Vart är det mest troligt att kraften går förlorad?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Vart är det mest troligt att kraften går förlorad?

Post by kalis » 04 Sep 2012 18:29

Börjar obönhörligen märka mer och mer att min köra Steamroller inte fått den kärlek den behöver och vill ha! Den blir bara segare och tröttare och det märks nästan skillnad från dag till dag numera.

Har mer eller mindre inte gjort nåt med den sedan 2006, förutom ett nytt Weimann-hjulpar efter att 48x16-Magnus t-bonade mitt gamla bakhjul på cykelpolon 2007 typ ;-)

Vart är det mest troligt att kraften går förlorad mellan mina spinkiga ben och gatan? Flexiga hjul, trött ram, kedja som en gummisnodd eller är det bara så att mina ben blir svagare och snart tynar bort?

Har känt efter lite och hjulen är inte märkbart slappa i ekrarna eller direkt jätteskeva, kedjan är en vanlig SRAM PC-*nånting* som kanske inte är den absolut biffigaste men ändå hyfsad

/* Kalis */
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Vart är det mest troligt att kraften går förlorad?

Post by Naugas » 04 Sep 2012 19:33

"2006" gör att jag skulle tro att kedja+drev inte är dumt att byta. Kolla hur vevlager och hjullager snurrar också.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Vart är det mest troligt att kraften går förlorad?

Post by merkur » 05 Sep 2012 23:46

Lagrena i hjulen, helt klart, mina slemmar igen på ett år och ibland snabbare, har iofs konmutter-modellen.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vart är det mest troligt att kraften går förlorad?

Post by kalis » 09 Sep 2012 17:27

Hehe,

första mini-mecket (ja, ni har ju redan förstått att jag är ganska lat av mig ;-) blev att byta pedaler. Kastade på ett par nya äggvispar som jag hade liggandes i en låda och jävlar vilken skillad det blev!

De gamla pedalerna snurrade visserligen runt sin egen axel utan större märkbart motstånd när man snurrade med händerna, men jag insåg när jag gjorde lite närmare undersökningar att de flexade nåt överjävligt när man lade lite tyngd på och därmed blev de trögtrampade. Jag känner stor skillnad redan nu men det finns mycket kvar att mecka. Jag inser att jag måste ta i med hårdhandskarna och smutsa ner mig lite.

Nästa helg dras vevar av, lager i naven ska ses över osv osv!

Så kolla så att inte era pedaler flexar några cm i höjdled i axeln när ni lägger tyngd/kraft på dem, det är säkert inte bra för något ;-)


/* kalis */
.:: Infixiecated ::. твёрдыйступица велосипедист

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Vart är det mest troligt att kraften går förlorad?

Post by abacaxi » 10 Sep 2012 05:36

kalis wrote:flexade
tänkte säga det, flex och glapp tar helt klart mer kraft i alla fall upplevd sådan än tröghet i roterande delar. tycker lager ska kärva rätt ordentligt innan de ger märkbart broms på rullet. tar man bara isär en cykel och sätter ihop den igen brukar den bli dubbelt så snabb. jo, byt däck också. magic.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply