Hoppas fler kommer med sina erfarenheter, ska nog själv slå till på ett par Schwalbe Winter 30mm... ska bara mäta först

Det rullar trögare och greppet på torr asfalt blir sämre men det får man ju väga upp med att man slipper oroa sig för som du skriver: "sporadiska, men livsfarliga ispartier".omnejd wrote:Har läst runt en hel del på intranätet men det är alltid skönt med lite extra feedback som kanske till och med bygger på erfarenhet. Min fråga är hur dubbdäck, t.ex. schwalbe winter uppför sig på asfalt utan is? Bor i söder och isen kommer inte täcka gatorna helt så värst många dagar, men den kommer finnas där.
Hur mycket påverkar dubbarna köregenskaperna på vägar utan is?
Är det helt enkelt slöseri att köpa ett par dubbdäck om man mest möter sporadiska, men livsfarliga ispartier?
CX Pro satte jag på igår, funkar bättre i djup snö än W106:orna. Det går för tungtindie852 wrote:Hej allihopa!
Jag cyklade med dubbdäck förra vintern, och ni som bor i sthlm vet att det var en rätt mild vinter med rätt angenäma förhållanden som inte nödvändigtvis krävde dubbdäck.
Nu tänkte jag köpa nya däck till den kommande vintern och fick tips om att pröva odubbat (Schwalbe CX-pro). Det känns lite pirrigt då det kan bli en helvetisk vinter med mycket is m.m.
Kan tänka mig att Cx-pro är bra när det finns snö, men känns lite svårt att tro att det kommer att ha bra effekt mot is, iallafall på den skalan som dubbar har.
Vad rekommenderar ni? Bör man ev. kombinera, typ dubbat fram odubbat bak?
mvh,
Marcus
Instämmer. Har testat båda och det är stor skillnad. Tricket är att rulla mitt på däcket så att dubben inte går i. Sedan tycker jag iofs att Schwalbesulorna är lite sisådär i modd och snö. Skulle tro att det har med mönsterdjupet att göra men vad vet jag..leopoldi wrote:jag kör swalbe nu och jag föredrar dem då de rullar mycket bättre än nokia däcken
det håller jag verkligen inte med om. de är riktiga sunkdäck som väger bly och rullar segt, visst, men nog fan tar man sig fram med dem i både snö och på is. körde en cykel med a10 och en med cx comp förra vintern, bara a10 funkade när det var halt på riktigt (fast cx comp var riktigt awesome när det var blandat slask och grus utan is).mjaou wrote:Nokian a10 är ju värdelösa till allt. Dåligt mönsterdjup gör dem värdelösa i snö, och få dubbar gör dem värdelösa på is. Man kan lika gärna ha slicks.
Att det är smalt kan även ha fördelen att det faktiskt skär igenom och där av ger fästenicklas1210 wrote: känns det som att 30mm är för smalt för att det ska vara "effektivt" cykling; men det är kul!