Däckfråga till kommande vintern.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by Håkan » 07 Dec 2012 15:34

Min lilla rapport från förra helgens cykeltur (http://app.strava.com/activities/30398019):

Däck: Suomi tyres Hakkapelitta W240 47-559 på min gamla stålmtb med mavic mx-317-fälgar.
Grymt bra fäste på allt förutom i modden. Där det blev lite slirigt och däckmönstret fylldes snabbt med modd och effekten blev lite som att köra med slicks i modden. Percis som zeraien skrev tidigare. Men med tungan rätt i munnen så klarar man av det också.

Måste slå ett slag för växlar och rakt styre på vintern!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by mattiasj » 07 Dec 2012 20:27

Nu har jag hittat en bra mix.
Pompinon har CX-Pro den tar jag de dagar det har snöat. Då jag åker Kista -Frösunda så är det cykelväg hela vägen. Solnasidan är hopplös vid E4:an så där behöver man skära igenom snön.
Har 45-18 på cykeln då orkar man även i snöiga backar.

Är det isigt tar jag andra cykeln en Surly XC, Downhill styre, Alfine 11 med 36-22 och W106:or
Då får man det bästa av båda världar

Nu är det bara problemet med drivis i p..ngen som måste lösas :shock:

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by zeraien » 07 Dec 2012 21:59

mattiasj wrote:Nu har jag hittat en bra mix.
Pompinon har CX-Pro den tar jag de dagar det har snöat.
Tycker du att CX Pro funkar tillräckligt bra vid blandat väglag? Har funderat på dem som alternativ till Winter med dubb, men är lite chicken.

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by mattiasj » 08 Dec 2012 06:58

zeraien wrote:
mattiasj wrote:Nu har jag hittat en bra mix.
Pompinon har CX-Pro den tar jag de dagar det har snöat.
Tycker du att CX Pro funkar tillräckligt bra vid blandat väglag? Har funderat på dem som alternativ till Winter med dubb, men är lite chicken.
Jag tror inte jag skulle välja bort W106 när det är halt väglag. Kommer ihåg ett par tillfällen för nåt år sen när det var så halt att gångtrafikanter hade stora probs att gå. Då cyklade jag ganska obehindrat så dubbat e king i vissa fall.
Är det Isigt så är det dubbat fram o bak som gäller för mig.

CX Pro funkar när det är snöigt, de har bra mönster. I onsdagsmorse var cykelbanan välplogad och samdad, så kunde hålla runt 30 en kort bit när jag körde förbi alla som satt i bilkö :-)
CX Pro rullar väldigt fint jmf med W106. Tror jag kollade vid nåt tillfälle o W106 på cykeln väger 950g mer än CX Pro.

Om Schwalbe Winter 30 dubbat är så bra som de verkar så skulle jag köra på det om jag bara hade en hoj. CykelDennis brukar ha Schwalbe på lager till bra pris som nån skrev.

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by nelp » 27 Dec 2012 01:13

Blir ca 1,5mil/dag året runt.
Förra vintern körde jag nokias 32or,
helt ok om man håller nere farten, låter bli att svänga tight och tänker på att bromssträckan blir typ 20m.

Just nu nokia w240 fram, 40-622 240dubb och nokias A10 32-622 bak 72dubb.
Extrem skillnad i greppet, framdäcket sitter som gjutet mot marken med enda undantaget djup snömodd där inget greppar om du svänger lite snävare.

Har ett till 240 liggande till vårvintern när den riktiga halkan kommer, skiftar då framdäcket och flyttar bak det.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by Kiliam » 27 Dec 2012 03:18

23mm slicks, tacka fan att jag är född i skåne.

Edit: Skulle det bli snö vilket har hänt 3 dagar totalt så slänger jag på ett 26" hjul med ett 2,1" däck, det plöjer genom allt och lite till. 23mm bak så får jag en rolig skapelse som glider i sidleds när bakhjulet spårar.. Helt klart spänning i vardagen!

liveforthis
Posts: 268
Joined: 03 Aug 2012 17:02

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by liveforthis » 27 Dec 2012 23:16

Tänkte på scawble winter har en Max belastning som inte räcker till för oss tyngre cyklister , men hur känsligt är detta med maxbelastning ? Tex winter 30-622 Max 80kg!......

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by abacaxi » 28 Dec 2012 00:27

är väl per däck iofs men visst väger man som jag 87 kg och har barnstol på som inkl barn väger 25 direkt över bakaxeln är man ju på gränsen. skulle iofs tro att det mest leder till att däcket tappar formen trots maxtryck eller nåt sånt, för inte fan går det väl sönder?!?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

liveforthis
Posts: 268
Joined: 03 Aug 2012 17:02

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by liveforthis » 28 Dec 2012 01:19

abacaxi wrote:är väl per däck iofs men visst väger man som jag 87 kg och har barnstol på som inkl barn väger 25 direkt över bakaxeln är man ju på gränsen. skulle iofs tro att det mest leder till att däcket tappar formen trots maxtryck eller nåt sånt, för inte fan går det väl sönder?!?
Det va något sånt jag tänkte med dock väger jag blyga 118kg

Post Reply