Dodici-fälgar är de bra?
- limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
Dodici-fälgar är de bra?
Vet att några här inne susar runt på dessa fälgar, jag letar ju nya hjul till en av mina cyklar och funderar på om jag ska köpa mig ett par.
Läste något om att det var svårt att få tag på rätt ekrar eller vad det nu var? Någon som har lite bra råd att ge?
/ David
Läste något om att det var svårt att få tag på rätt ekrar eller vad det nu var? Någon som har lite bra råd att ge?
/ David
det beror väl på vad du är ute efter för fälgar.
snygga? - ja de är snygga om du gillar 40mm djupa fälgar som inte visar nipplar.
bra? - ur hjulbyggarperspektiv är de nog inte så bra då dr.spoke har klagat en del över de fälgar jag har boon(?) har lämnat in till honom för byggen.
när ett par hjul med dodicifälgar väl är byggda är de sköna att cykla på. ganska tunga men det märks knappt. 1kg mer eller mindre liksom =)
jag har inget att klaga på förutom byggtiden då.
snygga? - ja de är snygga om du gillar 40mm djupa fälgar som inte visar nipplar.
bra? - ur hjulbyggarperspektiv är de nog inte så bra då dr.spoke har klagat en del över de fälgar jag har boon(?) har lämnat in till honom för byggen.
när ett par hjul med dodicifälgar väl är byggda är de sköna att cykla på. ganska tunga men det märks knappt. 1kg mer eller mindre liksom =)
jag har inget att klaga på förutom byggtiden då.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
som ohm skriver så verkar det inte vara så kul att bygga på, men snygga är det (tycker jag iaf).
under byggtiden, som blev nästan 3 veckor med allt, så funderade jag på om jag skulle beställt ett par deep-v´s på ebay istället, men nu när den är klar så ångrar jag mig inte en sekund.
tyvärr har jag inte hunnit cykla på min bakfälg då vädret varit lite väl surt, blir premiär i morgon
under byggtiden, som blev nästan 3 veckor med allt, så funderade jag på om jag skulle beställt ett par deep-v´s på ebay istället, men nu när den är klar så ångrar jag mig inte en sekund.
tyvärr har jag inte hunnit cykla på min bakfälg då vädret varit lite väl surt, blir premiär i morgon
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
- limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
- limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
anledning att inte köpa tubfälgar är väl att det är sjukt mkt jobb att byta däck om man jämför med en vanlig kanttrådsfälgDavid_gbg wrote:Har du någon motiveringIndurain wrote:Köp antingen Mavic reflex eller Ambrosio crono f20 fälgar (tub) 32h ,dt revolution ekrar, 3kors överallt
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Jag byter tub utmed vägkanten på ca: 2 minuter, det känns att det går fort att byta Man har fått en bra teknik under åren.ohm wrote:anledning att inte köpa tubfälgar är väl att det är sjukt mkt jobb att byta däck om man jämför med en vanlig kanttrådsfälgDavid_gbg wrote:Har du någon motiveringIndurain wrote:Köp antingen Mavic reflex eller Ambrosio crono f20 fälgar (tub) 32h ,dt revolution ekrar, 3kors överallt
Annars tror jag att man inte ska jämföra dodici fälgar med de stora tillverkarna när det de knappast kan släppa iväg en obeprövad produkt som dodici, som är mer ett plagiat av shamal som det tidigare har nämnts. Att hjulen är svårbyggda kan få konsekvenser för dess livslängd så de som kör på dem får avlägga rapporter hur de klarar sig.
Hoj hoj!
Anledningen till ekerbristen är att alla dodicihjul som hittills byggts i Sverige har Milwaukeenav. Med de naven blir ekerlängden 280-282mm om man ska bygga med 3kors.
Skeppshult som är de som tar in DT´s ekrar i Sverige hade slut på svarta ekrar i både 280 och 282mm. Typ alla butiker, i alla fall i Stockholm, hade tömt sina lager eftersom bristen hos Skeppshult hade pågått ett tag.
Därför blev det byggt 2kors bak istället, då de längderna gick att få tag på.
Sen var det det här med byggandet, jo, de tar ca tre gånger så lång tid att bygga som ett vanligt hjul. Jag har byggt fyra stycken. Specialverktyg måste användas och det tar ett bra tag att bara få in EN nippel...
Sen är borrningen av ekerhålen spegelvänd. Så det fick tänkas rejält kan jag säga när hjulen laceades upp.
Köper du färdigbyggda direkt från bloggen? Om du vill kan jag bygga dem åt dig annars då jag fått in snitsen nu
Hur de håller att köra på återstår att se. Just nu rullar två bakhjul och ett framhjul i Stockholm. Och snart fyra framhjul och sex bakhjul till. Vi får väl avlägga rapport här i tråden om sådär 30mil efter första kollen av ekerspänningen.
Anledningen till ekerbristen är att alla dodicihjul som hittills byggts i Sverige har Milwaukeenav. Med de naven blir ekerlängden 280-282mm om man ska bygga med 3kors.
Skeppshult som är de som tar in DT´s ekrar i Sverige hade slut på svarta ekrar i både 280 och 282mm. Typ alla butiker, i alla fall i Stockholm, hade tömt sina lager eftersom bristen hos Skeppshult hade pågått ett tag.
Därför blev det byggt 2kors bak istället, då de längderna gick att få tag på.
Sen var det det här med byggandet, jo, de tar ca tre gånger så lång tid att bygga som ett vanligt hjul. Jag har byggt fyra stycken. Specialverktyg måste användas och det tar ett bra tag att bara få in EN nippel...
Sen är borrningen av ekerhålen spegelvänd. Så det fick tänkas rejält kan jag säga när hjulen laceades upp.
Köper du färdigbyggda direkt från bloggen? Om du vill kan jag bygga dem åt dig annars då jag fått in snitsen nu
Hur de håller att köra på återstår att se. Just nu rullar två bakhjul och ett framhjul i Stockholm. Och snart fyra framhjul och sex bakhjul till. Vi får väl avlägga rapport här i tråden om sådär 30mil efter första kollen av ekerspänningen.
Nu kommer det nya fälgar från Dodici:
http://www.vintagepista.com/2009/02/new ... reviw.html
http://www.vintagepista.com/2009/02/new ... reviw.html
Cogs 'n Kegs
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har "gamla" Dodici, som Speedman hjälpte mig att bygga ihop. Jag är väldigt nöjd (fast det tog sin lilla tid att bygga, men det var också mitt första hjulbygge). Min borrning var inte spegelvänd har jag för mig.
Hade en kort period med punkor, men nu rullar det på perfekt. Funkade fint på Vättern tyckte jag, så min a är väl ganska långtestade. Jag tror att ett mer etablerat märke kan vara lite lättare att rikta, och kanske är stabilare på sikt, men jag har absolut inget att klaga på. Jag kör solekrat fram och trekors bak.
Om jag inte kommer ihåg fel är de nya Dodicifälgarna INTE med dolda nipplar, sen finns det väl ingen möjlighet att klämma på broms, eller (såg dom på Boons vernissage, men då serverades ju pilsner ?
/J
Hade en kort period med punkor, men nu rullar det på perfekt. Funkade fint på Vättern tyckte jag, så min a är väl ganska långtestade. Jag tror att ett mer etablerat märke kan vara lite lättare att rikta, och kanske är stabilare på sikt, men jag har absolut inget att klaga på. Jag kör solekrat fram och trekors bak.
Om jag inte kommer ihåg fel är de nya Dodicifälgarna INTE med dolda nipplar, sen finns det väl ingen möjlighet att klämma på broms, eller (såg dom på Boons vernissage, men då serverades ju pilsner ?
/J
Re: Dodici-fälgar är de bra?
Istället för att starta en ny tråd om fälgarna så snålar jag på den här..
Hur breda däck kan man få på Dodici fälgarna? ..utan att det ska vara någon risk att de ska åka av.
Hur breda däck kan man få på Dodici fälgarna? ..utan att det ska vara någon risk att de ska åka av.
Re: Dodici-fälgar är de bra?
jag har ingen aning om hur breda däck man kan slänga på
men jag vill uppmärksamma er på att 1 fälg väger alltså 850 gram!!!
men jag vill uppmärksamma er på att 1 fälg väger alltså 850 gram!!!
Re: Dodici-fälgar är de bra?
shit! är dom så tunga!