Lodrätt väggupphängning?
Lodrätt väggupphängning?
Har sett ett par olika varianter på väggfästen till hojen, men samtliga där man hänger cykeln horisontellt. Nu är det så att min hallvägg inte riktigt räcker till för en rättvänd cykel så jag funderar på om det finns någon variant/hack som gör att man kan hänga upp den vertikalt...
Någon som har tips/idéer/brasklappar?
Någon som har tips/idéer/brasklappar?
- limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
I denna tråden på happymtb så finns en del läckra tips
http://happymtb.org/forum/read.php/1/483001/page=1
http://happymtb.org/forum/read.php/1/483001/page=1
Re: Lodrätt väggupphängning?
Här finns två ställ/krokar för lodrät förvaring. Såg en annan liknande variant hos Cykel City för ett tag sen också. Minns inte vilket fabrikat tyvärr.Crispet wrote:Har sett ett par olika varianter på väggfästen till hojen, men samtliga där man hänger cykeln horisontellt. Nu är det så att min hallvägg inte riktigt räcker till för en rättvänd cykel så jag funderar på om det finns någon variant/hack som gör att man kan hänga upp den vertikalt...
Någon som har tips/idéer/brasklappar?
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Du spänner ekrarna till 100 kilos draglast, kör med dem på sunkvägar i 30 km/h för att sen hänga upp cykelns ~10 kg i en krok i hjulet så att de blir ovala?sancho wrote:En urban cykelmyt: Det skall tydligen inte vara bra att hänga upp cykeln i framhjulet det blir ovalt. Stämmer detta? Kanske handlar de om så lite att de knappast märks.
Ingen fara. Häng dem i hjulet.
Du har säkert helt rätt, men är du säker på att det inte blir en annan sak när den utsätts för samma belastning under en längre period? I och för sig så är ju lösningen oavsett enkelt, att helt enkelt snurra på framhjulet nån gång ibland. Men det var bara en tanke som slog mig, det var inte på något sätt för att kritisera ditt inlägg.svennelainen wrote:Du spänner ekrarna till 100 kilos draglast, kör med dem på sunkvägar i 30 km/h för att sen hänga upp cykelns ~10 kg i en krok i hjulet så att de blir ovala?sancho wrote:En urban cykelmyt: Det skall tydligen inte vara bra att hänga upp cykeln i framhjulet det blir ovalt. Stämmer detta? Kanske handlar de om så lite att de knappast märks.
Ingen fara. Häng dem i hjulet.
//Axel
under en längre period är det mycket möjligt.. Men då menar jag verkligen LÄNGRE period...Axel_ wrote:Du har säkert helt rätt, men är du säker på att det inte blir en annan sak när den utsätts för samma belastning under en längre period? I och för sig så är ju lösningen oavsett enkelt, att helt enkelt snurra på framhjulet nån gång ibland. Men det var bara en tanke som slog mig, det var inte på något sätt för att kritisera ditt inlägg.svennelainen wrote:Du spänner ekrarna till 100 kilos draglast, kör med dem på sunkvägar i 30 km/h för att sen hänga upp cykelns ~10 kg i en krok i hjulet så att de blir ovala?sancho wrote:En urban cykelmyt: Det skall tydligen inte vara bra att hänga upp cykeln i framhjulet det blir ovalt. Stämmer detta? Kanske handlar de om så lite att de knappast märks.
Ingen fara. Häng dem i hjulet.
Borde göras ett experiment.. Någon hänger upp cykeln och kollar med jämna mellanrum.
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Ställer man sin mc över vintern så brukar man rekomendera att man ställer den med hjulen i luften eller rullar på dem ibland. Detta för att inte däcken ska plattas till på den delen som de står på.
Så om man hänger upp en cykel längre tid med lite luft i kan jag tänkte mig att däcken kan ta samma skada som om den står med punka länge men inte en chans att det påverkar fälgarna.
/Fredde
Så om man hänger upp en cykel längre tid med lite luft i kan jag tänkte mig att däcken kan ta samma skada som om den står med punka länge men inte en chans att det påverkar fälgarna.
/Fredde
Fast viktskillnaden mellan en mc och en cykel borde väl ändå spela en viss roll i det här. Hade jag en cykel vars hjul blev skeva och vinda av att stå eller hänga ett tag så vete fan ifall jag skulle våga cykla på den.fredde.se wrote:Ställer man sin mc över vintern så brukar man rekomendera att man ställer den med hjulen i luften eller rullar på dem ibland. Detta för att inte däcken ska plattas till på den delen som de står på.
Så om man hänger upp en cykel längre tid med lite luft i kan jag tänkte mig att däcken kan ta samma skada som om den står med punka länge men inte en chans att det påverkar fälgarna.
/Fredde
-
- Posts: 340
- Joined: 08 Oct 2008 02:59
- Location: Sundets blåshål..
Jag köper inte riktigt det...Todd wrote:Haha, jag snackar om tidsperioden ÅR.. Inte veckor och månader
Det skulle ju isf betyda ju att låter man cykeln stå helt vanligt i dubbelt så lång tid som du har den upphängd så skulle hjulen bli vinda av cykeln tyngd.
Om du skulle hitta en cykel som stått totalt orörd i 50 år på exakt samma ställe i t.ex. en lada eller nåt så kanske hjulen är skeva men då pga rost eller korrodering, men inte pga att cykelns tyngd har "vikt" hjulen med tiden...
I Dalarnas djupa skogar..
Skillnad på däck och hjul. Däck kan bli tillpalattade men hjulen förblir...
Material har alla en specifik dragkurva. Aluminium ser ut som denna inom det linjära området (vänstra raka delen) förändras inte materialet permanent. Dvs. eventuella deformationer återgår till vad det var innan. Att hänga en cykel i hjulet orsakar inte krafter som får varken ekrar eller fälg att deformeras permanent... Det är lungt att hänga cyklar i hjulen. vsv.
Material har alla en specifik dragkurva. Aluminium ser ut som denna inom det linjära området (vänstra raka delen) förändras inte materialet permanent. Dvs. eventuella deformationer återgår till vad det var innan. Att hänga en cykel i hjulet orsakar inte krafter som får varken ekrar eller fälg att deformeras permanent... Det är lungt att hänga cyklar i hjulen. vsv.