban cykelmyt: Det skall tydligen inte vara bra att hänga upp cykeln i framhjulet det blir ovalt. Stämmer detta? Kanske handlar de om så lite att de knappast märks.
Du spänner ekrarna till 100 kilos draglast, kör med dem på sunkvägar i 30 km/h för att sen hänga upp cykelns ~10 kg i en krok i hjulet så att de blir ovala?
Ingen fara. Häng dem i hjulet. :)
Du har säkert helt rätt, men är du säker på att det inte blir en annan sak när den utsätts för samma belastning under en längre period? I och för sig så är ju lösningen oavsett enkelt, att helt enkelt snurra på framhjulet nån gång ibland. Men det var bara en tanke som slog mig, det var inte på något sätt för att kritisera ditt inlägg.
under en längre period är det mycket möjligt.. Men då menar jag verkligen LÄNGRE period...
Borde göras ett experiment.. Någon hänger upp cykeln och kollar med jämna mellanrum.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 29 Nov 2008 16:53

NEJ, hjul blir inte skeva eller ovala för att cykeln hänger i dem.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 29 Nov 2008 16:57

Ställer man sin mc över vintern så brukar man rekomendera att man ställer den med hjulen i luften eller rullar på dem ibland. Detta för att inte däcken ska plattas till på den delen som de står på.

Så om man hänger upp en cykel längre tid med lite luft i kan jag tänkte mig att däcken kan ta samma skada som om den står med punka länge men inte en chans att det påverkar fälgarna.

/Fredde

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 29 Nov 2008 19:06

Jag står fast vid att de nästan MÅSTE bli påverkade om man hänger upp cykeln och sedan inte rör den på ett VÄLDIGT bra tag.. :P
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 29 Nov 2008 19:10

fredde.se wrote:Ställer man sin mc över vintern så brukar man rekomendera att man ställer den med hjulen i luften eller rullar på dem ibland. Detta för att inte däcken ska plattas till på den delen som de står på.

Så om man hänger upp en cykel längre tid med lite luft i kan jag tänkte mig att däcken kan ta samma skada som om den står med punka länge men inte en chans att det påverkar fälgarna.

/Fredde
Fast viktskillnaden mellan en mc och en cykel borde väl ändå spela en viss roll i det här. Hade jag en cykel vars hjul blev skeva och vinda av att stå eller hänga ett tag så vete fan ifall jag skulle våga cykla på den.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 29 Nov 2008 19:18

Återstår bara att någon skriver Mythbusters och ber dem utreda det hela..

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 29 Nov 2008 19:48

Haha, jag snackar om tidsperioden ÅR.. Inte veckor och månader :P
Och om man låter sin cykel hänga orörd i ett/flera år så är man inte värdig cykeln!
Mythbusters var fan e bra idé tbh
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 29 Nov 2008 20:29

Todd wrote:Haha, jag snackar om tidsperioden ÅR.. Inte veckor och månader :P
Jag köper inte riktigt det...
Det skulle ju isf betyda ju att låter man cykeln stå helt vanligt i dubbelt så lång tid som du har den upphängd så skulle hjulen bli vinda av cykeln tyngd.

Om du skulle hitta en cykel som stått totalt orörd i 50 år på exakt samma ställe i t.ex. en lada eller nåt så kanske hjulen är skeva men då pga rost eller korrodering, men inte pga att cykelns tyngd har "vikt" hjulen med tiden...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 29 Nov 2008 21:29

Sant... Jaja, det blir väl mythbusters
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
nr83
Posts: 93
Joined: 17 Jun 2008 12:24
Location: Stockholm Hammarbyhöjden

Post by nr83 » 30 Nov 2008 02:53

Skillnad på däck och hjul. Däck kan bli tillpalattade men hjulen förblir...
Material har alla en specifik dragkurva. Aluminium ser ut som denna Image inom det linjära området (vänstra raka delen) förändras inte materialet permanent. Dvs. eventuella deformationer återgår till vad det var innan. Att hänga en cykel i hjulet orsakar inte krafter som får varken ekrar eller fälg att deformeras permanent... Det är lungt att hänga cyklar i hjulen. vsv.

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 30 Nov 2008 17:04

sedär. Jag döper dig härmed till Mr. Mythbuster.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

Post Reply