Varför köps det mer än det säljs på FG.se?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Varför köps det mer än det säljs på FG.se?

Post by mo » 22 Oct 2008 15:38

En ytterst ovetenskaplig analys (bestående av en serie okulära besiktningar)av köp & sälj-delen av detta forum säger mig att det är betydligt fler Köpes-annonser än motsvarande säljes. Det är ytterst ovanligt om man jämför med erfarenheter från exempelvis Blocket eller Happy.

Vad har ni för teorier kring detta?

hejdå

Re: Varför köps det mer än det säljs på FG.se?

Post by hejdå » 22 Oct 2008 15:45

mo wrote:En ytterst ovetenskaplig analys (bestående av en serie okulära besiktningar)av köp & sälj-delen av detta forum säger mig att det är betydligt fler Köpes-annonser än motsvarande säljes. Det är ytterst ovanligt om man jämför med erfarenheter från exempelvis Blocket eller Happy.

Vad har ni för teorier kring detta?
kika runt på fixie-forum här i världen, över allt så skriker kidsen efter bianchi-pistas, fixade bakhjul och annat. intresset är stort men kunskapen är liten, jag personligen hatar att köpa grejer över internet, jag vill kika på grejerna, känna, hålla, klappa, titta och tänka. Att sitta hemma vid nätet och klicka ger mig bara mild ångest. Jag tror att fallet är liknande för många andra, man vill hellre köpa något RIKTIGT än att sitta och beställa i en själ-lös nätbutik. Nybörjare brukar även vara ganska så tveksamma till att slänga ut mycket pengar på sina byggen, att köpa ett begagnat formula nav kostar ju mindre än ett nytt. Cyklar du inte så mycket på det så är ju det ganska okej att cykla på liksom, det MÅSTE inte vara high-end grejer när man är nybörjare...

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Varför köps det mer än det säljs på FG.se?

Post by Bubblan » 22 Oct 2008 15:56

SimonBusk wrote:...det MÅSTE inte vara high-end grejer när man är nybörjare...
Det måste det inte när man cyklat ett tag heller, kör fortfarande på ett par nav från Formula. Nu vet jag iofs inte var man drar gränsen för nybörjare, känner mig fortfarande ganska ny i vissa situationer.
Cogs 'n Kegs

hejdå

Re: Varför köps det mer än det säljs på FG.se?

Post by hejdå » 22 Oct 2008 16:09

Bubblan wrote:
SimonBusk wrote:...det MÅSTE inte vara high-end grejer när man är nybörjare...
Det måste det inte när man cyklat ett tag heller, kör fortfarande på ett par nav från Formula. Nu vet jag iofs inte var man drar gränsen för nybörjare, känner mig fortfarande ganska ny i vissa situationer.
Nej, det MÅSTE aldrig vara high-end grejer. Jag kör fulfixat tok-gammalt nav på pendlar jonnen och miche primato på fincykeln, inte fingrejer det heller. Jag personligen skulle nog inte välja att köpa ett begagat hjul med formula nav på, känns inte värt att slänga ut billiga pengar på det när man kan spara sina slantar och köpa ett nytt och fräscht dura-ace nav tex...

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Varför köps det mer än det säljs på FG.se?

Post by Bubblan » 22 Oct 2008 16:15

SimonBusk wrote:
Bubblan wrote:
SimonBusk wrote:...det MÅSTE inte vara high-end grejer när man är nybörjare...
Det måste det inte när man cyklat ett tag heller, kör fortfarande på ett par nav från Formula. Nu vet jag iofs inte var man drar gränsen för nybörjare, känner mig fortfarande ganska ny i vissa situationer.
... köpa ett nytt och fräscht dura-ace nav tex...
Simon, du börjar trilla dit. Djävulen bor granne med dig. (Nu var det slut på spåra ur tråden ala Happy fasoner från mig, ber om ursäkt).

Men som svar på din fråga, Mo, så håller jag med Simon, det är ju en helt galen hysteri på prylar inom den här "kulturen". Jag har själv fastnat i skiten, och det verkar inte som att jag kan ta mig loss.
Cogs 'n Kegs

hejdå

Re: Varför köps det mer än det säljs på FG.se?

Post by hejdå » 22 Oct 2008 16:23

Bubblan wrote:
SimonBusk wrote:
Bubblan wrote:
SimonBusk wrote:...det MÅSTE inte vara high-end grejer när man är nybörjare...
Det måste det inte när man cyklat ett tag heller, kör fortfarande på ett par nav från Formula. Nu vet jag iofs inte var man drar gränsen för nybörjare, känner mig fortfarande ganska ny i vissa situationer.
... köpa ett nytt och fräscht dura-ace nav tex...
Simon, du börjar trilla dit. Djävulen bor granne med dig. (Nu var det slut på spåra ur tråden ala Happy fasoner från mig, ber om ursäkt).

Men som svar på din fråga, Mo, så håller jag med Simon, det är ju en helt galen hysteri på prylar inom den här "kulturen". Jag har själv fastnat i skiten, och det verkar inte som att jag kan ta mig loss.

Jo, jävulen har mig i sitt grepp... finns inget att göra åt det. nu förtiden lever jag ju mer eller mindre på cyklen, känns vettigt att investera i ordentliga grejer... OCH det känns ju ganska coolt att cykla på bra grejer... antar jag! Det finaste jag har i min setup (förutom ramen) är nog min sadelstolpe... den älskar jag verkligen! Mina gatorskins känns rejäla och bra med... i framtiden hade jag faktiskt tänkt att slänga på nya hjul på berlinettan, high-end grejer blir det!

Jag skulle även vilja säga att för mig så känns det personligt viktigt att man använder sina fina grejer. Om jag har något hemma som bara ligger får jag lite ont i magen och vill gärna gömma undan det i ett skåp (eller över en bokhylla, i lådor och i källaren) så att det inte syns. Jag får lite onti magen av att grejer bara ligger och skräpar, aldrig mår jag så bra som när jag är ute och piskar vägarna med min cykel!

ps. vi har tydligen kapat tråden, kan vi inte byta topic till "Simpa och Per filosoferar kring cykeldelar och konsumtionshets... eventuellt även lite om ebay" ds

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 22 Oct 2008 18:28

Tillbaks till rubriken:

En annan anledning (förutom hysterin) kan vara att fler gör som jag: köper, använder, köper nytt, och så hamnar de gamla grejerna i "bra-att-ha-lådan", dvs längst in i ett mörkt hörn på vinden och samlar damm och kommer fram i nästa flytt...
Jag har tänkt lägga ut lite grejer till försäljning, men jag får inte tummen ur.

Okej, har jag orkat skriva det här orkar jag lägga upp några annonser. Kommer till helgen, lovar.

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 22 Oct 2008 20:25

Inget ont om konsumtionshets. Jag lägger inga värderingar på om en nybörjare vill ha high-end. Har man råd och vill ha så finns det ingen anledning att avstå. Det är roligt med bra grejer, inga konstigheter.

Men, jag tror inte detta påverkar fördelningen mellan köpes/säljes, för precis samma prylhets finns inom vanlig cykelsport och där är det en helt annan fördelning med övervikt av säljesannonser. Det är som att den intresserade köparen på FG direkt lägger ut en annons medan man som lycraryttare lite tillbakalutat sitter och väntar på att någon ska lägga upp en annons på exakt den cykel man vill ha. Vilket lustigt nog oftast sker också. Kan det vara var skillnaden ligger? Att det helt enkelt finns fler som säljer, och när man når under ett visst tröskelvärde av säljare så kommer köpesannonserna.

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 22 Oct 2008 21:43

Det är nog precis så, att det finns fler köpare. Tänk på att i Sverige finns det försvinnade få butiker som säljer bancykelprylar, så man är hänvisad till nätets butiker, ebay eller forum med köpochsälj-avdelningar.
Plus att mycket stajling inom fixed handlar om vintage-prylar, NJS osv, sånt som är svårt att få tag på, och att man vill sticka ut.
På lvg-sidan kanske det mer är "Hmm, ska jag uppgradera min Campa Veloce till Chorus? Ja, jag ska ju ändå köpa ny kassett och kedja, så varför inte passa på och byta allt lagom till Vättern?" Och då finns ju allt sånt inom räckhåll.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 23 Oct 2008 00:06

Enkelt.
I juli var vi ca 250medlemmar på fixedgear.se
Idag är vi 586st
Majoriteten har helt enkelt inte kommit dit än då man börjar "uppgradera", eller måste börja sälja av alla öveblivna delar som legat och drällt hemma på golven alldeles för länge.

Post Reply