Edit: ingen Benotto men väl en Miyata mixte

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Edit: ingen Benotto men väl en Miyata mixte

Post by russ_meyer » 03 Jun 2012 20:24

Den här tråden blir förvandlad till en "lär av andras misstag"-tråd med lyckligt slut trots allt. Jag låter tråden vara som den varit. För bygge nr 2, hoppa till sida 3...

Äntligen lyckades jag övertyga min fru om att hon behöver en bättre cykel. Den skeppshult damcykel som hon haft i några år väger 20,5 kg och är alldeles för lång, dvs obekväm jobbpendling. Efter att ha mätt upp henne och kört några fit calculators på nätet samt surfat på marktplaats.nl, blocket och ebay i evigheter hittade jag den "perfekta" ramen, en NOS benotto mixte i Holland. Efter en del mailande blev den min, inkl styr- och vevlager, vevparti och stam. Det var en gammal cykelaffär som skulle sälja av sitt gamla lager

En katalog från -88 som följde med identifierar den som en modelo 800 mixte
Image

Här hänger den efter tvätt och linoljebehandling inuti:
Image

Ramen är lätt, men uppenbarligen gjord av usla icke dragna rör. Men ett hjärta i vevlagerhylsan är väl helt rätt i sammanhanget!
Image

Dekalerna sitter utanpå klarlacken så det får bli en omgång klarlack eller två ovanpå. Aldrig provat förr, men vad fasen. Återkommer om detta. Dessutom behöver den space:as om till 130 mm bak för på kravlistan fanns navväxlar - har beställt nav och fälgar som kommer om en vecka.
Last edited by russ_meyer on 28 Jun 2012 10:20, edited 2 times in total.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by Viggen » 03 Jun 2012 21:28

Fint, alltid roligt att bygga för att göra det roligare att cykla för någon annan! Hur är spaceingen bak idag, den här under hade både 98mm fram och 120mm bak. Jag har helt sonika tryckt dit hjulen medelst väl avvägt våld.

Jag klippte en gammal lite risig 27" mixte åt sambon på lfgss förra hösten och pillade med den här hemma, dock utan tråd, den är inte helt klar än men är i bruk. Det pendlas Lund-Malmö på den och hon är gladare nu än när hon åkte buss varje dag.

Min kravlista var att hon skulle få med sig mer packning utan att behöva ha allt på ryggen och att den skulle vara celeste-färgad. Sen satte jag dit växlar och ett par breda däck för komfortens skull. Det som saknas i dagsläget är att jag ska mäta, borra och montera bakskärmen, skaffa henne ett par trevligare och snabbare däck (tänker mig Rivendell Jack Brown's) och köpa en vajeguide så jag kan montera framväxeln, idag går den som en 1x7.
Image
Image

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by russ_meyer » 04 Jun 2012 07:41

Den var ju tjusig! Lite mer classy grön-brun-silver stil på den, tänker på Rivendell och sånt. Den där bloggen lovelybikes.blogspot.com visar ju några mixtes med liknande stuk. Den här benotton kommer väl bli mer 'smaklös italodisco' :)

Vad är det för pakethållare fram? Letar efter såna lösningar just nu, en silvrig korg eller ett schysst rack (på cykeln alltså :))

Det kom en sadel och lite styrlinda (benotto givetvis) samt ett par hederliga 28 mm michelin gumwall-däck med posten, de ska på så småningom:
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by Viggen » 04 Jun 2012 09:10

russ_meyer wrote:Den var ju tjusig! Lite mer classy grön-brun-silver stil på den, tänker på Rivendell och sånt. Den där bloggen lovelybikes.blogspot.com visar ju några mixtes med liknande stuk. Den här benotton kommer väl bli mer 'smaklös italodisco' :)

Vad är det för pakethållare fram? Letar efter såna lösningar just nu, en silvrig korg eller ett schysst rack (på cykeln alltså :))

Det kom en sadel och lite styrlinda (benotto givetvis) samt ett par hederliga 28 mm michelin gumwall-däck med posten, de ska på så småningom.
Åh herre min skapare nämn för fan inte LB-bloggen......
Allt som är fel med en cykelblogg på hela internets, men visst hon har ett par mixtes men har noll koll på vad hon skriver om och pysslar med dessvärre.
referens: http://tarckbike.com/node/17129 (varning för hazing på hög nivå.)

Smaklös italdisco-stil låter helt utmärkt, det är ju snyggt!

Men ja det är åt den stilen hon vill ta den, en brun brooks-linda ska på också. Racket/pakethållaren fram är Velo Orange:s Porteur-rack(http://store.velo-orange.com/index.php/ ... -rack.html). Samma som på Fjonk/Philip i Pista och här på forumet har på sin Cresecent:
Image
Sätter man fast det ordentligt kan man lasta en hel del utan att det känns alltför svajigt.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by russ_meyer » 04 Jun 2012 10:17

Ha ha ha, kul att jag jämförde med hennes cyklar när bloggen är det sämsta du vet! Jag visste inte att det var en stor grej att hata den bloggen, jag kollade mest på bilderna och tyckte människan verkade lite pretentiös. Men ok, ska inte nämna detta igen :)

Vad gäller spaceing:en bak på ramen är den 126mm. Men ramen är inte symmetrisk när man kollar med sheldons snörmetod. Vänstersidan ska ut 3-4 mm. Med andra ord perfekt, eftersom nexusnavet jag beställt är 130 mm. Kommer köra plankmetoden från sheldon, har gjort det tidigare med bra resultat. Lite lurigt hur olika mycket man får ta i på olika ramar, på min landsvägsram fick jag stå och gunga uppe på en 2,5 m lång regel typ 10 gånger, och jag väger 80 kg. En annan ram räckte det att trycka lite på.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by Viggen » 04 Jun 2012 10:48

Äsch hon är inte det värsta jag vet, men hennes sätt att skriva och kursivera märken genomgående i alla texter och vara allmänt icke-mottaglig för tips och konstruktiv kritik. Hennes jakt på en liten lvgcykel, alltså typ 50-52a, utan tå överlapp är en legendarisk bit internethistoria. Hon vägrade lyssna på att 650b skulle vara en god idé för att man i princip inte kan bygga en ram för 700c hjul med raceig geometri utan tå överlapp i så små storlekar... Har för mig att det slutade med att hon köpte en 650b-hoj efter väldigt mycket om och men, sen har hon lite konstiga idéer om geometri och annat. Hon kan inte dricka och cykla samtidigt (vilket må vara en konst, kanske inte det lättaste att klura ut) och fram tills för 2 månader sedan ansåg hon att vanliga pedaler och hold-fast:s var den ultimata pedalen oavsett cykel och tillfälle ;)

Åsikter om henne finns det helt klart många, jag tycker som många andra att det är synd att hon inte skriver mer om kvinnors roll i cykling idag och hur marginaliserade/åsidosatta dom är än maskerade reklamposter för Rivendell. Nämn henne hur mycket du vill, inte mig emot :) Hon gör i alla fall något unikt, driver en cykelblogg som kvinna som engagerar väldigt många människor, på bägge sidor stängslet.

Jag har aldrig riktigt brytt mig om att snörmäta ramar och kolla att allt ska vara rakt, jag har mest tryckt dit hjulet och sett till att det sitter någotsånär mitt i och sen cyklat vidare glad i hågen.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by Ronny » 04 Jun 2012 13:30

Kul bygge och Benotto med denna lackering är riktigt fina.
Ett tips är att skippa benottolindan när den inte fungerar bra utan handskar och styret kan upplevas obehagligt. Ger ingen dämpning samt är väldigt halt om man inte lider av varma svettiga händer...
På det bygge jag gjorde åt min fästmö, använde jag mig av Plastiche Cassano som är väldigt skönt för händerna och ger ett bra halkfritt grepp så man kan slippa cykelhandskar.
Image

Finns bla. här i blå/vitt men även blått: http://www.ebay.it/itm/Handlebars-Foam- ... 0531724519
Monteras med lite såpavatten och sitter som berget så man måste ha klart med alla ev. justeringar före monteringen av den.
Мясо это убийство

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by Viggen » 04 Jun 2012 13:37

Ronny visst gick den ramen vidare? Hur mår den idag, vet du det? Den är/var hemskt snygg det är då ett som är säkert!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by Ronny » 04 Jun 2012 13:44

Viggen wrote:Ronny visst gick den ramen vidare? Hur mår den idag, vet du det? Den är/var hemskt snygg det är då ett som är säkert!
Den gick till Stockholm men har inte sett/hört något om dess vidare öde. Den syns väl och är det någon här som sett den?
Anledningen till att hon inte ville ha den längre var främst att hon föredrar mtb. Det gjorde nog mest ont i mig när den såldes.
Ska försöka få tag i en skrikig Klein till vettigt pris åt henne.
Мясо это убийство

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by Viggen » 04 Jun 2012 14:10

Hade vi inte redan skaffat denna hade jag knipt den av dig! Har inte sett den på forumet men någon cyklar förhoppningsvis omkring på den.

En skrikig Klein låter inte dumt.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by russ_meyer » 04 Jun 2012 14:38

Tack för tipset Ronny - frågan är om den varianten funkar med 22,2 mm styre? Var tvungen att köra på det eftersom det som sagt var beställt ett växelnav och shimanoreglagen inte görs för 23,8 mm. Man kunde ju köpa longgrips kanske i någon passande färg om det finns för mtb-standard. Jag har övervägt Sheldons modell med att sätta twistshifter:n på en kapad barend på stammen, men bestämt att det blir fult.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by Ronny » 04 Jun 2012 17:21

Jag fann en stump oanvänd tub som blivit bortskuren som jag provmonterade på en styrstam 22,2mm när jag inte hade något så smalt styre.
Tuben är väldig tajt även på 22,2mm och jag tror det kommer fungera. Eftersom jag tog på såpvatten måste det torka vilket tar par dagar innan man kan vara helt säker på att det sitter fast.

Image
Мясо это убийство

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by russ_meyer » 04 Jun 2012 18:09

Gött, då blir det till att köpa sånt! Tack för engagemanget, superhyggligt.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by russ_meyer » 05 Jun 2012 10:08

Jaha, då var ramen riktad och om-space:ad till (nästan) 130 mm. Bara för det kom paketet med naven senare och då visade det sig att nexus 7 tydligen har 127 mm OLD. Men skit samma, det får vara nu. Dropoutsen var inte parallella (ramen har väl legat och skramlat i ett hörn med andra grejer rätt länge). Improviserade ett "verktyg" för detta, dvs två M10 bultar och några muttrar samt en stor skiftnyckel. Man får kolla så bultarna är raka bara, rulla dem på en plan yta innan inköp. 15 kr kändes bättre än 1800 för ett proffsverktyg...

Image

Image

Vevpartiet fick sig en omgång med våtslip och autosol:

Image

Framnavet är shimanos senaste dynamonav, DH-3N80. Funktion och pris före form... fast det har ju nästan en sheriffstjärna! Det är i alla fall ett halvkilo lättare än de billiga shimanonaven. Baknavet ett vanligt nexus 7 av senaste modellen, fotbromsat skulle det vara. Kanske vettigt, vi cyklar ju omkring med ungarna året om. Fälgar mavic open sport.

Image

Image

Image

Sen gav jag mig på att våtslipa med 1200 korn samt klarlacka i två omgångar. Det var inte så svårt som jag trodde, men jag fick ha några olika kartongbitar att skärma av med så det inte blev prickigt där jag redan hade lackat. Det rann lite på några ställen så det får bli en omgång till med våtslip och lite bättring.

Image

Image

Mitt i alltihop läser jag en insändare i GP om vårdslösa cyklister :)

Image

User avatar
eiskall
Posts: 110
Joined: 25 Jan 2012 22:25
Location: Göteborg

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by eiskall » 05 Jun 2012 11:33

russ_meyer wrote:Image
:D

Kan man inte få läsa hela?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by russ_meyer » 05 Jun 2012 18:49

Tyvärr, har letat i högen med helgens blaskor, hittar den inte. Men det var en farbror som inte gillade cyklister i allmänhet kan man lugnt säga.

pj
Posts: 36
Joined: 07 Dec 2008 17:29

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by pj » 05 Jun 2012 19:55

Hejsan, trevligt bygge!
Har inte testat själv men tycker att det här http://jtekengineering.com/jtek_bar-end_shifter.htm lösningen verkar intressant om man tycker att shimanos egna nexusreglage är lite plastiga, (eller bara fula) :wink:

Mvh Pj

Edit, glömde länken

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by nelp » 05 Jun 2012 21:27

Finns ju lite trevligare varianter av nexus 7 reglagen det vanliga tumregalget är sjukt mkt stabilare;
Image

annars verkar det här trevligt
Image

ursäkta bildstorleken

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by russ_meyer » 06 Jun 2012 06:27

Tack för tipsen! jtek blir ju nästan tusen spänn så det blir det inte även om den var snyggast. Men någon av tum-reglagen kanske, den silvriga var ju helt ok! Vet du var den kan köpas, nelp?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Bygge: Benotto mixte

Post by russ_meyer » 07 Jun 2012 17:33

Var runt och köpte lite ditt och datt idag, det får bli en korg istället för ett rack eftersom jag inte ville betala 1500 spänn :)

Ang växelreglagen som jag fick tips om ovan var det otroligt svårt att hitta ett icke twist-shift. Till sist fick jag fatt i ett hos verkstan bakom cykelaffären på Axel Dahlströms torg. 390 pix och "NOS", ser som sagt jävligt mycket mindre fult ut än twistvarianten.

Pedaler från BLB när jag ändå var på childstore.

Image

Post Reply