Ekrar till Atom-nav med trumbroms, tandem

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Ekrar till Atom-nav med trumbroms, tandem

Post by aeiouy » 07 Jun 2012 12:37

Hejhej!

Har i panik konstaterat att tandemcykeln ämnad Vätternrundan har fått stora ekerlossningen på bakhjulet.. efter närmare granskning verkar det som om hjulet är byggt med för smala ekrar/ekerhuvuden då de glappar in mot nav. Detta medför att huvudena sakta men säkert trillar av efterhand vi lägger mil bakom oss..

Har försökt ringa runt och kolla läget i Göteborg med omnejd, men alla hänvisar i princip till Anders på Veloform för att ev få tag i ekrar som passar. Vi pratar runt 3mm för att huvuden skall passa bättre. Har en idé om att brickor kan ta oss runt pölen temporärt och lägga energin på vettig uppekring väl efteråt. Om vi inte hittar det vi söker.

Är det någon som har tips om kunnigt folk som kan ekra tandemhjul med kort varsel? Och likväl sitter på udda ekrar? Vilket jag krasst antar då alla skickar mig vidare..

Navet är ett Atom med trumbroms, idag monterat på ett 622-hjul enkelvägg. Fint skick i övrigt, men ekrarna mår inte bra baktill. Har mailat Anders iaf..

Här är ett identiskt:

Tack på förhand!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Ekrar till Atom-nav med trumbroms, tandem

Post by Indurain » 07 Jun 2012 13:50

Dt Alpine, har en något större ekerdiameter på 2.34mm, bör fungera + brickor

köp dom tjockaste brickorna du kan hitta som har ett innermått på max 2.3mm, borrra sedan upp dom med en 2.4mm borr.

enkelvägs fälgar är bara skit, byt fälg samtidigt......

http://www.dtswiss.com/getdoc/71f384b2- ... sheet.aspx

Alpine III
http://www.sjscycles.co.uk/spokes-13-16 ... pt751_pg1/
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Ekrar till Atom-nav med trumbroms, tandem

Post by aeiouy » 07 Jun 2012 15:23

Hej och tack för input! Precis, efter lite googlande lutar det åt någon sådan lösning om inte nedanstående hjälper mig.

Som samhällsinformation och för att efterlämna historiska data så har som vanligt Jungmarks Cykel o Sport ett digert lager med gammalt krimskrams. Trovärdiga tips får mig att ta mig dit i eftermiddag.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Ekrar till Atom-nav med trumbroms, tandem

Post by olle » 07 Jun 2012 16:11

hur långa ska dom vara? Jag känner en kille som har massa udda ekrar, kan kolla med honom ikväll eller imorgon.

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Ekrar till Atom-nav med trumbroms, tandem

Post by aeiouy » 08 Jun 2012 07:08

Tack för input, samtliga!

För information har inte Jungmarks heller ekrar av den kalibern. Dock löste Cykelverkstan på Sveavägen 10 detta. Hämtar hjulet nu på måndag!

Göööööttt

Post Reply