Page 1 of 3

Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 18 Oct 2012 23:05
by indie852
Hej allihopa!
Jag cyklade med dubbdäck förra vintern, och ni som bor i sthlm vet att det var en rätt mild vinter med rätt angenäma förhållanden som inte nödvändigtvis krävde dubbdäck.
Nu tänkte jag köpa nya däck till den kommande vintern och fick tips om att pröva odubbat (Schwalbe CX-pro). Det känns lite pirrigt då det kan bli en helvetisk vinter med mycket is m.m.
Kan tänka mig att Cx-pro är bra när det finns snö, men känns lite svårt att tro att det kommer att ha bra effekt mot is, iallafall på den skalan som dubbar har.
Vad rekommenderar ni? Bör man ev. kombinera, typ dubbat fram odubbat bak?
mvh,
Marcus

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 18 Oct 2012 23:25
by Krakel
Också lite nyfiken på detta, men jag skulle gärna vilja veta varför man över huvud taget skulle välja dubbfria?

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 18 Oct 2012 23:33
by abacaxi
cyklade på en cykel med nokian a10 som är smalaste dubbdäcken och en med schwalbe cx comp i vintras. dubbdäck vann den kampen skulle jag säga, även i snömodd och sånt inte bara på is. fast det funkade helt klart utan även om man fick tänka efter lite extra. dubbfria ska man välja om man tycker rullmotstånd är viktigt, helt klart märkbar skillnad.

Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 19 Oct 2012 06:45
by jalle
Jag testade dubbat fram o odubbat back förra vintern. Gick bra ända tills det gick åt helvete, bruten fotled pga en isvalk som framräckte passerade fint men inte bakhjulet.

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 19 Oct 2012 09:07
by kjellsnell
abacaxi wrote:cyklade på en cykel med nokian a10 som är smalaste dubbdäcken och en med schwalbe cx comp i vintras. dubbdäck vann den kampen skulle jag säga, även i snömodd och sånt inte bara på is. fast det funkade helt klart utan även om man fick tänka efter lite extra. dubbfria ska man välja om man tycker rullmotstånd är viktigt, helt klart märkbar skillnad.
Hur är det med nokian a10 är de 32mm i verkligheten också? Det är ganska glest mellan dubbarna på dem ser det ut som. Är detta något som märks? Funderar på ett par just för att de är så smala.

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 19 Oct 2012 10:04
by kukanus
kjellsnell wrote:
abacaxi wrote:cyklade på en cykel med nokian a10 som är smalaste dubbdäcken och en med schwalbe cx comp i vintras. dubbdäck vann den kampen skulle jag säga, även i snömodd och sånt inte bara på is. fast det funkade helt klart utan även om man fick tänka efter lite extra. dubbfria ska man välja om man tycker rullmotstånd är viktigt, helt klart märkbar skillnad.
Hur är det med nokian a10 är de 32mm i verkligheten också? Det är ganska glest mellan dubbarna på dem ser det ut som. Är detta något som märks? Funderar på ett par just för att de är så smala.
The 32mm A10 Measures 29mm high (from the outer edge of the rim) and 30.5mm wide inflated on a Velocity Dyad, a 24mm wide rim.[1]

[1] http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 19 Oct 2012 11:55
by abacaxi
Det är rätt smala, 30 låter rätt, men har bred slitbana som på ett mycket bredare däck, väldigt fyrkantig profil med andra ord. Detta gör att det rullar lite segt men har bra grepp. Jag tycker dubbarna räcker bra för det jag vill ha dem till, slippa sladd när jag svänger, men vill man ha bromsverkan ska man nog ha fler.

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 07 Nov 2012 16:26
by salta_killen
Om någon fortfarande inte fixat dubbat så såg jag ett alternativ till när ja var på söders cykel sist. Schwalbe har ett nytt däck ute i år som är lite smalare än det där nokian a10 men med betydligt fler dubb, 30 istället för a10ans 32. Dom tog 1000:- paret för schwalbe, 500:- paret för nokian.

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 07 Nov 2012 16:30
by klasolsson
salta_killen wrote:Om någon fortfarande inte fixat dubbat så såg jag ett alternativ till när ja var på söders cykel sist. Schwalbe har ett nytt däck ute i år som är lite smalare än det där nokian a10 men med betydligt fler dubb, 30 istället för a10ans 32. Dom tog 1000:- paret för schwalbe, 500:- paret för nokian.
Köpte Schwalbe Winter 700x30 förra veckan på Cykloteket Norrtull, 300kr/st. Bra skit verkar det som!

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 07 Nov 2012 17:07
by Bratt
Sen kommer det gnistor också när man skiddar...

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 07 Nov 2012 17:51
by nicklas1210
Hur vet man om man får plats med däckfan i gaffeln? Har aldrig kört med dubb och har bara rullat på 23 och 25 övriga årstider... Är mäta "gaffelutrymmet" med skjutmått bästa tipset?

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 07 Nov 2012 20:10
by abacaxi
hur lågt är nya schwalbe? just nu har jag väldigt svårt att få i mina a10, bredden är lugnt förstås men de tar i både krona och broms på höjden fram så jag måste köra med distans i gaffeln och då blir det ändå bromslöst. funderar på att köra min gamla conversion i vinter, eller crossen, fast helst vill jag få in dubbdäck i trackramen.

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 08 Nov 2012 08:33
by salta_killen
Eftersom jag lät plånboken avgöra mitt val så jämförde jag inte så noga men det var ju skillnad på dom. Schwalbe har inte lika djupt mönster och dubbarna närmare mitten också, på a10 sitter dom bredare isär.

Om tiden tillåter kanske jag monterar dom ordentligt idag, måste bara köpa nya slangar med längre ventiler, dom jag fick med var på tok för korta. Skulle dom inte passa kommer jag dra och byta och då kan jag nog svara med annat än spekulationer :oops: vill du inte vänta och behöver bättre besked får du svänga förbi nån lbs och ta med ett skjutmått.

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 08 Nov 2012 15:58
by NKDMS
klasolsson wrote: Köpte Schwalbe Winter 700x30 förra veckan på Cykloteket Norrtull, 300kr/st. Bra skit verkar det som!
Dubb?

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 08 Nov 2012 15:59
by klasolsson
NKDMS wrote:
klasolsson wrote: Köpte Schwalbe Winter 700x30 förra veckan på Cykloteket Norrtull, 300kr/st. Bra skit verkar det som!
Dubb?
Jess box! Massa dubb!

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 08 Nov 2012 17:06
by salta_killen
Har meckat och vart förbi lbs igen; om det skiljer a10 och schwalbes nya nånting (i höjdled alltså, avstånd från fälg och utåt) så handlar det om väldigt få millimeter. Nokians a10 är ju bredare (32) medans schwalbes är smalare (30) men i höjdled märker jag ingen skillnad alls. Dock spelar ju hur ens fälg ser ut och lite sånt in så jag vågar inte lova nått men som sagt, i mina amatörmeckar ögon är skillnaden försumbar.

Imorrn är det dags för rond två. denna gång med lite minde muttrar och några fulspacers för att komma åt de sista millimetrarna jag behöver för att dubbarna inte ska slå i gaffeln. :cry:


för att förtydliga för er som är nya i tråden, schwalbe har alltså ett nytt dubbdäck ute i år som är smalare och har mer dubb än nokian a10, finns länkat i tidigare inlägg.

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 08 Nov 2012 17:16
by abacaxi
tack för mätning.
salta_killen wrote:lite minde muttrar och några fulspacers
precis, jag är fast på muttrarna. tracknutsen går inte för gaffeländen har liksom en kant (så hjulet inte ska ramla ur antar jag?!?) och det gör att jag bara kan flytta nån mm. annars är dropoutsen djupa så med små brickor och/eller muttrar ska det nog gå. köptips på små hjulmuttrar? en sväng förbi thorildsplan kanske...

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 08 Nov 2012 17:19
by salta_killen
söders cykel :wink:

men jag återkommer med resultat imorrn, nu är det torsdagsrunda!

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 08 Nov 2012 22:05
by klasolsson
Image

Mina Schwalbe Winter 700x30C monterade i min Crescent-ram.

Mätte dem och de är exakt 30mm över bredaste stället.

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Posted: 09 Nov 2012 15:18
by salta_killen
OK summeringsdags: Jag cyklar på en bianchi pista och fick alltså inte plats med vare sej a10orna eller dom nya schwalbe i min gaffel. Bägge däcken var precis så dubbarna tog i gaffeln så det var inte mycket det handlade om men tillräckligt för att det inte skulle funka.

Nu har jag löst det. Min lbs, som varit väldigt tillmötesgående med mina frågor och återköp och allt vad detta inneburit, hade lite andra muttrar och brickor liggandes som jag köpte och för att testa med istället för den muttern med inbyggd bricka (tracknut) som sitter på hjulet i original.

Förutom lite mindre diameter på brickorna så jag skulle kunna flytta axeln utåt från gaffeln så behövde jag någon sorts distans eller spacer att lägga mellan axeln på framnavet och gaffelns fästen. Där lyckades jag med vad vi kallar en abbrovinch hemmavid, alltså ett litet fulbygge eller hemmameck (en macgyver eller ett hack kanske?). Jag klippte remsor ur en läskburk (aluminium) och vek ihop dessa så att dom passade mellan gaffeln och axeln. Jag skulle tro att jag på det här viset fick ut hjulet 4-5mm från sitt tidigare läge och nu rullar ett par a10or fritt utan problem. Det fina i kråksången är att med andra muttrar och mindre brickor så vilar allt ändå tryggt och fint på den där lilla kanten som abacaxi nämner.