Ofrivilliga orala provokationer

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Ofrivilliga orala provokationer

Post by abacaxi » 15 Aug 2012 17:17

Varför blir folk så arga om man kommunicerar oralt i trafiken? En stor fördel med att cykla är ju att man kan säga ursäkta, förlåt, jag kommer till vänster, akta, osv, men gör man det blir såväl andra cyklister som gående ofta arga. Varför? Säger man att man kör om till vänster till en annan cyklist är den vanligaste reaktionen inte att de lyfter på hatten och håller höger utan att de argt skriker "ta det lite lugnt" eller "har du ingen ringklocka" (som om ringklockor kan kommunicera mer än pling pling, ska man köra morse eller?). Idag körde jag förbi två söderproggbrudar som säkert läser feministisk litteratur till frukost men som ändå kontrade med "suck, killar" när jag sa "kommer mellan er med vagn". Vad är grejen? Prat är ju skitbra i min bok, fast jag har ju både mundiarre och lyssningsbehov så jag kanse har fel? Hålla käften, ringa på klockan, och krocka lite då och då är grejen?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by svennelainen » 15 Aug 2012 17:50

abacaxi wrote:... Idag körde jag förbi två söderproggbrudar som säkert läser feministisk litteratur till frukost ...
mmm, inget fångar ens intresse för en händelse som en härlig inbakning i ad hominem-argument baserade på fördomar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by abacaxi » 15 Aug 2012 18:08

svennelainen wrote:inget fångar ens intresse för en händelse som en härlig inbakning i ad hominem-argument baserade på fördomar.
Du utgår alltså inte från att proggbrudar på söder är feminister?!? Om de inte är det borde de vara det. Och det var cp av dem att skrika "suck, killar" oavsett vilket.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by svennelainen » 15 Aug 2012 18:12

abacaxi wrote:
svennelainen wrote:inget fångar ens intresse för en händelse som en härlig inbakning i ad hominem-argument baserade på fördomar.
Du utgår alltså inte från att proggbrudar på söder är feminister?!? Om de inte är det borde de vara det. Och det var cp av dem att skrika "suck, killar" oavsett vilket.
Jag utgår inte från någonting (förutom att Vino är ett rövhål). Det var bara lite roligt att ge tillbaka lite med samma kommentar. Proggbrudar på Söder är inte feminister. De jobbar på reklambyrå. ;)

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by Indurain » 15 Aug 2012 18:35

Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by ravelax » 15 Aug 2012 18:49

Det är väl det att folk inte gillar att bli påminda om att de är i vägen/gör fel. Vilket är ett stort problem.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by K-dregg » 15 Aug 2012 19:05

"Proggbrudar på Söder är inte feminister. De jobbar på reklambyrå."

Det ena utesluter väl inte det andra? :D

Jag har nästa gett upp alla försök till kommunikation med fotgängare.. Hur jag än gör blir det bara fel.. :(
Plingar man på barnvagnsdamerna på cykelbanan stannar dom omedelbart upp, börjar vagga åt sidorna medans dom sprider ut barn, barnvagnar och hundar i koppel över hela vägen så att all trafik blir omöjlig. Plingar man inte utan försöker sig på nåt i still med "Ursäkta, hej, hallå.." så får ofelbart "HALLÅVARFÖRHARDUINGENRINGKLOCKA" efter sig..

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by Orwar » 15 Aug 2012 19:43

Det problemet har vi inte här i stan, man drar bara en snabb ordvits och vips blir man vänligt framsläppt.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by Håkan » 15 Aug 2012 20:09

Det är därför jag mestadels använder körbanan och inte cykelbanan. På cykelbanan är det ofta svårt att komma fram...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by abacaxi » 15 Aug 2012 20:10

ravelax wrote:Det är väl det att folk inte gillar att bli påminda om att de är i vägen/gör fel
Bra poäng men även folk som inte gjort något fel utan bara behöver veta att någon tänker köra om blir ju arga. Är det kanske för att de tror att jag tycker de gjort fel, och det är ju ännu värre för det har de ju minsann inte? Jag trodde ett tag att de eventuellt på goda grunder är livrädda för oss som cyklar snabbt men tyvärr är det ju ingen skillnad om händelsen sker i 3 km/h i götgatsbacken. Kan det vara så enkelt som att det är kränktkulturen som blivit så innihelvete stark att folk helt enkelt anser att de ska ge sitt tillstånd innan någon får tilltala dem?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by svennelainen » 15 Aug 2012 20:11

Orwar wrote:Det problemet har vi inte här i stan, man drar bara en snabb ordvits och vips blir man vänligt framsläppt.
Kör man med samma ordvits varje gång eller finns det risk att man blir påkommen som enformig? Vad händer om de kontrar? Jag menar, det blir ju ett jefla tuggande om man råkar skämta sig förbi Peter Apelgren till exempel. Då kommer man ju föfan aldrig hem!

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by atomlab » 15 Aug 2012 20:21

Image
Image

blaskkaffe
Posts: 59
Joined: 08 Jun 2012 01:03
Location: Uppsala

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by blaskkaffe » 16 Aug 2012 07:07

Jag har märkt samma sak, säger man något så blir folk arga så jag har börjat säga "pling pling" vilket är galet effektivt, nästan mer effektivt än ringklocka

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by abacaxi » 16 Aug 2012 07:09

blaskkaffe wrote:jag har börjat säga "pling pling"
haha samma här. Mycket märkligt egentligen men det kanske låter så fånigt att man inte kan utgöra en provokation.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by peteholmberg » 16 Aug 2012 08:51

I egenskap av ex-norrnorrlänning så tilltalar jag helst inte främmande människor om inte jorden håller på att gå under. Så jag trampar upp så jag ligger en decimeter bakom och väntar tills de upptäcker att jag är där, sen flinar jag lite åt deras generade ansikte och åker vidare.

Eller åker ner på körbanan, bilister har ju i alla fall lite uppmärksamhet på världen runt omkring sig (minus taxibilar då förstås).

blaskkaffe
Posts: 59
Joined: 08 Jun 2012 01:03
Location: Uppsala

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by blaskkaffe » 16 Aug 2012 10:12

Jag har funderat på att skaffa mig en visselpipa att använda mot folk som cyklar i bredd i gångfart med några gåendes brevid. Pling pling hjälper inte alltid i såna situationer

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by RZ-1 » 16 Aug 2012 10:29

Ibland kan jag önska mig tornermundering och en enkel fanfar på trumpet.

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by Senior herb » 16 Aug 2012 10:31

Jag tror på det där med kränktkulturen. Folk ska ha så in i helvete rätt hela tiden. Såg en gubbe i 50-års åldern som cyklade rakt ut i en korsning mot rött (Folkungag-Renstj) så bilarna fick tvärnita och tutade. Bad gubben om ursäkt? Nej han räckte Fuck You.

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by Huliganen » 16 Aug 2012 10:34

Jag tror på att använda visselpipa. :o
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Ofrivilliga orala provokationer

Post by peteholmberg » 16 Aug 2012 10:35

blaskkaffe wrote:Jag har funderat på att skaffa mig en visselpipa att använda mot folk som cyklar i bredd i gångfart med några gåendes brevid. Pling pling hjälper inte alltid i såna situationer


?

Post Reply