luta klossen, rädda knät?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

luta klossen, rädda knät?

Post by abacaxi » 30 Sep 2012 13:52

jag = hjulbent och pronerar = en vandrande löparknäbomb. ja stretching och bra uppvärming hjälper och både barfotaskor och inlägg funkar vid löpning och sånt men hur gör jag på cykeln? såg på rvr-videon att min knän knixar lite inåt på nervägen och det är ju typiskt. hittade dessa lutande klossar och brickor och de låter ju lysande men priset!?! borde ju finnas nån som kan tillverka en bricka för mindre än $20, eller kan man prova med en vanlig bricka under bara? det senare verkar inte helt lätt att få bra men nån kanske testat? kan jag min trigonometri rätt borde 1/3mm eller så ge en grads lutning.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by Indurain » 30 Sep 2012 14:10

?
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by hagard » 30 Sep 2012 14:16

De är inte så billiga, men det ar helt klart värt det. Är det till räser eller mtb-skor? Specialized-skor har en viss lutning inbyggd, så för mig är de närmast en nödvändighet på mtbskor, där kilar under skon inte funkar så bra (kanske funkar med speedplay frog där man inte vilar å själva skon utan bara klossen). Innan jag hittade sådana kilar du länkar till hyvlade jag till en bit skärbräda till räserskorna.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by abacaxi » 30 Sep 2012 21:45

Tack, ja det är klart det är värt, kanske tar och köper ändå. Använder små mtb-klossar så det är inte så lättjusterat. Hyvla är ingen dum tanke, kanske en bit plåt, en borr och en fil kan göra susen...

Indurain, håller mig nog bakom spakarna.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by hagard » 01 Oct 2012 05:59

Har du mycket plats i skon? I så fall finns det ju också lutande iläggssulor (återigen från specialized) som nog kan funka bätttre när det handlar om mtb-skor.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by Håkan » 01 Oct 2012 07:44

hagard wrote:Har du mycket plats i skon? I så fall finns det ju också lutande iläggssulor (återigen från specialized) som nog kan funka bätttre när det handlar om mtb-skor.
Jag köpte ett par blåa specializedsulor och la i mina sidiskor. Ordnade mitt knäonda direkt.
Om du har Sidiskor så förstår jag att du får ont i knäna. Deras originalsulor är ett skämt.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by mattiasj » 01 Oct 2012 10:17

Fixade onda ITB i knät med specialized sulor oxå, rekommenderas.

Om du inte har Andy Pruitts bok

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1931382808

Köp den ! Där står en massa intressant om hur man ställer in cykeln och fixar när det gör ont. Pris 128 pistoler

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by svennelainen » 01 Oct 2012 11:33

Jag ser förvånansvärt många cyklister - pendlare, klubbtomte eller hipster spelar ingen roll - med brutalt felmonterade clips. Dessutom är det många som cyklar med knäna ut som om de vore släkt med Zeb Macahan och jag har svårt att tro att hjulbenthet har ökat i takt med cyklandet.

Nu vet jag ingenting om dina kunskaper i fysiologi eller geomtri Aba, men har du justerat clipsen rätt till att börja med? Andy Prutt-boken är definitivt en bra guide in i träsket.

När min gamla klubb var som mest aktiv på 90-talet var vi petiga som bara den med cykelinställningar. Numera verkar var och varannan köra med helt CP-justerade cyklar och skor.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by abacaxi » 01 Oct 2012 13:04

Hehe, då jag har en halv civilarexamen och en halv läkarexamen är nog just geometri och fysiologi några paradämnen, men problemet med mtb-klossar är ju att det är väldigt lite att justera. Dock är de minutiöst inställda i sid- och längsled och min sadel är också precis lagom hög. Har inte jättemycket problem med löparknä när jag cyklar men jag känner av det lite och när jag såg filmen på mig sjäv från retaarden blev det uppenbart vad som måste göras. Eftersom det bara är ena knät är det säkert också lite svaghet där som måste tränas upp men det är ju en annan fråga, och med rätt inställning ska jag ju inte behöva kompensera med muskler för att trampa rakt. Ska kolla den boken, bra tips.

Ja vad är det med alla zebcyklare? Tror inte heller på hjulbenthet eftersom det vanliga då är att man pronerar i foten vilket snarare som i mitt fall gör att knät viker sig inåt när man trampar.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by svennelainen » 01 Oct 2012 22:57

abacaxi wrote:Hehe, då jag har en halv civilarexamen och en halv läkarexamen är nog just geometri och fysiologi några paradämnen, men problemet med mtb-klossar är ju att det är väldigt lite att justera. Dock är de minutiöst inställda i sid- och längsled och min sadel är också precis lagom hög. Har inte jättemycket problem med löparknä när jag cyklar men jag känner av det lite och när jag såg filmen på mig sjäv från retaarden blev det uppenbart vad som måste göras. Eftersom det bara är ena knät är det säkert också lite svaghet där som måste tränas upp men det är ju en annan fråga, och med rätt inställning ska jag ju inte behöva kompensera med muskler för att trampa rakt. Ska kolla den boken, bra tips.

Ja vad är det med alla zebcyklare? Tror inte heller på hjulbenthet eftersom det vanliga då är att man pronerar i foten vilket snarare som i mitt fall gör att knät viker sig inåt när man trampar.
Alltså, antingen har du misslyckats två gånger med din utbildning eller så har du en jävligt bra kombo. Men uppenbart är i alla fall att du bör vara smart nog för att lösa problemet utan att fråga ett gäng hipsters. Eller hur?

Det går ju utan problem att köra med knäna nästintill mot ramen och ändå ha samma knägeometri som under vanlig gång. Nuförtiden cyklar till med medelålders kärringar som om de hade elefantballe.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: luta klossen, rädda knät?

Post by abacaxi » 01 Oct 2012 23:36

Hipsters med erfarenhet tänkte jag mig. Svårt att tänka ut folks upplevelser. läkare ska jag bli, civing var en återvändsgränd men alltid minns man nåt. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply