Såld

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Jag tror att jag gjorde ett misstag?

Post by Huliganen » 04 Sep 2012 15:21

Ronny wrote:Den ramen verkar vara bedrövlig stor till dig. Sen verkar du sitta illa med sadeln tiltad framåt och du behöver kanske råd/hjälp att sitta rätt först. Troligen sitter du för högt vilket är vanligt bland fixieåkare än att sitta för lågt. Vore då sadeln justerad korrekt vågrätt skulle ramen se än större ut (mindre sadelstolpe).
Blott tråkigt och obekvämt med för stora ramar.
Ronny, vill du utveckla det där med att fixieåkare ofta sitter för högt? Tycker också att folk som kör fixed tenderar sitta så högt att de får sträcka sig ner till pedalerna och höftjucka för att inte lås ut knäleden.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

SirUlrich
Posts: 259
Joined: 03 Aug 2011 16:54
Location: Stockholm - västerort

Jag tror att jag gjorde ett misstag?

Post by SirUlrich » 04 Sep 2012 16:56

Ronny wrote:Sen hade inte varken 70 eller 80-tals ramar idiothöga styrör som gör ramen än mer ¨bekväm¨ att cykla på.
Konceptet bakom den här ramen är inte ha en för stor men sen kan man göra diverse feltolkningar så allt blir bra för alla.
Jag tycker om dig Ronny! Någon som säger när fel är fel och inte bara säger det som folk vill höra, precis som 80/90-talister vant sig vid att göra. Sen att du är sjukligt sakkunnig är än mer imponerande.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Jag tror att jag gjorde ett misstag?

Post by Naugas » 04 Sep 2012 20:09

Nå, jag menar mest att man liksom inte kan visa en bild på sina skor och fråga om det är rätt storlek och om de är sköna.

Vad gäller cyklar och sittställning måste man först veta vad man vill åt och vad ens förutsättningar är, endast efter det kan man börja se på viktfördelning, styrets placering och vinkel på överkroppen. En och samma ram kan man cykla på med en otrolig variation i sittställningen, och allt är lika rätt, det beror bara på ens egna kriterier vad som funkar bäst.

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Jag tror att jag gjorde ett misstag?

Post by frank.h » 05 Sep 2012 07:48

olebole wrote:
frank.h wrote:
olebole wrote:
frank.h wrote:Bry dig inte om "slam that styrstam" och skit. Jag har själv två liiiiite för stora ramar. Trivs som fisken i vattnet med dem. Och har själv valt att cykla på något för stora. Så länge du trivs på cykeln är det bara å kö!!

Ps. Sälj den inte. Hur fin som helst!
Om det är någon gång man ska slamma en styrstam så är det väl när ramen är för stor ;)
Sjukt att ni inte tröttnar på alla löjliga kommentarer.. Du vet mycket väl vad jag menar. Och att då ta upp onödigt utrymme känns förlegat.

Man behöver inte ta allt på blodigt allvar heller.
Faktum kvarstår dock att det finns en anledning till varför man bör skaffa en cykel som passar användarens lekamen och tilltänkta användningsområde. Att man ska behålla en cykel som är för stor bara för att den är fin är ren dårskap.
Vad bra! Då är det bara för dig att hålla käften nästa gång då?! Om du nu inte vill komma med någon konstruktivt till killen som startade tråden.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Jag tror att jag gjorde ett misstag?

Post by Ronny » 05 Sep 2012 08:31

Huliganen wrote:
Ronny wrote:Den ramen verkar vara bedrövlig stor till dig. Sen verkar du sitta illa med sadeln tiltad framåt och du behöver kanske råd/hjälp att sitta rätt först. Troligen sitter du för högt vilket är vanligt bland fixieåkare än att sitta för lågt. Vore då sadeln justerad korrekt vågrätt skulle ramen se än större ut (mindre sadelstolpe).
Blott tråkigt och obekvämt med för stora ramar.
Ronny, vill du utveckla det där med att fixieåkare ofta sitter för högt? Tycker också att folk som kör fixed tenderar sitta så högt att de får sträcka sig ner till pedalerna och höftjucka för att inte lås ut knäleden.
Som du själv beskriver bra så är det det man ser. Främsta orsaken är nog att man vill hålla hög kadens och med det tenderar många att dra sig framåt på sadeln och vinkla fötterna med tåspetsen nedåt. De tycker säkert att det känns bekvämt för benen när musklerna inte jobbar som de ska med inget rundtramp. Det blir snarast en sparkrörelse i benen och inte en cirkulär rörelse. En liknande teknik förekommer bland triathleter och inom modern tempocykling fast man sitter inte för högt men högre än på säg en linjecykel. Många cyklister varierar sitthöjd och position beroende på disciplin men då är det tränade cyklister som vet vad dem gör. Sen det där med hög kadens och att sitta långt fram på sadeln är något som inte är nödvändigt om man har rätt teknik samt tränar cykling rätt. Man kan bibehålla samma position och variera kadensen (utan balettfot). Kolla även in hur många gör som sitter för lågt, de placerar pedalaxeln rakt under hålfoten blott för att få sträcka på benen och göra det lite mer bekvämt i den obekväma positionen. Att sitta för högt förekommer även ofta hos många svettos mer än sitta för lågt och det hela beor på säkert ¨modern riding position¨ där man tittar sig blind på något proffs och lyssnar på någon cykeltillverkares teorier om ¨riding position¨.
Мясо это убийство

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Jag tror att jag gjorde ett misstag?

Post by olebole » 05 Sep 2012 08:54

frank.h wrote:
olebole wrote:
frank.h wrote:
olebole wrote:
frank.h wrote:Bry dig inte om "slam that styrstam" och skit. Jag har själv två liiiiite för stora ramar. Trivs som fisken i vattnet med dem. Och har själv valt att cykla på något för stora. Så länge du trivs på cykeln är det bara å kö!!

Ps. Sälj den inte. Hur fin som helst!
Om det är någon gång man ska slamma en styrstam så är det väl när ramen är för stor ;)
Sjukt att ni inte tröttnar på alla löjliga kommentarer.. Du vet mycket väl vad jag menar. Och att då ta upp onödigt utrymme känns förlegat.

Man behöver inte ta allt på blodigt allvar heller.
Faktum kvarstår dock att det finns en anledning till varför man bör skaffa en cykel som passar användarens lekamen och tilltänkta användningsområde. Att man ska behålla en cykel som är för stor bara för att den är fin är ren dårskap.
Vad bra! Då är det bara för dig att hålla käften nästa gång då?! Om du nu inte vill komma med någon konstruktivt till killen som startade tråden.
Det var det jag precis gjorde?

Lugna ner dig lite. Jag försökte understryka skämtsamheten i mitt första inlägg med en smiley och sedan fortsatte detta med min kommentar om blodigt allvar. Men ibland kan budskapet ändå försvinna och jag är ledsen att du verkar tagit min allmänna åsikt som ett personligt påhopp.
:)

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Jag tror att jag gjorde ett misstag?

Post by pjocke » 05 Sep 2012 10:25

Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Jag tror att jag gjorde ett misstag?

Post by Fredde » 05 Sep 2012 10:39

Lägg en timme på att mäta och lägg in dina värden i denna bike-fit-mojängen: http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO

Så kommer du få ett hum cykeln passar dej, ungefär passar dej eller inte alls passar dej.

Lycka till!

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Jag tror att jag gjorde ett misstag?

Post by frank.h » 06 Sep 2012 08:36

pjocke wrote:Image
Haha!! Ledsen, men jag orkar inte ödsla tid på skitsnack.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

Post Reply