Höst & Vinter - nya kläder behöves

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Höst & Vinter - nya kläder behöves

Post by kalis » 07 Sep 2012 10:49

Yo,

min gamla Gore Träck's jacka dog i våras och mina Gore Träck's brallor dog tidigare än så. Jag är inte så sugen på nya Gore Träck's grejjer, de funkar väl bra om det typ spöregnar men resten av tiden blir man ju ångkokt!

Vad kan vi uppbringa för andra alternativ, både för rena regndagar och för torrare diton. Det får gärna vara lite prisvärda alternativ och andra mer high-end produkter.

Jag mailat till Polartec för att fråga om de har någon tillverkare som arbetar på cykelkläder i deras übercoola material som ska knäppa Gore Träck på fingrarna (långt utlägg om membran här, http://outsideonline.se/2012/05/14/insa ... -membrane/).

Lite tips på möjligt funkis kläder. Fyll gärna på med era fynd eller funderingar...
Shit, man skulle kunna tro att jag jobbar på Idefixteko men så är inte fallet, har bara handlat en del grejjer där och hittar jämt massa nytt som är jävligt vettigt.
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

moname1
Posts: 46
Joined: 04 Aug 2010 09:08
Location: Stockholm

Re: Höst & Vinter - nya kläder behöves

Post by moname1 » 07 Sep 2012 12:54

kalis wrote:

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Höst & Vinter - nya kläder behöves

Post by Bratt » 07 Sep 2012 13:14

Vet att On-one har bra priser på ull-grejer. Både underställ och tröjor. Annars älskar jag min Swrve jacka. Sjukt när på att köpa en ny till vintern och har du rätt kläder under finns det inget väder den inte klarar. Skadar ju inte att den är anpassad för cykling med lägre rygg och längre armar.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Höst & Vinter - nya kläder behöves

Post by Bratt » 07 Sep 2012 13:22

Arm och benvärmare också för fan!

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Höst & Vinter - nya kläder behöves

Post by K-dregg » 07 Sep 2012 13:33

Plus på idefixteko, har köpt en hel del prylar från dom genom åren både för cykling och fjällvandring och har bara gott att säga, Bra priser och helt ok kvalite..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Höst & Vinter - nya kläder behöves

Post by ravelax » 07 Sep 2012 13:51

Sportpolo under skjortan, och kanske en vindjacka på det, gör jobbet ner till typ +3. Jag har även lyckats cykla i duffel men det är inte optimalt, ska kolla in swrvejackan!

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Höst & Vinter - nya kläder behöves

Post by zeraien » 08 Oct 2012 20:14

Har själv köpt ett par benvärmare (santini) men än så länge är det nästan för varmt för dessa om man pressar lite. Men det blir nog skönt när det blir under 5 grader. Kör med vanliga jogging tajts under ett par endura humvee 3/4 shorts så länge - funkar mkt bra.

Ovanpå midjan kör jag med en craft zero base layer med long sleeve jersey på dan, och har en pearl izumi elite barrier ovanpå det på kvällen.

barrier jackan klarar lätt regn skitbra, man känner sig inte blöt alls och den torkar apfort.

Och det nog bästa plagget är rapha merino hat. Varför undrar ni? jo, för att den täcker över öronen helt och hållet. Utan att ha fula "öronlappar". Helt. Underbart! Jag har inte haft kalla/frusna/onda öron en enda gång sen jag upptäckte denna.

På tal om att handla billigt, så har jag uptäckt nätbutiker i UK. Bland annat har wiggle.co.uk och http://www.probikekit.com, tredz.co.uk m.fl.

Kanske gammal vetskap?
De flesta har gratis (eller billig) frakt, gratis returer och priserna är mellan 25-50% lägre än i butiker här i Stockholm.

Känns ju trist att inte stödja lokala handlare, men det är svårt att motivera att pröjsa 1399 för en softshell *på rea* i en butik, när samma kostar 800 spänn på nätet. Och du får lämna tillbaks den eller byta hur mycket du vill tills skiten passar - helt gratis.

Om skillnaden är en hundralapp, då kanske man kan svälja den, men för 500kr kan man köpa en hel vindjacka till.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Höst & Vinter - nya kläder behöves

Post by Fredde » 08 Oct 2012 20:19

Bra tips!

Jag gillar en vindstopperjacka och sen är det bara att fylla på med underställ under.

Ullväst är underskattat.

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Re: Höst & Vinter - nya kläder behöves

Post by zeraien » 08 Oct 2012 20:25

Fredde wrote:Bra tips!

Jag gillar en vindstopperjacka och sen är det bara att fylla på med underställ under.

Ullväst är underskattat.
Japp, min jersey är typ sportwool (55% ull?), och den är hur skön som helst! man känner av vinden men det blir inte kallt, bara svalt å skönt.
Och sen har man ju en base layer under som nog gör en hel del.

Får se hur låga grader ner man klarar sig innan man måste köra med en soft shell :P

Post Reply