Customgjorda ramdekaler?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Customgjorda ramdekaler?

Post by Jonatan S » 18 Jul 2012 19:06

Fredde wrote:
Jonatan S wrote:
Rokkoko wrote:
Någon som vet om det här är något vanligt typsnitt?

Det där är "Eurostyle bold extended #2".
Har du koll på vilket typsnitt "araya" är skrivet med?
Det är troligtvis en egenritad logotyp men den är ju lätt att vektorisera från bilden ovan.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Fredde » 18 Jul 2012 19:10

Jonatan S wrote:
Fredde wrote:
Jonatan S wrote:
Rokkoko wrote:
Någon som vet om det här är något vanligt typsnitt?

Det där är "Eurostyle bold extended #2".
Har du koll på vilket typsnitt "araya" är skrivet med?
Det är troligtvis en egenritad logotyp men den är ju lätt att vektorisera från bilden ovan.
Ja det är nog enklast. "Aerodynamics" då? Har kanske Rokkoko en bättre bild på den?

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 18 Jul 2012 19:17

Uppskattar hjälpen. Aerodynamics har jag tyvärr ingen bra bild på. Förutom bilden från flyern så har jag dessa två.

Image
Image

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 18 Jul 2012 19:47

Är det inte samma typsnitt som på denna Vista? Isåfall är det väl samma Eurostile Bold Extended 2 fast lite mer grötigt då?

Image
Image
Image

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by wastegård » 18 Jul 2012 21:17

Nu måste jag bryta mig in i diskussionen!
Om du har tänkt hitta ett typsnitt som matchar det du ska ha så kommer den här cykeln troligtvis aldrig se dagens ljus! Det du kommer få göra är att hitta ett så snarlikt typsnitt det bara går, sedan göra om varje bokstav tills det är så identiskt det bara går!
Alternativet är att hitta en bra bild och sedan frilägga bokstäverna, förstora dom i en färg ( ex spygrönt ) Sedan skicka in dom i Adobe Illustrator och vectorisera dom så kvalliten är tipptopp!

För att kunna hitta hyffsat matchande fonts så föreslår jag att du klipper ur varje bokstav och testar dig fram här http://www.myfonts.com/WhatTheFont/
Där kan du ladda upp en bild på en bokstav och därefter så får du fram dom som matchar bäst med bilden.

Har troligtvis rört ihop det endel för dig nu men hoppas jag hjälpt till lite haha!


EDIT:

Image


Mitt problem när jag gjorde dekaler var inte själva märkes logan, utan allt runt. Aero Pro logan tog mig typ 2 veckor att färdigställa.

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by d'epoca » 18 Jul 2012 21:49

Utmärkt exempel för att lära sig Illustrator. Logon ovan ritar du enkelt av.
Yesterday's Technology Today


User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 07:18

wastegård: Lite förvirrad blir jag allt. Det här typsnittet som det pratats om. Menar du att det inte är identiskt eller åtminstone väldigt snarlikt det på cykeln? Jag hittar tyvärr inte bättre bilder än de jag redan har postat här. Finns några ytterligare bilder på toppröret också där man kan skönja mönstret där. Hur gjorde du Aero Pro-loggan?

d'epoca: Det vore ju såklart bra men jag tror att jag har rätt mycket att lära mig inom det och inte den tiden som det skulle ta.

Jonatan S: Tack som fan. Antar att det är en bild på loggan. Har inte Photoshop eller Illustrator så jag kan tyvärr inte se den på denna dator.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by abacaxi » 19 Jul 2012 07:22

Rokkoko wrote:jag har rätt mycket att lära mig inom det och inte den tiden som det skulle ta.
Ja tidsbrist är ju alltid bra att ha när man ska originalrestaurera cykelramar.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 07:27

abacaxi wrote:
Rokkoko wrote:jag har rätt mycket att lära mig inom det och inte den tiden som det skulle ta.
Ja tidsbrist är ju alltid bra att ha när man ska originalrestaurera cykelramar.
Det där lär drygt. Du missuppfattar mig nog. Jag har ingen brådska med själva bygget. Dock har jag lite svårt att se att jag ska kunna lära mig ett datorprogram lika bra som de som jobbar med det. Vissa är bra på olika saker. Jag är inte bra på sånt här och kommer aldrig att bli.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by abacaxi » 19 Jul 2012 07:38

Ah, ytterligare en 90-talist som växt upp utan ironi? Jag är en dryg person helt enkelt. Ät det.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 07:39

abacaxi wrote:Ah, ytterligare en 90-talist som växt upp utan ironi? Jag är en dryg person helt enkelt. Ät det.
70-talist men jag missade det roliga.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by abacaxi » 19 Jul 2012 07:43

Du är nog 90-talist i själen helt enkelt. Men om jag då får vara lite 2010-talsseriös: du tycker inte det är roligt att ge sig på att tillverka originaldekaler till en gammal cykel och samtidigt klaga på tidsbrist? Jag får väl börja använda mer smileys eller nåt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by wastegård » 19 Jul 2012 08:18

Rokkoko wrote:wastegård: Lite förvirrad blir jag allt. Det här typsnittet som det pratats om. Menar du att det inte är identiskt eller åtminstone väldigt snarlikt det på cykeln? Jag hittar tyvärr inte bättre bilder än de jag redan har postat här. Finns några ytterligare bilder på toppröret också där man kan skönja mönstret där. Hur gjorde du Aero Pro-loggan?

d'epoca: Det vore ju såklart bra men jag tror att jag har rätt mycket att lära mig inom det och inte den tiden som det skulle ta.

Jonatan S: Tack som fan. Antar att det är en bild på loggan. Har inte Photoshop eller Illustrator så jag kan tyvärr inte se den på denna dator.
Nej det jag menade var att du aldrig kommer hitta en färdig font/typsnitt som du kan använda dig av. Du kommer få bearbeta varenda bokstav så att det blir bra! "nishiki" fonten/typsnittet köpte jag och gjorde sedan om den totalt för att den skulle stämma med orginalet. "Aero Pro" tror jag att jag klippte ihop av typ 3st olika fonts/typsnitt. För att ge en bättre förklaring till vad som gör det hela krångligt, alla bokstäver på "Aero dynamics" ligger i linje, (klart dom gör det?!?!) men om du kollar mitten av bokstaven "E" och mitten av bokstaven "R" så fattar du nog. Gör som jag tidigare skrev, klipp ut varje bokstav och ladda sedan upp på sidan jag länkade.


Fan vad jag känner att jag inte är till någon hjälp här, är nog bara jag som framför min info som en kratta! haha

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 08:35

wastegård wrote:För att ge en bättre förklaring till vad som gör det hela krångligt, alla bokstäver på "Aero dynamics" ligger i linje, (klart dom gör det?!?!) men om du kollar mitten av bokstaven "E" och mitten av bokstaven "R" så fattar du nog. Gör som jag tidigare skrev, klipp ut varje bokstav och ladda sedan upp på sidan jag länkade.
Haha! Tackar för att du försöker att förklara. Hänger dock inte riktigt med. Jag förstår det där med linje. Men sen?

Går det att klippa ut bokstäverna från de rätt dåliga bilder jag postat här? Alltså de på Araya-dekalerna (Inte Vista).

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by wastegård » 19 Jul 2012 08:42

Rokkoko wrote:
wastegård wrote:För att ge en bättre förklaring till vad som gör det hela krångligt, alla bokstäver på "Aero dynamics" ligger i linje, (klart dom gör det?!?!) men om du kollar mitten av bokstaven "E" och mitten av bokstaven "R" så fattar du nog. Gör som jag tidigare skrev, klipp ut varje bokstav och ladda sedan upp på sidan jag länkade.
Haha! Tackar för att du försöker att förklara. Hänger dock inte riktigt med. Jag förstår det där med linje. Men sen?

Går det att klippa ut bokstäverna från de rätt dåliga bilder jag postat här? Alltså de på Araya-dekalerna (Inte Vista).
Hade jag inte vart på jobb i skåne hade jag cyklat ut till fruängen och hjälpt dig!

chrkes
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2012 13:35
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by chrkes » 19 Jul 2012 10:35

Till de dekaler som ser ut som vanlig text letar du fram något typsnitt som ser snartlikt ut. Annars finns det som någon tidigare sa, risken att du aldrig blir klar. Till de mer "annorlunda" dekalerna och logotyperna är det bara vektorisering i illustrator som ger den kvalité du behöver. (Kanske, kanske, kanske finns någon annan mjukvara som gör jobbet lika bra.)

Jag förstår att du inte fixar illustrator själv. Om du skulle vilja lära dig illustrator är det som sagt nu du ska göra det. Om inte så finns det säkert någon hjälpsam själ som kan fixa fram vektorfilerna.

chrkes
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2012 13:35
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by chrkes » 19 Jul 2012 10:43

Se där! Jonatan har ju redan gjort allt åt dig. Bara byta färger så är du redo att skicka in för tryck.

Eller ja, du ska ha lite grafiska detaljer också, men då måste nog mer närbilder erhållas.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by wastegård » 19 Jul 2012 10:47

chrkes wrote:Till de dekaler som ser ut som vanlig text letar du fram något typsnitt som ser snartlikt ut. Annars finns det som någon tidigare sa, risken att du aldrig blir klar. Till de mer "annorlunda" dekalerna och logotyperna är det bara vektorisering i illustrator som ger den kvalité du behöver. (Kanske, kanske, kanske finns någon annan mjukvara som gör jobbet lika bra.)

Jag förstår att du inte fixar illustrator själv. Om du skulle vilja lära dig illustrator är det som sagt nu du ska göra det. Om inte så finns det säkert någon hjälpsam själ som kan fixa fram vektorfilerna.
Dom flesta firmor kräver att det är vektoriserat när dom får det. antingen sparat som .pdf eller som .ai

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Customgjorda ramdekaler?

Post by Rokkoko » 19 Jul 2012 11:14

Jag förstår problematiken. Om någon kan hjälpa mig med detta så utgår som sagt ersättning. Det är som tidigare sagts ingen som helst brådska heller. Tänker mig att cykeln ska vara färdigställd till våren nästa år.

Post Reply