Tips och råd om sadel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
eiskall
Posts: 110
Joined: 25 Jan 2012 22:25
Location: Göteborg

Re: Tips och råd om sadel

Post by eiskall » 03 Oct 2012 21:04

Bytte nyligen till en Specialized Romin Evo Expert

Jag kommer aldrig mer köra på sadel utan hål i mitten.

Innan man testat förstår man inte, men hela perineum (aka internal penis :) ) hamnar i hålet istället för att tryckas ihop mot en vanlig sadel. Du slipper domningar på fel ställen och du slipper även impotens i det långa loppet. (Ja, det finns tyvärr alltför många läkare som hävdar att risken ökar rejält, Googla). Innan jag köpte denna var det aldrig bekvämt att ligga i bocken, men nu är jag där hela tiden. Vikten bärs helt enkelt upp av dina sittben, istället för känsligare delar.

Men den största anledningen är att det är riktigt bekvämt.

Cykel City har lånesadlar!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips och råd om sadel

Post by abacaxi » 03 Oct 2012 21:21

eiskall wrote:hela perineum (aka internal penis :) ) hamnar i hålet istället för att tryckas ihop mot en vanlig sadel
man kan ju också sitta rätt och/eller stretcha lite så har man ändå inte det problemet. det finns andra problem med att ligga framstupa på sadeln med. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
eiskall
Posts: 110
Joined: 25 Jan 2012 22:25
Location: Göteborg

Re: Tips och råd om sadel

Post by eiskall » 03 Oct 2012 21:29

abacaxi wrote:
eiskall wrote:hela perineum (aka internal penis :) ) hamnar i hålet istället för att tryckas ihop mot en vanlig sadel
man kan ju också sitta rätt och/eller stretcha lite så har man ändå inte det problemet.
Jag sitter rätt enligt bikefit.

Jag stretchar. Ser dock inte hur det ska kunna minska tryck på fel ställen.

Edit: jag läste ditt inlägg igen och insåg att vi missförstod varandra; jag menar att perineum trycks ihop mot sadeln, inte att man själv gör det.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Tips och råd om sadel

Post by RZ-1 » 03 Oct 2012 21:55

Har också svårt att hitta rätt sadel för bocken. Turbo och laser sitter jag bra på i "stadsposition", är dock ytterst sällan jag cyklar mer än ett par mil i taget.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tips och råd om sadel

Post by Ronny » 03 Oct 2012 22:04

Jag kör sedan några år tillbaka blott med sadlar med hål i. Av någon för mig okänd anledning fick jag värk och besvär av mina turbosadlar som satt på de flesta cyklarna. Speciellt när jag körde stel mtb. Gick och köpte mig en med hål i och allt har varit bra sedan dess. Kanske har med åldern att göra när jag aldrig haft några fysiska problem med min cykling tidigare. Visst hade cyklister problem förr och mer då än nu när byxornas sämskinn var ett skämt i jämförelse med vad som sitter i brallorna idag.
Мясо это убийство

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips och råd om sadel

Post by abacaxi » 03 Oct 2012 22:54

eiskall wrote:Jag sitter rätt enligt bikefit.
Jag stretchar. Ser dock inte hur det ska kunna minska tryck på fel ställen.
absolut, allas rövar är olika och jag anklagade dig inte för att sitta fel utan ville bara kommentera allmänt. finns absolut de som får ont bara för att de sitter fel. det jag menade med stretch är att ju smidigare man är i höft och rygg desto mindre blir trycket i skrevet när du lutar dig framåt, enkel mekanik.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Tips och råd om sadel

Post by Kj » 04 Oct 2012 17:28

verkar som många gillar romin så ger den ett försök!

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Tips och råd om sadel

Post by Håkan » 04 Oct 2012 20:56

Kj wrote:verkar som många gillar romin så ger den ett försök!
Gör det! Eller Specializes Toupé. Den är lite plattare än Romin-sadeln. Försök få tag på en av deras testsadlar så att du kan testa sadeln innan du lägger ut runt tusenlappen på en ny sadel.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by Gustav » 20 Nov 2012 19:27

Lyftning:

Någon som kan ge en jämförelse mellan en San Marco Regal och en Rolls? Har rätt bra och lång erfarenhet av regalsadeln.
Image

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by nicklas1210 » 20 Nov 2012 21:49

Har nyligen testkört (via Cykelcity) Romin och Toupe - den senare passade mig mycket bättre.

Ett annat tips som kanske de flesta har koll på men som var en nyhet för mig - det gör stor skillnad att cykla med "rak" (nästan lite svankande) rygg vs att cykla med "krökt" rygg. Cyklar man med krökt rygg minskar trycket där nere avsevärt och i princip alla mina bortdomningsproblem har avhjälpts genom just detta.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips och råd om sadel

Post by abacaxi » 20 Nov 2012 22:07

nicklas1210 wrote:Ett annat tips som kanske de flesta har koll på men som var en nyhet för mig - det gör stor skillnad att cykla med "rak" (nästan lite svankande) rygg vs att cykla med "krökt" rygg.
absolut men det beror också på hur man är konstruerad. grejen är att du ska sitta på sittbenen och inte på perineum och det är en ganska upprätt position ur bäckenets synpunkt. sen är det ryggen som ska böjas för att nå ner till styret och hur detta ser ut på olika personer är rätt individuellt, vissa får en rak framåtlutad ställning och vissa får en quasimodokrök. och vissa når inte ner helt enkelt, då får man stretcha eller byta styrkombo, att luta sig framåt i sadeln är dåligt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tips och råd om sadel

Post by Ronny » 20 Nov 2012 22:10

Gustav wrote:Lyftning:

Någon som kan ge en jämförelse mellan en San Marco Regal och en Rolls? Har rätt bra och lång erfarenhet av regalsadeln.
Jag körde nästan blott på regal förr men röven har minne som få har så nog kan jag göra en jämförelse. Rolls tyckte jag var så ful med all dekor så någon sådan har inte blivit testad förrän sedan par månader tillbaks. Fick en Rolls med en cykel jag köpte och tryckte dit den på en mtb som går dagligen under 3-4timmars träning. Regalen var hårdare samt med mer utpräglad sittgrop. Sen kändes den smalare vid den främre delen samt givetvis mer upphöjd. Regalen var tänkt för tunga cyklister över 80kg men minns inte vad som var specifikt utmärkande. Det var inte blott den justerbara med magnesium räls som var tänkt för tyngre cyklister utan även standardmodellen.
Rollsen är helt ok och den större bredden känns bättre vid stel mtb men även att man växlar sittpositionen oftare efter banprofilen. Regalen var en bra sadel vid tempo då man slapp justera sig bakåt (gropen) när man annars lätt åker framåt vid hög kadens samt låg ryggprofil samt när man körde med tempobåge (retrotempo). Själv väljer jag Turbo eller Rolls på en linjecykel framför Regalen.
Image
Мясо это убийство

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by nicklas1210 » 20 Nov 2012 22:11

^^ Då är jag quasimodokonstruerad för detta funkar sjukt bra för mig :)
Men precis som du säger så är väl detta ytterst individuellt.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by Gustav » 20 Nov 2012 22:20

Tack Ronny! Ska nog testa med en Rolls i så fall, kan vara bra med mindre hård sadel till styva rör.
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Tips och råd om sadel

Post by ravelax » 20 Nov 2012 22:20

Jag gillar Regal men är nyfiken på Turbo. Nån som kan beskriva skillnaden? Även Concor trivs jag med, dra med den i jämförelsen!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by klasolsson » 20 Nov 2012 22:44

Om någon har en svart Regal så vill jag köpa den för jag och min röv älskar Regal:en!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips och råd om sadel

Post by abacaxi » 04 Jun 2013 11:03

plockar upp en gammal tråd. körde siljan på turbo vilket var ett misstag. inte kaos men inte alls lika skön som concoren jag brukar cykla långt med, inte som de lasrar jag har på pendlarna heller (är väl precis samma som concor i formen tror jag). fick skavsår på låren uppe vid ljumskarna och det är ju förstås för att turbon är rätt mycket bredare. jag har även rätt tätt mellan sittbenen så smal är helt enkelt = bra.

fråga: en sadel av aningen modernare (ändå 90-talsretro gärna) och snabbare snitt som är lika smal och rundad som concoren? det där att den går upp bak är inte lika viktigt. har kollat på flite och turbomatic såklart men de ser plattare ut och blir ju då i praktiken bredare även om måtten säger att de är lika smala. concor light ser skön ut men den är ju knappast snygg, eller är den det kanske? :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Tips och råd om sadel

Post by Indurain » 04 Jun 2013 11:15

Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Tips och råd om sadel

Post by ravelax » 04 Jun 2013 21:15

Selle Italia Expedia är ruskigt smal framtill, men baköver plattare än Concor. Skön stoppning.

Concor Light är visst snygg!

Köpte en Regal-kopia från Velo av klasolsson på swapen, som min Concor-vana bak blev mycket förtjust i. Smalare och lite rundare (allmänt mindre) än en vanlig Regal, plus mjuk stoppning. Kan ju vara en idé att prova, tror inte de är dyra nya?

Post Reply