borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by franck » 20 Sep 2012 12:30

jag har alltid varit jäkligt nonchalant när det kommer till hjälmanvändande. jag har tänkt "äsch, jag har aldrig ramlat å slagit huvudet förut, så det är nog lugnt". det tog mig 20 år - 3 år på fixedcykel - att inse att det kanske är smart att ha hjälm iallafall, bara utifall att. detta var väl 1,5-2 månader sen ungefär. i tisdags blev jag påkörd från sidan av en bil. jag smällde först i vindrutan så att den sprack totalt, sedan voltade jag ett par meter genom luften och slog ner i asfalten. det blev en spricka genom 5 ryggkotor och korsett i 8-12 veckor.
hjälmen är förstörd, sprucken och bucklig. om jag inte haft den på mig hade de där sprickorna å bucklorna varit i min skalle och jag hade kanske inte suttit här nu, alternativt suttit i rullstol resten av livet eller aldrig mer kunnat prata ordentligt.

så, det borde inte behöva sägas, men eftersom det tog så lång tid för mig att inse det; ANVÄND HJÄLM. det är tillräckligt tråkigt att behöva ha den här korsetten i tre månader, vill inte ens tänka på hur det gått om jag inte haft hjälm..

fred

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by klasolsson » 20 Sep 2012 12:34

O fy fan! Skönt o höra att du lever!

+1 på användandet av hjälm!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by Indurain » 20 Sep 2012 12:39

precis, man vet aldrig när det skiter sig, tyvärr krävs det för dom flesta att man är med om en riktig "vända" innan man börjar använda hjälm, denna hjälm fick jag hem igår, sitter som gjutet,



http://www.ebay.de/itm/79-90EUR-1Stk-Fa ... 2c67e141c1
Rule #242 - More is good ... all is better.

kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by kalis » 20 Sep 2012 12:44

Det där lät som en riktigt otäck olycka! Hjälm är självklart för mig också, jag brukar skämmas lite för mig själv när jag smiter upp 500m och köper mjölk utan.

Lika viktigt som en bra hjälm är att vara otroligt uppmärksam på allt, lyssna på ljud, titta under parkerade bilar, titta i backspeglar på på stillastående fordon osv osv, men en olycka kan hända ändå! Jag är rädd varje dag när jag ser en del medtrafikanters framfart, helt utan känsla för trafikflöden, hörlurar i öronen och en latte i högerhanden vinglandes av och an utan hjälm.

Man ska också komma ihåg att byta hjälmen om den fått sig en smäll eller när den är 5-6 år gammal. En hjälm som tillverkas idag är oftast säkrare och har bättre egenskaper än de var för 5 år sedan, sen brukar de iof bli rätt muggiga efter några år ;-)

Skönt att höra att du klarade dig så bra ur olyckan ändå, du skriver iallafall inte att du är förlamad eller har andra mycket allvarliga komplikationer från ryggskadan, utan hjälm hade det förmodligen slutat värre.


Lycka till med rehab och ta det lugnt där ute!

/* Kalis */
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by peteholmberg » 20 Sep 2012 12:48

Indurain wrote:precis, man vet aldrig när det skiter sig, tyvärr krävs det för dom flesta att man är med om en riktig "vända" innan man börjar använda hjälm, denna hjälm fick jag hem igår, sitter som gjutet,



http://www.ebay.de/itm/79-90EUR-1Stk-Fa ... 2c67e141c1

Tack för tipset! Blir nog ett köp efter lönen har trillat in.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by RZ-1 » 20 Sep 2012 12:53

Skönt att du överlevde! Och TACK! Såna här berättelser gör det lite lättare för mig att sätta på mig hjälmen.

Det händer ändå rätt ofta att jag struntar i hjälmen, tänker att JAG kommer cykla lugnt, JAG är bra på att hantera min cykel/trafik/whatever...

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by franck » 20 Sep 2012 12:58

RZ-1 wrote:Skönt att du överlevde! Och TACK! Såna här berättelser gör det lite lättare för mig att sätta på mig hjälmen.

Det händer ändå rätt ofta att jag struntar i hjälmen, tänker att JAG kommer cykla lugnt, JAG är bra på att hantera min cykel/trafik/whatever...
så har jag alltid tänkt också, och jag brukar ha stenkoll på allt runtomkring mig, men nu vet jag inte vad som hände asså, missade helt bilen som kom. jag kommer iallafall förhoppningsvis vara helt återställd inom tre månader. jäkligt skönt. stört skönt att vi har så bra sjukvård här i sverige också.

User avatar
fflife
Posts: 110
Joined: 25 Apr 2009 10:15
Location: Göteborg 414

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by fflife » 20 Sep 2012 15:13

Va faktiskt och provade hjälmar idag, efter 4 år av hjälmlöst fixed cyklande. Tack för påminnelsen. Krya på dig!
#SBFG

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by ravelax » 20 Sep 2012 15:20

Jäklar, låter som en riktigt otäck olycka! Väldigt skönt att du kom undan med helt huvud och livet i behåll. Själv vågar jag inte ge mig ut i Stockholmstrafiken utan hjälm efter två olyckor och en hel del nära-döden-upplevelser, nu senast i förmiddags när nån dåre kom farande mot rött vid Roslagstull i full fart.

Bra att du lägger upp en tråd tycker jag, alltid bra att bli påmind om att olyckor händer hur försiktig än tycker sig vara. Den siste idioten har inte gett sig ut i trafiken än, så att säga.

Andyy
Posts: 390
Joined: 06 Jan 2011 22:48
Location: Stockholm

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by Andyy » 21 Sep 2012 01:45

Brukar vara flitig på att anväda hjälm. Inför stundande torsdagsrunda tidigare ikväll var jag i valet eller kvalet till att ta mössa eller hjälm, då hjälmen inte har plats för mössan. Såg ditt inlägg och bestämde mig illa kvickt till att ha krukan på huvudet. Bra med tankeställare som denna, synd att det ska behövas en sån berättelse som din för att bestämma sig. Hoppas allt går bra för dig och bra a tt du skrev en sån här tråd. Hjälm är nödvändigt.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by merkur » 21 Sep 2012 06:25

Ja hjälm på borde vara normen, nu ska jag köpa en ny hjälm och det ska bli en skejtpotta som jag testat, sitter verkligen som gjutet då fodret är av ett lite njukare material, men det står så här i den.

Attention:
This product has not been tested under ASTM, CPSC, or ANSI safety standards and therefore is not intended for sale to or use by some or all minors in certain states or countries. Please ask your retailer for the safety laws applicable in your state or country.

Hjälmen heter 187 killer pads pro helmet, och kostar 500 kr.

Jag har nu en hjälm från "warp" som är skitful och kostade 100 spänn, den är dock godkänd men jag tror 187;s är hundra gånger bättre.

Någon här som vet vad för tester de syftar på?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by abacaxi » 21 Sep 2012 06:53

ajaj, skönt att du lever och krya på dig. glöm dock inte att risken för olycka om man cyklar korta sträckor med lite trafik är nära noll så vi kan väl skippa den värsta skrämselpropagandan. självklart tar jag inte hjälm när jag ska handla bananer eller hämta paket på posten, och inte när jag cruisar promenadväg med barnen i cykelvagn heller. och skulle jag vara tvungen skulle jag inte ta cykeln lika ofta, vilket studier visar gäller även majoriteten och det är ju trist. fast jag växte ju upp när cykelhjälm inte fanns och bilarna saknade bälte i baksätet, så för mig är inte hjälm något naturligt utan ett nödvändigt ont. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by Indurain » 21 Sep 2012 09:14

Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by klasolsson » 21 Sep 2012 09:31

Image

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/HEK ... ky_edition

En sån här har jag. Aldrig haft skönare hjälm. Sitter grymt bra och byggkvaliteten är verkligen i toppklass. Fem bra enligt mig.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by viktor » 21 Sep 2012 10:57

Jag var med om liknande olycka förra sommaren. Tursamt nog var det min hjälm som krossade vindrutan på en bil och inte min skalle och precis som du skriver så blir man skräckslagen när man ser hur hjälmen ser ut efter en rejäl smäll.

Mina skador blev dock lättare än dina, rejäla blåmärken på vänster sida, blåtiror (från glasögonen som trycktes in i fejset) och några jack i ansiktet.
Det var dock på väg att bli mer skador eftersom föraren i bilen hoppade ut och skrek att jag skulle "få fan för det här!!" när jag låg i diket och knappt var vid medvetande. Som tur var kom en förbipasserande och lugnande ner föraren.

Innan olyckan var jag dålig på att ha hjälm i stan men nu sitter den alltid på huvudet.

Hoppas du återhämtar dig fort!
/Viktor

franck
Posts: 208
Joined: 29 Jul 2010 22:04
Location: sødermalm,sthlm

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by franck » 21 Sep 2012 11:01

abacaxi wrote:ajaj, skönt att du lever och krya på dig. glöm dock inte att risken för olycka om man cyklar korta sträckor med lite trafik är nära noll så vi kan väl skippa den värsta skrämselpropagandan. självklart tar jag inte hjälm när jag ska handla bananer eller hämta paket på posten, och inte när jag cruisar promenadväg med barnen i cykelvagn heller. och skulle jag vara tvungen skulle jag inte ta cykeln lika ofta, vilket studier visar gäller även majoriteten och det är ju trist. fast jag växte ju upp när cykelhjälm inte fanns och bilarna saknade bälte i baksätet, så för mig är inte hjälm något naturligt utan ett nödvändigt ont. :-)
ja, jag tror inte heller att skadorisken är enorm om man cyklar lugnt på bilfria vägar osv, fast jag kommer nog aldrig mer att ta den risken!
ravelax wrote:Jäklar, låter som en riktigt otäck olycka! Väldigt skönt att du kom undan med helt huvud och livet i behåll. Själv vågar jag inte ge mig ut i Stockholmstrafiken utan hjälm efter två olyckor och en hel del nära-döden-upplevelser, nu senast i förmiddags när nån dåre kom farande mot rött vid Roslagstull i full fart.
ja, mitt motto har alltid varit att "alla bilister är dumma i huvudet och blinda", bara för säkerhets skull. dock var jag också blind och dum denna gång, så jag kan tyvärr inte skylla ifrån mig allt på bilisten. detta är nästan den största chocken i händelsen, eftersom jag alltid har sån stenkoll på vad som händer omkring mig när jag cyklar. jag tappade fokus under kanske 2 sekunder, men det var allt som krävdes..

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by klasolsson » 21 Sep 2012 13:00

Jag tycker argumentet "jag är så jäkla säker på att cykla/köra bil så jag behöver inte hjälm/säkerhetsbälte" är helt off. Det finns ALLTID någon som är sämre än du på att cykla/köra bil/gå på gatan ... det är vad ANDRA gör som man INTE kan styra över.

Tänk på det nästa gång ni "bara" ska ned till posten/affären runt hörnet alt slöcykla lite var det än kan vara.

Men det är klart, alla har rätt att bestämma hur de vill.

Mina 5 cent på saken. Ride long, ride fast. 8)

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by Gustav » 21 Sep 2012 13:06

franck wrote:
abacaxi wrote:ajaj, skönt att du lever och krya på dig. glöm dock inte att risken för olycka om man cyklar korta sträckor med lite trafik är nära noll så vi kan väl skippa den värsta skrämselpropagandan. självklart tar jag inte hjälm när jag ska handla bananer eller hämta paket på posten, och inte när jag cruisar promenadväg med barnen i cykelvagn heller. och skulle jag vara tvungen skulle jag inte ta cykeln lika ofta, vilket studier visar gäller även majoriteten och det är ju trist. fast jag växte ju upp när cykelhjälm inte fanns och bilarna saknade bälte i baksätet, så för mig är inte hjälm något naturligt utan ett nödvändigt ont. :-)
ja, jag tror inte heller att skadorisken är enorm om man cyklar lugnt på bilfria vägar osv, fast jag kommer nog aldrig mer att ta den risken!
Otäck historia, bra att utsikterna ser bra ut!
Har pendlat kort sträcka på "lugna bilfria" gator senaste månaden iom nytt jobb och skippat hjälmen med en smula dåligt samvete. Tills nu. Har redan spräckt en mot en skåpbil så det har varit idiotiskt av mig att fuska - skäms på mig!
Image

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by RZ-1 » 21 Sep 2012 15:57

klasolsson wrote:Jag tycker argumentet "jag är så jäkla säker på att cykla/köra bil så jag behöver inte hjälm/säkerhetsbälte" är helt off. Det finns ALLTID någon som är sämre än du på att cykla/köra bil/gå på gatan ... det är vad ANDRA gör som man INTE kan styra över.
Exakt, även om man nu ÄR bäst är man ju aldrig ensam utomhus...
abacaxi wrote:ajaj, skönt att du lever och krya på dig. glöm dock inte att risken för olycka om man cyklar korta sträckor med lite trafik är nära noll så vi kan väl skippa den värsta skrämselpropagandan. självklart tar jag inte hjälm när jag ska handla bananer eller hämta paket på posten, och inte när jag cruisar promenadväg med barnen i cykelvagn heller. och skulle jag vara tvungen skulle jag inte ta cykeln lika ofta, vilket studier visar gäller även majoriteten och det är ju trist. fast jag växte ju upp när cykelhjälm inte fanns och bilarna saknade bälte i baksätet, så för mig är inte hjälm något naturligt utan ett nödvändigt ont. :-)
Sant, men för mig blir det bara lättare att "glömma" hjälm om jag hoppar över den ibland. Cykel är mitt enda alternativ för närtransport.

jalle
Posts: 576
Joined: 03 Jun 2008 23:13
Location: Skeppsholmen

Re: borde inte behöva sägas, fast kanske måste sägas iaf

Post by jalle » 21 Sep 2012 19:33

Gjorde precis en faceplant utan hjälm...
Har ju ALLTID hjälm, men är nu i vårt hus i Mora.
Bilen trasig och tog fruns cykel för att åka in till samhället för att hämta paket. Nästan framme så går styret av och jag dyker i backen. Ödets ironi eftersom jag precis läst tråden...
Fin bula (ser min egen kindknota), lite skrubb, men annars OK.

P.S. Hävde svullnaden med Piggelin och cyklade hem :-)

Post Reply