Customgjorda ramdekaler?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Customgjorda ramdekaler?

Post by d'epoca » 19 Jul 2012 11:56

Det här blev rörigt och några visade sig vara mycket lättstötta. Hur som haver, Jonathans EPS ovan är består av vektorer.
Gör ändringar i den med Illustrator (eller be någon annan), gör inte jobbet i Photoshop.
Det tryckeri som inte kan hantera EPS-er bör man undvika.
Om du inte upptäckt det så dräller FG av grafiker, designer och arkitekter, så hjälp finns det säkert att få. Kanske enklare att fråga här än på Grafiskt Forum.
Yesterday's Technology Today

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Fredde » 19 Jul 2012 11:58

Rokkoko wrote:Jag förstår problematiken. Om någon kan hjälpa mig med detta så utgår som sagt ersättning. Det är som tidigare sagts ingen som helst brådska heller. Tänker mig att cykeln ska vara färdigställd till våren nästa år.
Lugn i kojan nu! Jonatan S har redan hjälpt dej :) i .eps filen som han la upp finns detta:
Image

Är du nöjd med utseendet på dem är bara att skicka till en dekal-firma ("random firma" som gör bildekor) och berätta antal, storlek, om de ska vara skurna eller ha bakgrund och färg på klibborna.

Vill du ha en svart outline på "Aerodynamics" är det bara att säga till om det så fixar dom det.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by wastegård » 19 Jul 2012 11:59

d'epoca wrote:Det här blev rörigt och några visade sig vara mycket lättstötta. Hur som haver, Jonathans EPS ovan är består av vektorer.
Gör ändringar i den med Illustrator (eller be någon annan), gör inte jobbet i Photoshop.
Det tryckeri som inte kan hantera EPS-er bör man undvika.
Om du inte upptäckt det så dräller FG av grafiker, designer och arkitekter, så hjälp finns det säkert att få. Kanske enklare att fråga här än på Grafiskt Forum.

+1

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 12:08

Stort tack alla för hjälpen! Jag är supernöjd med Jonatans förslag utom märket där det står AERO DYNAMICS. Det ser inte alls ut att vara lika cleant original. Är det bara en outline som skiljer?

Det bästa sättet att fixa ränderna är alltså att freebasa i Illustrator?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Fredde » 19 Jul 2012 12:44

Rokkoko wrote:Stort tack alla för hjälpen! Jag är supernöjd med Jonatans förslag utom märket där det står AERO DYNAMICS. Det ser inte alls ut att vara lika cleant original. Är det bara en outline som skiljer?

Det bästa sättet att fixa ränderna är alltså att freebasa i Illustrator?
Såhär ser en outline ut:

Image

Det syns lite taskigt på bilden hur originalet ska se ut (antar att det är de första bilderna du la upp). Kan vara så att de ska vara lite tätare mellan bokstäverna, och kanske kursivt. Ränderna är enkla att göra i illustrator om du först ritar dem på papper så man ser hur dem ska se ut.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 12:58

Tack Fredde! Det ser ut som att det är tätare mellan bokstäverna. Svårt att se om det är outline. Eller vad säger du?

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by ravelax » 19 Jul 2012 13:06

Det är definitivt outline, och bokstäverna ser ut att vara alldeles intill varandra på cykeln på bilden, annars ser Freddes version perfekt ut!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Fredde » 19 Jul 2012 13:08

Rokkoko wrote:Tack Fredde! Det ser ut som att det är tätare mellan bokstäverna. Svårt att se om det är outline. Eller vad säger du?
Håller med, det ser tätare ut och ev kursivt. Ber du Jonatan S snällt kanske han gör en .eps med lite tätare mellan bokstäverna ev kursiv. Det är helt klart en svart outline på texten.

Om du ritar ungefär hur linjerna ska se ut på ett papper, fotar av så lägger upp så kan du säkert få hjälp med att få den som en vektor bild.

Annars är nog det enklaste att du sätter dej brevid någon som har illustrator och får lite hjälp med justeringarna.

Min version är bara Jonatan Ss fil som jag la på lite färg på och gjorde en outline till.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 13:15

Tack som fan! Ska försöka teckna ned så gott jag kan på papper så får man ta dety därifrån. Mönstret på överröret har jag inte så bra bilder på. Det på sadelröret ser rätt enkelt ut.

Image
Image

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by d'epoca » 19 Jul 2012 13:21

En klassiker är att leta efter en PDF med icke rastrerad logo. Googles sök-operatorer gör det ganska enklet idag, så här "site:http://www.araya-kk.co.jp filetype:pdf".

Eller varför inte mejla dem om att du är entusaist och restaurerar en Araya-cykel. Pröva med info@araya-kk.co.jp eller försök hitta någon annan vettig adress.
Yesterday's Technology Today

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 13:28

Tack, men jag har redan testat med Araya. De svarade trevligt men sa i princip att de inte visste någonting. Lite trist. Logon som Jonatan fixat funkar utmärkt. :)

Det är lite finputs på "AERO DYNAMICS" och sedan ränderna som behövs fixas. :)

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by d'epoca » 19 Jul 2012 13:29

Prövade du denna adress "cycle@araya-kk.co.jp"?
Yesterday's Technology Today

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by d'epoca » 19 Jul 2012 13:42

Bingo!
Hittade en PDF med orastrerad logo:
http://www.araya-kk.co.jp/development/i ... 800_02.pdf
Yesterday's Technology Today

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 13:44

d'epoca wrote:Prövade du denna adress "cycle@araya-kk.co.jp"?
Det var den jag skickade på. Testade att skicka till info-adressen nu också men fick tillbaka från postmaster då.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Fredde » 19 Jul 2012 13:47

Rokkoko wrote:Tack som fan! Ska försöka teckna ned så gott jag kan på papper så får man ta dety därifrån. Mönstret på överröret har jag inte så bra bilder på. Det på sadelröret ser rätt enkelt ut.
Gör så! Jag eller någon annan kan säkert ge ett handtag. Nu vet du i alla fall lite mer om hur du får tag på dina dekaler :)

Post Reply