Ramstorlek, custom made

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Ramstorlek, custom made

Post by nicklas1210 » 21 Aug 2012 23:45

Jag vet att det skrivits 100 gånger tidigare om benlängd/kroppslängd kontra ramstorlek men nu har jag fått så många olika bud från diverse källor att jag tänker att det är bäst att fråga här också. Hoppas ni har överseende med det! :)

Jag är 180cm lång och har en benlängd på 87cm (utan skor).

I de flesta kalkylatorerna på nätet kommer man med dessa mått framtill en ramstorlek på 56-58cm (seat tube). Det som dessa inte tar hänsyn till är min oproportionerligt långa benlängd i förhållande till kroppslängden.

Knappar man in ovanstående mått och fler därtill i Competetive Cyclists sizing calculator kommer den fram till följande:
Image
Stämmer helt ok tycker jag, jag kör med toptube 54,5cm på en av mina cyklar och 56cm på en annan vilket känns ok (jag har förstått att top tube måttet generellt sett är viktigare än seat tube måttet?).

Nu tänkte jag slå till på en skräddarsydd ram och har då möjlighet att fritt välja mått på seat respektive top tube. Jag mailade ramtillverkaren och undrade om de kunde tipsa om storlek baserat på mina 180cm i längd och 87cm i benlängd varpå de föreslog en ram med 53cm i seat tube och 52cm i top tube. Känns inte detta som en för liten ram och varför föreslår de något så avvikande från det man kan räkna sig fram till på egen hand via diverse formler och nätkalkylatorer?!

Vilket/vilka mått går ni på när ni väljer storlek och hur tycker ni att jag ska beakta min (i förhållande till kroppslängd) oproportionerligt långa benlängd?

Bör jag gå till en vettig LBS och be dem mäta upp mig, känns trist i och med att jag inte ska köpa en cykel hos dem - kanske betalar man en slant?

Nu blev detta jävligt långt inlägg men jag är tacksam för svar från er som orkar läsa hela :D

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by Gustav » 22 Aug 2012 00:00

Det verkar mycket märkligt att de föreslår 52/53 till någon som är 180 cm.

Jag tycker alla gånger du ska göra en bike fit hos en seriös LBS, det kostar väl några öre men då förväntar de sig inte att du ska köpa något.

Vad är det för slags ram du ska köpa och vad ska du använda den till? Är det en banram blir det ju lite missvisande med lvg-setup på bajkfitten och det är nog få i Sverige som har kunskap om bancykelgeometri (obs: fördom). Gata eller bana eller väg? Lek eller seriös träning? Generellt så är det ju bra att ha provat ett och annat och har några hundra tusen mil i sadeln innan man bestämmer sig för en geometri på ett grymt customprojekt (som jag tror det kommer bli!). Erfarenhet + bike fit + rambyggarens rekommendationer (kanske inte i det här fallet?) = game.
Image

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by laban » 22 Aug 2012 00:35

Det är inte särskilt avvikande och konstigt igentligen tror jag.

Du använder kalkylatorer som avser racercyklar. Den ena kommer fram till att du bör ha ca 56-58 i storlek. Vilket skulle innebära att denna ram har ca 55-57 i topprör om man generaliserar lite(där kommer de flesta cyklarna ligga i storlek 56-58).

Sen använder du en kalkylator för racer igen men som tar hänsyn till din relativt långa benlängd (och då troligen relativt korta överkropp) som då föreslår en lite kortare ram (toppröret) ca 54-56cm

Sedan föreslår din rambyggare som jag antar pratar om en trackhoj att du ska ha ca 52-53 i topprör. Trackhojar har generellt sätt mkt brantare sadelrörsvinkel vilket ungefär motsvarar 1cm skillnad per 1grad förändring i vinkel. Racer har om vi generaliserar igen ca 73graders sadelrörsvinkel och en trackram 75g. Detta innebär att en ram som har 75g sadelrörsvinkel och ett topprör på 52-53 motsvarar en ram med 54-55 som har 73g sadelrörsvinkel.

Detta beror på att man alltid utgår ifrån att man vill sitta lika långt bakom vevpartiscentrum och med en brantare vinkel så kommer du inte lika långt bak och behöver således flytta tillbaks sadeln lr köpa en sadelstolpe med mer setback för att sitta på samma possition som om vinkeln varit mindre brant. Som sagt ungefär 1cm per grad kan man ränka med.

Så de olika resultatet är kanske inte så olika som man kunnat tro. Om dessa mått sedan passar dig tänker jag inte försöka reda ut då detta är så personligt iaf. Men en bra referens är det nog säkert.

Känns ju iaf som att custom geo är ngt som skulle passa dig bra. En grej som kan vara värt att tänka på är om du har långa ben och lite kortare överkropp eventuellt oxå behöver lite längre headtube (och då kanske även sadelrör för estetikens skull) än om benen varit kortare. Du sitter ju lite högra än de flesta med din längd i teorin iaf.

Hittade en bra bildförklaring då detta kan vara lite svårt att se/förstå när man bara läser text.

http://www.biketinker.com/2011/bike-res ... tionships/
Last edited by laban on 22 Aug 2012 00:56, edited 1 time in total.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Ramstorlek, custom made

Post by abacaxi » 22 Aug 2012 00:54

jag har använt samma kalkylator och jag tycker den räknar ut storleken rätt och sadel-styre förvånansvärt rätt, resten är som sagt väldigt geometriberoende. deras setback är väldigt komfortinriktad också, man vill nog oftast ha lite mindre på en trackhoj.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ramstorlek, custom made

Post by Ronny » 22 Aug 2012 07:29

Competetive Cyclists sizing calculator är bra och kan användas som riktlinje.
Att du ska ha en ram som är 53x52 är befängt. Själv har jag samma problem med långa ben tilll ringa längd 86cm ben och knappt 175cm som främst ställer till det att styrrörets längd blir för långt/högt på en del modeller och att jag inte får ner överkroppen tillräckligt lågt.
På klassiska retrostålracer kör jag helst 56cm-57cm med ca:56cm topprör. Finns stora variationer inom lvg och banramar sen modern geometri eller nytt men vad är det för typ av ram du ska beställa?
Мясо это убийство

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by nicklas1210 » 22 Aug 2012 10:29

Tack för värdefull input...
Hade tänkt att beställa en Low Pursuit http://lowbicycles.com/Low_Bicycles/specs.html
Kan det vara värt att göra en Body Geometry-fit på Cykloteket (inte bara för detta köp, kommer med all sannolikhet köpa lvg framöver också)?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ramstorlek, custom made

Post by Ronny » 22 Aug 2012 12:08

Nu klarnade det för nu ska du inte följa lvg måtten. Dessa kompakta ramar för kompakt körställning ska man gå ner i storlek på. Sadelstolpsröret förlängning ger ett missvisande mått c-c om de blir jämförda med mer traditionella ramar.
Personligen skulle jag välja 53cm eller 54cm ram. Hela konceptet är kompakt cykel med kompakt körställning där man vinklar armarna mer och viker ner sig mer med en mer framåtskjuten position. Hela geometrin visar det.
Мясо это убийство

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by nicklas1210 » 22 Aug 2012 13:23

Tack Ronny!

Det är ju givetvis logiskt. Tror kanske jag nöjer mig med 54x53 så behöver jag inte ligga i superkompakt fartställning hela tiden :D

/ N

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by laban » 22 Aug 2012 18:37

Tänk på headtuben! Du kommer ha MKT drop till styret om du inte ser till att den kommer högre än vad den gör på en 54 i den där geometritabellen. Fast det kanske du vill ha?

Ca 2.5 cm midre bb drop på den än en racer och endast 12cm headtube. Motsvarar alltså 9.5 cm headtube på en vanlig racer. För ngn som sitter relativt högt vilket du nog gör med din benlängd kan det bli lite väl brant. Fråga tillverkaren vad de tycker, skulle iaf jag gjort.

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by nicklas1210 » 22 Aug 2012 21:19

laban wrote:Tänk på headtuben! Du kommer ha MKT drop till styret om du inte ser till att den kommer högre än vad den gör på en 54 i den där geometritabellen. Fast det kanske du vill ha?

Ca 2.5 cm midre bb drop på den än en racer och endast 12cm headtube. Motsvarar alltså 9.5 cm headtube på en vanlig racer. För ngn som sitter relativt högt vilket du nog gör med din benlängd kan det bli lite väl brant. Fråga tillverkaren vad de tycker, skulle iaf jag gjort.
Nja, jag vill ju inte ha något extremt drop till styret, kommer inte bara köra tempolopp :D

Vad hade du kört för storlek givet mina mått?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Ramstorlek, custom made

Post by abacaxi » 22 Aug 2012 21:42

nicklas1210 wrote:jag vill ju inte ha något extremt drop till styret
är inte det poängen med pursuitgeometri? varför vill du ha en sån cykel om du inte vill "ligga i superkompakt fartställning"?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by nicklas1210 » 22 Aug 2012 22:00

abacaxi wrote:
nicklas1210 wrote:jag vill ju inte ha något extremt drop till styret
är inte det poängen med pursuitgeometri? varför vill du ha en sån cykel om du inte vill "ligga i superkompakt fartställning"?
Jag hajar poängen med ramgeometrin - givetvis är huvudsyftet med ramen att få en snabb cykel, men om man genom att gå upp 1cm i ramstorlek kan bredda användningsområdet något så är det för min del värt att åtminstone överväga.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Ramstorlek, custom made

Post by abacaxi » 22 Aug 2012 23:22

gissar att du tänker på det esteiska men är det så snyggt med en för stor pursuit då? sätt på riser om ryggen inte pallar, köp inte för stort. 54 är nog ingen fara men skaffar du en 58 för att slippa ont i ryggen är det fail.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Ramstorlek, custom made

Post by Ronny » 23 Aug 2012 07:41

Man kör med en sådan här typ av stam.
Image
Мясо это убийство

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by nicklas1210 » 23 Aug 2012 11:11

Efter all er input och efter att jag räknat lite själv på geometrin har jag kommit fram till att det nog är rätt med 53 sadelrör och 52 topprör precis som Low själva föreslog... Det lät helt galet från början men känns nu fullt logiskt!

Tack för alla värdefulla synpunkter :D

Återkommer om 8 månader (väntetiden för en ram från Low) när bygget är klart med bilder etc.

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Ramstorlek, custom made

Post by JA-hatten » 23 Aug 2012 11:30

^kudos at begive sig ud i custom fit projekt fra SF med 8 måneders ventetid, respekt! - men det bliver SÅ FEDT at se en LOW// til ugdss2013!! :P

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by rallykalle » 01 Jul 2013 14:08

Jag kapar den här tråden då det sista som behövs är ännu en tråd om ramstorlek.

Har löst funderat på att köpa mig en modern racer, men blir rätt rådvill om storlekar. Jag är 180 cm, måttet på benen är ca 89 cm. Min stålracer är 56 cc och 57 tt och jag sitter bra på den.

För att få lite vägledning matade jag in mina mått hos competitivecyclist.com. Får då förslagen med ett cc-mått på runt 58 och ett tt-mått på 55.5. För skoj skull kolla det jag även in lite ramar på BMC, med resultatet att cc-måttet gav typ en 57:a, och tt en 53:a.

Så vad skiljer en modern ram från en gammal stålram vad gäller sittposition och storlek?
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Ramstorlek, custom made

Post by Lars Grov » 02 Jul 2013 19:47

Blev det någon beställning från Low, eller?
Lick my decals off, baby

Post Reply