Waldkorg och QR?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Waldkorg och QR?

Post by ol__ » 09 Jan 2014 14:09

Jag har för mig jag sett denna fråga innan, men fann inget när jag sökte.

Jag planerar så smått ny pendlare, och denna ska få ärva waldkorgen från min nuvarande pendlare. På nuvarande cykel bytte jag en gång axeln i framnavet till vanlig bultad, istället för den qr-axeln som satt monterad från början. Jag tyckte det kändes tryggare och mer hållbart. Allt har även hållt bra, och då tycker jag att jag belastat korgen ganska tungt ibland.

Nu funderar jag på dynamonav, och där gissar jag att det inte lika lätt går att byta ut axeln mot något bultad variant. Funkar det att belasta en waldkorg tungt som ligger mot QR-axel? Håller det?

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Waldkorg och QR?

Post by bankiren » 09 Jan 2014 15:38

ja det håller,

lastkapacitenen på en wald är ju typ 1kg innan den påverkar körningen allt för mkt ;)
@fistasthlm

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Waldkorg och QR?

Post by ol__ » 09 Jan 2014 15:43

Ok.

1kg var väl att ta i, även om jag förstår vad du menar. Runt 10 kg är väl en ganska normal handling, och det brukar gå stabilt och bra. Mest spännande momentet brukar vara att rulla ner i rampen till källardörren då man får trycka ner bakänden på cykeln så att det inte slår över framåt :P

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Waldkorg och QR?

Post by Orwar » 09 Jan 2014 16:50

På min korgcykel sitter det förvisso inte Wald utan IKEA, men den är monterad på typ samma vis och det har än så länge inte varit några problem med QR även när man lastar så mycket att det blir obehagligt att cykla.
Allt sitter fast och jag har inte fått asfalten i ansiktet eller något annat dumt. Kör förvisso med en "riktig" Shimano-QR nu, men har haft en enklare variant innan och inte skadat mig då heller. Hade kanske blivit mindre flexigt med riktig axel istället, fast min korg är ändå såpass flexig att det inte spelar nån roll.

EDIT: Såna där "Insex-QR" finns ju också om det känns tryggare. Fast man får ju rätt bra kläm med en vanlig QR av bra kvalitet också, och det är fortfarande QRen som blir belastad istället för axeln så det ger väl kanske egentligen inte så mycket.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Waldkorg och QR?

Post by ol__ » 10 Jan 2014 07:55

Ok, tack. Då borde det gå med andra ord. Ja, insexvarianten tänker jag att det får bli, känns lite bättre i magen. Se om man hittar några av lite högre kvalitet, jag har dragit av två sånna på en tidigare cykel... :roll:

Post Reply