Hur får man lämpligast navet att sitta kvar i ramen?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Hur får man lämpligast navet att sitta kvar i ramen?

Post by Jilster » 20 Jul 2012 21:16

Håller på att bygga en cross av en gammal stålram med den gamla typen av dropout. (den som gör att man kan fixera en gammal racer ram). Osäker på vad den kallas. Har nav och QR av nyare snitt som inte har räfflor. Detta gör att navet glider i dropouten hur mkt man än drar åt. Man borde kunna använda sig av låsbrickor av lite bättre kvalité. Tänkte höra om ni har några tips eller varit med om liknande.

Är även intresserad på tips på centerpull broms som tar däck med stor luftkammare typ 32-35 mm. Dia-compe har en som heter 610 men är osäker på hur mkt den tar i bredd. Paul components gör iof en men den är så dyr att den försvinner.

Tack för tipsen i förhand. Kommer säkert fler frågor.

P

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Hur får man lämpligast navet att sitta kvar i ramen?

Post by olebole » 20 Jul 2012 22:30

Skippa snabbkopplingen?

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: Hur får man lämpligast navet att sitta kvar i ramen?

Post by Jilster » 21 Jul 2012 07:36

Du har inte lust att utveckla lite olebole? Vad tycker du jag ska sätta där ist? Länka gärna om du orkar. Tack!

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Hur får man lämpligast navet att sitta kvar i ramen?

Post by olebole » 21 Jul 2012 09:04

Något liknande detta kan nog fungera bättre:
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B004UMFC4S

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Hur får man lämpligast navet att sitta kvar i ramen?

Post by RZ-1 » 21 Jul 2012 09:59

Om den ihåliga axeln som snabbkopplingen sitter i är gängad på utsidan så bör det gå att lossa den och byta ut till en massiv längre axel + vanliga hjulmuttrar.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Hur får man lämpligast navet att sitta kvar i ramen?

Post by Ronny » 21 Jul 2012 11:31

Det låter mer som om navaxeln är för lång och hamnar utanför gaffeln när du drar åt snabbkopplingen. Alltså ligger kopplingen an mot axeln och inte gaffeländan. Även om det saknas räfflor så brukar det sitta fast.
Мясо это убийство

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Hur får man lämpligast navet att sitta kvar i ramen?

Post by 48/16 magnus » 21 Jul 2012 21:17

Fråga efter brickor på något ställe där dom har gamla cykelgrejer(skrot), jag har har haft gamla brickor som var riktigt aggressivt räfflade.
Bromsar borde funka med Mafac/racer eller Mafac/Raid. Cool stop har nya fina klossar till dessa.

/Magnus

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hur får man lämpligast navet att sitta kvar i ramen?

Post by Naugas » 22 Jul 2012 20:12

Antar att du inte har Shimano snabbkopplingar. De är de enda jag vet som faktiskt är bra och kan rekommenderas. Dras de lagom hårt, alls inte med våld, bara som de ska spännas, så borde hjulet inte flytta på sig även om det inte är tandat. Fast det låter konstigt att navet skulle vara helt slätt i anliggningsytan mot ramen? Vad är det för nav?

Dia-Compe 610 är riktigt bra bromsar, och av egen erfarenhet vet jag att de klarar en 50 mm skärm, med 33mm breda däck under. Jag kan minnas fel, men tror att 610 står för monteringshöjden från fälg/bromskloss upp till bromsbulten. Kolla att din cykel kan ta den höjden.

Post Reply