Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by svennelainen » 28 Jul 2012 23:35

Mycket mer än så ska han inte ha. Den jävla kuksugaren.

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by Batman » 28 Jul 2012 23:43

+1 :mrgreen:
WarHeadCouriers

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by acke » 29 Jul 2012 09:02

haha sjukt bittert det låter... Går du omkring och är sur på alla som gjort något fel "gentemot dig" för fem-sex år sedan?

Jag tyckte det var grymt att Vino vann och att sky åkte på däng.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by d'epoca » 29 Jul 2012 10:18

Det var tävling. Intressant när det inte blir som förväntat.
Yesterday's Technology Today

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by svennelainen » 29 Jul 2012 12:40

acke wrote:haha sjukt bittert det låter... Går du omkring och är sur på alla som gjort något fel "gentemot dig" för fem-sex år sedan?

Jag tyckte det var grymt att Vino vann och att sky åkte på däng.
Du känner till hans historik?
Det är såna som han som har gjort att vi aldrig kommer att få se varken Girot eller Touren på svensk TV.

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by Xorgproirl » 29 Jul 2012 13:45

Ingen fan av Vino men jag gillar att England fick stryk :) Hade mina förhoppningar på Sagan men icke sa nicke.
West Coast Ridaz #babfcgfta

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by acke » 29 Jul 2012 14:31

Det håller jag inte alls med om.

Doping finns/fanns i samma eller större utsträckning i flera andra sporter som visas till leda på TV. Hade allmänhetens intresse varit större för cykelsporten hade det nog visats mer.
I Norge och Danmark är det hur mycket som helst i tv och tidningar doping till trots...

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by svennelainen » 29 Jul 2012 15:41

acke wrote:Det håller jag inte alls med om.

Doping finns/fanns i samma eller större utsträckning i flera andra sporter som visas till leda på TV. Hade allmänhetens intresse varit större för cykelsporten hade det nog visats mer.
I Norge och Danmark är det hur mycket som helst i tv och tidningar doping till trots...
Vad håller du inte med om? Du vet alltså inte varför det _inte_ har visats cykling på SVT under åratal. Det är inte direkt en hemlighet att SVT-sporten har bojkottat all typ av cykling för att de anser att de "inte vill visa en så smutsig sport" och det var inte längesen det bajsades rätt hårt på cykling generellt i morgonsoffan. Lyckligtvis är farbror Albert inte kvar så vi kan bara hoppas att hans avfärgning släpper så småningom. Att exempelvis idrott och skidåkning har visats trots dopning gång på gång gör det bara mer anmärkningsvärt.
Norge och Danmark har dessutom inte ett skit med svensk TV att göra, så det är helt irrelevant vad de sänder.

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by acke » 29 Jul 2012 16:10

Eftersom andra sporter med dopinghistoria visas men inte cykling borde det ju vara intresset som brister. Liknelsen med grannländerna, och alla andra länder som visar cykling på tv, blir ju då ganska relevant.

Att det kastas skit på cykling håller jag med om men det är ju inte ofta direkt, de flesta bryr sig inte om cykling alls är min slutsats.

Nu visas det ju dessutom cykel på svt igår och idag så bojkott är det ju inte. Sen att det var kass produktion och dålig kommentering lär ju inte öka intresset.


User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by svennelainen » 29 Jul 2012 17:09

acke wrote:Eftersom andra sporter med dopinghistoria visas men inte cykling borde det ju vara intresset som brister. Liknelsen med grannländerna, och alla andra länder som visar cykling på tv, blir ju då ganska relevant.
Men, är du bara dålig på att läsa eller vill du inte förstå vad jag skriver? SVT har ÖPPET bojkottat cykling. Vad är det som inte är tydligt nog för att du ska ge dig?

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by acke » 29 Jul 2012 18:01

Kul att du blir så sur hehe.

Jag tycker ju att jag har rätt fortfarande och tror inte att de hade bojkottat tidigare om det funnits ett intresse bland folk så jag behöver inte ge mig.

Igentligen bryr jag mig inte så mycket om denna diskussion jag mest bara stör mig lite på hur griniga och bittra folk verkar i dessa situationer. Jag tror dock inte direkt att jag kan ändra på din åsikt eller ditt humör genom att skriva något här så jag kan bara önska dig ett förhoppningsvis trevligt liv.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by svennelainen » 29 Jul 2012 23:12

acke wrote:Kul att du blir så sur hehe.

Jag tycker ju att jag har rätt fortfarande och tror inte att de hade bojkottat tidigare om det funnits ett intresse bland folk så jag behöver inte ge mig.

Igentligen bryr jag mig inte så mycket om denna diskussion jag mest bara stör mig lite på hur griniga och bittra folk verkar i dessa situationer. Jag tror dock inte direkt att jag kan ändra på din åsikt eller ditt humör genom att skriva något här så jag kan bara önska dig ett förhoppningsvis trevligt liv.
Är du helt rökt eller?

jackuess
Posts: 2
Joined: 09 Aug 2010 17:17
Location: Västerås

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by jackuess » 29 Jul 2012 23:18

Sände inte SVT cykel-VM i fjol?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by Jonatan F » 30 Jul 2012 10:25

Så underbart med folk som faktiskt lyssnar till vad motparten säger...

:) :( :o :evil: :evil: :twisted: :roll: :? :oops:
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by svennelainen » 30 Jul 2012 11:26

Jonatan F wrote:Så underbart med folk som faktiskt lyssnar till vad motparten säger...

:) :( :o :evil: :evil: :twisted: :roll: :? :oops:
Som?

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by d'epoca » 30 Jul 2012 16:49

Public service kan inte bojkotta hur som helst. Ange källa, dokument osv.

Att någon programledare vädrar sina åsikter är en sak, men vad säger "sportchefen" osv.

Jag ställer mig till skaran som tror att det beror på ett allmänt lägre intresse för sporten i Sverige. Ex. av alla jag träffat under min uppväxt har enbart en person tävlingscyklat.
Jämfört mot Italien där cykling är betydligt populärare, ungefär som deras version av längdskidåkning. Har läst att i Italien kommer fotboll först och därefter cykling.
Yesterday's Technology Today

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by ArvidSvensson » 30 Jul 2012 17:02

Är man sportchef på public service bestämmer man vad som går hem i stugorna. Typ.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by svennelainen » 30 Jul 2012 19:45

d'epoca wrote:Public service kan inte bojkotta hur som helst. Ange källa, dokument osv.
...
Jaså inte? Det kan du ge dig på att de kan. Tyvärr är det nog Arvid som har mest rätt hittills i den frågan.

Okej, eftersom det alltmer verkar som att de flesta på det här forumet faktiskt inte har hållit på med cykling och kanske till och med reggade sig här när de köpte sin första balla fixie. Så kan jag ge er en liten repris på de senaste 20 åren, cykling och SVT-sporten.

Ingenting.

Så, förstod ni inte vad jag menade så läs ordet om igen tills det sjunker in.
Det är liksom inte någon hemlighet att SVT-sporten väldigt länge har varit kritiska till cykling och därför inte visat det. Det har gått några enstaka cykellopp de senaste två, tre åren. Och gissa vem som slutade som sportchef innan det hände? Just det, Svanis.
(BTW, det kan fan omöjligen finnas så oerhört många fler innebandyspelare än cyklister i Sverige)

Jag har följt Tour de France sedan slutet av 80-talet. Hur många minuters TV-tid har touren fått i svensk TV sedan dess? Inte många. Hur många gånger har det varit inslag när en cyklist har åkt fast för dopning? Varje gång. Varför bara visa dopningsnyheter och inget annat? Jo, för att exempelvis Svanis själv sa i en intervju en gång i tiden att så länge han var sportchef så skulle inte cykling visas på SVT. Kommer inte ihåg men jag tror att det var i radio, eller kanske var det så illa att det var i TV.

Enligt Svanbergs egen krönika en gång under 2005 sågades cykling rätt hårt och skulle inte visas i SVT. Tyvärr finns den inte kvar men en referens till det finns i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/28 ... msg-284505
Alltså, enligt veckans Svanberg på weben så är det ju uppenbart att SVT är totalt ointresserade av cykling och att dom inte anser sig ha något ansvar att bevaka det.

Här finns dock ett utdrag från en gammal SVT-chatt där Svanis mycket riktigt petar in ett dopningsskäl till:
http://81.92.65.176/svtchatt1/
Sen har vi några andra godbitar;
http://glenndahl.blogspot.se/2009/04/fy ... ister.html
http://glenndahl.blogspot.se/2009/02/ar ... oping.html
http://happymtb.org/forum/read.php/1/673276/page=1

Och är det någon som är tillräckligt gammal för att komma ihåg Postgirot Open? Det var inte direkt massiv bevakning de sista 5-6 åren...

Så, era fjortisar, är det referenser nog eller ska jag be filmarkivet leta upp TV-klipp också?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tveksamt, men grattis då Vinokurov

Post by abacaxi » 30 Jul 2012 21:16

mmm, inget fångar ens intresse för hårda fakta som en härlig inbakning i risiga ad hominem-argument.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply