Speedway pix

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Hipshot
Posts: 3
Joined: 08 Nov 2008 21:23
Contact:

Speedway pix

Post by Hipshot » 09 Nov 2008 01:41

Tjo!

Tack för en grymt kul tävling!!! Som gammal triathlet kan jag ju säga att det inte är ofta man har sådan kick i pedalerna, och ett sådant adrenalinflöde. :D

Här finns lite bilder från det hela:

http://egnell.eu/Speedway08/

Bilderna är lite oskarpa, det var svårt att få till det i mörkret.

Pedal Power,

/Pär

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 09 Nov 2008 07:11

Verkar ha varit bra fart och det såg riktigt kul ut.
Fick man ställa upp med vad för cykel som helst bara om den hade frihjul?

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Speedway pix

Post by 48/16 magnus » 09 Nov 2008 09:33

Hipshot wrote:Tjo!

Tack för en grymt kul tävling!!! Som gammal triathlet kan jag ju säga att det inte är ofta man har sådan kick i pedalerna, och ett sådant adrenalinflöde. :D

Här finns lite bilder från det hela:

http://egnell.eu/Speedway08/

Bilderna är lite oskarpa, det var svårt att få till det i mörkret.

Pedal Power,

/Pär

Bra fotat och bra kört Pär!

/M

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 09 Nov 2008 14:29

tackar för bilderna. och tack till arrangörerna för denna kväll!
bra kört pär.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 09 Nov 2008 21:27

Instämmer i hurraropen!
Tack till arrangörerna och alla medtävlande.

Riktigt kul, kul att det var så många som kom och tittade.
bra bilder oxå.

Har lite blåmärken idag :)
sancho wrote:Verkar ha varit bra fart och det såg riktigt kul ut.
Fick man ställa upp med vad för cykel som helst bara om den hade frihjul?
Ja det stämmer, Inga växlar(frihjul), inga bromsar.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 09 Nov 2008 21:39

Av bilderna att dömma tycks jag ändå ha sett en eller två cyklar med bromsar på,
har man kopplat ur vajern då eller?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 10 Nov 2008 20:30

Nämen kolla! Mina sponsorer satsar hårt på mig. Det finns redan produkter att köpa på internet.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 10 Nov 2008 20:33

ArvidSvensson wrote:Nämen kolla! Mina sponsorer satsar hårt på mig. Det finns redan produkter att köpa på internet.
hundtröja? cykelspeedway + paris hilton = osannolikt?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 10 Nov 2008 20:42

ArvidSvensson wrote:Nämen kolla! Mina sponsorer satsar hårt på mig. Det finns redan produkter att köpa på internet.
Man borde slå på ett grillförkläde bara för det :)
Du ser helt speedad ut på bilden.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 10 Nov 2008 20:56

ArvidSvensson wrote:Nämen kolla! Mina sponsorer satsar hårt på mig. Det finns redan produkter att köpa på internet.
Om det funnits stilpoäng på tävlingen hade du fått dom Arvid :wink:

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 10 Nov 2008 21:00

ohm wrote:
ArvidSvensson wrote:Nämen kolla! Mina sponsorer satsar hårt på mig. Det finns redan produkter att köpa på internet.
Man borde slå på ett grillförkläde bara för det :)
Du ser helt speedad ut på bilden.
Någon köpte precis nyss kallingarna och det var inte jag...

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 10 Nov 2008 22:53

ArvidSvensson wrote:
ohm wrote:
ArvidSvensson wrote:Nämen kolla! Mina sponsorer satsar hårt på mig. Det finns redan produkter att köpa på internet.
Man borde slå på ett grillförkläde bara för det :)
Du ser helt speedad ut på bilden.
Någon köpte precis nyss kallingarna och det var inte jag...
Det var inte jag heller. Inte för att jag skulle erkänna det heller, men det var inte jag.
Vilken storlek var det som gick?
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Post by NKDMS » 11 Nov 2008 08:59

sancho wrote:Av bilderna att dömma tycks jag ändå ha sett en eller två cyklar med bromsar på,
har man kopplat ur vajern då eller?
Japp, några av oss hade bromsar på för att ta oss till platsen, sen var det bara att montera av hela rasket eller alt. koppla ur vajern.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 11 Nov 2008 12:44

Det var ju väldigt olika cyklar som var med och tävlade, vad var det vinnande konceptet?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 11 Nov 2008 12:55

sancho wrote:Det var ju väldigt olika cyklar som var med och tävlade, vad var det vinnande konceptet?
Det vinnande konceptet var visst mtb med dämpad gaffel , spd och en triatlet bakom styret.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Nov 2008 12:59

Andye wrote:
sancho wrote:Det var ju väldigt olika cyklar som var med och tävlade, vad var det vinnande konceptet?
Det vinnande konceptet var visst mtb med dämpad gaffel , spd och en triatlet bakom styret.
...plus att det inte fanns några yttre banmarkeringar. Pär körde väldigt långt ut på raksträckorna för att öka radien på svängarna. Hög fart både in och ut ur kurvorna m.a.o.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 11 Nov 2008 13:02

ArvidSvensson wrote:
Andye wrote:
sancho wrote:Det var ju väldigt olika cyklar som var med och tävlade, vad var det vinnande konceptet?
Det vinnande konceptet var visst mtb med dämpad gaffel , spd och en triatlet bakom styret.
...plus att det inte fanns några yttre banmarkeringar. Pär körde väldigt långt ut på raksträckorna för att öka radien på svängarna. Hög fart både in och ut ur kurvorna m.a.o.
Och jag körde liite för långt in i kurvorna och tappade fart oh well , tills nästa
race så får vi skapa ett förbund och börja förbjuda alla cyklar som inte är renodlade speedway cyklar. :D

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 11 Nov 2008 13:45

Om banan är likadan (lika bred) nästa gång ska jag köra med eggbeaters, och köra utan att klicka ur i kurvorna. Då jävlar :)

/M

User avatar
Hipshot
Posts: 3
Joined: 08 Nov 2008 21:23
Contact:

Post by Hipshot » 11 Nov 2008 16:11

Tjo!

Jo, man kanske borde fundera mer på hur banan skall se ut till nästa gång?

Som den var nu så upptäckte jag ganska snabbt att det fanns flera fördelar att cykla mer som en cirkelbana än som den utkonade rektangeln.

Jag slapp clippa ur i kurvorna, vilket gjorde att jag kunde hålla ganska hög fart genom kurvorna, och accelerera rejält ur kurvorna. Generellt sett tror jag att jag tjänade på att vara iclippad, man använder ju fler muskler då.

Sätta ned foten i kurvan gör ju att man förlorar massa energi. Bättre om man kan anända den energin till att flytta sig framåt än att flytta sand.

Genom att skära ganska brant in i kurvorna kom jag innanför den jag ville köra om. Genom att hålla honom utanför mig genom kurvan kunde jag trycka ut honom i slutet av kurvan vilket gjorde att han tappade mer energi. Eftersom han då ville cykla så kort sträcka som möjligt mot nästa kon var han tvingad att göra en ganska skarp sväng vilket man tappar fart i. Samtidigt kunde jag accelerera flackt ut mot mittpunkten.

Sedan hjälpte det kanske en del att jag är i ganska OK form samt har en vinnarskalle skapad av 25 års triathlerande. :twisted:

Om man nu vill att speedwaycyklar (som aldrig har clips?) skall ha en chans måste man nog dels ha yttra banbegränsningar som nämnts ovan. Man kanske också måste se till att man måste hålla en viss kurvradie? Kanske man skall ha 4 koner i varje kurva för att få en tydlig kurvatur? Det fanns ju spray i början, men den täcktes av spray ganska snabbt.

Har man en bana med kurvor åt bara ett håll som vi hade i lördags så är det nog så att man tjänar på att vara iclippad på ytterfoten. Jag tyckte det hjälpte en hel del med accet även i början när jag körde med bara ytterfoten iclippad, och försökte clippa i och ur innerfoten.

En bana med kurvor åt bägge hållen skulle nog ta bort fördelen med clips. Särskilt om den är kort så att man inte riktigt har tid att clippa i och ur.

Samtidigt måste man ju skapa en bana som det går att köra om på. En bana som är väldigt kort med bara kurvor kan man ju tro avgörs i starten, dvs först in i första kurvan vinner. Det är ju inte så kul heller...

Eftersom jag inte bara vann tävlingen utan även äran att arrangera nästa tävling vore det bra med lite åsikter om vad ni tycker vore en bra tävlingsbana!

En annan sak: Det var ju fler än jag som tog bilder. Ngn som lagt upp dem ngnstans?

Simma lugnt,

/P

chrobin

Post by chrobin » 11 Nov 2008 17:15

hhmmm. Flera koner låter perfekt. Då finns det fler att preja in folk i :D

/ ChR

Post Reply