Däckfråga till kommande vintern.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by zeraien » 09 Nov 2012 20:08

Denna tråd har gett mig hopp om att jag kanske slipper köpa en vinter-ram iaf!

Hoppas fler kommer med sina erfarenheter, ska nog själv slå till på ett par Schwalbe Winter 30mm... ska bara mäta först :P

User avatar
radiodept
Posts: 668
Joined: 23 Jul 2008 20:50
Location: Eskilstuna

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by radiodept » 11 Nov 2012 20:42

En sak som jag tänker på, ändrar ni utväxlingen inför vintern? Blir ju lite slöare att cykla med dubb och i snö.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by abacaxi » 11 Nov 2012 21:04

en kugg större bak tycker jag man vill ha bara pga däcken, kör 47/17 istället för 47/16 själv. är det snö är det skönt med mer offroadutväxling, körde en del på fgfs:en med 36/15 de få dagarna det var snö i vintras och det var perfekt i drivorna.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by salta_killen » 12 Nov 2012 12:19

efter långtur i söndags så tänker jag att det nog vore en god idé att växla ner lite... :cry:

...eller så borde en cykla mer och bli starkare :wink:

omnejd
Posts: 6
Joined: 30 Oct 2012 20:26

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by omnejd » 19 Nov 2012 21:36

Har läst runt en hel del på intranätet men det är alltid skönt med lite extra feedback som kanske till och med bygger på erfarenhet. Min fråga är hur dubbdäck, t.ex. schwalbe winter uppför sig på asfalt utan is? Bor i söder och isen kommer inte täcka gatorna helt så värst många dagar, men den kommer finnas där.

Hur mycket påverkar dubbarna köregenskaperna på vägar utan is?
Är det helt enkelt slöseri att köpa ett par dubbdäck om man mest möter sporadiska, men livsfarliga ispartier?

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by salta_killen » 20 Nov 2012 20:11

Nu har jag inte provkört bägge (nokian a10 och schwalbe winter) men jag valde a10 delvis för att dom har mycket färre dubb och dubben sitter brett isär. Det hoppas jag (helt ovetenskapligt, har inte provkört schwalbe) gör att dom väger mindre och har mindre rullmotstånd eftersom enda tillfället dubben går i är om jag svänger.

Skulle det bli riktigt tokig blankis får jag väl släppa en liten aning på lufttrycket så dubbarna går i. Nu är det, sålänge jag inte är i en kurva, som att cykla grovt mönstrade däck.

Att dom kostade hälfen så mycket hos min lbs gjorde ju sitt det med :roll:

Med allt det sagt så ser jag att det inte är en minusgrad i sikte på smhi.se... Undra om en ska unna sej att byta tillbaks till de omönstrade 23orna...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by Fredde » 20 Nov 2012 20:26

omnejd wrote:Har läst runt en hel del på intranätet men det är alltid skönt med lite extra feedback som kanske till och med bygger på erfarenhet. Min fråga är hur dubbdäck, t.ex. schwalbe winter uppför sig på asfalt utan is? Bor i söder och isen kommer inte täcka gatorna helt så värst många dagar, men den kommer finnas där.

Hur mycket påverkar dubbarna köregenskaperna på vägar utan is?
Är det helt enkelt slöseri att köpa ett par dubbdäck om man mest möter sporadiska, men livsfarliga ispartier?
Det rullar trögare och greppet på torr asfalt blir sämre men det får man ju väga upp med att man slipper oroa sig för som du skriver: "sporadiska, men livsfarliga ispartier".

Ta det lite piano med bromsandet som annars sliter onödigt mycket på dubben.

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by zeraien » 05 Dec 2012 14:17

Nu har jag skaffat mig ett par Schwalbe Winter 30-622.
Måste säga att jag var lite tveksam först till dubbdäck inne i stan, har ju läst lite olika åsikter med folk som tipsat om CX Pro och även 23mm gator hardshells med bra gummiblandning.

Men både igår och idag har jag varit sjukt glad för dubbarna och mönstret.
Idag är det snöstorm så det är lite galet, men igår var det bara lite snö på vägarna, och det var en så sjuk skön känsla med dubbdäck, det kändes nästan som att cykla på torr asfalt för det mesta.

Jag hade nästan inga problem att få i 30-däcken i min lilla track ram. Problemet var att dubbarna skrapade i frambromsen. Men, jag lite hjälp på Jarla cykel med att slipa bort den lilla biten som dubbarna fastnade i, och nu är allt frid å fröjd!
En lite mindre "biffig" frambroms kan också vara lösningen.

Sen var min kedja lite kort så bakdäcket har bara någon millimeters marginal till sadelstolpen, men det räcker! hehe

På millimetern, men det gick!

Image

PS: Kan tipsa om Cykeldennis.se som har däcken i lager (idag iaf) och har ett helt ok pris, speciellt om man vill plocka direkt från lagret!

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by mattiasj » 05 Dec 2012 14:26

indie852 wrote:Hej allihopa!
Jag cyklade med dubbdäck förra vintern, och ni som bor i sthlm vet att det var en rätt mild vinter med rätt angenäma förhållanden som inte nödvändigtvis krävde dubbdäck.
Nu tänkte jag köpa nya däck till den kommande vintern och fick tips om att pröva odubbat (Schwalbe CX-pro). Det känns lite pirrigt då det kan bli en helvetisk vinter med mycket is m.m.
Kan tänka mig att Cx-pro är bra när det finns snö, men känns lite svårt att tro att det kommer att ha bra effekt mot is, iallafall på den skalan som dubbar har.
Vad rekommenderar ni? Bör man ev. kombinera, typ dubbat fram odubbat bak?
mvh,
Marcus
CX Pro satte jag på igår, funkar bättre i djup snö än W106:orna. Det går för tungt :-)
W106 är annars säkra och funkar fint , jag har kikat lite på Schwalbe winter men tvekar då mönsterdjupet ser lite klent ut.

leopoldi
Posts: 133
Joined: 23 Nov 2010 16:44

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by leopoldi » 06 Dec 2012 12:23

jag kör swalbe nu och jag föredrar dem då de rullar mycket bättre än nokia däcken

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by MatKar » 06 Dec 2012 14:59

leopoldi wrote:jag kör swalbe nu och jag föredrar dem då de rullar mycket bättre än nokia däcken
Instämmer. Har testat båda och det är stor skillnad. Tricket är att rulla mitt på däcket så att dubben inte går i. Sedan tycker jag iofs att Schwalbesulorna är lite sisådär i modd och snö. Skulle tro att det har med mönsterdjupet att göra men vad vet jag..

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by mjaou » 06 Dec 2012 20:01

Nokian a10 är ju värdelösa till allt. Dåligt mönsterdjup gör dem värdelösa i snö, och få dubbar gör dem värdelösa på is. Man kan lika gärna ha slicks.

User avatar
karlarson
Posts: 604
Joined: 18 Sep 2010 13:52
Location: Söder/11822

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by karlarson » 06 Dec 2012 20:28

jag säger dubbat fram (37 i mitt fall) och continental contact bak (32)

Kanon känns det, och man slipper den tok sega känslan. Sen beror det väl på vart man ska cykla och hur mycket man cyklar :)
SONS OF SATAN . Fista Stockholm

User avatar
Lenkedude
Posts: 292
Joined: 12 Jun 2011 21:13
Location: Stockholm

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by Lenkedude » 06 Dec 2012 20:32

Jag kör 23 mm odubbat, ganska slitna, så nästintill slicks. Funkar sådär men jag kommer från Gröndal till Sveavägen både igår när det var snöstorm och idag :D

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by nicklas1210 » 06 Dec 2012 21:27

Jag kör på Schwalbe Winter 30mm, dubbat - funkar bra på is och något sånär packad snö. När det blir snövallar och uppkörda spår (som det har varit senaste dagarna) känns det som att 30mm är för smalt för att det ska vara "effektivt" cykling; men det är kul! :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by abacaxi » 06 Dec 2012 21:27

mjaou wrote:Nokian a10 är ju värdelösa till allt. Dåligt mönsterdjup gör dem värdelösa i snö, och få dubbar gör dem värdelösa på is. Man kan lika gärna ha slicks.
det håller jag verkligen inte med om. de är riktiga sunkdäck som väger bly och rullar segt, visst, men nog fan tar man sig fram med dem i både snö och på is. körde en cykel med a10 och en med cx comp förra vintern, bara a10 funkade när det var halt på riktigt (fast cx comp var riktigt awesome när det var blandat slask och grus utan is).
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
karlarson
Posts: 604
Joined: 18 Sep 2010 13:52
Location: Söder/11822

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by karlarson » 06 Dec 2012 21:32

nicklas1210 wrote: känns det som att 30mm är för smalt för att det ska vara "effektivt" cykling; men det är kul! :)
Att det är smalt kan även ha fördelen att det faktiskt skär igenom och där av ger fäste :)
SONS OF SATAN . Fista Stockholm

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by mjaou » 07 Dec 2012 11:51

Det jag menade var att rullmotståndet inte väger upp det minimala extra fästet man får.

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Dubb i stan känns bra

Post by zeraien » 07 Dec 2012 13:55

Jag vet inte vart ni hittar dessa magiska vägar med bara is, packad snö, lössnö eller snömodd.
De få gånger jag har varit ute så har det ofta varit alla fyra under samma färd eller åtminstone under samma dag. Men det kanske bara är så inne i Stockholm?

För mig är det viktigt att ha ett däck som funkar på väg till jobbet i modd och sen på väg från jobbet sent på kvällen när skiten har frusit. Och där tycker jag än så länge att schwalbe winter 30 funkar bra, just inne i stan.

Och förutom varierat väglag måste man hela tiden vara beredd att gör undanmanöver för bilar. Vill man dessutom komma ut från däckspåren och köra om bilar vid rödljus och så är det skönt att veta att man är skyddad med lite lagom mönster och dubbar.

Väglaget blir ju rätt mycket påverkat av bilarnas värme som konstant smälter snön och skapar lite olika förutsättningar. Dessutom är det ofta snövallar mellan hjulspåren och mellan vägen och cykelbanan (där denna är plogad). Vill man köra över dessa så ser man ju inte vad som finns under. Och sen är ju vägfärgen hal som fan, då är också dubbar bra tycker jag.

Är det bra med dubbar i snömodd? Nej
Är det bra med dubbar senare på dan när modden har frusit? Ja
Är 23mm slicks bra i lössnö? Ja
Är mönster bra i snömodd? Ja
Vill man byta däck innan man pendlar hem från kontoret? Nej
Eller när man har kommit fram till tullarna? Nej
Vill man kunna cykla mer eller mindre normalt med reducerad stressnivå? Ja

Då de flesta här på forumet verkar köra med cyklar med smala track ramar, så passar nog bara schwalbe winter 30 eller nokian a10 in. A10 har fått dålig kritik just vad gäller snö, medans schwalbe sägs vara bättre i just snö, så svaret verkar enkelt?

PS: Jag har dock noterat att just på packat snö är nog dubbar dåligt, då de river upp den och man fastnar, så just där vet jag inte. Men däremot så var det skönt att åka hem på kvällen när det var plogat och det mest var hal asfalt med sporadiska snö/ispartier.
Last edited by zeraien on 07 Dec 2012 16:15, edited 1 time in total.

OscarHellström
Posts: 57
Joined: 01 Nov 2011 09:37
Location: København

Re: Däckfråga till kommande vintern.

Post by OscarHellström » 07 Dec 2012 14:11

Som en konsumentupplysning på temat vinterdäck kan meddelas att Schwalbe Kojak är totalt livsfarliga på snö, speciellt blöt snö. Minsta lilla sidokraft så är framhjulet väck under en, det närmast planar iväg över snön.

Att ett 35mm slick uppvisar dessa egenskaper är knappast överraskande, men nu är det iallafall bevisat.

Har nu bytt till lätt mönstade däck för lite mer förlåtande egenskaper vid vinterväglag.

Post Reply