Tips och råd om sadel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Tips och råd om sadel

Post by Kj » 01 Oct 2012 14:14

Tänkte köpa mig en ny sadel inför nästa års Vätternrunda men är ganska osäker på vad man ska välja!
Vill givetvis ha en komfortabel sadel men även en som är snygg och lätt. Har varit ganska inne på Flite sadlarna och gillar framför allt den gamla klassiska:
Image

någon som har erfarenhet att cykla längre sträckor på den? hur är den jämför med dom nya modellerna?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by Gustav » 01 Oct 2012 15:03

Vad man "ska" välja och vad din kropp passar för är två helt olika saker :wink:
Riktlinjer får man såklart om man mäter sittbenens bredd och utgår från det, men utöver det tycker jag att man får pröva sig fram. Hitta du komfort, lätthet och snygghet är det bara att gratulera! Vidare; 2x tolv mil berättar mer än två mil tolv gånger.
Viggen har svidande erfarenheter av att montera ny sadel en vecka innan vättern :D
Image

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by NKDMS » 01 Oct 2012 15:17

Kj wrote:Tänkte köpa mig en ny sadel inför nästa års Vätternrunda men är ganska osäker på vad man ska välja!
Vill givetvis ha en komfortabel sadel men även en som är snygg och lätt. Har varit ganska inne på Flite sadlarna och gillar framför allt den gamla klassiska:

någon som har erfarenhet att cykla längre sträckor på den? hur är den jämför med dom nya modellerna?
Jag har ett par såna som jag kört på i över tio år, kört ett par varv runt vättern, tycker de är toppen.
FISTASTHLM

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by NKDMS » 01 Oct 2012 15:23

Ska väl tilläggas att det säkert finns en anledning till att de moderna sadlarna har hål i mitten. Har dock inte provat såna själv.
FISTASTHLM

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Tips och råd om sadel

Post by Kj » 01 Oct 2012 15:26

NKDMS wrote:Ska väl tilläggas att det säkert finns en anledning till att de moderna sadlarna har hål i mitten. Har dock inte provat såna själv.
misstänker också det synd bara att dom ser förjävliga ut. Någon annan som har erfarenheter på skillnader mellan den gamla och nya flite sadeln?

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by nicklas1210 » 01 Oct 2012 16:56

Jag köpte en Selle Italia Max SLR Gel Flow (se nedan) tidigt i våras med ett stort jävla hål i. Kände efter bara en dryg timme att det definitivt inte var något för mig. Fick ont på alla möjliga sätt i de södra regionerna, det är dock säkert högst individuellt. Har kört på gamla Flite och tycker de funkar bra även om de egentligen är lite för smala för mina sittben. Nu kör jag på en sån här och är hyfsat nöjd med den - http://www.wiggle.co.uk/sq-lab-611-race-saddle/ - inte världens snyggaste men men...

Image

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Tips och råd om sadel

Post by Indurain » 01 Oct 2012 17:29

Någon av dessa: Turbo,Turbomatic 1 & 2, San marco rolls

Och hål i sadeln är bara skit, sadeltillverkarna säger någonting annat förstås
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Tips och råd om sadel

Post by Viggen » 01 Oct 2012 17:37

Gustav wrote:Viggen har svidande erfarenheter av att montera ny sadel en vecka innan vättern :D
Nja nästan rätt :P Nya skor+pedaler hade jag däremot, det ska man inte heller pyssla med utan att ha kört långt på grejerna innan.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Tips och råd om sadel

Post by Jonatan F » 01 Oct 2012 18:14

Att ge råd om vilken sadel man "ska" köpa tycker jag är lite som att diskutera vilken skostorlek som är bäst...

Själv har jag en väldigt bred röv (alltså breda sittben!) vilket innebär att vissa sadlar som passar andra är fullständigt lillemandödande för mig och vice versa. Prova! Jag gick till en specialized-handlare som måttade ut en åt mig (och gav mig rätt sittposition på köpet). Sjukt värt. Jag cyklade 3 mil innan vättern och hade knappt några problem efter vättern. Lite småsaker men inte mer än väntat. Faktiskt mindre. Definitivt mycket mindre än 20 mil och min gamla inkörda favosadel.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Tips och råd om sadel

Post by Kj » 02 Oct 2012 08:21

Tack för alla tips!
Har mätt "baken" och inser att jag ska ha en smal sadel. Dock lite osäker på om det blir en ny flite eller en klassisk. Men eftersom det inte verkar vara någon större skillnad på dessa och att flera verkar trivas med den äldre så får det blir en sådan då den är sjukt mkt snyggare!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by klasolsson » 02 Oct 2012 08:52

Har kört Vättern på både Kashimax Aero och Flite. Baken mådde bra båda gångerna trots att sadlarna är ganska olika i form. Aeron är skön då bakkanten är som lite uppåtböjd vilket gör att man kan sträcka ut bakåt mot bakkanten.

Fliten är ju lite bredare och plattare än Aeron vilket jag kan tycka är skönare.

Har börjat pendla på en gammal Regal och fasen så skön den är!

Mina 5 cent på det hela.

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Tips och råd om sadel

Post by Kj » 02 Oct 2012 09:17

ok
den ska för övrigt på denna:
Image

så nästa fråga är vit eller svart

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Tips och råd om sadel

Post by Viggen » 02 Oct 2012 09:52

Du kommer i princip aldrig hitta en klassisk vit Flite till salu under 1000kr, om det inte finns någon nyutgåva i vitt jag inte känner till. Jag ville ha en vit 1990 till mitt stålåk och gjorde det lätt för mig efter att ha spenderat X antal veckor på Ebay i jakt på en vit:
Köpte "trasig" (gammal Flite som saknade överdrag/läder) sadel från Düska ebay för 15€.
Köpte 1m vitt fuskläder hos min lokala syaffär för 59kr.
En tub kontaktlim/Kövulfix.
Klä om på 30 minuter.

Et viola en billig, snygg och på köpet vegansk Flite :)
Image
http://velospace.org/node/38592

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Tips och råd om sadel

Post by Håkan » 02 Oct 2012 12:12

Kj wrote:ok
den ska för övrigt på denna:
Image

så nästa fråga är vit eller svart
Här har du svar på frågan:
http://www.velominati.com/the-rules/#8


Och vad gäller sadeltyp så kan jag bara rekommendera att göra en bike-fit i samband med att du köper sadeln. Sittpositionen är så jäkla viktig och en grads lutning på sadeln hit eller dit gör mer än man tror.

Jag fick prova 5 olika sadlar innan jag valde en Specialized Romin evo comp gel. Helt i min röv och pungs smak.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by Bratt » 02 Oct 2012 12:26

Kör på två flite och en Specialized Romin. Romin har hål och det är skiiiiit skönt.

Men den bekvämaste sadeln jag äger är fortfarande en Brooks B17 Imperial.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Tips och råd om sadel

Post by Gustav » 02 Oct 2012 12:41

Viggen wrote: Nja nästan rätt :P Nya skor+pedaler hade jag däremot, det ska man inte heller pyssla med utan att ha kört långt på grejerna innan.
Aha, så var det visst!
Bratt wrote:
Men den bekvämaste sadeln jag äger är fortfarande en Brooks B17 Imperial.
Inför sommarens touring gjorde jag fulingen att med berått mod köra tre veckor på en Brooks Professional jag knappt hade använt innan. Det gick såklart hur bra som helst :)
(avdelningen säga emot sig själv)
Image

User avatar
Karateklubben
Posts: 318
Joined: 24 May 2012 10:24
Location: Karateklubben

Re: Tips och råd om sadel

Post by Karateklubben » 02 Oct 2012 14:00

Jobbade som bud i mitten på 90talet och körde på Flite 24/7. Funkade utmärkt. Hållbarare sadel får man leta efter. :D
Reality bites fiction by far!

http://www.fistasthlm.com

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips och råd om sadel

Post by abacaxi » 02 Oct 2012 16:59

Fwiw: Jag har tre san marco laser och två concor som snurrar mellan mina cyklar, en av dem har gjort det sedan min första 10-växlade ca -86. Skönaste som finns såklart, men rätt ful på nyare cyklar tyvärr så på min enda moderna har jag nåt selle italia-skräp. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Tips och råd om sadel

Post by Hoven » 02 Oct 2012 17:17

Kan verkligen rekomendera specialized sadlar. Har både använt Romin och Toupe båda är grymt sköna men jag har fastnat lite mer för Toupe modellen i 143mm bredd.

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Tips och råd om sadel

Post by Pirre The Trucker » 02 Oct 2012 20:40

Köpte en ny "ny" Flite en gång men den sadel lirade inte alls så jag bytte den till en Fizik Antares istället. Den funkade mycket bättre för min bak iaf. Körde bla Vättern på den.
Bratt wrote:Kör på två flite och en Specialized Romin. Romin har hål och det är skiiiiit skönt.
Har också en Specialized Romin (143mm) sadel som jag tycker funkar riktigt bra men min Fd Flite funkade som sagt inte alls.

Lustigt hur det kan vara.. :?
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

Post Reply