Page 4 of 6

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 04 Mar 2013 17:30
by Alex
Gustav wrote:
Håkan wrote:
Och notera även detta:
hjul: för aerohjul gäller i Vätternrundan samma regler som UCI...
Hittar du dina hjul här? - http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... Y&LangId=1
Det där är ju barockt. Enligt den där listan får du inte köra VR med hederliga högprofils-Shamal. Mina Fir Super Rialto går också bort, liksom alla Mavics Cosmic-hjul i aluminium förutom Elite.
Det är ingen som kollar så vitt jag vet.. Jag vet flera som kört på kinafiber utan problem. Inte 88or iof, men så länge man inte slänger på disc eller hipsterspokes så är man nog på det torra skulle jag tippa på, om dom inte blivit sjukt mycket striktare senaste tiden dvs..

Edit: efter att ha tittat på visa hojjen tråden inser jag att detta redan påpekats..

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 04 Mar 2013 17:54
by ravelax
Hampan wrote:Alltså vättern, jäkla trams!
Förbudet mot tempopinnar köper jag, men det här med att hjulen måste vara UCI-lagliga känns extremt löjligt för ett motionslopp.

Men jag ska väl inte säga nånting. Har inga planer på att någonsin cykla Vättern... Vad gör jag här i tråden? :|

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 04 Mar 2013 18:08
by klasolsson
Image

En liten spoiler, det saknas lite saker som ni ser plus att tuberna ska limmas.

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 04 Mar 2013 18:39
by Alex
ravelax wrote:
Hampan wrote:Alltså vättern, jäkla trams!
Förbudet mot tempopinnar köper jag, men det här med att hjulen måste vara UCI-lagliga känns extremt löjligt för ett motionslopp.

Men jag ska väl inte säga nånting. Har inga planer på att någonsin cykla Vättern... Vad gör jag här i tråden? :|
Jag håller med. Dock förstår jag inte riktigt varför man vill köra med 88:or på ett så långt lopp, där väder och vind kan växla mycket under loppets gång, speciellt om man kör fastnav.
Själv körde jag på relativt lätta lågprofilshjul vilket jag tyckte funka bra, speciellt med tanke på att snittfarten låg på ca 34-35 km/h och de sidvindar som periodvis var påtagliga..

Vätternrundan 2013

Posted: 04 Mar 2013 18:39
by Otto
Om folk får ställa upp med 60 år gamla damhojar med stålfälgar och ballongdäck så tror jag inte någon kommer att kolla millimeterdjupet på fälgar. Det kommer ju inte vara någon kommissarie där och kollar. Det är väl bara om det är uppenbart typ triatlonhoj och tempokruka.

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 04 Mar 2013 19:04
by Pirre The Trucker
När jag och ana körde Vättern så var det ingen som kontrollerade några cyklar.
Det är bara o kör!

Vätternrundan 2013

Posted: 04 Mar 2013 21:38
by matsa
Jag har kört 7 VR oftast med högprofilshjul. I starten så kollar de dock belysningen rätt noga om man startar innan 02:50, inget annat. Respekt om ni skall köra fixed. 30 mil är jävligt långt!

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 05 Mar 2013 09:57
by ana
Ja, inga kontroller öht när jag och Pirre körde som han säger ovan här. Såg även en del som körde på t.ex.:

Image

Känns inte helt legala...

14 timmar och 14 minuter körde vi på så du måste knäcka den tiden iaf. :) Mina knän var ganska slut efter den strapatsen.

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 05 Mar 2013 23:54
by Fredde
Det är rätt drygt att köra långt med ett 88mm framhjul, speciellt om man är lite trött.

Vätternrundan 2013

Posted: 06 Mar 2013 06:38
by Hampan
Då får jag se till att inte bli trött då! ;) Nädå, som jag skrev tidigare blir det troligtvis med lägre profil fram, 3-4cm. Men jag inbillar mig att 88 bak inte kommer påverka känsligheten för sidovind osv i någon större utsträckning, men förhoppningsvis ge mig en extra skjuts när jag ligger och hukar bakom våra starkare kort i gruppen...

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 06 Mar 2013 06:42
by JA-hatten
Hampan wrote:Då får jag se till att inte bli trött då! ;) Nädå, som jag skrev tidigare blir det troligtvis med lägre profil fram, 3-4cm. Men jag inbillar mig att 88 bak inte kommer påverka känsligheten för sidovind osv i någon större utsträckning, men förhoppningsvis ge mig en extra skjuts när jag ligger och hukar bakom våra starkare kort i gruppen...
Knæhøj karse! (Topdollar, thumbs-up, etc.)

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 06 Mar 2013 08:53
by Otto

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 06 Mar 2013 13:53
by Fredde
Hampan wrote:Då får jag se till att inte bli trött då! ;) Nädå, som jag skrev tidigare blir det troligtvis med lägre profil fram, 3-4cm. Men jag inbillar mig att 88 bak inte kommer påverka känsligheten för sidovind osv i någon större utsträckning, men förhoppningsvis ge mig en extra skjuts när jag ligger och hukar bakom våra starkare kort i gruppen...
Personligen tycker jag 45mm fram funkar bra och bak kvittar det (typ).

Missförstå mig rätt, det är inte så att man per automatik kör i diket med ett 88mm men som du säkert märkt så behöver man vara lite mer på alerten för att hålla kursen med högprofilshjul och personligen tycker jag det är onödigt att lägga energi och tanke på det under ett så långt lopp. Tja man kör ju fixed för att slippa tänka och bara trampa! :D

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 08 Mar 2013 13:13
by salta_killen
Dags för träningrunda imorgon kanske?

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 13 Jun 2013 14:21
by patchedkid

Vätternrundan 2013

Posted: 13 Jun 2013 15:44
by ArvidSvensson
Jag har en start jag inte kan utnyttja. Någon som vill köra i mitt namn? Jag bjuder. Start typ 02:30.

Vätternrundan 2013

Posted: 13 Jun 2013 16:29
by pettermagnus
Jag är sugen, måste kolla upp en grej bara. Eller har någon annan hunnit före?

Re: Vätternrundan 2013

Posted: 13 Jun 2013 16:48
by ArvidSvensson
pettermagnus wrote:Jag är sugen, måste kolla upp en grej bara. Eller har någon annan hunnit före?
Nix, ingen annan har hört av sig. :)

Vätternrundan 2013

Posted: 13 Jun 2013 16:58
by pettermagnus
Då är det taget!

Vad är det man måste ha nu då. Dubbla bromsar och bockstyre, behöver man reflexer lampor och hela köret då också antar jag?

Vätternrundan 2013

Posted: 13 Jun 2013 17:11
by ArvidSvensson
pettermagnus wrote:Då är det taget!

Vad är det man måste ha nu då. Dubbla bromsar och bockstyre, behöver man reflexer lampor och hela köret då också antar jag?
Japp. Före 02:50 måste man ha lampor och grejjer. PM:a mailadress så skickar jag startbeviset (pdf-fil). Kör hårt!