Vätternrundan 2013

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Vätternrundan 2013

Post by Alex » 04 Mar 2013 17:30

Gustav wrote:
Håkan wrote:
Och notera även detta:
hjul: för aerohjul gäller i Vätternrundan samma regler som UCI...
Hittar du dina hjul här? - http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... Y&LangId=1
Det där är ju barockt. Enligt den där listan får du inte köra VR med hederliga högprofils-Shamal. Mina Fir Super Rialto går också bort, liksom alla Mavics Cosmic-hjul i aluminium förutom Elite.
Det är ingen som kollar så vitt jag vet.. Jag vet flera som kört på kinafiber utan problem. Inte 88or iof, men så länge man inte slänger på disc eller hipsterspokes så är man nog på det torra skulle jag tippa på, om dom inte blivit sjukt mycket striktare senaste tiden dvs..

Edit: efter att ha tittat på visa hojjen tråden inser jag att detta redan påpekats..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vätternrundan 2013

Post by ravelax » 04 Mar 2013 17:54

Hampan wrote:Alltså vättern, jäkla trams!
Förbudet mot tempopinnar köper jag, men det här med att hjulen måste vara UCI-lagliga känns extremt löjligt för ett motionslopp.

Men jag ska väl inte säga nånting. Har inga planer på att någonsin cykla Vättern... Vad gör jag här i tråden? :|

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Vätternrundan 2013

Post by klasolsson » 04 Mar 2013 18:08

Image

En liten spoiler, det saknas lite saker som ni ser plus att tuberna ska limmas.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Vätternrundan 2013

Post by Alex » 04 Mar 2013 18:39

ravelax wrote:
Hampan wrote:Alltså vättern, jäkla trams!
Förbudet mot tempopinnar köper jag, men det här med att hjulen måste vara UCI-lagliga känns extremt löjligt för ett motionslopp.

Men jag ska väl inte säga nånting. Har inga planer på att någonsin cykla Vättern... Vad gör jag här i tråden? :|
Jag håller med. Dock förstår jag inte riktigt varför man vill köra med 88:or på ett så långt lopp, där väder och vind kan växla mycket under loppets gång, speciellt om man kör fastnav.
Själv körde jag på relativt lätta lågprofilshjul vilket jag tyckte funka bra, speciellt med tanke på att snittfarten låg på ca 34-35 km/h och de sidvindar som periodvis var påtagliga..

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Vätternrundan 2013

Post by Otto » 04 Mar 2013 18:39

Om folk får ställa upp med 60 år gamla damhojar med stålfälgar och ballongdäck så tror jag inte någon kommer att kolla millimeterdjupet på fälgar. Det kommer ju inte vara någon kommissarie där och kollar. Det är väl bara om det är uppenbart typ triatlonhoj och tempokruka.

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Vätternrundan 2013

Post by Pirre The Trucker » 04 Mar 2013 19:04

När jag och ana körde Vättern så var det ingen som kontrollerade några cyklar.
Det är bara o kör!
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Vätternrundan 2013

Post by matsa » 04 Mar 2013 21:38

Jag har kört 7 VR oftast med högprofilshjul. I starten så kollar de dock belysningen rätt noga om man startar innan 02:50, inget annat. Respekt om ni skall köra fixed. 30 mil är jävligt långt!

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Vätternrundan 2013

Post by ana » 05 Mar 2013 09:57

Ja, inga kontroller öht när jag och Pirre körde som han säger ovan här. Såg även en del som körde på t.ex.:

Image

Känns inte helt legala...

14 timmar och 14 minuter körde vi på så du måste knäcka den tiden iaf. :) Mina knän var ganska slut efter den strapatsen.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vätternrundan 2013

Post by Fredde » 05 Mar 2013 23:54

Det är rätt drygt att köra långt med ett 88mm framhjul, speciellt om man är lite trött.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Vätternrundan 2013

Post by Hampan » 06 Mar 2013 06:38

Då får jag se till att inte bli trött då! ;) Nädå, som jag skrev tidigare blir det troligtvis med lägre profil fram, 3-4cm. Men jag inbillar mig att 88 bak inte kommer påverka känsligheten för sidovind osv i någon större utsträckning, men förhoppningsvis ge mig en extra skjuts när jag ligger och hukar bakom våra starkare kort i gruppen...
_____________
Fista STHLM

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Vätternrundan 2013

Post by JA-hatten » 06 Mar 2013 06:42

Hampan wrote:Då får jag se till att inte bli trött då! ;) Nädå, som jag skrev tidigare blir det troligtvis med lägre profil fram, 3-4cm. Men jag inbillar mig att 88 bak inte kommer påverka känsligheten för sidovind osv i någon större utsträckning, men förhoppningsvis ge mig en extra skjuts när jag ligger och hukar bakom våra starkare kort i gruppen...
Knæhøj karse! (Topdollar, thumbs-up, etc.)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vätternrundan 2013

Post by Otto » 06 Mar 2013 08:53


Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vätternrundan 2013

Post by Fredde » 06 Mar 2013 13:53

Hampan wrote:Då får jag se till att inte bli trött då! ;) Nädå, som jag skrev tidigare blir det troligtvis med lägre profil fram, 3-4cm. Men jag inbillar mig att 88 bak inte kommer påverka känsligheten för sidovind osv i någon större utsträckning, men förhoppningsvis ge mig en extra skjuts när jag ligger och hukar bakom våra starkare kort i gruppen...
Personligen tycker jag 45mm fram funkar bra och bak kvittar det (typ).

Missförstå mig rätt, det är inte så att man per automatik kör i diket med ett 88mm men som du säkert märkt så behöver man vara lite mer på alerten för att hålla kursen med högprofilshjul och personligen tycker jag det är onödigt att lägga energi och tanke på det under ett så långt lopp. Tja man kör ju fixed för att slippa tänka och bara trampa! :D

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Vätternrundan 2013

Post by salta_killen » 08 Mar 2013 13:13

Dags för träningrunda imorgon kanske?

patchedkid
Posts: 332
Joined: 09 Mar 2009 18:28
Location: tromsø
Contact:

Re: Vätternrundan 2013

Post by patchedkid » 13 Jun 2013 14:21

http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Vätternrundan 2013

Post by ArvidSvensson » 13 Jun 2013 15:44

Jag har en start jag inte kan utnyttja. Någon som vill köra i mitt namn? Jag bjuder. Start typ 02:30.

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Vätternrundan 2013

Post by pettermagnus » 13 Jun 2013 16:29

Jag är sugen, måste kolla upp en grej bara. Eller har någon annan hunnit före?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vätternrundan 2013

Post by ArvidSvensson » 13 Jun 2013 16:48

pettermagnus wrote:Jag är sugen, måste kolla upp en grej bara. Eller har någon annan hunnit före?
Nix, ingen annan har hört av sig. :)

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Vätternrundan 2013

Post by pettermagnus » 13 Jun 2013 16:58

Då är det taget!

Vad är det man måste ha nu då. Dubbla bromsar och bockstyre, behöver man reflexer lampor och hela köret då också antar jag?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Vätternrundan 2013

Post by ArvidSvensson » 13 Jun 2013 17:11

pettermagnus wrote:Då är det taget!

Vad är det man måste ha nu då. Dubbla bromsar och bockstyre, behöver man reflexer lampor och hela köret då också antar jag?
Japp. Före 02:50 måste man ha lampor och grejjer. PM:a mailadress så skickar jag startbeviset (pdf-fil). Kör hårt!

Post Reply