Hjälm vs Hjälmlöst

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Hjälm vs Hjälmlöst

Post by abacaxi » 06 Oct 2012 15:57

rollthedice wrote:inga hjälmar (fy på er!)
är du orolig för dina skattepengar eller? annars tycker jag kanske man kan spara sina fy till saker som angår en. gnällspik. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

CarlJohan
Posts: 160
Joined: 31 Jul 2011 12:48
Location: Lund, Nöbbelöv

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by CarlJohan » 06 Oct 2012 19:39

abacaxi wrote:
rollthedice wrote:inga hjälmar (fy på er!)
är du orolig för dina skattepengar eller? annars tycker jag kanske man kan spara sina fy till saker som angår en. gnällspik. :-)
Asch, han värnar ju bara om deras liv ;)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by ArvidSvensson » 06 Oct 2012 19:43

abacaxi wrote:
rollthedice wrote:inga hjälmar (fy på er!)
är du orolig för dina skattepengar eller? annars tycker jag kanske man kan spara sina fy till saker som angår en. gnällspik. :-)
Ett rakryggat ställningstagande kanske? Själv umgås jag inte med rökare.

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by laban » 06 Oct 2012 19:46

ArvidSvensson wrote:
abacaxi wrote:
rollthedice wrote:inga hjälmar (fy på er!)
är du orolig för dina skattepengar eller? annars tycker jag kanske man kan spara sina fy till saker som angår en. gnällspik. :-)
Ett rakryggat ställningstagande kanske? Själv umgås jag inte med rökare.
Du morsar ju iaf på mig, ibland! :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by ArvidSvensson » 06 Oct 2012 19:49

laban wrote:
ArvidSvensson wrote:
abacaxi wrote:
rollthedice wrote:inga hjälmar (fy på er!)
är du orolig för dina skattepengar eller? annars tycker jag kanske man kan spara sina fy till saker som angår en. gnällspik. :-)
Ett rakryggat ställningstagande kanske? Själv umgås jag inte med rökare.
Du morsar ju iaf på mig, ibland! :)
Cyklister är undantagna ;)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by abacaxi » 06 Oct 2012 19:53

CarlJohan wrote:han värnar ju bara om deras liv ;)
definiera liv. de kanske är lyckligare utan hjälm (fast inte lika länge).

alla rökare jag känner är cyklister, inga andra röker väl längre?!? :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by ArvidSvensson » 06 Oct 2012 21:23

abacaxi wrote:
CarlJohan wrote:han värnar ju bara om deras liv ;)
definiera liv. de kanske är lyckligare utan hjälm (fast inte lika länge).

alla rökare jag känner är cyklister, inga andra röker väl längre?!? :-)
Jag känner bara cyklister.

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by laban » 07 Oct 2012 14:06

ArvidSvensson wrote:
abacaxi wrote:
CarlJohan wrote:han värnar ju bara om deras liv ;)
definiera liv. de kanske är lyckligare utan hjälm (fast inte lika länge).

alla rökare jag känner är cyklister, inga andra röker väl längre?!? :-)
Jag känner bara cyklister.
Jag känner för rökare :/

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by Fredde » 08 Oct 2012 23:27

abacaxi wrote:
rollthedice wrote:inga hjälmar (fy på er!)
är du orolig för dina skattepengar eller? annars tycker jag kanske man kan spara sina fy till saker som angår en. gnällspik. :-)
Prata en gång med en ambulans-chaffis på den tiden jag åkte båge. Enl henne så var jag som mc-åkare inte den minst skyddade trafikanten utan den näst minst skyddade... :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by abacaxi » 08 Oct 2012 23:36

Fredde wrote:Prata en gång med en ambulans-chaffis på den tiden jag åkte båge. Enl henne så var jag som mc-åkare inte den minst skyddade trafikanten utan den näst minst skyddade... :)
berättade hon att 90% av de som åker i hennes bil gör det för att de käkat för mycket pommes och cyklat för lite?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by Fredde » 08 Oct 2012 23:48

abacaxi wrote:
Fredde wrote:Prata en gång med en ambulans-chaffis på den tiden jag åkte båge. Enl henne så var jag som mc-åkare inte den minst skyddade trafikanten utan den näst minst skyddade... :)
berättade hon att 90% av de som åker i hennes bil gör det för att de käkat för mycket pommes och cyklat för lite?
Näää det var något väldigt logiskt resonemang mellan risk kontra åtgärd att undvika risken. :) No offence, men har du sett en olycka någon gång?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by abacaxi » 09 Oct 2012 08:05

Fredde wrote:har du sett en olycka någon gång?
hehe, du känner ju inte mig och vet inte vad jag gör på dagarna men jag har nog sett mycket mer än du kan föreställa dig så den diskussionen kan vi lämna. att det är bra med hjälm är en helt annan fråga än huruvida man ska lägga sig i om andra har det och varför. och vill du göra en verklig insats för folkhälsan vidhåller jag att du ska skälla på metabola syndromet-populationen istället. att cykla utan hjälm är sannolikt i slutändan bättre än att inte cykla alls, och det är inte bara en teoretisk konstruktion, det är väl belagt att hjälmtvång minskar cyklandet.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by Fredde » 09 Oct 2012 08:30

abacaxi wrote:
Fredde wrote:har du sett en olycka någon gång?
hehe, du känner ju inte mig och vet inte vad jag gör på dagarna men jag har nog sett mycket mer än du kan föreställa dig så den diskussionen kan vi lämna. att det är bra med hjälm är en helt annan fråga än huruvida man ska lägga sig i om andra har det och varför. och vill du göra en verklig insats för folkhälsan vidhåller jag att du ska skälla på metabola syndromet-populationen istället. att cykla utan hjälm är sannolikt i slutändan bättre än att inte cykla alls, och det är inte bara en teoretisk konstruktion, det är väl belagt att hjälmtvång minskar cyklandet.
Nej du har helt rätt, men jag tror inte att du kör ambulans eller jobbar med skallskador! :)

Att jämföra fetma med cykelhjälm blir lite haltande eftersom i det ena fallet (fetman) är stor sannolikhet för allitfrån mild påverkan till stor påverkan. Men i falletcykelhjälm är det liten risk för stor påverkan.

Jämför med rökare som Arvid var inne på. Det kommer garanterat ha påverkan på livet för den som röker (tex försämrad syreupptagning). Precis som cykling utan hjälm inte alls behöver ha någon som helst påverkan på cyklistens liv tills olyckan är framme.

I ena fallet tar man en risk som sannolikt har en viss utgång i andra fallet har man ingen aning om utgången.

Men det är alltid intressant att diskutera hjälm vs ingen hjälm. Ytterst tycker jag att individen självklart ska bestämma själv men jag tycker det är mycket positivt att det råder en "man ska ha hjälm"-anda inom cyklingen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by abacaxi » 09 Oct 2012 08:57

nej jag kör inte ambulans, dock inte helt ovanligt att jag träffat på skallskador.
Fredde wrote:Ytterst tycker jag att individen självklart ska bestämma själv men jag tycker det är mycket positivt att det råder en "man ska ha hjälm"-anda inom cyklingen.
"anda" och socialt tvång ligger inte så långt ifrån varandra, speciellt inte om andan innebär att man skäller på de som inte gör "rätt", och då sitter inte det där självbestämmandet lika säkert längre. men det finns väl en tråd om hjälm, vi kanske ska fortsätta där. eller så konstaterar vi att vi är i stort sett överens.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by Huliganen » 09 Oct 2012 09:09

Jag tycker inte att "man ska ha hjälm"-andan är fullt så oproblematisk. Den utmålar ju på sätt och vis cyklingen som ett problemfyld; att det är cyklisterna som tar risker och bör "skydda sig". Trafikmaktordningen blir en naturlig bakgrund mot vilken problemet formuleras så att utgångspunkten för hela diskussionen blir den hegemoniska bilismens.

Lek med tanken: bilisterna tar plats av cyklisterna och utsätter dom för fara till den milda grad att vissa till och med börjat använda hjälm. Hur ska vi åtgärda bilismen så att gatorna blir tryggare för cyklister och fotgängare?
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by Fredde » 09 Oct 2012 09:16

abacaxi wrote:nej jag kör inte ambulans, dock inte helt ovanligt att jag träffat på skallskador.
Fredde wrote:Ytterst tycker jag att individen självklart ska bestämma själv men jag tycker det är mycket positivt att det råder en "man ska ha hjälm"-anda inom cyklingen.
"anda" och socialt tvång ligger inte så långt ifrån varandra, speciellt inte om andan innebär att man skäller på de som inte gör "rätt", och då sitter inte det där självbestämmandet lika säkert längre. men det finns väl en tråd om hjälm, vi kanske ska fortsätta där. eller så konstaterar vi att vi är i stort sett överens.
Nu var det ju faktiskt du som skällde på den som skällde på den som inte hade hjälm, jag tyckte det var lite paradoxalt. :D

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by Fredde » 09 Oct 2012 09:20

Huliganen wrote:Jag tycker inte att "man ska ha hjälm"-andan är fullt så oproblematisk. Den utmålar ju på sätt och vis cyklingen som ett problemfyld; att det är cyklisterna som tar risker och bör "skydda sig". Trafikmaktordningen blir en naturlig bakgrund mot vilken problemet formuleras så att utgångspunkten för hela diskussionen blir den hegemoniska bilismens.

Lek med tanken: bilisterna tar plats av cyklisterna och utsätter dom för fara till den milda grad att vissa till och med börjat använda hjälm. Hur ska vi åtgärda bilismen så att gatorna blir tryggare för cyklister och fotgängare?
Hjälmen har man ju även i skogen eller velodromen, det finns inga bilar där.

Både bilister och cyklister är två av flera grupper av trafikanter och det är väl rimligare att föra diskussionen mellan trafikanter och beslutsfattare än mellan cyklister och bilister. Det är ju inte bilisterna som bestämmer var de ska köra.

Edit: sorry för OT detta kanske inte är rätt tråd att snacka hjälm. Man ska ju som bekant kramas i trafiken.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by abacaxi » 09 Oct 2012 09:23

jag vet, brottas med min intolerans mot intolerans hela dagarna, när jag inte brottas med att jag tycker det borde vara dödsstraff på att förespråka dödsstraff. huliganen har också en bra poäng. om man cyklar lugnt och inte blir påkörd av galna bilister är hjälm faktiskt onödigt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by Huliganen » 09 Oct 2012 09:30

Fredde wrote:
Huliganen wrote:Jag tycker inte att "man ska ha hjälm"-andan är fullt så oproblematisk. Den utmålar ju på sätt och vis cyklingen som ett problemfyld; att det är cyklisterna som tar risker och bör "skydda sig". Trafikmaktordningen blir en naturlig bakgrund mot vilken problemet formuleras så att utgångspunkten för hela diskussionen blir den hegemoniska bilismens.

Lek med tanken: bilisterna tar plats av cyklisterna och utsätter dom för fara till den milda grad att vissa till och med börjat använda hjälm. Hur ska vi åtgärda bilismen så att gatorna blir tryggare för cyklister och fotgängare?
Hjälmen har man ju även i skogen eller velodromen, det finns inga bilar där.

Både bilister och cyklister är två av flera grupper av trafikanter och det är väl rimligare att föra diskussionen mellan trafikanter och beslutsfattare än mellan cyklister och bilister. Det är ju inte bilisterna som bestämmer var de ska köra.

Edit: sorry för OT detta kanske inte är rätt tråd att snacka hjälm. Man ska ju som bekant kramas i trafiken.
Ja, hjälm har man också i de flesta motorsporter. Just sayin.
Min poäng är att det tänkbara och möjliga begränsas om vi utgår från att cykling är förknippat med risk vi måste skydda oss mot, iom att bilismen då tas som given. Efterlyser bara att vi lyfter blicken från den rätt tråkiga frågeställningen om huruvida man bör bära hjälm eller inte och kritiskt granskar frågeställningens premisser.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cykel/Snubba/Snubbe-spotting

Post by abacaxi » 09 Oct 2012 09:42

i skogen och på velodromen kör man ju som en idiot och därför tar man av egen fri vilja på sig hjälmen, inte för att andan säger att du ska. jag har även hjälm i stockholmstrafiken av samma anledning, men ska jag på en tur där risken för skallskada är liten prioriterar jag vinden i håret.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply